Sportélet, 1966 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1966-01-01 / 1. szám

KÖVETKEZETESEN, VÉGLETEK NÉLKÜL A Magyar Testnevelési és Sportszövetség Országos Tanácsának legutóbbi ülése megtárgyalta „A s­portegyesületi nevelőmunka néhány kérdésé­­­ről szóló előterjesztést. A tanács és az MTI Országos Elnöksége másk­ödésének eddigi két esztendeje alatt több bajtároza­tában, állásfoglalásában érintette már a fiatalok testedzéséhez kapcsolódó nevelési tevékenység néhány területét de a kérdés á­tfogó, összegező rendezé­sére ez vol­t az első — és mindjárt írjuk ide: előrelépést ígérő — vállalkozás. A téma körül kialakult csaknem öt órás vita, a felszólalások magvas mondanivalója és magas hőfokú hívein jelezte, hogy felső sportszervünnk megoldásra érett feladatának tekinti az ifjúság sport­­belli jellem­formálásának magasabb szintű munkálását. A nevelés sokszínű és szerteágazó, akárcsak ifjúsá­gunk érdeklődése, alaptermészete, hajlama. A fiatalok erkölcsi arculatának, magatartási formáinak kialakí­tása éppen ezért bonyolult feladat, s műhelyeit elsősor­ban a családi otthon, az iskola, a munkahely, és az ifjú­sági, politikai, társadalmi szervezetek jelentik. Helyén­való az a megfogalmazás, mely szerint a szocialista tár­sadalomban a felnövő nemzedék nevelése az egész kö­zösség ügye, s ehhez kell hozzájárulnia, a maga sajá­tos eszközeivel, a sportmozgalomnak is. Az egyesületekbe, klubokba tömörült fiatalok kö­rében kifejtett nevelői tevékenység célja kettős: egy­részt feléleszteni és erőssé kovácsolni a versenyzőkben a testedzés, a választott sportág szeretetét, megtanítani küzdeni a közös célokért, csapatuk sikeréért, a sport­köri, vagy éppen a nemzeti színek győzelmiéért. A má­sik cél a jellemformálás irányába múltat. Olyan tulaj­­don­sá­gok ébrednek és fejlődnek ki a Versenyzőkben a rendszeres sportmárka közben mint az akaraterő, a küzdemi­tudás, a következetesség, a türelem, a m­egfon­­toltság, a célratörés, a bátorság, a társak segítése, a kö­zös célokért való áldozatvállalást, s­tb. Ezeket az akarati­­erkölcsi vonásokat, kell a nevelőmun­ka keretében a szo­cialista eszmeiség irányába hajlítani, s a kettős célért kifejtett fáradozás eredményeként olyan fiatalokat fel­nevelni, akik a dolgos életre való fizikai-tes­ti felkészü­lés mellett eljutnak a szellemi gazdagság és erkölcsi tisztaság magaslataira is. A nevelés sokszálú tennivalója nem egyszerűsödik le a sportmunkában sem. A különböző típusú egyesüle­teknél más-más korosztályú versenyzők oktatása fo­lyik; az eltérő előképzettség és sportbel­i tudás, a diffe­renciált célok, az azok elérésére választott eszközök változatossága, a városi, vagy falusi környezet, és meg­annyi más tényező nyilvánvalóvá teszik, hogy a tudat- és jellemformálás sportbeli útjai nincsenek simára kö­vezve. De éppen a feladat bonyolultsága jelzi azt, hogy szélesek, gazdagok a nevelési munka lehetőségei is. Ész­szerű lenne megvizsgálni, hogy a válogatott kereteikben, a nagyobb klubokban megalapozottak, céljaiban hatá­rozottak, elveiben követ­kezetesek-e a jelenleg alkalma­zott nevelési módszerek. Ha igen, széles körben kívána­tos lenne tudatosítani a kedvező ta­pasztalatok­at. Ha nem, halogatás nélkül intézkedéseket kellene tenni a káros szemlélet és a hibás gyakorlat kiigazítására. I­ndokolt hangsúllyal mondta ki a tanácsülés, hogy az egyesületekben folyó nevelőmunka legyen összhangban a sportmozgalom sajátosságaival, jellegével, ugyanakkor azonban kerülje el a szélsősé­geket. Vannak ugyanis olyan nézetek, amelyek a sport nevelési feladatát csupán a fizikai felkészítésre egysze­rűsítik le, s megfeledkeznek az akarati tulajdonságok, apjaink sportmozgalmában a kedvező jelenségek vannak túlsúlyban. A sportolók és sportvezetők nagy többsége becsületesen helyt áll a termelő munkáiban, az edzésekkel és versenyzéssel járó elfog­laltság mellett is talál módot arra, hogy képezze magát, s hogy társadalmi, vagy tömegszervez­eti funkciójában eljárva fáradozzék közösség­ügyekért. A kedvező, tiszta képet azonban kissé elhomályosítja néhány riasz­tó jelenség, itt­-ott fellelhető helytelen, szemlélet. A sportvezetők között — ki kell mondani — vannak páran olyanok, akik képmutatásra, alakoskodásra, vagy ép­pen csalásra biztatják versenyzőiket a vélt egyesületi érdekek védelmében. Egyesek könyvelési bűvészmu­tatvánnyá­ teremtenek illegális pénzügyi alapot homá­lyos céljaik eléréséhez, mások anyagi és egyéb előnyök­kel bírják rá a jobb képességekkel rendelkező sportoló­kat, hogy elhagyják egyesületüket. Van olyan gazdasági vezető, aki a helytelenül értelmezett sporttámogatástól indítva engedi, hogy a versenyző, játékos a mérkőzés előtt, illetve utána napon ne jelenjék meg munkahelyein, s mi­kor a sportoló fegyelmet sért a magatartásával, vagy indokolatlan követeléssel áll elő, intelem és el­utasítás helyett elnéző váillveregetéssel válaszol. Nem kell példáért a szomszédba menni egyik megyéből sem ahhoz, hogy találjunk olyan alsóbb szintű bajnokságok­ban szereplő sportolókat, akik — az élsport példájára — a teremformá­lás annyira fontos követelményeiről. A másik, ezzel ellentétes végletet az az szemlélet jeleníti, mely szerint az ifjúság nevelésének teljes terhét és fe­lelősségét a sportmozgalomra kell áthárítani. A közép­út nyilvánvalóan a két szélsőséges álláspont között van: a testedzés iránti igény kielégítése teljes egészében a sportmozgalomra tartozik, de a mozgalom csak part­nerként jele­ntkezhetn­k más nevelési fórumok mellett az olyan jellemvonások kialakításában, mint a hazasze­retet, a becsületesség, a törvények tiszteletben tartása, a munkában való helytállás, a kommunista eszmék megismerése és elfogadása. A világ- és olimpiai bajnok­ságok, a nemzetközi sikerek fényei mellett is árnyék vetődik arra a sportmunkára, mely nem igazít a fia­talok jellemén, emberségén. S a szerényebb eredmé­nyek ellenére sem téveszt célt az a testedzési tevékeny­ség, amely olyan fiatalokat nevel, akiknél a jellemes benső és az alkotó munka nem jelszó csupán, hanem tudatos igény, eleven valóság. A sport nevelési funkciói ez ideig jórészt a szakosz­tályok mellett működő edzőkre hárultak. Az ő munká­jukat nélkülözni nem lehet ezután sem, de szélesíteni kell a sort, mely a felügyelet és iránymutatás szándé­kával a fiatalok mellé felsorakozik. A sportolók jelle­mének pallérozása a sportkörökben, szakszövetségek­ben, a testnevelési és sportszövetségek szerveiben kol­lektív feladatként jelentkezik, s a vezetés minden sze­mélye érezze megtisztelő kötelességének a helyes neve­lési elvek népszerűsítését, az általános erkölcsi téte­lek érvényesülésének elősegítését. S ha elfogadjuk valósnak azt a tételt, hogy a sportoló ifjúság nevelése valamennyi sportvezető közös feladata, nyilvánvaló, hogy ennek eredményességéhez előfeltétel a sportvezetők, edzők, aktívák megfelelő képzettsége, jellemszilárdsága, erkölcsi tartása. A sokszorosan bizo­nyított igazság kora is vízzé válik annak ajkain, aki nem a hirdetett elvek szerint él, aki magatartásával, élete példájával nem erősíti meg az általa hangozta­tott nézeteket. N 1

Next