Porumbăcean, Claudiu (szerk.): Satu Mare. Studii şi comunicări. Seria istorie-etnografie-artă 35/2. Volum aniversar 1969-2019 (2019)

Istoria artei - Istoria culturii

Fernand Braudel öröksége. Struktúra és funkció a mai történelemfelfogásában a totális történelem eszméje mellett, bár kezdettől hangsúlyozta, hogy nem „ideologikusan”, hanem „módszertanilag” közelíti meg ezt a fogalmat, a „tematikus totalitás” gondolatát pedig egyenesen elvetette. (Ezzel szemben Jean-Francois Sirinelli arra figyelmeztet, hogy Karl R. Pop­per híres „történelemellenes kirohanásait” követően már a hetvenes években nem volt divat a történelem komplexitásáról, netán teljességéről túl pozitív véleményt formálni”12). Érdemes most egy pillantást vetni arra, mi következett a francia és az egyetemes történetírásban Fernand Braudel után 13. A „hosszú időtartam” braudeli fogalma ugyanis már a nyolcvanas-kilencvenes években egyre több „konstruktív kritikát” kapott, azaz nem utasították el, de jelentősen „átgondolták”. A „struktúra” és a „funkció” braudeli elképzelését is tovább „finomították” - így például Pierre Chaunu „párhuzamosan” vitte el a kvantitatív és a menta­litástörténeti historiográfia irányába. Francois Furét (aki egyszerre csodálta és kárhoztatta a Braudel-féle „totális történetírást”) jelentős mértékben követte a Mester módszertanát, de az ideológiai­ kritika jegyében elutasította számos elméleti következtetését 14. Mi történt közben a historiográfia háza táján globális szinten? A német történelemel­méleti diskurzusban uralomra jutott Reinhart Koselleck fogalomtörténeti teóriája, az angol­szász világban pedig Hayden White, majd Frank Ankersmit retoricitáson alapuló reprezen­tativitási elmélete. Később ugyanott William H. Sewell jr. antropológiai historiográfiája és az új historizmus vált divatossá. A lengyel Jerzy Topolski a nyolcvanas-kilencvenes években megpróbált egyfajta elméleti szintézist teremteni, kísérletét azonban szerencsétlen módon beárnyékolta, hogy nem tudott teljesen megszabadulni az államszocialista kultúrpolitika jól ismert, leegyszerűsítő klisséitől, fölényeskedő tárgyalásmódjától és főleg álszent, „materialistának” titulált utilitarizmusától. Nagyjából másfél évtizeddel azt követően, hogy Braudel explicit formában is kifejtette elképzeléseit a „hosszú időtartam” problémájáról, Koselleck szintén felvetette a kérdést idő és történelem viszonyáról. Kifejtette, az esemény a „rövid időt”, a struktúra ellenben a jóval hu­zamosabb történelmi létezést testesíti meg. Az esemény per definitionem az „előttiség” és az „utániság” szigorúan kronologikus (és lineáris) rendjében „helyezkedik el”, a struktúra viszont túlmutat „a kronológiailag (és lineárisan) rendbe állítható tapasztalat terén, azaz sokkal inkább „térbeli létforma”. Ezért tűnik úgy, hogy az események időben zajlanak, a személyek „időhöz köthető módon” idézik elő vagy szenvedik el őket, míg a struktúrák „idő-, egyén- és sorrend­ fe­lettiek”, és valamiféle „funkcionális meghatározást igényelnek”. Ismét előtérbe kerül tehát a struktúra és a funkció egymásmellettisége, egymásra vo­­natkoztatottsága, sőt elkerülhetetlen összefüggése. A struktúra esemény(ek) következtében jön létre, s maga is generálhat eseményeket. Koselleck-Braudellel egybehangzóan - úgy véli: az ese­mények elbeszélésre kínálkoznak, a struktúrák ábrázolásra, leírásra, míg a funkciókat elsősor­ban értelmezni kell (nyilván előzőleg megállapított események és struktúrák függvényében.)15 Koselleck az esemény, a struktúra és a funkció fogalmai mellé - közvetítő jelleggel - be­vonja a jelentés, a kép, a kommunikáció és főleg a nyelv fogalmát. A nyelv mint tudati struktúra és kommunikációs/tmfcció jelenik meg, amelyen kívül nincs és nem is lehet emberi történelem. Koselleck azt is hangsúlyozza, hogy a linguistic turn mennyire meghatározta a történelmi megis­merés új formáit. A nyelvi kifejezés mint képi megjelenítés (reprezentáció) közvetíti sőt felülírja a historiográfiában az esemény, a történés, a struktúra és a funkció fogalmát. A nyelv (amely­ 12 Popper, Karl R., A historicizmus nyomorúsága. Ford. Lékai András. Akadémiai Kiadó, Bp., 1991, p. 75. 13 Az alábbiakban Jacques Le Goff és Roger Chartier írásaira támaszkodunk (lásd. Visszatérések a mai francia törté­netírásban. Budapesti Könyvszemle 12. (2000), pp. 192-197. 14 Czoch Gábor, A „longue durée” körüli viták. In: A felhalmozás műve (szerk. Halmos Károly et al„ Századvég, Bp. 2009, pp. 517-528. 15 Koselleck, Reinhart, Ábrázolás, esemény és struktúra. In: uő. Az elmúlt jövő. A történeti idők szemantikája. Ford. Szabó Máté, Atlantisz, Bp., 2003, pp. 164-165. 438

Next