Sárospataki Református Lapok, 1927 (22. évfolyam, 1-52. szám)

1927-01-02 / 1. szám

1. szám. SÁROSPATA­KI-REFORMÁTUS LAPOK 3. oldal. város közterein, ünnepélyes körmenések a város főutcáin, a megjelent pápai követeknek és bíboro­soknak a pápát megillető fénnyel és hódolattal való fogadtatása, végül a vendégek szives latása — a református egyházak részéről, templomaiknak kath. istentiszteletek és misék céljaira való áten­gedése, — mindez kétségkívül imponáló hatást gyakorolt. Ma a római katholicizmus még nem hatalmi tényező Amerika közéletében, de azzá vál­hat. Már is beszélnek egy katholikus politikusnak, Smith newyorki kormányzónak a legközelebbi elnökválasztásnál Villó föllépéséről, amikor a de­mokrata párt fogja őt jelöltjének kikiáltani. De ezekkel a sikerekkel súlyos balsikerek és vereségek állanak szemben, így, b­á­r Rossum bibor­­nok két évvel ezelőtt nagy propaganda-körutat tett Svédországban és ott állítólag jelentős sikere­ket ért el, a kalh. diplomácia semmi ügyeskedé­sének nem sikerült a protestáns svéd királyi házat rávennie, hogy Asztrid svéd hercegnő, Károly her­ceg leánya, a belga trónörökössel való egybekelésé­nél a kath. hitre térjen vagy hogy esküvője kath. egyházi szertartás szerint menjen végbe. A svéd király és a svéd trónörökös, akik 1925 nyarán a stockholmi kongresszus alkalmával oly határozott vallomást tettek evangéliumi meggyőződésük mel­lett, ettől semmi ravaszkodással nem voltak el­té­ríthetők. Nem volt kath. esküvő, mivel a meny­asszony a kath. egyház részéről e végből felállított föltételeket, nevezetesen a kath. hitvallást, gyó­nást és úrvacsorázást nem akarta teljesíteni; ily körülmények közt az egyház csupán a jegygyűrű­ket áldotta meg. Hogy a klerikális sajtóorgánumok a hercegnő állhatatossága, „a távtartóknak a ki­rályi házba való behatolása miatt“ hevesen mél­tatlankodnak, az magától értetődik. Vájjon a belga trónörökös leendő gyermekeinek vallására nézve történt-e valami megegyezés, s ha igen, még irá­nyú? arról hallgat, a krónika. Mexikóban, hol a kath. egyház századokon át korlátlanul uralkodott, súlyos harcot kénytelen lételéért folytatni. Aki figyelemmel kísérte a hi­r­lapoknak a harc különböző fordulatairól kiadott tudósításait, észrevehette, mily kitűnően ért a pápás egyház ahhoz, hogy csaknem az összes nagy sajtó­­ügynökségeket szolgálatába állítsa,úgyhogy Európa fölötte egyoldalúan a Mexikóban folyó kulturharc­­ról úgy van informálva, mintha Calles elnök és a kongressus igazságtalanul és erőszakosan bánt volna a kath. egyházzal, és az ő ellenséges maga­tartásuk nemcsak Rómának, hanem mindenik ke­resztyén egyháznak, sőt általában a keresztyén­­ségnek szólt és semmi egyéb célt nem tűzött maga elé, mint hogy az egyházi javakat le­foglalja, elra­bolja. Még a legszabadelvűbb politikai lapjaink is közölték és magukévá tették ezeket az irányzatos sajtóügynökségi jelentéseket. Ha amerikai­ pro­testáns újságokból egészen másként hangzó, sőt ennek egyenesen ellenmondó, megbízható tudósí­tásokat nem kaptunk volna, alig lehetett volna a napisajtó ezen egyhangú információjának hitelt nem adnunk. Reméljük, jövőre az igazi mexikói állapotokba még mélyebb bepil­antást fogunk nyerni. Természetes, hogy kulturharc foly­ottan, de olyan, melyről nekünk Magyarországon, hol a kath. egyház a protestantizmus csöndes befolyása folytán és a védekezés okából is kénytelen volt az evangéliumhoz és a bibliához közeledni, egy­szerűen fogalmunk sincs, mert nem tudjuk elkép­zelni, milyen viszonyok uralkodhatnak egy olyan országban, hol a keresztyénséget csak a töretlen erejű, középkori, spanyol, uralomvágyó, félig po­gány katholicizmus képviseli Itt egy gondolkozó, szabadelvű felfogású embernek, aki semmi egyebet nem tud a vallásról, okvetlenül a vallás ellensé­gévé kell lennie. Egyelőre a helyzet változatlan és a kongressus szilárdan áll az elnök mellett, habár Róma legerősebb védőeszközéhez, az inter­­diktumhoz folyamodott és az istentiszteleteket be­szüntette. Ráadásul a kath. párt bojkottot rende­zett, melytől állítólag a színházak, mozgók és a sörgyárak sokat szenvednek. Melyik nagyobb ha­tású: az interdiktum-e, vagy a bojkott? a távol­ból nehéz eldönteni, talán mindkettő. De Mexikó helyzetére nézve jellemző, hogy az északamerikai Unió, dacára a kath. részről kiindúló nyomásnak, minden közbelépést mereven elutasitott. (Folyt. köv.) IRODALOM. * Négyszázados Sírok felett. A mohácsi ref. nagygyűlés emlékkönyve. 1926. Sylvester-kiadás, Tahitotfulu, 73 r., ara porlómentesen 36.000 K . Szeptemb­r 28-án rendezte a Hit és Szolgálat Moz­galma a magyar reformátusság kegyeletes emlékün­nepét Mohácson, a mohácsi csata 400 éves fordu­lója alkalmából. Az emlékünnepre az ország min­den részéből, 3 püspök vezetésével, több ezer főnyi tömeg sereglett egybe. A Mogalom vezetői, élükön Czeg­édy Sándor győri lelkésszel, a ki az Elő­szóban az ünnepélyt, úgy jellemzi, mint a magyar ref. egyház nagy ébredésének diadalmas megnyi­latkozását — a fent írt kötetben, az ünnepély résztvevői számára kedves emlékül, összefoglalták az istentiszteleten és a nagygyűlésen elhangzott imákat (Soltész E , Baltazár D.), egyh. beszédeket (Ravasz L., Baltazár D.) és előadásokat (Muraközy Gy., Vass V., Czeglédy L., Benkő I.). Mi, akik nem lehettünk jelen a szép ünnepélyen, mi is föl­emelő érzések közt, olvastuk a magasan szárnyaló, lelkes, az érzés hevétől áthatott beszédeket, amelyek szinte versenyeznek egymással megragadó művészi előadás és evangéliumi vallásos erő tekintetében. Kedves és értékes olvasmányra tesz szert, aki e könyvet megszerzi magának. * Révész Imre Emlékezete. Születése 100 éves fordulója alkalmából a tiszántúli ref. egyházkerület közgyűlésével kapcsolatos emlékünnepen, 1926. nov. 24-én elmondott beszédek és meghozott köz­gyűlési határozat. Debrecen, 24­­. — Az emlék­ünnep központjában S. Szabó József debreceni fő­­gimn. igazgató emlékbeszéde állott, amint e füzet­ben is az foglalja el a főhelyet: a költő magas szár­­nyalású nyelvén, a történetíró alapos hozzáértésével, a ref. pap-tanár széleskörű tájékozottságával és R. I. iránt érzett mélységes tiszteletével megírt emlék­­beszéd, amely méltó, magas piedesztálra állítja a XIX. század legnagyobb magyar kálvinista papját, bár fogyatkozásait sem hallgatja el. „E nagy tu­dományos készséggel megírt, gondolatokban gazdag

Next