Sárospataki Református Lapok, 1942 (37. évfolyam, 1-52. szám)

1942-01-31 / 5. szám

20. oldal 5. számSárospataki Református Lapok De nemcsak addig maradunk Istennél, amíg elvonulnak a veszedelmek. A megszabadított éle­­tünk az övé. Isten nem másnak, nem önmagunk­­nak, hanem önmagának szabadít meg. De addig nem tudunk egészen hinni és bízni, míg el nem múlnak a veszedelmek. Ha elmúlnak, akkor látjuk, hogy Istennek minden igéje valóság és oltalom. Az igazi veszedelmek teljesen az ítélet után múlnak el, amikor Isten Krisztusért könyörül raj­­tunk és helyet ad az ő országában. Addig, amíg elmúlnak a veszedelmek, hittel, bizalommal könyörögjünk. Darányi Lajos: A sárospataki bölcsészeti akadémia története. A sárospataki akadémián a bölcsészeti szak a filozófia­­tanításán alapult. Dr. Rácz Lajos meg­­írta „A filozófia oktatása és oktatói a sárospataki főiskolában“ című dolgozatában a filozófia oktatá­­sának történetét, majd ennek folytatásául „Come­­nius Sárospatakon“ című munkáját. Érdemes volna folytatni az ő félbenhagyott művét. 1648 után csak vázlatosan tudjuk megjelölni a filozófia művelőit. Például: * Szőlősi János 1654, Szatmári Ötvös István (1654—55), Séllyei András 1669 (akire ráhatároz­­ták, hogy Cartesius tanait nem követheti), Buzinkai Mihály és Pósaházi János (1656—83, ill. 1657—86), (később theologiát tanítottak), Köpeczi Bálint (1665- 1668), id. és ifjabb Csécsi János (1686 — 1708, ill. 1713—34), Sárkány Dávid (1734—58), Szathmári Paksi Pál (1759 — 1766), Szentgyörgyi István (1767- 1791), Tóthpápai Mihály (1791 —1805). 1768-ban a logika Patakon osztállyá lett. Ezt 1838-ban át­­tették az akadémiába. 1845—46־ ban a gimnáziumot végzettek felsőbb tanulmányok végzésére átbocsáj­­tottak lettek. 1851—52-ben a filozófusok alsó és felső csoportra oszlottak, az addigi I—II. évet pedig visszatették a gimnáziumba. Az antikantianus Roz­­gonyi József (1797—1823) után Nyíri István követ­­kezett a filozófia katedráján (1724—38), akit Milotai József követett (1825—46). Utána Szeremley Gábor (1847—51) volt a bölcsészet tanára, akinek utóda Erdélyi János lett (1851—63). Mikor ő átment a magyar irodalmi tanszékre, Bihari Imre lett az utódja (1864—77), úgy azonban, hogy Felméri Lajos volt egyidőben a neveléstan tanára (1868—72). Bihari után Bokor József következett (1877—85), majd Finkey József (1885—89 nov ). Utána Kun Pál lé­­pett fel a gimnáziumból (1889—91), akinek örö­­kébe Székely György lépett (1892—1907). (1891/2- ben Finkey J. helyettesített.) Székelyt Rácz Lajos váltotta fel (1907—1929). A tanszéken most Újszászy Kálmán működik. A bölcsészeti szak másik pillére a történelem volt. 1862 őszén az egyetemes történet s a latin irodalom tanítására az akadémiára helyeztetett át Orbán József. Székét 1863 szeptember havában foglalta el ״ A világtörténet feladatai s a történész viszonya a történelemhez“ c. értekezésével. 1875- ben felmentetett a latin irodalom s oklevéltan tanítása alól s magyar alkotmánytan és az európai egye­­temes jogtörténet bízatott rá, mint hatodik jog­­tanárra.­ 1885-ben művelődéstörténetet adott elő, mely azelőtt nem volt (csak Ballagi Aladár hirde­­tett, mint rk. tanár egyszer művelődéstörténetet a collegiumban 1877—78-ban). Orbán 1891 ben vo­­nult nyugalomba 43 évi szolgálat után.­­ Az egye­­temes történetet Molnár Lajosra bízták. Mellette még művelődéstörténetet Kun Pál is adott elő, mint rk. tanár (1888). Főleg jogászok hallgatták. Később Székely György adta elő. Harmadik pillére a bölcsészeti szaknak az irodalomtörténet volt. Bőd Athénása 1766-ban, Pápay Sámuel Ma­­gyar literatura esmérete című műve 1808 ban je­­lent meg. Csak ezután lehet beszélni az iskolákban irodalomtörténet-tanításról. (Maga az ״ irodalom” szó is 1840-ből, megcsaládosodása még későbbről való.) Patakon már 1743-ból említi Szombathi János Bányai Istvánt, aki (igaz, hozzátéve: körülbelül csak a latin írókra szorítkozva) irodalomtörténetet tanított. ״ Egyetemesebb irodalomtörténetet nyilvá­­nosan én kezdtem tanítani az 1783. évben“, írja tovább. Az általa 1788-ból felsorolt tantárgyak közt 1.­ betű alatt szerepel ez. (A sárospataki főiskola története 200­1. I.) Szombathi, a nagy könyv­­gyűjtő, írásba is foglalta előadását. 1780 júl. 20-án fejezte be Márkusfalván könyvlajstromát, majd 1783. január 24-én újra átdolgozva megkezdte a hallgatóknak való lediktálását s 1789 dec.5 én be is fejezte. Első címe: Bibliotheca Theologico-His­­torica cum Appendica de scriptoribus rerum Hun­­garicarum concinnata . 1783-ban már Introductio... címet adott neki. A kézirat végén olvashatók a le­­író diákok nevei: Galgóczi László, Porkoláb Ist­­ván, Juhász András (Kézirattár 51. sz. — Az 52. számot Porkoláb másolta). Ennek legérdekesebb része az Appendix (227—267. I.), melyben magyar tárgyú s származású írókról ír. Cvittinger, Bőd, Horányi s Weszprémi a forrása.­ Szombathi jól ismerte a régi magyar irodalmat s Kazinczynak is sokszor adott felvilágosítást (Krakkói ábécé, Syl­­vester bibliája, Anonymus, Bocskai életírói s antik szabású magyar versek). Szombathi után sokára eszmélnek rá arra, hogy mennyire szükséges tárgy az irodalomtörté­­net. 1822-ben az akadémia számára irodalomtör­­téneti tankönyv írására kérik fel Kazinczyt.­ Majo­­ros András tanár is tervez egy irodalomtörténetet, de egyikből sem lett valóság. Majoros azonban önként vállalkozott 1829-ben heti 1 órai irodalom-­ Nem lesz érdektelen itt jelezni, hogy a theologia és a jog tanszékei hogyan szaporodtak. 1799-ben a II., 1819-ben a III., 1868-ban a IV., 1895-ben az V-, 1914-ben a VI. theologiai tanszék állíttatott fel. 1793-ban az 1. jogi, 1875-ben a VI. jogi, 1896-ban a VIII. jogi tanszék sürget­­tetett (római jog, politika, perrend, statisztika, magyar al­­kotmánytörténet, jogbölcselet, magyar-osztrák magánjog, nemzetgazdaság). 2 Sárospataki Füzetek 1904. 93—96, 145—149. 1. 3 Debrecenben Récsei János 1829-ben tanszéket ala­­pít a magyar irodalom számára. 1832-ben megkezdik a tanítását, 1839-ben választják rá Kalós Mózest (s főkönyv­­tárnoknak is), 1856-ban újra megkezdik az akadémián a tanítását.

Next