Sárospataki Lapok, 1895 (14. évfolyam, 1-52. szám)

1895-03-11 / 10. szám

Tizennegyedik évfolyam. 10. szám Sárospatak, 1895. március 11. SÁROSPATAKI LAPOK. MEGJELEN MINDEN HÉTFŐN. TARTALOM: »Belmissio.« Lukács Ödön. — »Fordítsunk több gondot protestáns középiskolánkban a vallástanításra.« Búza János. — »A polgári házasság törvényei, párhuzamban az eddigi házassági joggal « Mitrovics Gyula. — »Visszaemlékezés a sáros­pataki tanítóképezde 25 éves múltjára.« Dezső Lajos. -- »A tudomány bukása.« Rácz Lajos. — »Vegyes közlemények.« --------------------------­Előfizetési díj: Helyben és vidékre postai­­ szétküldéssel, egész évre 5 frt, félévre 2 frt 50 kr. Egyes szám ára 10 kr. $------ * A protestáns egyházi és iskolai élet köréből. A SÁROSPATAKI IRODALMI KÖR KÖZLÖNYE * & Hirdetések díja: Egész oldal 8 frt, fél­­ oldal 4 frt, negyedrész oldal 2 frt. Ezenkívül bélyegdíj 30 kr. 1 - -■& Belmisszio. II. A fennebbi fontos kötelességeket híven teljesíteni nehéz feladat! A múltban sokan elszoktak a mélyreható munká­tól, mintegy magától ment a dolog. A hívek buzgób­ban látogatták a templomot, könnyebben viselhették a terheket, részint mert a terhek csekélyebbek voltak, részint mert a hívek jobb anyagi viszonyok között él­tek. Most, a nevelésügy fejlődött állapotában majdnem mindenütt új iskolát kell építeni, paplakot, templomot javíttatni. Az igények minden téren több-több áldozatot követelnek. Aztán eddig volt egy hathatós támogatónk : a közvélemény, melylyel szemben elnémult a részaka­­rat, megbénult az ártó szellem. Az új tevékenységi körbe, az elhanyagolt belmis­­siói munkába sokan nehezen fogják magukat beletalálni és mégis tenni kell azt, rá kell lépni a töretlen ös­vényre, melynek bizonyosan lesznek szúró tövisei, melyen járatlanok vagyunk, mert nem oktattak, nem vérteztek föl erre bennünket ott az iskolában, hol e fontos munka­körrel már eleve meg kellett volna ismerkednünk. Hanem hát már mi csak megkezdjük a töretlen és járatlan utat. Meg kell kezdenünk, sőt megtörnünk azt, hogy nyomainkba léphessen egy erre előkészítettebb nemzedék. Mi tehát már csak megélünk valahogy. Szük­séges azonban, hogy a jövő lelkészei a belmissio nehéz, de magasztos teendőire már az iskolában előkészíttessenek. Épen erről akarom gondolataimat előadni. Felekezeti iskoláinkban már a gimnáziumban meg kell vetni e tekintetben az alapot. Nem akarok most szólani a gimnáziumi vallásos oktatásról, mely felett már annyi tinta folyt, mely irányban már legalább annyit elértünk, hogy külön vallástanárok vannak. (?) Hát azok csinálják a magukét lélekkel, tűzzel, hanem igen­is azon nézetemnek akarok kifejezést adni, hogy feleke­zeti gimnáziumainkban érezze minden növendék azt, hogy a tudomány áldását az egyház anyai kebeléből szívja; hogy az egyháznak, vallásnak legalább is tar­toznak annyi hálával, tisztelettel, benső ragaszkodással, mint a szülőknek. Ezt az érzést minden tanórán, különösen a vallás tanóráin lehet felkölteni, ápolni, maradandóvá tenni, hanem kétségen kívül leginkább lehet fejleszteni, ébren tartani az önképző társulatok által. Az önképzés által szerzett ismeretek bírnak a leg­­határozottab erővel a szív, a lélek képzésére. Ott me­ríti az ifjú kedvenc tanulmányaihoz, jövő meggyőző­déseihez a lelkesedést, az irányt; ott kedveli meg mes­tereit, kiknek irányára, elveire esküszik, kik mintegy szellemi vezérei lesznek az életben; szükség van te­hát arra, hogy a fogékony ifjú szívek már ott, az ön­­képző­ társulatokban foglalkozzanak egyházi vallásos kér­dések megfejtésével, mintegy szokjanak hozzá, hogy egy jóravaló embernek nem csak művészettel és tudomány­nyal kell foglalkoznia, hanem és mindenek felett a vallás­sal is, melyben fel lehet találni a művészet fenséges báját, a tudomány vonzó és magasba emelő ingerét együtt, oly fenséges arányokban, melyek egyedül képesek az emberi lelket felmagasztalni és a szívet feldicsőíteni. Már ott szokjanak az ifjak a szent költészettel, imák, templomi, halotti énekek írásával foglalkozni. Bizony hasznát veszik ennek azok is, kik világi pályára szándékoznak. Kétségtelen azonban, hogy a belmissió komoly teendőire való rendszeres előkészítésnek a theológiai tanfolyamon kell kezdetét vennie. Hogy e tekintetben mily alapon legyen megindítva a munka? Erre nézve a theol. tanárok illetékesek fele­letet adni. Azonban engedtessék meg nekem is, hogy egy pár vonásban jelezzem nézeteimet. A theologiai önképző­ társulatokban a prédikáció­­készítésén s egyéb odavágó teendőkön kívűl fősúly volna fektetendő ama kérdés felett való vitatkozásra : mi a legsikeresebb módja az öntudatos és célhoz vezető vallás­­tanításnak ? Azután az írásban és élőszóval való meg­vitatás után, minden héten egy órán a theologus ifjak közül az erre megbízott, a népiskola valamelyik osz­tályában gyakorlatilag is megkísértené az elfogadott eszméknek és tanítási elveknek alkalmazását, termé­szetes, hogy a gyakorlati óra után a kísérlet meg­vitatásának kellene következni. A másik fontos, megvitatandó kérdés volna az: mik teendői a lelkésznek a belmissióra nézve ? E kérdés­nél kellene különösen megértetni a leendő papokkal azt, hogy a jó pásztornak életét is oda kell adni az ő juhaiért! Hogy a lelkészi pálya lényegesen különbözik más életpályáktól. Míg minden, vagy legalább majdnem minden más életpályához azt a reményt fűzik az ifjak

Next