Sportul Popular, aprilie 1957 (Anul 12, nr. 2982-2999)

1957-04-09 / nr. 2987

lat-o pe porumbița Doina (crescător D. Dogaru) dublă campioană şi deţinătoare a medaliei de aur pentru miile de kilometri parcurşi in cel mai scurt timp. O primă intilnire in sportul columbofil Neuitată va rămine în amintirea zecilor de mii de spectatori, prezenţi la festivitatea de deschidere a celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului din Bucureşti, imaginea miilor de porumbei care şi-au luat zborul vestind începutul măreţei sărbători a păcii şi prieteniei. Am retrăit această imagine acum cîteva zile cînd, vizitînd mai pe îndelete raionul Griviţa Roşie din Capitală privirile ne-au fost atrase de micile firme, vopsite in albastru purtînd inscripţia ,AS.C.~ (Asociaţia Sportului Columbofil), montate pe perefii diferitelor case. Deci, e vorba de un nou sport. Elementele principale: omul şi pasărea. Primul — cu grija şi pasiunea cu- I născută in rindurile iubitorilor acestor păsări, al doilea — cu mina naiele sale calităţi. Despre toate acestea, preşedintele asociaţiei D. Dogaru, posesor a 100 porumbei dintre care mulţi campioni pe distanţe lungi (Oradea— Bucureşti 5 ore) ca şi ceilalţi membri ai asociaţiei iţi vorbesc cu mult entuziasm. Acum, se pregătesc cu toţii pentru un examen asemănător acelora pe care le-au dat cu prilejul Festivalurilor de la Bucureşti şi Varşovia. In zilele însoriteale lui iulie, 500 de porumbei aparţinînd membrilor A.S.C. din Sicureşti isi vor înălţa zborul deasupra picantului stadion Lumnihi. „Luna construcţiilor din Capitală ". In cursul lunii aprilie, numărul terenurilor de sport din Capitală va spori, ca urmare a acţiunilor întreprinse în cadrul „Lunii construcţiilor şi amenajărilor de baze sportive". In raionul Gh. Gheorghiu- Dej se vor amenaja: o bază sportivă formată dintr-un teren de fotbal, unul de baschet şi două de volei la fabrica „9 Mai“, un teren de volei în comuna Roşu, 2 terenuri de volei şi 3 de baschet în comuna Militari. Acţiuni asemănătoare vor avea loc în raionul Griviţa Roşie, unde elevii şcolii nr. 181 şi tinerii de la G.A.S. Mogoşoaia îşi vor amenaja cîte un teren de volei, comuna Chitila va avea un nou teren de fotbal şi o pistă GM.I. , „Luna construcţiilor" va însem-na un prilej de întărire a bazei materiale a colecti-velor lor şi pentru tinerii din raioanele Lenin, 1 Mai şi Tudor Vladimirescu. In raionul Lenin vor fi amenajate un teren de volei, unul de baschet şi unul de fotbal, în raionul 1 Mai 4 terenuri de volei, iar în raionul T. Vladimirescu 5 terenuri de volei. Vor fi de asemenea reamenajate terenurile de fotbal de la fabrica Quadrat şi Utilaj Colentina, terenurile de tenis de cîmp ale colectivului Progresul ICAB etc. Tot în această lună vor începe lucrările de construcţie la baza sportivă a Fabricii de confecţii şi la cea a colectivului Progresul I.T.B. şi se va termina baza Ştiinţa de la lacul Tei. (I. Bahmuţeanu, corespondent) Campionatele universitare  • Duminică au continuat iiorece- zile de baschet din cadrul fazei de zonă a campionatelor universitare, înregistrindu-se următoarele rezultate tehnice: Fete: Ştiinţa I.C.F.I.S.E.P. 200; Institutul de Construcţii-Institutul Politehnic 30 29 1410-7). Băieţi: Institutul Pedagogieiinstitutul de arhitectură 86-52(39-32); Institutul Politehnic- LS.E.P. 47-45 (17-29); Institutul de Mine-Institutul de Petrol şi Gaze 62-43 (30-14); Institutul de Construcţii-Institutul de Căi Ferate 58-67 (20-23). La fete, situaţia este clarificată fiînă acum numai în seria a IlI-a, în care cîştigătoare este Ştiinţa LC.F., iar la băieţi se cunoaşte de asemenea o singură echipă calificată, aceea a Institutului de Mine (seria a IV-a). Modificări in desfăşurarea tamponatelor republicane şcolare Ministerul Invăţămîntului şi Culturii comunică următoarele în legătură cu desfăşurarea campionatelor republicane şcolare pe anul 1957: — Etapa finală a campionatului republican şcolar de atletism vaavea loc la Timişoara intre 29—30 iunie 1957. — Etapa finală a campionatului republican şcolar de volei va avea loc la Tg. Mureş între 1—2 iunie 1957. — Etapa de zonă a campionatului republican şcolar de handbal la care participă regiunile Timişoara, Craiova, Piteşti şi Hunedoara va avea loc la Petroșani între 25—26 mai a.c. Celelalte etape de zonă și finale vor avea loc In localitățile stabilite prin regulamentul de desfășurare a campionatelor republicane școlare din anul 1957. __ " • La fotbal, în urma meciurilor disputate în cele patru serii s-au calificat pentru turneul final următoarele echipe: Universitatea C. I. Parhon, Institutul de Petrol şi Gaze, Institutul Medico Farmaceutic şi Institutul Agronomic. U. Grumezea şi Stan Tudor corespondenţi d in aceasta perioadă cea mai importantă preocupare a comitetului regional C.F.S. Stalin este asigurarea unor condiţii cît mai bune de desfăşurare a Spartachiadei de Vară a Tineretului. De curînd a fost formată comisia regională de organizare a comretiiei. Preşedinte a fost ales Sever Pădureanu, secretar al comitetului regional U.T.M. Comisia regională are în componenta sa urmatoarele subcomisii : organizatorică, tehnică și de propagandă. Primele măsuri stabilite de aceste subcomisii au și fost puse în practică. Astfel, pentru stimularea participării la concursuri, din iniţiativa subcomisiei de propagandă s-au tipărit 10000 afişe cuprinzînd hotărîrea comisiei centrale de organizare a Spartachiadei privind participarea la Festivalul de la Moscova a 20 dintre cei mai buni sportivi, evidenţiaţi în întrecerile Spartachiadei. Faza regională a Spartachiadei coincide cu Festivalul Regional preconizat pentru data de 22—23 iunie. Întrecerile acestei etape vor fi incluse în programul sportiv al Festivalului Regional • In această săptămînă numeroase colective sportive bucureștene vor organiza deschiderea festivă a Spartachiadei. Iată cîteva dintre colectivele care au fixat primele concursuri : Energia Tehno-Metal (marţi ora 17); Energia Boleslav-Bierut (marţi, ora 17); Progresul Casa Scînteii (marţi, ora 17); Progresul Sănătatea (miercuri, ora 17); Progresul Arta (joi, ora 17); Locomotiva Griviţa Roşie (vineri, ora 17); Progresul Gospodării (vineri, ora 17). • Cu sprijinul organizaţiei de bază U.T.M. şi al sfatului popular comunal, tinerii din comuna Obidiţi, raionul Rm. Sărat, au organizat „Ziua sportivă” a colectivului închinată Spartachiadei de Vară a Tineretului. La întrecerile de călărie, ciclism, oină, şi volei, au luat parte 130 tineri şi tinere. Cu acest prilej, tinerii din Obidiţi au primit vizita a două echipe de volei din Rm. Sărat, care au făcut o reuşită demonstraţie. Scrisoare deschisă adresată Antrenorului Gh. Pireolabescu Ziarul nostru a semnalat la timp, în cronica partidei de rugbi Locomotiva Grivița Roşie—C.C.A. o parte din cauzele înfrîngerii valoroasei echipa feroviare care, cu numai o săptămînă înainte, învinsese formaţia noastră campioană Dinamo. Pe marginea acestui meci am primit ulterior, la redacţie, o scrisoare din partea tînărului jucător Vasile Naca, din colectivul sportiv Locomotiva Griviţa Roşie. Din scrisoarea intitulată : „Nu, numai o înfringere !" reproducem următoarele: „Slnt un tînăr şi pasionat rugbist, un înflăcărat susţinător al echipei mele favorite: Locomotiva Griviţa Roşie. Eu însumi fac parte din echipa de juniori a acestui colectiv, şi cum ţin foarte mult la colectivul nostru, vreau ca pe această cale să ajut echipa noastră de seniori şi pe unii tovarăşilegaţi de ea, pentru îndreptarea anumitor practici greşite. Meciul Locomotiva — C.C.A., terminat cu rezultatul de 8—3 în favoarea echipei militare, s-a soldat cu o nouă înfrîngere pe teren a ceferiştilor în faţa C.C.A.-ului. Mult timp, ceferiştii s-au luptat de la egal cu formaţia militară. Locomotiva a pierdut acest meci în principal din cauza ambiţiei unui singur om, antrenorul Gh. Pîrcălăbescu, care a alcătuit în mod greşit formaţia, folosind, în pofida rugăminţilor insistente ale antrenorului secund, Milea, şi ale lui V. Moraru, căpitanului echipei, unii jucători pe alte posturi decit pe cele obișnuite (Nanu, Picul, lucru care s-a mai întîmplat și anul trecut, cînd ziarul „Sportul popular" a semnalat aceasta. Echipa Locomotiva suferise în acea zi o grea înfrîngere, mai ales morală, datorită,, în mare parte, lui Gh. Pîrcălăbescu, care nu primeşte propuneri din partea altora. Oare acest experimentat antrenor nu poate înţelege cît de mult înseamnă înţelepciunea colectivă ? La această înfrîngere îşi au o parte de vină, desigur, şi conducătorii secţiei noastre de rugby, care n-au sezisat drumul greșit pe care a pornit tov. Pîrcălăbescu, pentru a-l ajuta să se îndrepte, îmi exprim convingerea că această scrisoare, adresată deopotrivă tovarăşului Pîrcălăbescu şi celor din conducerea colectivului, nu-i va supăra ci, dimpotrivă, va ajuta la îndreptarea grabnică a lucrurilor“. VASILE NACA Ieri pe Stadionul Tineretului , întreceri de atletism între studenţii români şi bulgari grup de studenţişi cadre didactice de la Institutul Agronomic „Gh. Dimitrov" din Sofia. Cu acest prilej au fost programate şi o serie de întîlniri sportive la atletism, fotbal, tenis de masă şi volei. Ieri, în prima zi din ciclul acestor întîlniri, s-au întrecut pe Stadionul Tineretului reprezentativele masculine de atetism ale celor două institute. Festivitatea de începere a întrecerii a fost deschisă de tov. Marcel Andoreanu, președintele colectivului sportiv al Institutului Agronomic „N. Bălcescu", care a salutat pe oaspeţi şi, în numele studenţilor romîni, şi-a exprimat convingerea că întîlnirea dintre studenţii celor două ţări vecine şi prietene va deveni tradiţională. In prima probă, cea de 100 m. plat, victoria a revenit studentului N. Marinescu cu timpul de 11.8. sec. Studenţii români au mai cîştigat probele de ştafetă 4X100 m. (46,5 sec.) şi înălţime (Stelian Dinescu, 1.75 m.). Studenţii bulgari s-au dovedit mai bine pregătiţi în probele de 800 m. plat (M. Dimitrov 2.0-3.2), lungime (I. Mirev 500 m.) şi 3 000 m. (R. Dimitrov 9:371). Clasamentul general după întrecerile de atletism este favorabil studenţilor români cu scorul de 38—31. Celelalte întrlniri se vor desfăşura după următorul program : astăzi: Stadionul Tineretului, orele 16, întîlnirea de fotbal, amfiteatrul B.P.A. din incinta Institutului Agronomic N. Bălcescu, orele 18,30, întîlnirea de tenis de masă. Mîine , Stadionul Tineretului, orele 15, întîlnirile de volei (băieţi şi fete). La invitaţia corpului didactic al Institutului Agronomic ,,N. Bălcescu“ din Bucureşti, a sosit duminică in Capitală, în vederea unui schimb de experienţă, in întrecerea atletică dintre studenţii Institutelor de agronomie din Bucureşti şi Sofia a fost deosebit de disputată. In fotografie, sosirea în cursa de 100 m. plat cîştigată de studentul N. Marinescu (foto: L. TIBOR). CE TREBUIE SĂ ŞTIE UN PARTICIPANT LA CROSUL DE MASĂ „SĂ INTIMPINĂM 1 MAI” După cum se ştie, ediţia din acest an a crosului de masă „Să intimpinăm 1 Mai" nu va avea decît o singură etapă (28 aprilie), la care vor participa toate colectivele sportive din oraşele şi satele patriei noastre. Pentru a lua startul în condiţiuni cît mai bune la acest cros, intrat în tradiţia competiţiilor de masă, fiecare sportiv trebuie să cunoască o serie de amănunte tehnice deosebit de importante, legate în special de felul în carejjpuie să se antreneze pentru ca să fie cît mai bine pregătit. Este bine ca în această perioadă viitorii participanţi să execute cîte două antrenamente săptămînal, iar duminica să facă alergări decontrol, pe stadioane, în păduri sau pe islazuri. Aceste antrenamente se vor face pe distanţele prevăzute de regulamentul GMA şi anume 500 m. pentru fete, şi 1.000—1.500 m. pentru băieţi, putîndu-se astfel trece şi normele complexului GMA la cros. Din antrenament nu trebuie să lipsească perioada de încălzire, care este foarte importantă, deoarece exerciţiile ce se fac îni intervalul de încălzire pregătesc organismul pentru efortul ce-i este solicitat în partea fundamentală a şedinţei de antrenament. In această perioadă se execută o alergare uşoară, exerciţii de gimnastică pentru dezvoltarea forţei, a mobilităţii etc. şi cîteva sprinturi pe distanţe variind între 30—80 m. Toate aceste exerciţii vor fi dozate de către cel care conduce antrenamentul în raport cu sexul şi virsta sportivului. Menţionăm că perioada de încălzire va dura 13-15 minute pentru fete şi 15—20 minute pentru băieţi. In partea fundamentală a şedinţei de antrenament se vor executa alergări pe distanţe de 400— 3.030 m. la bărbaţi şi 400—1.000 pentru femei. Iată şi un model de program de antrenament: Marţi: încălzire (aşa cum am arătat, cînd am vont despre exerciţiile de încălzire). Pauză 8—10 minute. Apoi alergare 400 m. în cca 1’30’’. Urmează o pauză de 3 minute după care o alergare de 600 m. în cca. 2’20’\ In încheierea perioadei de încălzire se va face o alergare ușoară timp de 5—8 minute. 'Joi: — Se va începe prin perioada de încălzire propriu-zisă, insistîndu-se mai mult asupra exercițiilor de gimnastică. Urmează o pauză de 8—10 minute după care se va face o alergare pe 1.000 m. cu trei sferturi de forţă, ţinutul sea£ ima de timpul pe care-1 au de ................it I realizat sportivii pe 1.000 m. în concurs. Din nou pauză de 5 minute şi apoi alergare de 400 m. tot cu trei sferturi forţă. In încheiere, se va executa o alergare uşoară cu exerciţii de respiraţie profundă timp de 10 minute. Duminică: — Probă de control pe 1.000 m. în pădure, pe stadion sau pe islaz. Menţionăm că acest programmodel se recomandă celor care au făcut pînă la această dată cel puţin 4 antrenamente pregătitoare. După cum se vede, distanţele de antrenament depăşesc distanţele de la concurs, şi aceasta în mod special pentru a se crea rezistenţa specifică pentru concurs. In cazul alergărilor pe distanţe mai lungi se vor include şi cîteva alergări în ritm accelerat, pentru ca sportivul să se acomodeze cu schimbarea ritmului, ceea ce este specific alergării pe teren variat. In vederea antrenamentelor trebuie alese terenuri care să fie brăzdate de şanţuri, de pîraie mici, de cărări înguste şi chiar de poduri, pentru a se vedea îndemînarea cu care sportivul învinge obstacolele care i se ivesc. VICTOR FIREA antrenor și maestru al sportului