Sárospataki Füzetek 1. (1857-1858)

Bölcsészet, műtörténelem - Erdélyi János: A hazai bölcsészet történelméhez

A HAZAI BÖLCSÉSZET TÖRTÉNELMÉHEZ. 383 nek már pap korában volt nevelője vagy mentora *), a hon­­nét írja Cs. „nekem nem másra hanem te rád­ok Nyári és Telegdi famíliának nagy szép gyönyörűsége, te reád va­gyon gondom, tégedet, nem mást egyengetlek“. Hasonló ér­telemben írja Tholnai Csomborról, hogy „mind maga életére mind máséra vigyázó volt“. Az „Udvari Schola“ már ezen Nyári Ferenc számára, ki szintén korán (a mig e könyv nyomtatása elvégeztetett“, írja Bőd) elhalt, volt írva, s Telegdi Anna költségén jött világ elé, mely tulajdonkép etnikai vagy a régi osztályozás szerint gyakorlati bölcsészeti munka, tevén tartalmát öszvesen húsz Intés, különböző tárgyakrul és pedig I. Intés: Hidd el, hogy az Isten mindeneket jól lát. II. Hallgató légy. III. Szemérmetességet kövess. IV. Haragodat meggyőzzed. V. Jótétemény helyébe jóval légy. VI. Min­denekhez jóakaratodat megmutassad. VII. Az igaz erősségre igyekezzél. VIII. Az martiromság által is, ha Isten úgy akarja, erősségedet megmutassad. IX. Nyomorúságodban higyed bol­dogságodat. X. Eszes embereknek tanácsával élj. XI. A jók­kal társalkodjál. XII. Az te javadból mértékletes adakozó légy. XIII. Az idegeneket házadban befogadd. XIV. Az fösvénységet távoztasd el. XV. Csak arra igyekezzél, az mi tisztességes. XVI. Távoztasd a vakmerőségből származott fogadást. XVIII. Barátokat szerezz. XIX. Tökéletes boldogságot ez világon ne remélj. XX. Utáld meg az halált. Tartsd semminek. Csombor ezen könyve leginkább történeti példákkal ta­nít, de az alap mindig erkölcsi tétel, melyet ritkán fejteget, vagy fogalmaz, hanem annál erősebben világosit, bizonyít. Egyik intés kezdődik példával, másik tannal. Ebben fuka­­rabb, amabban bővebb. Vegyesen jőnek egymás után szent­­irásbeli helyek, vagy pogány irók mondatai, példázatai, in­telmei, ugyanannyi tanúságul Cs. szép olvasottságának. Ha példával kezdi az Intést, abból aztán egyszerre következtet, s felállítja tanát azonnal. Irályának ismertetése, s gondolatjárásának felmutatása végett is álljon itt néhány idézet. „Hogy az is meg szokta tántorítani az ifju elmét, hogy az gonoszoknak szintén oly ál­lapodok vagyon az világ szerint, még gyakortább tündöklőbb, mint az jóknak, ez tégedet meg ne csaljon, mert a világ olyan. *­ Udv. Schola, 45. 1.

Next