Sportul Popular, aprilie 1957 (Anul 12, nr. 2982-2999)

1957-04-09 / nr. 2987

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VA ! ORGAN AL COMITETULUI PENTRU CULTURĂ FIZICĂ ȘI SPORT DE PE UNGĂ CONSILIUL DE MINISTRI SI AL CONSILIULUI CENTRAL AL SINDICATELOR DIN R. P. R. Marți 9 aprilie 1957 * 8 pagini 25 bani ANUL XIII Nr. 2987 MAI PUTINA NERVOZITATE SI MAI MULT JOC!. Cîteva aspecte din desfăşurarea Cupei Primăverii la fotbal — înţeleg sau nu echipele noastre de fotbal rostul „Cupei Primăverii"? întrebarea aceasta ne-am pus-o şi ne-o vom mai pune, cel puţin atita timp cit practic, pe teren, echipele nu vor da un răspuns clar. Pină acum nu am avut această ocazie, locurile disputate In primele două etape au reuşit doar să marcheze o diferenţă flagrantă intre ceea ce se spune şi ceea ce se face. Am discutat cu mulţi antrenori şi jucători şi nu-mi amintesc ca vreunul să-mi fi spus altceva decit că această competiţie este menită să asigure echipelor posibilitatea unei îmbunătăţiri a muncii de antrenament şi implicit, a jocului, un mijloc optim de canalizare a tutun- eforturilor spre ridicarea miofului tehnic al fotbalului—obiectiv principal în actuala etapă, premergătoare unui sezon internaţional care nu solicita foarte mult pe cei mai buni fotbalişti. Şi totuşi, atunci când echipele intră pe teren, jucătorii parcă uită totul. Uită şi de calitatea jocului şi chiar de atitudinea corectă pe care trebuie s-o păstrez?. Se joacă nervos, de parcă de fiecare meci depinde cel puţin un titu sau locul în categorie, coborînd nivelul întrecerilor la lupta dirză pentru puncte sau, cel puţin, la tranşarea unei sau unor rivalităţi prin mijloace nesportive. Am asistat la jocurile din „Cupa Festivalului“ şi la cîteva din „Cupa Primăverii* şi cele mai multe au alunecat, dacă nu total (cum au fost, de pildă, partidele Locomotiva — Dinamo şi Dinamo — C.C.A.), măcar fragmentar (C.C.A. — Ştiinţa Timişoara şi Ştiinţa Timişoara — Progresul Bucureşti) ne panta partidelor de campionat, in care rivalitatea sportivă — foarte necesară şi importantă ca mijloc de progres — a fost rău înţeleasă şi transformată în răfuieli personale. Hidişan şi-a făcut singur,dreptate din „litigiul* cu Marin Marcel, I. Lázár l-a contrat regulat pe Bükössy, iar recent, chiar duminică la Timişoara, Ioniţă-Ciosescu, Ciosescu-Mindru, Florescu- Ozon, Ozon-Curcan, Toma-Boroş au constituit — din fericire, sporadic — „perechi" puse pe mici răzbunări. Intervenţia arbitrului — cind a văzut — şi a antrenorilor de pe tuşă au calmat foarte uşor spiritele. De altfel, nici jucătorii nu au împins departe aceste mici răfuieli, rămase localizate. Şi aşa, insă, ele subliniază o anumită nervozitate care cuprinde echipele in aceste jocuri ale „Cupei Primăverii", nervozitate mins fie l ■ tă, dacă ţinem seama de scopul competiţiei. Dacă adăugăm la acestea faptul că unele colective renunţă cu seninătate la principii călăuzitoare in sport (exemplul de neseriozitate al Locomotivei Bucureşti care i-a ridicat suspendarea jucătorului Olaru pentru a nu ştim cîta oară şi l-a pus să joace deşi Olaru fusese admis la antrenamente abia în săptămina meciului!...) ajungem la concluzia că această nervozitate a jucătorilor le este transmisă de conduceri şi poate chiar de antrenori, care nu văd in jocuri decit tot prilejul unei afirmări de prim ordin, a cuceririi de puncte şi titluri. In asemenea condiţiuni, desigur, nu poate fi vorba de preocupare pentru calitate, de jocuri cu nivel tehnic ridicat, pe măsura valorii şi a posibilităţilor reclsnte echipelor noastre fruntaşe. Asemenea jocuri sunt destul de rare. Comparând informaţiile primite din ţară asupra partidelor disputate duminică şi constatările făcute la cele văzute, rezultă că doar întâlnirea de la Timişoara a satisfăcut oarecum din punct de vedere ceditativ, şi că aceleaşi echipe care au dovedit o pregătire mai bună in prima etapă s-au evidenţiat şi în etapa aceasta: Ştiinţa Timişoara, Dinamo Bucureşti şi intr-o măsură, Progresul Bucureşti (aceasta are circumstanţe atenuante in faptul că a jucat fără doi jucători de bază: Caricaş şi Dinulescu, lipia acestora resimţindu-se foarte mult). In rest, jocuri de slab nivel tehnic (Petroşani, Oraşul Stalin) şi echipe deficitare ca pregătire (C.C.A., Recolta Tg. Mureş, FI. roşie Arad, Locomotiva Bucureşti) sau cu vădită tendinţă spre joc defensiv (Energia Sf. Roşu). O revenire îmbucurătoare, care trebuie confirmată însă, a lui Dinamo Oraşul Stalin. Am semnalat acest aspect — neplăcut — al începutului de sezon pentru că mi se pare că ascunde una din principalele cauze ale nivelului scăzut de joc. În această direcţie trebuie îndreptată mai des atenţia colectivelor. PETRE GATU Remus Lazăr (Dinamo Bucureşti) — mare... amator de dribling — a încercat să treacă de Percea (Energia Oraşul Stalin) dar n-a reuşit! (Foto: 1. MIHAICA) „CUPA PRIMĂVERII“ O interesantă competiţie de tenis de masă pentru cei mici Mai sunt doar două zile pină cind sala Fioreasca, gazda atâtor întreceri sportive internaţionale, va fi din nou martora unei importante competiţii. Spunem importante, deşi concursul de tenis de masă care va avea loc joi (intre orele 9—13 şi 16—20) şi vineri (intre orele 16—20) nu are amploarea unei competiţii internaţionale. Concursul acesta face insă parte din suita de întreceri menite să dezvăluie specialiştilor in materie acele talente tinere care pot deveni numele consacrate de miine. Să ne gîndim că cei care ne - au adus atitea satisfacţii pe tărîmul acestui sport, au pornit şi ei cindva cu timiditate şi lipsiţi total de experienţă in primele lor întreceri, care peste ani le-au adus unora gloria sportivă. Este suficient să pomenim aci exemplele Angelică Rozeanu, Ellei Zeller, ale lui Harasztosi, Gantner, Cobirzan, Maria Golopenţa şi alţii care au ajuns pe treptele cele mai înalte ale măiestriei sportive. Unii dintre aceştia mai au desigur de acumulat ani şi experienţă, dar începutul a fost făcut. Acestea sunt pildele încurajatoare. Deşi sonore, ele sunt însă puţine la număr şi tocmai aceasta este şi una din raţiunile care au determinat pe iniţiatorii competiţiei populare de tenis de masă „CUPA PRIMĂVERII” să organizeze pentru şcolarii şi pionierii Capitalei întrecerea de joi şi vineri din sala Fioreasca. Comitetul orăşenesc C.F.S. Bucureşti prin comisia de specialitate împreună cu ziarul „Sportul popular" caută să asigure condiţii optime de concurs tuturor celor care îşi vor incerca şansele oficial pentru prima dată. Am dori insă ca eforturile noastre să fie răsplătite printr-o participare cît mai numeroasă, ca un număr cît mai mare de tineri şi mai ales de tinere să concureze în primul lor „examen” sportiv. Pe lingă tentaţia întrecerii sportive, „Cupa Primăverii” mai oferă o serie de alte stimulente cum sunt mult doritele premii (cupe, plachete, materiale şi echipament sportiv, abonamente la diferitele publicaţii sportive etc.). Pe de altă parte competiţia va fi urmărită de plenul specialiştilor în materie, care vor selecţiona apoi pe „campionii“ de miine. Totodată este interesant de ştiut că aprecierile şi comentariile din ziarul nostru cu referire la această competiţie vor fi făcute de către maestra emerită a sportului şi antrenorul de stat Angelica Rozeanu, care le va oferi cîştigătorilor celei mai mici categorii de vîrstă cite o paletă. înscrierile se primesc astăzi şi miine pină la ora 18 la sediul comitetului orăşenesc C.F.S. Bucureşti (str. V. Alecsandri No. 6). Deci nu uitaţi să vă înscrieţi din timp pentru a ne putea întîlni în zilele concursului, în număr cît mai mare, în sala Floreasca. ULTIMELE PREGĂTIRI ALE CICLIŞTILOEr BULGARI ŞI ROMÂNE Ştirea că la startul ediţiei a X-a a „Cursei Scinteii" se vor prezenta şi cicliştii bulgari a mărit interesul pentru această tradiţională întrecere sportivă. Iubitorii ciclismului şi alergătorii participanţi vor, desigur, să cunoască amănunte despre grupul de ciclişti bulgari care va sosi minic în Capitală. Corespondentul nostru din Sofia, Toma Hristov, cu «fie »a avut o convorbire telefonică, ne-a dat o serie de preţioase amănunte privind cartea de vizită a rutierilor bulgari. Printre altele, am allat că formaţia bulgară este, de fapt, reprezentativa regiunii Gabrovo, regiune care se mândreşte că a dat, de-a lungul anilor, ciclismului bulgar o serie de alergători de valoare. Kiril ILIEV (căpitanul echipei) este un bine cunoscut internaţional. Vă amintiţi, desigur, că la 3 iunie 1956 el a pătruns pe stadionul „23 August" din Bucureşti purtînd tricoul galben, semn al celui care deţinea primul loc în clasamentul general. (Este vorba de cursa „Sofia-Bucureşti"). In palmaresul său se înscriu şi următoarele: participant la campionatele mondiale din 1955 (Frascatti — Italia), „Cursa Păcii" 1954, „Turul Egiptului" 1955 şi „Turul Iugoslaviei“ 1955 şi 1956. Liuben GHEORGHIEV este, de asemenea, un experimentat rutier, concurent în cursa „Sofia-Bucureşti" şi la Festivalul de la Varşovia. Nicola FILIPOV are şi el la activ multe întreceri internaţionale. Dintre acestea, amintim: campionatul mondial 1956 (Danemarca), „Turul Egiptului" 1957, precum şi numeroase rezultate de valoare în cursele internaţionale pe pistă. Şi, în sfîrşit, al patrulea ciclist cu experienţă este Hristo LALEV, care a evoluat în cursa „Sofia- Bucureşti" şi „Turul Iugoslaviei" în cursul sezonului trecut. Ceilalţi, Gheorghi GHERGOV, Nicola IVANOV, Nicola MIHAILOV şi Dimiter PENCEV (debutanţi în probe internaţionale) sunt marile speranţe ale ciclismului bulgar. De notat că L. Gheorghiev şi K. Hiev fac parte din lotul pentru „Cursa Păcii". Grupul de mai sus a făcut ultimul antrenament duminică, pe ruta Sofia-Botevgrad-Sofia (160 km.), sub conducerea antrenorului Ştefan Ivanov Dar, vorbind despre prietenii din R.P. Bulgaria nu înseamnă că am uitat de cicliştii noştri. Lotul nostru republican, împreună cu sportivii de la C.C.A., Dinamo (Bucureşti şi Or. Stalin) şi Flamura roşie au concurat intr-o probă pe ruta Oraşul Stalin-Făgăraş şi retur (134 km.). Sosirea a avut loc pe stadion, ceea ce a constituit un binevenit examen de îndeminare. Tot duminică, cicliştii asociaţiei Voinţa (antrenaţi de AL Someşan) au făcut o lungă ieşire în munţi. Toţi cei 12 sportivi de la Voinţa sunt tineri (parte dintre ei debutanţi în probe mari), cu excepţia rutierilor Gh. Văsîi şi N. Pelcaru. Ceilalţi, C. Moiceanu, I. Braharu, V. Grigorescu, Gabriel Dumitrescu şi alţii — elemente In plină dezvoltare — aşteaptă nerăbdători startul în „Cursa Scînteii", care le poate aduce, unora, consacrarea. Efectivul Flamurii roşii este compus, de fapt, din 3 grupe: prima cu... un singur alergător (component al rolului R.P.R.) C. Şmidru; a doua grupă (condusă M. Niculescu) este formată din Gh. Istrate şi C. Melcioc. In sfirşit, „flamuriştii“ din Oralul Stain* (Petre Soltuz, M Kamer şi L. Popov) s-au antrenat temeinic suba conducerea lui Martie Ştefănescu. Cei mai emoţionaţi sunt, fireşte, sportivii de la ,,Progresul Casa? Scinteii“. Este vorba doar decursă lor, în vederea căreia antrenorul C. Simionescu s a străduit să-i pregătească cît mai bine. „Echipa noastră nu are nume rezonanță — ne-a spus antrenorul — in afară de. Moraru și Ticu Stănescu, de drept ori In lotul R.P.R. In rest, E. Gâdeiei, C. Dumitru şi ceilalţi sunt hotăriti să nu precupeţească nici un efort pentru obţinerea unor resultate cit mai bune. Ziua de ieri a fost consacrată muncii migăloase de punere Ia punct a bicicletelor. Antrenorii au dat ultimele indicaţii cu privire la utilizarea călcaturilor (in funcţie de profilul etapelor), precum şi cu privire la o serie întreagă de ami*nunte de ordin tactic şi tehnic* In cursul dimineţii de multe, «maioritatea cicliştilor vor face un scurt rulaj, urmknd ca după-amia*za să participe la şedinţa tehnică. EMILIENCECH. NAUM L. ZANONI N. MAXIM In meciurile din „Cupa Primăverii" unele echipe au prezentat formatii improvizate, schimbînd jucătorii de pe posturile lor. — Nu era mai simplu să prindă mingea In brațe? — Desigur! Der el de zece ani oprește așa balonul. Pină azi a jucat inter. (Desen de Matty) O mare întrecere internaţionli pentru sportivii de la sett La afirşaţi! luni augustui R. P. Polonă va avea loc prima ediţie a Jocurilor internaţonale ale sportivilor de la sate. La competiţiile de atletism, fotbal şi oiolism care vor avea joc cu acest prilej, se aşteaptă participarea unui mare număr de spor* tivi din U.R.S.S., R. P. Chineză, R. P. Romină, R. Cehoslovacă* R. P. Bulgaria, R. P. Polonă şi din alte ţări. Sportivii din satele Ucrainei au început de pe acum pregătirii* în vederea acestui însemnat eve* niment. In sudul republicii se de*«făşoară competiţii de mese ale colhozurilor, sovhozurilor şi stsmenilor de maşini şi tractoare. Ia toate regiunile Ucrainei sa în* ceput pregătirile cicliştilor. Pesta 100 de ciclişti, membri ai asociaţiei Kolhoznic, vor participa la cursa de fond Kiev—Lvov, după care va avea loc întttlnirea diimtre cicliştii din Ucraina şi R.S.F.S. Rusă. Ciştigătorii vo» participa la Jocurile Internaţi*» oaie săteşti din Polonia.