Sárospataki Református Lapok, 1926 (21. évfolyam, 1-52. szám)

1926-01-03 / 1. szám

1. szám. SÁROSPATAKI REFORMÁTUS LAPOK 3. oldal. gyatékának rendezője : Harsányi István akad. tanár s főkönyvtárnok. E folytatás ugyanolyan külalakkal, belükkel, ugyanolyan fajta papirosra van írva, mint a leközölt részlet és így kétségtelen, hogy ez azzal egyidejűleg készült. Mi úgy érezzük , mind főiskolánk történetének és abban Comenius nagyhírű szereplésének, mind néhai Szinyei G. emlékezetének tartozunk azzal, hogy — habár el­késve is — leközöljük nagyértékű dolgozatának hátramaradt részletét. Az itt közölt részlet közvetlenül csatlakozik a Sárospataki Lapok 1894. évf. 566. lapján abba­maradt közléshez s folytatólag nyújtja Comenius fönt említett A hanyagság leküzdéséről szóló művé­nek ismertetését. Míg az 1894. évi utolsó közle­mény a hanyagság elleni küzdelemben 1. a tanítók, 2. a tanulók, 3. az iskolai felügyelők s 4- a szülők feladatát, kötelességét adta elő, — a most közzé­tett folytatás 5. pontúi a lelkészek, 6. pontúi a fejedelmek ebbeli feladatát ismerteti. Ezután kö­vetkezik majd Com. egyéb, Patakon írt műveinek tárgyalása. Szerkesztő: I V. A lelkészeknek is nagy szerepük van az iskola jólétének emelésében, ha komolyan veszik a dolgot, nevezetesen, ha Krisztusnak nemcsak szolgái, hanem követői is akarván lenni, pásztori gondjukat nemcsak a felnőttekre, a juhokra, hanem a gyermekekre, a bárányokra is kiterjesztik. Nem azt teszi ez, hogy maguk foglalkozzanak a tanítás­sal, mert ezt meg nem bírnák, hanem hogy azokat, akiknek a tanítás és nevelés kötelességükben áll, az istenbeszédéből hivatásuk betöltésére figyel­meztessék. Az ő pásztori gondjukhoz tartozik továbbá, hogy az egész községgel együtt buzgón imádkozzanak az iskolákért. Ha mindazon mun­káink után, melyek életfentartásunkra szükségesek, istentől várjuk és kérjük az áldást: mennyivel inkább kell kérni isten segítő kegyelmét az isko­lákra, az állam és egyház veteményes kertjeire, hol a jó és bölcs emberek a jelen és jövő számára képeztetnek. „Ha valaki ezt“ mondja ő, „csekélybe veszi, azt árulja el, hogy az ügyet érdeme szerint nem­­tudja méltányolni. 41 VI. Szükségesnek tartja végre, hogy a földi hatalmasok is megtegyék kötelességöket, magukra vonatkoztatván azt, amit Sába királyné mondott bölcs Salamonnak (2. Krónik, .9:8). Bárcsak meggondolnák, hogy ők istennek helyettesei e földön s csak azt cselekednék, ami által isten di­csősége és a nép jóléte előmozdíttatik, még pedig nemcsak a jelenben az állam és egyház bölcs kormányzása által, hanem a jövendőre nézve is, az ifjúság gondos nevelése által, mert olyan lesz az utánunk következő kor, mint a polgárok, akiket nevelünk számára. Mutassák meg azért a fejedelmek példájuk által, hogy az ilyen nagy dolgok szívökön feküsznek. Nyissanak új iskolákat, a romladozókat állítsák helyre, az olyanokat, me­lyekben a tudomány és jó erkölcs hanyatlóban van, támasszák új életre; az ifjúság vezéreiül, felügyelőiül kiváló, bölcs, kegyes és munkás em­bereket rendeljenek, a hű munkásoknak, akik istennek és az egyháznak szentelik életüket, ad­ . L. u. o. 23­2, 233. 1. Felvett textusunk olyan legyen, ami teljesen a miénk. Ami a mi lelkünket, mint, kovász a tész­tát, át meg átjár­a. Amelyik textus él mi bennünk, abból nem fogunk elgaloppirozni m­ás mezőkre, mert nem enged el. Ha prizmájának egyik végé­ben már elég mennyei gyönyört találtunk, oda­­fordítja szemünk elé a másikat, a harmadikat a hatodikat. Ne keressünk olyan textust, amelyiknek a fénye még nem ért el mihozzánk, mert azt hiába ürgetjük-forgatjuk, legfeljebb hangot azhatunk hozzá, ami esetleg megborzongatja a szelíd hall­gató idegközpontjait, de fényt nem lövell a sötét helyekre. Sohase izgasson bennünket az a kétely, hogy másvalaki a felvett textusról szebben beszélt és ha azt elmondhatjuk, talán nagyobb hatást érhet­nénk el. A mások értékes beszédeivel gazdagít­hatjuk magunkat, de híveinket csak a magunk beszédeivel tehetjük gazdagabbakká. A magunk beszédei pedig, azok, amelyek a lelkünk vetítésé­vel jutnak a hívek lelkébe. Ha a lelkünkön át függönyök alkalmazása nélkül szórtuk a Biblia fényét, akkor akár gratu­lálnak a prédikációnk után, akár nem, magunk érezzük, hogy megtettük, amit tehettünk, mert az Ige villanásai bennünk is maradandó fénysávokat hagytak s áldott melegség járja át bensőnket. És mi — szerintem — magunknak is pré­dikálunk . . . Nádházy Bertalan, Comenius Sárospatakon. 1892 március 28-án a sárospataki főiskola magas­ színvonalú ünnepéllyel ülte meg a kollé­gium XVII. századi nagy reformátorának, Come­nius Amos Jánosnak, emlékezetét. Szinyei Gerzson akad. tanár, főkönyvtárnok s a neveléstan tanára tartott A sárospataki főiskola Comenius előtt cím alatt nagyszabású, eredeti forráskutatáson alapuló felolvasást. E felolvasás, melyet a Sárospataki Lapok 1892. évi 14, 15, 16, 17. és 20. száma kö­zöl, első nagyobb felében főiskolánk Comenius idejövetele előtti külső és belső viszonyait, tanügyi állapotait ismerteti, míg utolsó, A sárospataki fő­iskola Comenius idejében címen közzétett részlete Comenius itteni működését kezdi tárgyalni s az 1651 elején elkészített Scholae pansophicae delineatio tartalmának tüzetes ismertetésével végződik. Két év múlva, 1894-ben Szinyei G. újra hozzáfogott a munkához és Comenius Sárospatakon cím alatt, kiegészítéséül és befejezéséül 1892 ben közölt tanulmányának, öt közleményben (Sáros­pataki Lapok 1894 évf. 19, 20, 23, 24, 25. sz.) ismerteti Comenius pataki tevékenységét és dol­gozata Com. 1652-ben megjelent Fortius redivivus seu de pellenda scholis ignavia (Az újraéledt For­tius vagy a hanyagságnak az iskolákból való ki­űzéséről) c. művének, illetőleg a mű I—IV. feje­zetének részletes elemzésével végződik. Az utolsó közlemény alá az van írva, hogy „Folyt, köv.“, de a folytatást sem ebben, sem a következő évek­ben nem adta át a szerkesztőségnek közlésre Sz. G. Miért ? nem tudjuk. Nem azért, mintha a folytatása nem lett volna megírva, mert a dolgozat folytatását kéziratai közt megtalálta kézirati ha­

Next