Sportul Popular, august 1952 (Anul 7, nr. 2091-2103)

1952-08-16 / nr. 2097

Despre executarea centrărilor din viteză, la fotbal Centrarea are în fotbal o importanţă deosebită fiindcă prin această lovitură, care este în fond o pasă prelungită, se pune în poziţie de shot restul atacanţilor, (cu excepţia celui care execută centrarea) aflaţi in faţa sau, în apropierea porţii. ( După cum se ştie centrarea se execută de către înaintaşul aflat în poziţia de extremă în apropierea liniei de fund, adică în imposibilitate de a mai pătrunde către poartă pentru a shota. ) Dacă sunt la timp şi cu precizie efectuate, centrările pot determina în proporţie de 50% * marcarea unui punct. î O centrare câştigă însă 100% » în eficacitate dacă este executată din plină viteză. Despre * centrările din viteză ne vom ocupa mai jos, ca de un element * de tehnică individuală pe care * majoritatea extremelor (din echipele noastre fruntaşe, nu-l stă- I pânesc în mod satisfăcător. ( Care sunt avantajele centrării din viteză? ». Surprinde apărarea desco-J perită. Aflându-se în plină miş« care de repliere faţă de acţiunea * atacului advers, apărătorii vor * fi surprinşi de centrarea efec- J tuată din plină viteză, ei ne mai având posibilitatea să se plaseze atât faţă de traectoria balo- nului cât şi faţă de poziţia celorlalţi atacanţi. Dacă înaintaşul care pătrunde pe extremă se opreşte înainte de a centra, îşi potriveşte balonul etc., apărătorii nu numai că au vremea să-şi ia locurile lângă fiecare î atacant advers, dar, putând a- i preda traectoria balonului, vor , interveni direct pentru, a-1 degaja-2. PHn centrare din viteză se câştigă timp şi spaţiu. Mulţi dintre jucătorii noştri care s'au I specializat In posturile de ex- tremă, execută bine centrările I ca precizie, intensitate etc., dar greşesc, aşa cum arătam mai sus, prin aceea că le efectuează I de pe loc. Să presupunem că întreg atac I cul unei echipe aleargă împre- I ună cu extremul care poartă bai Ionul, către poarta adversă. La un moment dat, silit de poziţia apărătorilor faţă de el şi de poziţia lui faţă de poartă, extremimul va centra, dar face acest I lucru oprindu-se. Toţi ceilalţi I colegi ai lui de atac care au calculat traectoria balonului în funcţie de viteza extremului nu vor fi în cea mai bună poziţie faţă de balonul centrat. Dacă extremul va face centrarea din plină viteză, se câştigă pe de o parte timp (momentele care se pierd altfel prin oprirea balonului) şi spaţiu (metrii de teren care sunt parcurşi încă până in momentul centrării din viteză), deci poziţie mai favorabilă pentru înscrierea unui punct. Multe din extremele noastre execută o centrare din semi-viteză, adică îşi încetinesc mult viteza în momentul centrării. Nici acest lucru nu este recomandabil mai ales că aceşti jucători au făcut paşi serioşi către învăţarea centrării din viteză, de vreme ce o execută acum din viteză scăzută. DESPRE PREGĂTIREA PENTRU BUNA EXECUTARE A CENTRĂRII DIN VITEZA Se înţelege că o condiţie principală pentru, executarea centrării din viteză este cunoaşterea cât mai perfectă a conducerii balonului în cea mai mare viteză. Exerciţiile pentru continua perfecţionare a acestei deprinderi fac parte însă din exerciţiile generale pentru îmbunătăţirea tehnicii individuale. In rândurile de mai jos ne vom ocupa despre elementele de tehnică specifice centrărilor din viteză. a. Poziţia corectă a piciorului de sprijin. De o mare însemnătate în buna executare a centrărilor din viteză este poziţia piciorului de sprijin. Piciorul de sprijin este dreptul, atunci când centrarea se face de pe partea stângă, şi stângul, când centrarea se efectuează de pe partea dreaptă. Care este poziţia corectă a piciorului de sprijin? Principalul este ca laba piciorului de sprijin să fie în poziţie paralelă faţa de linia de fund. In felul acesta se dă posibilitatea jucătorului să execute semi-întoarcerea către interiorul terenului, adică înspre direcţia în care va trimite mingea. Mulţi dintre jucătorii noştri fac greşala de a aşeza laba piciorului de sprijin în poziţie perpendiculară faţă de linia de corner, astfel că efectua- rea lovirii mingii cu celălalt picior se face defectuos. La antrenamente, corectarea poziţiei piciorului de sprijin se va face prin observarea individuală de către antrenor a executării momentului centrării. Deasemeni, trebue desvoltat cât mai mult la fiecare jucător autocontrolul, astfel ca acesta să se observe permanent şi să sesizeze el însuşi greşelile pe care le săvârşeşte. b. Direcţia şi intensitatea centrării. Pentru ca o centrare să-şi ajungă scopul, este necesar ca mingea trimisă prin lovitura de centrare să aibă „adresă’’ și o anumită intensitate. Se observă adeseori greşala făcută de unii jucători, care se mulţumesc să trimită mingea spre centrul terenului, socotind că prin aceasta sarcina lor (în privinţa centrării) este terminată. Este complect greşit! Jucătorul care centrează (ca oricare din jucătorii care efectuează o pasă) este obligat să trimită mingea cu cât mai multă precizie spre un coechipier. Pentru a efectua acest lucru este bine ca extremul care centrează să examineze — cu o fracţiune de secundă înainte de executarea centrării — situaţia pe câmpul de joc (plasamentul coechipierilor). Apoi centrarea va fi făcută în funcţie de această situaţie. Centrările pot fi executate prin trimiteri de mingi lungi şi înalte către centrul terenului, prin trimiteri de mingi lungi pe jos (în concepţia multor jucători dăinueşte încă părerea greşită că o centrare nu poate fi făcută decât pe sus), sau prin întoarcerea „peste cap” a mingii, atunci când interul de pe partea respectivă este in bună poziţie. In aprecierea direcţiei şi intensităţii unei centrări se va ţine seama, pe lângă poziţia celorlalţi înaintaşi, şi de plasamentul apărării, starea terenului etc. Avem datoria să stăruim în pregătirile ce facem, asupra bunei executări a centrărilor, astfel ca prin aceasta să contribuim la progresul continuu al fotbalului din R.P.R. IULIU BARATKI antrenor IN PREAJMA EXAMENELOR DE ADMITERE LA I.C.F. Intr’una din aceste dimineţi de August ne-am îndreptat paşii spre Institutul de Cultură Fizică. Şi aci ca şi la toate celelalte institute de învăţământ superior am întâlnit entuziasta atmosferă din preajma deschiderii unui nou an de învăţământ.in curte, candidaţii pentru examenul de admitere se adunaseră grupuri, grupuri şi discutau cu înflăcărare. Şi nu e deloc greu de ghicit subiectul discuţiilor lor. — Ei, probele practice nu mă prea pun pe gânduri. Cu anatomia mai am de lucru puţin... — Lasă că şi la limba română trebuie să mai cieam... Şi astfel în cadrul discuţiilor se schimbau doar obiectele de studiu. Tema era aceiaşi : pregătirea examenului de admitere. Cu câtă înfrigurare şi în acelaş timp cu încredere şi bucurie este aşteptat acest examen care, pentru cei bine pregătiţi, va însemna începutul unei noi etape în pregătirea lor pentru a deveni cadre de bază în înflorirea mişcării noastre sportive. Dar până atunci mai e examenul şi data lui e atât de apropiată . Luni, 18 August! Dar cu cât această dată se apropie mai mult cu atât tinerii candidaţi sunt mai bucuroşi, mai încrezător în forţele şi cunoştinţele lor. Şi această încredere le-a insuflat-o nu numai strădaniile pe care le-au depus în şcoala medie ci şi munca desfăşurată la cursul de pregătire. încă de la 5 August, la Institutul de Cultură Fizică s-a deschis un curs de pregătire pentru candidaţii la examenul de admitere. Peste 200 de băieţi şi fete s-au înscris la acest curs, dornici ca la examenul de admitere să se prezinte cât mai bine pregătiţi. Şi ei vor reuşi acest lucru pentru că la cursul de pregătire se lucrează şi se studiază cu mult drag. Programul unei zile din cadrul cursului este alcătuit cu multă minuţiozitate şi cu multă chibzuinţă. Dimineaţa de la 7,30 la 1! programul cuprinde o oră de studiu teoretic şi două ore de activitate practică. In orele de studiu teoretic candidaţii îşi revizuiesc, îşi împrospătează şi îşi complectează noţiunile de anatomie, fiziologie, limba română şi studiază Constituţia R.P.R. La orele practice se desfăşoară o intensă activitate la atletism, gimnastică, volei şi handbal. De la 11,30 la 13 programul continuă cu studiul individual. După amiază , seminarii la materiile teoretice. Conducerea Institutului de Cultură Fizică a depus toate eforturile pentru ca acestcurs să-şi desfăşoare activitatea în cât mai bune condiţiuni. Candidaţilor li s-a asigurat cămin şi cantină, le-au fost puse la dispoziţie cadrele didactice şi tehnice (instructori recrutaţi din rândul celor mai buni studenţi de la ICF), iar pentru activitatea practică ei au la dispoziţie terenurile si materialele sportive necesare. In aceste conditiuni fiecare din ei simte o dragoste deosebită să Înveţe, ca sa pregătească. PORTUL POPULAR Pag. 6-a Nr. 2097 înştiinţare Conform hotărîrii Comitetului învăţământului Superior, data când se va ţine examenul de admitere la Institutul de Cultură Fizică a fost schimbată de la 21 August la 18 August. Tot în ziua de 18 August se va ţine şi examenul de admitere la Şcoala Medie Tehnică de Cultură Fizică. 0 RUGBI. — Returul campionatului divizionar de rugbi, va începe la 31 August cu desfăşurarea următoarelor jocuri: Seria I-a: Dinamo Bucureşti- Constructorul; Metalul Bucureşti-Ştiinţa Bucureşti, Ştiinţa Petroşani-Spartac Bucureşti, Ştiinţa Cluj-Locomotiva Timişoara. Seria ll-a: CCA - Şoimii, Locomotiva Griviţa Roşie-Locomotiva P.T.T., Ştiinţa Timişoara-Locomotiva Cluj, Dinamo IX-Aripile R.P.R. @ FOTBAL. — In cadrul Diviziei B. (seria II) se desfăşoară mâine un singur joc, la Baia Mare. Metalul va întâlni Locomotiva Cluj. Partida este restanţă. — Tot mâine va avea loc o rejucare in cadru! Cupei R. F. R.: la Deva se vor întâlni Metalul Hunedoara şi Locomotiva Simeria — In Capitală, Spartac I şi Spartac II întâlnesc echipele Dinamo 8 şi respectiv Dinamo 6. Matchurne au loc azi după amiază, începând de la ora 16, pe terenul Spartac BRPR (str Dr. Staicovici) — Locomotiva Iaşi a jucait rol amical cu o selecţionată a echipelor care activează în campionatul orăşenesc. Feroviarii au câştigat cu 3—1 (2—0). Au marcat: Manolescu, Leahevici, Ştefănescu, (Locomotiva) şi Căman (Selecţionata). — Mâine, In deschidere la jocul divizionar C.C.A. — Dinamo se dispută matchul de pitici C.C.A. — Tânărul Dinamovist. Jocul începe la ora 16.15. — Mâine are loc în Capitală pe terenul Progresul ITB, începând de la ora 10 dim., un joc amical de fotbal între Flamura Roşie Fabrica de Confecţii „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ şi divizionara B F ramura Roşie Bacău. Matchul este organizat în cinstea câştigării Drapelului pe ramură de producţie de către întreprinderea „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ din Capitală. La Târgovişte s-a disputat ori matchul amical dintre formaţia locală Flacăra şi divizionara B Flacăra Moreni. Victoria a revenit Flacărei Moreni cu scorul de 3-1 (2-0) Au marcat Ştefănescu, Dobre şi Bidiuţă pentru învingători şi Iordache pentru târgovişteni. Au asistat 1500 de spectatori. Mâine se dispută la Târgovişte matchul amical dintre Metalul Târgovişte şi Metalul Oraşul Stalin. $ MOTOCICLISM. Colectivul sportiv Voinţa Târgovişte organizează mâine la Târgovişte un concurs motociclist pe circuit închis. Vor participa alergători din Târgovişte, Bucureşti, Ploeşti, Câmpina şi Moreni. H TENIS. — Eri după amiază s’a desfăşurat finala de dublu mixt a campionatului R.P.R. Campioni au ieşit reprezentanţii Progresului I.T.B. A. Schmidt şi Eva Stăncescu care au învins perechea Caralulis—Siegler cu 2—0 (6—1, 6—4). In finala concursului republican de categoria II (dublu mixt), T. Teodorescu — Dinopol (Progresul I-T.B.) au întrecut pe Griegerch- Kendeffy cu 2—0 (6—0, 6—2). Finala de dublu fete a aceluiaș concurs dintre Orenski-Dinopol și Ria-Lazăr s-a întrerupt în setul ultim la scorul de 4—1 pentru prima pereche. Matchul continuă azi după amiază. Contcarrsul republican de nataţie pentru junori şi junioare Oradea, 15 (prin telefon). Astăzi a început la ştrandul din localitate concursul republican de nataţie pentru juniori şi junioare. La această mare competiţie rezervată tinerilor participă peste 250 de înnotători din următoarele colective sportive: Constructorul, Dinamo, Progresul, Locomotiva, Ştiinţa şi CCA, toate din Bucureşti, Progresul, Metalul şi Ştiinţa din Cluj, Progresul, Locomotiva şi Flamura Roşie din Timişoara, Spartac, Voinţa şi Constructorul din Oradea, Progresul şi Locomotiva din Tg. Mureş, Progresul (Oraşul Stalin) şi Locomotiva (Arad). Deşi din bazinul care are 50 m. numai 25 de m. are apă adâncă de 2 m., fapt care desavantajează pe concurenţi, totuşi In prima zi de concurs s-au înregistrat rezultate excepţionale printre care două noi recorduri de juniori ale R.P.R. Iată primii clasaţi şi rezultatele reuşite de ei in prima zi de concurs: 100 m. spate cat. II fete: Virginia Ghiţă (Sovromconstrucţii Bucureşti) 1 min. 38 sec.; 200 m. bras cat. II fete: Anca Roseti (Progresul Bucureşti) 3 min. 17,8 sec.; 400 m. liber băeţi cat. I: Carol Nedef (Progresul Tg. Mureş) 5 min. 24,3 sec. (nou record al R.P.R.); 300 m. băeţi cat. II: Gavril Ritter (Progresul Cluj) 12 min. 12,6 sec.; 100 m. bras fete cat I: Hanelore Kraus (Progresul Oraşul Stalin) 1 min. 34,5 sec. (nou record de junioare al R.P.R.); 100 m. spate băeţi cat. II; Pfeilschmidt Ion (Locomotiva Timişoara) 1 min. 24,5 sec.; 100 m. bras băeţi cat. I: Florea Mălin (Dinamo Bucureşti) 1 min. 24,9 sec.; 100 m. liber fete cat I: M. Stanchievici (Spartac Sibiu) 1 min. 28,1 sec.; 100 m. fluture băeţi cat. II; Petru Novak (Flamura Roşie Timişoara) 1 min. 18,7 sec.; 4x100 m. băeţi cat. II: Ştiinţa Cluj 4 min. 52 sec. In cadrul turneului de polo la care participă 6 echipe de juniori împărţite în două serii, s-a disputat astăzi matchul dintre Metalul Cluj şi Progresul Bucureşti. Victoria a revenit echipei clujene cu scorul de 5-1 (3-1). E. BORDÁN corespondent Finalele „Cupei Pionierul” De curând au început întrecerile din cadrul frumoasei competiţii de nataţie, dotată cu „Cupa Pionierul". Zi de zi, în bazinul de la Palatul Pionierilor zeci de micuţi înnotători au participat cu multă însufleţire la întrecerile din cadrul primei faze. Până în prezent, această competiţie a reunit la startul ei peste 600 de participanţi, rezultat al serioasei munci de mobilizare şi pregătire a concurenţilor. Cei mai buni din cei peste 600 de participanţi din prima etapă îşi vor disputa întâietatea Duminică dimineaţă la Palatul Pionierilor în cadrul finalelor „Cupei Pionierul“. In vederea acestei ultime etape, ei au început să se antreneze sub atenta conducere a instructorilor Elena Dumitrașcu și Andrei Wolf. Întrecerile din etapa regională a concursului de nataţie pentru copii Marţi s’au desfăşurat la ştrandul Obor întrecerile din cadrul etapei regionale a concursului de nataţie rezervat copiilor. Cu acest prilej s’au afirmat din nou reprezentanţii secţiei de nataţie de pe lângă consiliul orăşenesc al asociaţiei Ştiinţa. Dintre rezultatele înregistrate se detaşează performanţa obţinută de echipa de ştafetă Ştiinţa în proba de 10x50 m. liber băeţi, 6.55.7, performanţă care constituie un nou record al R.P.R. la copii, întrecând vechiul record ce aparţine echipei Progresul ICO: 7.18.8 (1951) şi stabilind totdeodată şi recordul probei la juniori categ. I-a. Echipa care a realizat această valoroasă performanţă a fost compusă din: Popescu, Covacs, Marinescu, Rădulescu, Varlam, Moscu, Chirvăsuţă, Petreanu, Blajec şi Şerban. Dintre celelalte rezultate evidenţiem pe cele obţinute de: Gertrud Popescu (Ştiinţa) 53,2 sec. Ia 50 m. spate fetiţe, Constantin Marinescu (Ştiinţa) 37,0 sec. Ia 50 m. liber copii, Eugen Cristea Ionescu (Ştiinţa), Ion Petcu (Tânărul Dinamovist) şi Constantin Chirvăsuţă (Ştiinţa) care au realizat cu toţii 4-1.9 sec. în proba de 50 m. bras copii, echipa de ştafetă Ştiinţa (Marinescu, Popescu, Covacs şi Rădulescu) 2.34.3 în proba de 4x50 m. liber copii. Dintre performanţele de mai sus se impune rezultatul realizat de Gertrud Popescu (Ştiinţa), care, deşi în vârstă de numai 11 ani, s’a dovedit a fi una dintre valoroasele noastre înnotătoare, cu largi perspective de progres — şi care, datorită stilului corect de înnot şi pregătirii fizice, va reuşi să obţină chiar în acest an rezultate şi mai valoroase. In cadrul probelor demonstrative s-au remarcat prin valoarea rezultatelor deţinute următorii : Aurelia Filaţi (Spartac) 3:56.0 în proba de 200 m. spate junioare categ. I-a (nou record R.P.R.) şi I. Filip (Spartac) 3:38.6 în proba de 200 m. spate juniori categoria I-a (nou record R.P.R.). Bune rezultate au obţinut şi Petre Knal (Ştiinţa) care, realizând timpul de 3:10.0 în proba de 209 m, bras seniori, a obţinut norma de categoria I-a şi Petre Monciunschi (Ştiinţa), 1:36.8 la 100 m, bras juniori categoria I-a.