Scînteia Tineretului, iulie 1986 (Anul 42, nr. 11533-11559)

1986-07-03 / nr. 11535

ANUL INTERNATIONAL AL PĂCII acţiuni şi luări de poziţie in favoarea dezarmării şi păcii ROMA 2 (Agerpres) — Sub deviza „Dialogul — bază universală a păcii“, la Roma s-au deschis miercuri lucrările unei reuniuni internaţionale la care participă delegaţi din aproximativ 75 de ţări. Printre participanţi se numără secretarul general al O.N.U., Javier Perez da Cuellar, şi alte personalităţi politice. La reuniune vor fi examinate o serie de probleme importante ale lumii contemporane, între care oprirea cursei Înarmărilor şi realizarea de progrese pe calea dezarmării, re-, luarea destinderii, dezvoltarea cooperării dintre state, îmbunătăţirea relaţiilor Est-vest, reluarea dialogului Nord-Sud, întărirea păcii şi securităţii internaţionale. La 4 iulie, în ultima zi a lucrărilor acestui forum, organizat cu prilejul Anului Internaţional al Păcii, în faţa participanţilor va lua cuvîntul secretarul general al O.N.U. HAGA 2 (Agerpres) . Peste jumătate din populaţia marii majorităţi a ţărilor vest-europene şi de pe continentul nordamerican estimează că „este foarte important“ ca S.U.A. şi U.R.S.S. să încheie un acord asupra controlului armamentelor — relevă datele unui sondaj „Gallup“ publicat la Amsterdam. Potrivit anchetei, efectuate în 23 de ţări occidentale, un american din şase, precum şi un ca ,nadian şi un vest-european din zece evocă in mod frecvent pericolul pe care îl reprezintă un eventual război nuclear. BANGKOK 2 (Agerpres) — Intr-o conferinţă de presă la încheierea vizitei sale în Thailanda, primul ministru al Noii Zeelande, David Lange, a subli■ mnat că guvernul său va promova şi în viitor o politică antinucleară. Interesele securităţii Noii Zeelande, a spus el, sînt mai bine apărate dacă nu există arme nucleare în ţară şi în apele ei teritoriale. Pe de altă parte, el a menţionat că susţine hotărîrea celor nouă ţări — Australia, Noua Zeelandă, Canada, Uruguay, Argentina, Brazilia, Malayezia, Indonezia şi Thailanda — de a convoca la 22 iulie la Bangkok o reuniune specială in problemele luptei comune împotriva protecţionismului. Ca urmare a instituirii de către congresul american şi Piaţa comună a unor măsuri comerciale discriminatorii faţă de importurile Noii Zeelande, a spus premierul Lange, o treime din fermierii neozeelandezi sunt ameninţaţi cu falimentul. Convorbiri franco-italiene ROMA 2 (Agerpres) — Preşedintele Franţei, Frangois Mitterrand, care a efectuat o vizită de trei zile în Italia, s-a întîlnit, la Florenţa, cu primul ministru italian Bettino Craxi. Au fost discutate probleme privind controlul armamentelor, dezarmarea nucleară şi alte chestiuni referitoare la situaţia politică internaţională — relatează agenţia Associated Press. S-a precizat că preşedintele Franţei s-a referit, in cursul convorbirilor, la vizitele pe care le va întreprinde luna aceasta la Washington şi Moscova, unde va avea convorbiri cu preşedintele Ronald Reagan şi cu secretarul general al C.C. al P.C.U.S., Mihail Gorbaciov. Primul ministru italian a arătat că atît el, cit şi preşedintele Mitterrand consideră că „o atmosferă de încredere şi înţelegere reciprocă“ este de importanţă vitală în convorbirile dintre S.U.A. şi U.R.S.S. in problemele dezarmării — relevă agenţia A.P. Sărbătoarea naţională a tineretului comunist italian ROMA 2 (Agerpres). — Sărbătoarea naţională a tineretului comunist italian, organizată anul acesta la Napoli, în perioada 3—13 iulie, are ca temă „Africa“. La manifestare vor participa conducători ai Partidului Comunist Italian, precum şi personalităţi ale culturii italiene de orientări politice diferite , informează agenţia ANSA. Secretarul naţional al Federaţiei Tineretului Comunist Italian (F.G.C.I.), Pietro Folena, a declarat presei că marea întîlnire politică şi culturală „Africa“ va avea ca punct culminant — la 13 iulie — o manifestaţie a reprezentanţilor tinerilor din Întreaga Italie împotriva apartheidului, în cursul căreia va lua cuvîntul secretarul general al P.C.I., Alessandro Natta. Vorbitorul a arătat că prin această manifestare tinerii comunişti italieni se pronunţă „pentru edificarea unui nou tip de relaţii -«Nord- Sud», lupta împotriva politicii de apartheid devenind o temă centrală, pentru un viitor de pace al omenirii, in favoarea dezvoltării“. In cursul ceremoniei inaugurale, care va avea loc joi, mai mulţi oameni politici italieni vor lua cuvântul pe tema „Mediterana să devină o mare a păcii !“ înaltă apreciere la adresa calităţii exponatelor româneşti LA TÂRGUL INTERNAŢIONAL DE LA JAKARTA JAKARTA 2 (Agerpres). — La Jakarta s-a deschis cea de-a XIX-a ediţie a Târgului internaţional, la care participă peste 425 de firme din ţară şi de peste hotare, printre care şi din România. Actuala ediţie a fost inaugurată de Umăr Wirahadikusumah, vicepreşedintele Indoneziei, de alte persoane oficiale indoneziene. Vizitînd standul României, vicepreşedintele indonezian a evidenţiat calitatea exponatelor şi a relevat importanţa dezvoltării, în continuare a cooperării economice dintre cele două ţări. 1 • O DELEGAŢIE DE ACTIVIŞTI AI P.C.R., condusă de Ion Sîrbu, membru al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activităţii Economice ■şi Sociale, a făcut o vizită de schimb de experienţă in U.R.S.S., in perioada 25 iunie — 2 iulie in cadrul planului de colaborare dintre P.C.R. şi P.C.U.S. Delegaţia a avut convorbiri la secţia economică a C.C. al P.C.U.S., la Comitetul regional de partid Volgograd al P.C.U.S., la Comitetul de Stat al Planificării al U.R.S.S. şi a vizitat unităţi economice şi institute de cercetări din Moscova şi regiunea Volgograd. în ultima zi a vizitei, delegaţia a fost primită de V. I. Dolghih, membru supleant al Biroului Politic, secretar al C.C. al P.C.U.S. în pofida opoziţiei opiniei publice S.U.A. au efectuat un experiment in cadrul programului „războiul stelelor7 WASHINGTON 2 (Agerpres) — In condiţiile în care in Sta-,tele Unite şi în întreaga lumd’’ se înmulţesc luările de atitudine împotriva proiectului american „Iniţiativa de Apărare Strategică“ (S.D.I.), avertizîndu-se împotriva riscurilor pe care acesta le prezintă pe planul escaladării cursei înarmărilor nucleare şi al extinderii competiţiei militare în spaţiul cosmic, ministrul american al apărării, Caspar Weinberger, a anunţat că S.U.A. au efectuat, recent, un experiment care face parte din cercetările asupra „războiului stelelor“. Este vorba de distrugerea in zbor a unui obiect ce se deplasa la 4 000 m înălţime cu o viteză superioară de trei ori vitezei sunetului, de către o rachetă lansată din avion, de la altitudinea de 15 000 m. Testul a avut loc la 27 iunie, deasupra poligonului de la White Sands (New Mexico) — precizează agenţiiler Reuter şi France Presse. Consultări ale preşedintelui Italiei pentru soluţionarea crizei guvernamentale ROMA 2 (Agerpres). — Preşedintele Republicii Italiene, Francesco Cossiga, şi-a încheiat prima rundă de consultări cu liderii unor formaţiuni politice, în vederea găsirii unei soluţii pentru deblocarea crizei guvernamentale declanşate vinerea trecută prin demisia cabinetului condus de Bettino Craxi. Şeful statului italian, a conferit cu reprezentanţii partidelor democrat-creştin, socialist şi republican, după ce anterior se întilnise cu delegaţii celorlalte două formaţiuni politice din coaliţia demisionară — liberal şi socialist-democratic. După cum relatează agenţia United Press International, preşedintele Cossiga nu a luat, pentru moment, o decizie definitivă în această problemă, iar el va trebui să ţină seama de faptul că reprezentanţii celor cinci partide s-au declarat, în cursul consultărilor, pentru constituirea unei noi coaliţii, cu o platformă de guvernare modificată în unele probleme, în special în domeniul economic, în scopul evitării unor alegeri generale anticipate. Pe de altă parte, la Roma s-a anunţat oficial că, pentru miercuri seara premierul Bettino Craxi a convocat o reuniune a guvernului demisionar în vederea „dezbaterii unor măsuri urgente, precum şi pentru examinarea unor probleme administrative curente“. King’s Road este una dintre principalele artere de circulaţie ale Londrei. Aici se află o serie de magazine de renume ale metropolei britanice, dar, în acelaşi timp, ea este şi un loc de promenadă, de întîlnire, mai ales pentru tineret. Insă, după cum afirma intr-un articol revista americană „Time“, peisajul vechii străzi londoneze a devenit de la o vreme tot mai pitoresc, ba chiar straniu s-ar putea spune : „Una dintre principalele atracţii o constituie grupurile de tineri punk, inconfundabili cu chicile lor mohicane, un moţ central de păr încadrat de două porţiuni rase. Ei sînt amestecaţi printre tineri ce pastişează în îmbrăcămintea lor modele vechi de mai multe decenii, toţi pictaţi sau avînd atîrnate de gît şi de îmbrăcăminte semne, simboluri, imagini tribale“. Un alt gen de sectă excentrică este cea denumită „Rock-a-Billits“ ce imită America anilor '50. Uneori turiştii trebuie să se ferească să nu fie nimeriţi de vreo sticlă de cidru goală aruncată de vreun skinhead (neonazist ras în cap). „Britanicii, mai ales o importantă parte a populaţiei sub 21 de ani, au încetat să fie naţiunea omogen fericită cîntată de marele Shakespeare („Această seminţie fericită / O mică lume, o piatră nestemată / ’N argintul mării prinsă“ — Richard II). Incapabili să-şi găsească un loc în actuala economie tulburată de criză, tinerii britanici se marginalizează în număr tot mai mare. Ei s-au regrupat într-o reţea complexă şi stranie de culturi alternative, triburile Marii Britanii“ („Time“). Punk, Teddy boys, motards Nimeni nu cunoaşte exact cit de multe „triburi“ de acest fel sunt. Cel mai vizibil şi mai frapant din punct de vedere vizual este grupul punk ai cărui adepţi sunt tineri vopsiţi strident, în haine rupte şi murdare, anarhici care au făcut din King’s Road (in traducere „drumul regelui“) capitala şi locul lor de paradă. Un alt grup este cel al tinerilor skinheads bătînd străzile cu ghetele lor grosolane, atit în cartierul East End din Londra, cit şi in Corn Market din Belfast, la Glasgow, şi Portsmouth, în aproape toate marile oraşe ale ţării. Grupul „Trendies“ este preocupat de moda viitorului, pe cînd „Teddy boys“ se mulţumeşte cu moda trecutului. Adepţii orientării „Rock - a - Billies" dansează tot timpul pe un ritm pe care nu-1 cunosc decit din filmele vechi. La sfîrşitul de săptămînă, aşa-numiţii „Bikers“, în costume de piele neagră, gonesc pe motociclete, in timp ce tineri „Mods“ rătăcesc ,fără nici o preocupare in zona Brighton. „Fiecare trib se laudă cu modul său propriu de a se picta, cu toteme şi idoli proprii, cu o muzică proprie şi chiar cu un limbaj propriu“ („Time“). Această stranie mişcare tribală— afirmă specialiştii — este, conştient sau nu, o revenire simbolică la triburile antice din Marea Britanie: Damnonii, Durotorges, Brigantes, Dobuni şi Coritani, care îşi pictau tunicile în purpură şi roşu, iar pe corp aveau tatuaje. Ornamentaţia „noilor triburi“ este la fel de şocantă. Iată ce afirmă cîntăreţul de muzică punk, Nick Reynolds : „îmbrăcămintea pe care o purtăm nu este normală. Piele murdară, lanţuri, tatuaje. Triburile obişnuiau să se picteze pentru a-l înspăimânta pe inamic şi a supravieţui. La fel facem şi noi. Dar lanţurile ? Se afirmă că suntem o ţară liberă. Dar ne simţim la fel ca în lanţuri“. Nu se ştie cu precizie citi adepţi are fiecare trib şi nici cîţi sunt în total adepţii acestei tendinţe „tribale“. Dar numărul lor este estimat la sute de mii. Revista „Time“ remarca faptul că rata şomajului în Marea Britanie este în prezent de 13,3 la sută, însă pentru cei 7,5 milioane de britanici în vîrstă de 16—24 de ani rata neocupării forţei de muncă atinge 16 la sută. „Tocmai aceşti tineri dezavantajaţi tind să se identifice în număr tot mai mare cu asemenea triburi. Continua stagnare a economiei britanice i-a convins pe mulţi dintre tinerii şomeri că nu vor avea un loc in lumea muncii şi că sunt destinaţi unei vieţi amare. In acelaşi timp reînnoirea urbană postbelică a făcut ca multe oraşe britanice să devină tere şi fără personalitate. Toate acestea au avut drept consecinţă o generaţie de tineri alienaţi care s-au orientat spre tribalism pentru a da vieţii lor un înţeles“. („Time“). Cei mai afectaţi sunt tinerii din familiile de muncitori şi salariat cu venituri mici şi medii. Pentru mulţi dintre aceştia viitorul apare în culori tot mai întunecate. „In Marea Britanie tînăra generaţie are putina prilejuri de a lua parte la viaţa socială — releva Geoffrey Peason, profesor la Universitatea Bradford. Marea Britaniepare să considere că ar fi greşit să spună tineretului ei: «Eşti o parte dintr-un întreg» şi rezultatul este un protest care se exprimă prin îmbrăcăminte, muzică, stil de viaţă“. După florile şi frăţia intre toti oamenii cîntate da „The Beatles“, au apărut cîntăreţii ce ironizau tocmai această atmosferă ce făcuse să apară o adevărată cultură de masă a tinerilor. In a doua parte a deceniului trecut a apărut curentul Punk cu adepţii săi cu aspect de haimanale şi o retorică ofensivă şi dură, ce au dat naştere unei adevărate contraculturi. Peter York, expert în „noile triburi“, relevă : „Ceea ce pot ei spune despre viitor este că nu există nici un viitor. Totul se mărgineşte la o reîntoarcere a Marii Britanii la trecut. In prezent suntem o naţiune divizată şi fragmentată“. Insă fenomenul „tribalismului“ nu se mărgineşte la Marea Britanie. La Paris fostele băi publice din al treilea arondisment au fost transformate în palate Punk în care se cîntă „muzică infectă“. „Motards“ francezi pot fi văzuţi pe motociclete sarjind periculos prin traficul din Piaţa Bastiliei şi de pe Champs Elysées. Skinheads de la Stockholm, ce se consideră un fel de urmaşi ai vikingilor, stîrnesc mereu încăierări cu aşa numiţii svartingar — cuvînt suedez ce desemnează pe cei de culoare, dar care a fost extins asupra tuturor imigranţilor, indiferent de culoarea pielei. In R.F.G. de asemenea există grupuri Punk şi de alte coloraturi. Dar se pare că nicăieri triburile de tineri nu sunt atît de amplu şi atît de cinice ca în Marea Britanie („Time“). „Guvernele postbelice au promis tinerilor putere şi control asupra vieţilor lor , afirmă sociologul Paul Corrigan de, la North London’s Polytechnic College. Aceste promisiuni au fost luate în serios. Acum tinerii se simt înşelaţi. Ei nu doresc un palat, dar doresc să aibă ceea ce statul le-a promis : un loc de muncă şi un oarecare control asupra destinului lor“. Efectul marginalizării In cunoscuta sa carte „Cultura şi puterea“, sociologul francez Chombart de Laude relevă că în această a doua jumătate a secolului al XX-lea se înregistrează o tendinţă foarte pronunţată de afirmare a tinerilor, a aspiraţiilor lor specifice, a rolului propriu în societate. Vorbind despre situaţia tineretului din Occident, sociologul francez remarca faptul că societatea adulţilor este făcută responsabilă de problemele dramatice ce confruntă lumea actuală : sporirea pericolului de război, criza economică, şomajul etc. In faţa acestei situaţii, tinerii occidentali au aspiraţii contradictorii. Cităm din lucrarea lui Chombart de Lauwe : „Unii vor să se angajeze intr-o acţiune revoluţionară constructivă. Alţii sunt deseori tentaţi de evaziune, de respingerea tuturor constrîngerilor, a tuturor regulilor, ori, mai brutal, de o ruptură totală cu orice societate, cu ajutorul drogului şi chiar al sinuciderii. Alţii cad in capcanele întinse de traiul facil în societăţile cele mai bogate şi se adaptează docil sistemului, criticîndu-l în acelaşi timp. Peste tot, educatorii, părinţii, oamenii politici, cercetătorii se întreabă despre cauzele şi consecinţele acestei atitudini. Dar nu în rindul tinerilor înşişi trebuie să căutăm aceste consecinţe. Revolta tinerilor, pe care de altfel adulţii o exagerează adeseori pentru a se disculpa de responsabilităţile lor, este o mărturie a neputinţei societăţii de a da un obiect aspiraţiilor lor". Este surprinsă aici una din sursele evazionismului social, ale cărui manifestări îmbracă şi forma „noului tribalism“, şi anume reacţia de protest şi de respingere a structurilor, normelor şi valorilor societăţii de tip occidental. Neînţelegînd, mecanismele reale de evoluţie a capitalismului, căile şi mijloacele de schimbare a societăţii, tînărul occidental este tentat să recurgă la aceste forme de protest, de fapt o evadare din realitatea capitalistă, o modalitate alienată de existenţă socială. Pasivitatea evazionismului social al „noilor triburi“ explică desigur şi acceptarea lor tacită de către autorităţi. Nu este de mirare că mulţi dintre cei ce au trecut prin această fază a protestului pasiv împotriva societăţii occidentale ajung, in rîndurile militanţilor activi, ale celor ce pun accentul pe soluţiile radicale şi formele angajante de luptă împotriva unei societăţi în care tineretul se simte marginalizat, ale cărei valori sunt străine tinerei generaţii. Această radicalizare a tineretului occidental este exprimată printre altele prin participarea sa largă la mişcările pentru pace şi dezarmare, la acţiunile împotriva şomajului şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor socialeconomice ale maselor largi , din ţările occidentale. ROMEO NĂDĂŞAN ::WTineri fără speranţă intr-o societate fără viitor Ţinuta grotescă, şocantă - expresii ale unei voinţe anarhice a unor tineri de □ ieşi din anonimatul in care ii condamnă societatea O imagine care aminteşte de protagoniştii tragicelor evenimente de pe stadionul „Heyssel" din Bruxelles STIDI-kinTC-mAAFKITADII.CTIDl.KinTF-mAAFKITADII.CTIDI-KinTF-rriAAFhdTADIl Secretarul general al LI. al P.LU.S. despre unele aspecte ale vieţii internaţionale VARŞOVIA 2 (Agerpres) — Luînd cuvîntul la uzinele „Karol Swierczewski“, din Varşovia, Mihail Gorbaciov, secretar general al C.C. al P.C.U.S., s-a referit la unele probleme ale situaţiei internaţionale. El a arătat că, astăzi, la orizontul politic se conturează clar pericolul nuclear. Este important, a spus el, ca lumea să fie conştientă că mai multe arme nu înseamnă in prezent mai multă securitate, ci mai puţină. Un război nuclear global nu poate fi continuarea unei politici raţionale, căci el va pune capăt vieţii şi, deci, oricărei politici. Iată de ce noi propunem atît de insistent să începem dezarmarea pe baze reciproce. Lansăm guvernelor occidentale chemarea să se oprească la limita dincolo de care cursa înarmărilor pocite scăpa de sub control. Zilele trecute — a spus vorbitorul — glasul statelor socialiste participante la Tratatul de la Varşovia s-a făcut din nou auzit cu tărie. După complexul de măsuri referitoare la încetarea experienţelor nucleare, reducerea şi lichidarea armelor de distrugere în masă, noi am propus un plan concret de reducere a armelor convenţionale şi a forţelor armate în Europa. Vorbind, recent, la Glassboro, preşedintele S.U.A., Ronald Reagan, a recunoscut, deşi nu fără reţineri, seriozitatea noilor propuneri formulate de noi privind reducerea armamentelor nucleare. El a declarat că acum poate interveni un punct, de cotitură în eforturile îndreptate spre consolidarea securităţii şi păcii în întreaga lume şi, în acest context, a ridicat din nou problema unei întîlniri sovieto-americane la nivel înalt. Nu vom face decit să salutăm o atitudine mai serioasă şi mai responsabilă a Washingtonului in problemele dezarmării. Recent — a arătat M. Gorbaciov — i-am trimis preşedintelui o scrisoare conţinind propuneri concrete în legătură cu modul în care situaţia poate fi scoasă din impas, în legătură cu modul în care se poate începe, în sfîrşit, lichidarea munţilor de arme. Sperăm — a arătat, in încheiere, secretarul general al C.C. al P.C.U.S. — că Administraţia americană se va alătura iniţiativelor noastre, va face posibilă o întîlnire şi elaborarea unor, înţelegeri pe care popoarele Europei şi ale întregii lumi le aşteaptă cu speranţă. Pentru o întîlnire a miniştrilor de externe sovietic şi american MOSCOVA 2 (Agerpres) ~ Luind cuvîntul in cadrul unei conferinţe de presă ţinute la Moscova, cu privire la propunerea statelor participante la Tratatul de la Varşovia referitor la reducerea forţelor armate şi armamentelor convenţionale, Vladimir Petrovski, adjunct al ministrului afacerilor externe al U.R.S.S.,a declarat, informează agenţia TASS, că partea sovietică a propus oficial părţii americane să înceapă pregătirile in vederea întâlnirii dintre ministrul afacerilor externe al U.R.S.S. şi secretarul de stat al S.U.A. De rezultatele acestei activităţi pregătitoare — a subliniat diplomatul sovietic, citat de agenţia TASS — vor depinde rezultatele întîlnirii dintre cei doi miniştri de externe. Proporţiile alarmante ale datoriei externe a ţărilor in curs de dezvoltare afectează eforturile de progres ale acestor state începerea la geneva a lucrărilor sesiunii consiliului ECONOMIC ŞI SOCIAL AL O.N.U. * GENEVA 2 (Agerpres) — La Geneva au început, miercuri, lucrările sesiunii Consiliului Economic şi Social al O.N.U. (ECOSOC). Participanţii la sesiune examinează o gamă largă de probleme care intră în sfera de preocupări a ECOSOC, între care situaţia actuală a economiei mondiale, inclusiv cea a sistemului monetar-financiar internaţional, dificultăţile majore cu care sunt confruntate ţările in curs de dezvoltare ca urmare a decalajelor economice, a subdezvoltării, datoriei externe împovărătoare şi a altor fenomene. De asemenea, pe ordinea de zi a sesiunii figurează puncte referitoare la situaţia economică Critică din Africa, activitatea corporaţiilor transnaţionale, intensificarea cooperării internaţionale in vederea protecţiei mediului înconjurător, problema alimentaţiei în lume, valorificările resurselor naturale şi altele, cu accent pe nevoile specifica ale ţărilor sărace. GENEVA 2 (Agerpres) — Luind cuvîntul la Geneva cu prilejul deschiderii sesiunii Consiliului Economic şi Social al O.N.U. (ECOSOC) secretarul general al Naţiunilor Unite, Javier Perez de Cuellar, a atras atenţia asupra proporţiilor alarmante şi implicaţiilor grave ale problemei datoriei externe a ţărilor în curs de dezvoltare, care afectează eforturile de progres ale acestor state şi provoacă perturbaţii serioase în viaţa economică mondială. EH a lansat un apel la uşurarea poverii pe care trebuie să o suporte ţările în curs de dezvoltare ca urmare a datoriei externe masive şi a apreciat în acest sens că sunt necesare noi credite în favoarea acestor state, precum şi reducerea ratei dobînzilor, sugerînd în context că „ţările cu venituri reduse ar putea plăti o parte a datoriei în moneda lor naţională“. Secretarul general al O.N.U. s-a referit, în continuare, la implicaţiile negative pe care le au asupra economiilor ţărilor în curs de dezvoltare măsurile protecţioniste adoptate de unele state occidentale, care privează ţările sărace de posibilitatea obţinerii unor resurse financiare necesare realizării programelor lor de dezvoltare economică. Manifestări culturale româneşti in Franţa PARIS 2 (Agerpres). La Paris s-au desfăşurat, sub auspiciile „Uniunii Latine“ în colaborare cu Ambasada română, o suită de manifestări culturale româneşti. La casa de cultură „Latina“ a avut loc o „Seară românească“. In cadrul manifestării, asistenţa a vizitat o expoziţie de carte în care, la loc de frunte, se aflau volume consacrate personalităţii şi activităţii preşedintelui Nicolae Ceauşescu editate în Franţa, precum şi o expoziţie înfăţişînd imagini din România contemporană. In alocuţiunea rostită ■ cu acest prilej, Philippe Rossillon, secretar general al „Uniunii Latine“, a evocat aspecte semnificative din istoria României, evidenţiind latinitatea poporului român, vocaţia şi lupta sa multiseculară pentru independenţă şi suveranitate naţională. A luat cuvîntul, de asemenea, ambasadorul României la Paris, Gheorghe Tache. La cinematograful „Latina“ a avut loc „Săptămîna filmului românesc", in cadrul căreia au fost prezentate producţii ale cinematografiei contemporane din tara noastră. Lucrările Congresului al X-lea al Partidului Muncitoresc Unit Polonez VARŞOVIA 2 (Agerpres), I. Dumitraşcu, transmite : In cea de-a patra zi a lucrărilor Congesului al X-lea al Partidului Muncitoresc Unit Polonez au continuat discuţiile pe marginea Raportului Comitetului Central, Raportului Consiliului de Miniştri cu privire la direcţiile dezvoltării economico-sociale a Poloniei în perioada 1986-1990 şi pînă în 1995, a celorlalte documente prezentate forumului comuniştilor polonezi. Au fost relevate împlinirile şi neajunsurile in diverse domenii, fiind făcute, totodată, sugestii şi propuneri concrete care să poată duce la ridicarea activi-,tâţii partidului pe o treaptă calitativ superioară. Delegaţii au subliniat necesitatea asigurării premiselor pentru dezvoltarea in ritm susţinut a industriei şi agriculturii, a celorlalte sectoare, ca şi a folosirii la parametri superiori a întregului potenţial material şi uman de care dispune Polonia, realizării de economii importante de materii prime şi materiale. Mulţi vorbitori s-au referit la rolul şcolii în pregătirea tinerei generaţii pentru muncă şi viaţă, la participarea tinerilor la efortul general de dezvoltare economico-socială a ţării, în prezent şi în perspectiva următorilor 15 ani. A fost subliniată, de asemenea, importanţa colaborării economice şi a schimburilor comerciale cu alte ţări, în vederea soluționării problemelor cu care este confruntată economia poloneză. Lucrările congresului continuă. Cu prilejul celei de-a 65-a aniversări a creării P. C. Chinez Adunare festivă la Beijing BEIJING 2 (Agerpres). — Cu prilejul marcării celei de-a 65-a aniversări a creării Partidului Comunist Chinez, in Sala Mare a Poporului, din Beijing, a avut loc o adunare festivă — relatează agenţia China Nouă. Au luat parte membri ai conducerii P.C. Chinez, ai guvernului, militari, peste 20 000 de veterani ai partidului. In încheierea adunării a fost prezentat un spectacol. în legătură cu hotărîrea S.U.A. de a acorda sprijin financiar forţelor contrarevoluţionare antisandiniste Reuniunea de urgenţă a Consiliului de Securitate al O.N.U NAŢIUNILE UNITE 2 (Agerpres). — Consiliul de Securitate al O.N.U. s-a reunit în sesiune de urgenţă la cererea Republicii Nicaragua pentru a examina situaţia creată prin recenta decizie a Camerei Reprezentanţilor a Congresului S.U.A. de a acorda un ajutor economic şi militar în valoare de 100 milioane de dolari elementelor contrarevoluţionare antisandiniste. In discursul său, ministrul nicaraguan de externe, Miguel d’Escoto, a condamnat cu fermitate hotărîrea forului legislativ american, arătînd că aceasta va submina serios eforturile de pace în America Centrală depuse de ţările membre ala „Grupului de la Contadora“ şi de O.N.U. Vorbitorul a arătat că poporul nicaraguan este decis să-şi apere independenţa şi a apreciat că singura cale de evitare a agravării situaţiei o reprezintă angajarea intra S.U.A. şi Nicaragua a unui dialog politic direct. Reprezentantul Venezuelei — ţară care alături de Columbia, Mexic şi Panama face parte din „Grupul de la Contadora“ — a subliniat că decizia S.U.A. dăunează eforturilor acestor state de promovare a unei soluţii politice, negociate din problemele existente în America Centrală şi a arătat că noua măsură întreprinsă de guvernul Statelor Unite este contrară principiilor şi normelor dreptului şi legalităţii internaţionale. Vorbind din partea statelor participante la mişcarea de nealiniere, reprezentantul Indiei a evidenţiat că ajutorul acordat de guvernul american elementelor contrarevoluţionare periclitează grav pacea şi securitatea in regiune şi a cerut tuturor statelor membre ale O.N.U. să sprijine activ eforturile de pace Întreprinse de „Grupul de la Contadora“. Vorbitorul a reiterat solidaritatea fermă a ţărilor nealiniate cu Republica Nicaragua şi a adresat un apel O.N.U. şi comunităţii internaţionale să acorde întregul sprijin poporului nicaraguan in lupta sa pentru apărarea suveranităţii şi integrităţii teritoriale a ţării sale. Reprezentantul Statelor Unite a încercat, în discursul său, să justifice politicaţării sale de amestec în treburile interne ale Republicii Nicaragua, politică care este respinsă, după cum se ştie, de o mare parte a opiniei publice americane şi de majoritatea covîrşitoare a statelor membre ale O.N.U. CANBERRA 2 (Agerpres) — Ministrul de externe la Australiei, Bill Hayden, a criticat hotărîrea forului legislativ al S.U.A. de a acorda 100 milioane de dolari pentru ajutorarea elementelor contrarevoluţionare antisandiniste. Arătînd, în cadrul unei conferinţe de presă, că guvernul sandinist din Nicaragua a fost ales şi se bucură de sprijinul populaţiei, şeful diplomaţiei australiene a atras atenţia că încurajarea elementelor contrarevoluţionare „ridică probleme serioase, de principiu, în legătură cu modul de desfăşurare a relaţiilor intre state suverane". • LA HARARE a avut loc conferinţa juriştilor, zimbabweeni „Mişcarea de nealiniere şi lupta pentru eliberare naţională, socialism şi pace“ — informează agenţia Prensa Latina. In declaraţia difuzată la încheierea lucrărilor este exprimat sprijinul deplin faţă de lupta dreaptă a popoarelor pentru libertate şi pace. Sunt denunţate legăturile strânse existente între imperialism și regimul rasist sud-african. . C.C. AL P.C.U.S. ŞI CONSILIUL DE MINIŞTRI AL U.R.S.S. au adoptat hotărîrea „Cu privire la măsurile de creştere radicală a calităţii producţiei“, care stabileşte un complex de măsuri organizatorice, economice şi juridice vizind creşterea nivelului tehnic şi al calităţii producţiei, anunţă agenţia TASS. Hotărîrea subliniază că indicatorii nivelului tehnic şi ai calităţii producţiei trebuie să devină factori decisivi în aprecierea rezultatelor activităţii economice şi formării fondurilor de stimulare economică a colectivelor. Totodată, documentul prevede reorganizarea activităţii serviciilor de control tehnic, sporirea rolului lor in domeniul creşterii calităţii producţiei. • LA BERLIN s-au deschis lucrările celei de-a treia conferinţe a preşedinţilor Academiilor de Ştiinţe din ţări socialiste. Din ţara noastră participă o delegaţie condusă de academician Radu Voinea, preşedintele Academiei Republicii Socialiste România. • LA ALGER au luat sfîrşit lucrările Plenarei C.C. al Partidului Frontul de Eliberare Naţională (F.E.N.), in cadrul căruia au fost examinate probleme privind situaţia economică a ţării, măsurile de mobilizare a oamenilor muncii algerieni în vederea îndeplinirii sarcinilor celui de-al doilea plan cincinal de dezvoltare social-economică a Algeriei, situaţia din agricultură, alte probleme. Chadli Bendjedid, secretarul general al F.E.N., preşedintele Algeriei, a rostit o cuvîntare. • IN DISCURSUL ROSTIT In cadrul sesiunii inaugurale a celei de-a Vil-a conferinţe la nivel înalt a ţărilor membre ale Pieţei comune caraibiene (CARICOM), preşedintele Guyanei, Desmond Hoyte, a subliniat că in actualul context statele din regiune trebuie să acţioneze umăr la umăr pentru a înlătura in comun grelele moşteniri ale perioadei coloniale, dificultăţile existente in prezent în comerţul regional — informează agenţia Prensa Latina. • „GRUPUL DE LA CONTADORA şi-a încheiat o etapă importantă a procesului său de mediere privind soluţionarea pe căi politicodiplomatice, prin negocieri, a stării conflictuale din America Centrală" , a declarat, la Caracas, ministrul venezuelean al relaţiilor externe, Simon Alberto Consalvi, transmite agenţia I.P.S. „Revine acum guvernelor ţărilor din regiune să adopte măsuri pentru realizarea în fapt a acordului de pace propus de Grupul de la Contadora“ , a arătat el. Ministrul venezuelean a subliniat necesitatea ca, „în calitatea lor de state suverane, ţările centre americane să hotărască ele însele, fără amestec străin, asupra caracteristicilor pe care trebuie să le îmbrace in continuare procesul de pace din regiune“. • ELVEŢIA sprijină In mod femn Organizaţia Naţiunilor Unite şi acordă o mare importanţă dezvoltării cooperării cu organizaţia mondială , a declarat ministrul elveţian al afacerilor externe, Pierre Aubert, in cursul convorbirilor avute la Geneva cu secretarul general al O.N.U., Javier Perez de Cuellar. Informînd despre convorbirile desfăşurate, purtătorul de cuvnt al guvernului elveţian a precizat că ministrul de externe al ţării sale a subliniat dorinţa Elveţiei de a menţine relaţii foarte strânse cu O.N.U., deşi nu este membră a organizaţiei — relevă agenţia United Press International. ORIENTUL MIJLOCIU BEIRUT 2 (Agerpres) — Agenţiile internaţionala de presă anunţă că miercuri, în Beirut, se semnala o respectare a Acordului de încetare a focului Încheiat între principalele miliţii rivale din capitala libaneză. Aproximativ 1 000 de soldaţi şi poliţişti libanezi dislocaţi in Beirutul de vest menţin controlul situaţiei ■ din această parte a oraşului, rechiziţionînd armele şi patrulând pe străzi, arată agenţia Reuter. Totodată, camioane ale Agenţiei Naţiunilor Unite de ajutor şi lucrări pentru refugiaţi palestinieni din Orientul Mijlociu (U.N.R.W.A.) au transportat alimente şi medicamente, în tabăra de refugiaţi palestinieni de la Bouri El Barajeh, care totalizează 15 000 ele locuitori, arată agenţia citată.’ BEIRUT 2 (Agerpres) — In momentul de faţă cînd autorităţile politice libaneze fac eforturi deosebite de a asigura securitatea şi liniştea în Beirut după o lună de lupte intense intre părţile aflate în conflict, statisticile privind pierderile umane relevă adevărata dimensiune, dramatică, a situaţiei de con- f flict prelungit. Citind surse mi- litare şi ale spitalelor, agenţia Reuter relevă că, in urma ciocnirilor desfăşurate în luna iunie, în Liban au fost ucise 260 de persoane, cu 70 mai mult decit in luna mai. Luptele dintre miliţiile Amal şi luptătorii palestinieni din sudul capitalei libaneze au provocat moartea a 119 persoane. In cei 11 ani de război civil, cel puţin 100 000 de oameni şi-au pierdut, in Liban, viaţa. VIENA 2 (Agerpres) — La Viena s-au deschis lucrările celei de-a IV-a conferinţe internaţionale în problema palestiniană la care participă reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale din unele ţări din Europa, Asia, Africa şi America de Nord. Convocată din iniţiativa Comitetului O.N.U. pentru exercitarea drepturilor inalienabile ale poporului palestinian, reuniunea va dezbate probleme legate de necesitatea convocării cit mai urgent posibil a unei conferinţe internaţiou nale în problema Orientului Mijlociu, sub egida O.N.U., cu participarea tuturor statelor interesate, şi a altor chestiuni legate de soluţionarea problemei palestiniene. REDACŢIA şi ADMINISTRAŢIA , Bucureşti, Piaţa ScIntei, Tel. 17 80 10, 17 60 W. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi Institute - Tiparul combinatul Poligrafia ,Caia SeInteil. Cititorii din străinătate se pot abona prin „ROMPRESFILATELIA* — Sectorul export-import presă P.O. Box 11—201, telex 1037« Trafir București, Calea Griviței nr. ««—««, 40 362