Siketnémák és Vakok Oktatásügye, 1927 (29. évfolyam, 1-10. szám)

1927-01-01 / 1-4. szám

2 és a nagy magyar gondolatért dolgo­zik, annak lehetetlen el v­an ismernie azt, hogy a fogyatékosok művelődés­ügye a magyar társadalomnak rendkí­vül fontos kérdése, hogy az általános és közérdekű nemzetművelődési és nemzetgazdasági ügy. Tanulságos itt még annak a megemlítése, hogy Jung dr. porosz országos tanácsos (Landes­rat) az Amtsblatt des Reichsarbeits­ministeriums 1925. évi 48-ik számá­ban kimutatta, hogy Németországban pl. a siket némák 80o­ o-a önálló kenyér­kereső és csak­­ 20­­0-a szerül még a család, a társadalom, a hatóságok tá­mogatására. Munkanélküli sem fordul köztük nagyobb arányban elő, mint az épérzékűeknél. Ez a helyzet nálunk alig kedvezőtlenebb, mint pl. Német­országban. Az a­l­só é­rz­etek hatalmas mun­kája a gyógypedagógiai ügyet euró­pai színvonalra emelte, a külföldi el­ismeréssel van ügyünk tudományos és pedagógiai — gyakorlati fejlettsége iránt, sőt nem egy tekintetben köve­tésre méltó­ dolgot is tapasztaltak, tő­lünk is tanultak.­­ Ismétlem, hogy e nagy munka köz­ben, amely az ügyet tudományos vo­natkozásban és gyakorlati eredménye­iben magasra emelte, anyagi ellátá­sunk napról-napra sülyedt, rosszab­bodott és különösen 1918 óta a leg­vál­ságosabb helyzetben vagyunk. Ma már­ csak szégyenkezve, pirulva merünk válaszolni ama gyakorlati kérdésre: »...és ezért a nagy munkáért milyen díjazásban részesülnek?« Intézetein­ket, az ezekben folyó mélységes és ne­héz pedagógiai munkát, igen gyakran keresik fel előkelő érdeklődők, de kü­lönösen tanulmányozzák tanárok, taní­tók, iskolák. Már egészen közönséges és megszokott dolog a meglepetésnek, a lelkesedésnek szavakban való ilyen megnyilvánulása:: »...bámulom Önöket ezt a nagy munkát nem végezném el semmiféle pénzért!« És mi mégis vé­gezzük becsületes lélekkel, — mert a szerencsétleneken, a szenvedőkön va­ló segítés felemelő érzése a saját szen­vedésünket tompl­ja, agyunkat és szi­vünket még-még erősiti. Ámde mégis fájó, napról-napra fájóbbá lesz ben­nünk az az érzés, hogy hiába minden nemes törekvésünk, megfeszített mun­kánk, hiába minden művelődési és nemzetgazdasági eredmény, mert a megbecsültetés hosszú-hosszú é­vek óta nem jár munkánk nyomában. A földi életben egy a test l és a lélek. A­ lélek még bírná úgy ahogy az elmélyülést és a nagy munkát, de a test már tel­jesen elgyengül, elsorvad. Teljesen tár­gyilagosan, a szerénytelenség minden érezhető vádja nélkül szögezhetjük le, hogy a magyar társadalom által köz­ismerten oly élénk, annyira hasznos s az egész nemzet regenerálását mélyen érintő fontos munkásságot fejtünk ki m­ég e­s súlyos időkben is, amelyet kor­szakosnak nevezhetünk. Kötelessé­günk azonban kifejteni ezt az aggo­dalmunkat, hogy ha a test nem lesz képes követni a lélek röptét, vajjon nem az egész épület fog-e összedülni? Az ügy iránt tartozó köteles nyíltság­gal kell itt felemlítenem­ azt a meg­döbbent t­ényt, — aszaráasi törvén­­­nyel 150 főben megállapított státus­hoz viszonyítottan —, hogy 1922 óa az ifjabb generáció sorából a mai na­pig 17-en hagyták el az áll. gyógy­pedagógiai intézeti tanári pályát és könnyebb munkájú, ha biztosabb elő­meneteld más pedagógiai pályán he­lyezkedtek el — holott intézeteink már évek óta nagyfokú tanárhiánnyal küzködnek. És vájjon hánynak él még a lelkében a gyógypedagógiai pályáról való távozás vágya?... Hogy ez az elvágyakozás mennyibe érthető, azt a következőkkel igazol­juk: Státusunk 586­0-a a X. és IX. kezdő fizetési osztályokban teng, jóllehet az e fizetési osztályokba sorozott taná­rok életkora általában 32—45 év, köz­szolgálatuk ideje pedig 9 —24 év. Ezzel szemben a múltban közel egy évszá­zadig a középiskolai tanárokkal, rövi­­debb ideig a tanitóképző intézeti ta­nárokkal biráltattunk és egyezően; je-

Next