Sportul Popular, octombrie 1959 (Anul 14, nr. 3487-3504)

1959-10-06 / nr. 3490

O nouă şi impresionantă realizare a ştiinţei şi tehnicii sovietice Vestea lansării celei de a treia rachete cosmice sovietice a produs o impresie extraordinară în lumea întreagă. Noua rachetă cosmică prevăzută cu o staţie automată interplanetară conţine o serie de aparate ştiinţifice şi posturi emiţătoare de radio capabile să ofere date asupra unei serii întregi de fenomene cereşti, în special din acea regiune a Lunii care nu poate fi observată niciodată de pe globul pămintesc. Prin această nouă şi uimitoare performanţă ştiinţifică, Uniunea Sovietică a făcut încă un pas uriaş pe drumul care apropie omenirea de efectuarea primelor călătorii interplanetare, intrînd în era cuceririi sistematice a spaţiului cosmic. îmi exprim profunda admiraţie pentru strălucitul succes al oamenilor de ştiinţă sovietici, pentru contribuţia lor valoroasă la dezvoltarea colaborării internaţionale în domeniul cercetării spaţiului cosmic, la consolidarea păcii în lumea întreagă. CORNEL PORUMB campion mondial universitar şi balcanic la atletism Savanţii sovietici ne-au apropiat şi mai mult de călătoriile interplanetare Este impresionantă această nouă şi uriaşă realizare ştiinţifică a Uniunii Sovietice. la primul rind, datorită zborului circumlunar se vor putea obţine pentru prima oară, date despre cealaltă faţă a Lunii pe care nici un pămîntean n-a văzut-o încă. In al doilea rînd, faptul că funcţionarea aparatajului de bord al staţiei automate interplanetare va fi dirijată de pe Pămint, deschide posibilităţi nemăsurate pentru viitoarele zboruri interplanetare. In al treilea rind, orbita staţiei automate interplanetare a fost astfel calculată, incit, după ce va ocoli Luna, in mişcarea sa ulterioară ea se va apropia din nou de Pămint, trecind la o distanţă de aproximativ 2.000 km. Cei doi ani care s-au scurs de la lansarea primului „sputnik“, aniversaţi chiar duminică, ziua lansării celei de a treia rachete cosmice sovietice, reprezintă un drum uriaş străbătut de eminenţii oameni de ştiinţă sovietici care ne apropie tot mai mult de efectuarea primelor călătorii interplanetare a oamenilor. ILARIE SACEANU secretar general al Federaţiei române de volei După întrecerea celor mai puternici oameni din lume■■■ Insula Gwardia din Varşovia, în faţa unui public entuziast, au luat sfirşit campionatele lumii ai celor mai puternici oameni, halterofilii. Aceste mari întreceri au dovedit incă odată că rezultatele înalte nu sunt întotdeauna determinate de greutatea corporală a atletului. Să luăm da pildă categoria grea. Campionul lumii la toate categoriile este inginerul sovietic lord Vlasov in vîrstă de 23 ani! In ciuda faptului că nu are decit 115 kg, el ridică 500 kg.! Al doilea clasat, americanul Bradford cintărește 130 kg. dar nu a ridicat decit 492,5 kg.. In timp ce italianul Pigaiani care cîntăreşte 142,5 kg. s-a clasat pe locul 5 cu 445 kg. Campionatele mondiale de haltere din acest an au scos în evidenţă o serie de halterofili de mare valoare. Eii sunt sovieticii Plukfelder şi Vlasov, polonezul Zelinski, americanul Kono şi învingătorul de la categoria semigrea „englezul" Martin Louis. Acestuia din urmă i-am pus naţionalitatea între ghilimele pentru că de fapt el este... negru din Jamaica, transformat peste noapte un cetăţean... englez. El a fost declarat campion european dar, in mod normal, Vorobiov este campionul continentului nostru. Im campionatele mondiale de haltere care au avut loc la Varşovia sportivii sovietici au obţinut un strălucit succes. Ei au cişligat întrecerea pe echipe, au cucerit patru titluri de campioni ai lumii şi cinci titluri de campioni europeni. O comportare excelentă au avut şi halterofilii polonezi, care au ocupat locul II, cucerind un titlu mondial şi unul european In clasamentul pe ţări R. P. Romînă ocupă locul 12 (din 20 ţări), iar in clasamentul european locul 9 (din 17 ţări). Individual, Lazăr Boraga a obţinut cel mai frumos succes (locul IV şi 2 recorduri ale ţării), dar şi Ion Panait şi Tiberiu Roman, care s-au clasat pe primele 6 locuri în clasamentele individuale europene şi au doborit cinci recorduri republicane merită evidenţieri. Iată clasamentele oficiale: MONDIAL : 1. U.R.S.S. 43 p.; 2. R.P. Polonă 29 p. ; 3. S.U.A. 22 p.; 4. Iran 10 p.; 5. Anglia 7 p.; 6. R. P. Ungară 7 p.; 7. Finlanda 7 p. ; 8. R. P. Bulgaria 7 p.; 9. Italia 6 p. ; 10. Irak 6 p. ; 11. R. Cehoslovacă 4 p.; 12. R. P. Romînă 3 p. etc. EUROPEAN: 1. U.R.S.S. 45 p.; 2. R. P. Polonă 38 p.; 3. R. P. Bulgaria 15 p.; 4. R. P. Ungară 11 p. ; 5. R. Cehoslovacă 9 p. ; 6. Italia 9 p.; 7. Finlanda 8 p.; 8. Anglia 7 p.; 9. R. P. Romînă 7 p.; 10. Franţa 5 p.; 11. R. D. Germană 4 p.; 12. R.F. Germană 2 p. etc. Dintre halterofilii noştri Lazăr Baroga a avut la Varşovia comportarea cea mai frumoasă. TIJR DE ORIZONT IN FOTBAL J.D.N.A. A REALIZAT SCORUL ETAPEI IN CAMPIONATUL BULGARIEI... In etapa a VI-a a campionatului bulgar T.D.N.A. a realizat în faţa lui Spartak Varna cel mai mare scor în actualul sezon : 7-1. Prin acest rezultat, echipa militară a acumulat 11 puncte, consolidîndu-şi poziţia de lider. In meciul Slavia—Lokomotiv (2—1), ambele din Sofia, victoria a fost decisă de o lovitură de 11 m, transformată de către portarul Slaviei, Ivanov. Intîlnirea Minior Dimitrovo — Spartak Plovdiv (2—2) poate fi denumită, pe bună dreptate, un meci al penaltiurilor. Au fost acordate nu mai puţin de 3 lovituri de pedeapsă, dintre care numai 2 au fost transformate, Minior ratînd ultimul penaiti şi victoria în min. 90. Iată şi celelalte rezultate : Dunav Ruse— Levski 0—1, Botev Plovdiv — Spartak Sofia 1—0, Septemvre — Spartak Pleven 1—1. In clasament, T. D. N. A. e urmată de Levski și Septemvrî cu cite 8 p, Minior, Botev și Spartak Plovdiv cu cite 7 puncte fiecare. ...IAR T.S.K.M.O. IN CAMPIONATUL U.R.S.S. Campionatul unional a continuat cu disputarea a trei întilniri. Jucînd în deplasare la Leningrad cu Zenit, echipa Aripile Sovietelor a învins cu 1—0 şi a obţinut 2 puncte preţioase. Meciul dintre Lokomotiv şi Şahtior Stalino, desfăşurat la Moscova, nu a dat un cîştigător. După o întrecere disputată, echipele au terminat la egalitate: 2—2. Remarcăm puternica revenire a minerilor din Stalino, care în ultimele trei meciuri au acumulat 5 puncte. Tot la Moscova, fotbaliştii de la T.S.K.M.O., intr-o excelentă dispoziţie de joc, au întrecut categoric pe Moldova, realizînd cel mai mare scor de pînă acum: 7—0. Dinamo Moscova se află pe primul loc în clasament cu 23 p. (din 15 jocuri), urmată de Lokomotiv cu 22 p (17) și Dinamo Tbilisi cu 19 p. (16). DIN NOU WOLVERHAMPTON... Semi-insuccesul din „C.C.E.“ (1—2 în prinjul joc cu Vorwärts la Berlin — revanșa miercuri) nu pare să afecteze pe campionii englezi. Intradevăr, sîmbătă Wolverhampton a mai făcut un pas spre primul loc în clasament, dispunînd cu 5—1 în deplasare de Luton, în timp ce actualul lider Tottenham (lipsit de 3 titulari angajaţi în meciul internaţional Irlanda—Scoţia) era oprit de Burnley, 1 — 1. Manchester United — cu Violiet şi Quixall, reintraţi în atac — a întrerupt seria înfrîngerilor, întrecînd cu 4—1 pe Leicester. Cîteva rezultate-surpriză: Fulham — Nottingham 3—1, Everton — Arsenal 3—1, Blackpool — Manchester City 1—3, West Bromwich — Chelsea 1—3. Primele în clasament sînt Tottenham (cu un golaveraj mai bun) și Wolverhamtpon, ambele cu 16 p. Burnley și Arsenal au 14 p. PRIMA VICTORIE A LUI MILAN Juventus la a treia victorie, Milan la prima, Fiorentina învinsă — iată știrile principale ale celei de a 3-a etape a campionatului italian. Rezultate tehnice: Alessandria — Atalanta 0—0, Bologna — Fiorentina 3—1, Internazionale — Lazio 1—1, Juventus — Spăl 3—1, Lanerossi — Milan 1—2, Napoli — Genoa 0—1, Roma — Palermo 1 — 1, Sampdoria— Bari 1—0, Udinese — Padova 2—1. In clasament conduce Juventus cu 6 p., urmată de Bologna 5. Fiorentina si Spăl 4. NIMES SI REIMS SE DISTANTEAZA Primele două clasate în campionatul Franţei au obţinut victorii la scor în ultima etapă. Nîmes şi-a demonstrat superioritatea în faţa actualei campioane Nice, pe care a întrecut-o cu 5—1, iar fosta campioană Reims, cu un atac în vervă, a surclasat pe Bordeaux, 8—2. Racing a suferit o nouă înfrîngere, fiind întrecută cu 1—0 de Limoges. Iată celelalte rezultate : St. Etienne — Strassbourg 7—3, Sedan — Rennes 2—1, Lyon — Sochaux 3—1, Monaco — Valenciennes 1—0, Lens — Angers 4—2, St. Francais — Toulon 3—1, Toulouse— Le Havre 2—1. Nîmes cu 18 p., Reims 17 conduc în fața lui Limoges 15 şi un „pluton“ de cinci echipe cu 12 p.: Racing, Nice, St. Francais, Monaco, Lens. LIDERUL ÎNVINS IN IUGOSLAVIA Campionatul primei ligi iugoslave a continuat duminică cu etapa a 6-a. Surpriza zilei a constituit-o infringerea liderului Dinamo Zagreb, chiar pe teren propriu, din partea formaţiei C.F.R Beograd, clasată pe locul 8 înaintea acestei etape. Cum însă Voivodina — principalul urmăritor al liderului — a făcut meciul la Tuzla cu Sloboda, Dinamo Zagreb continuă şi după această infringere să conducă în clasament. In schimb, s-a apropiat de primul loc Partizan Belgrad, care a obţinut o victorie în deplasare. Iată rezultatele etapei : Dinamo Zagreb — C.F.K. Beograd 0— I, Sarajevo — Partizan Belgrad 1— 2, Radnicki Zemun — Haiduk Split 3—3. Buducnost Titograd — Rieka 2—2, Sloboda Tuzla — Voivodina Novisad 0—0. In clasament Dinamo 10. Voivodina 9, Partizan şi Sloboda 8, Steaua roşie 7 etc. Ultima este Rieka cu 1 punct. e După 7 etape, în prima ligă a Scoţiei conduce Glasgow Rangers, urmată la 1 punct de Hearts. • In meci internaţional amical, duminică la Praga, Honved Budapesta a învins pe Dukla Praga cu 2—0 (0—0). , LA 1 OCTOMBRIE a început campionatul de hochei al U.R.S.S. Primele meciuri s-au încheiat cu rezultatele T. S.K M.O.-Dinamo 5-1, Aripile Sovietelor-Lokomotiv 9-3, Spartak Moscova-Himik Voskresensk 6-1, T.S.K.M.O. - Aripile Sovietelor 2-0. • IATA ALTE DOUA REZULTATE de la turneul de polo pe apă pentru „Cupa Adriaticei“ desfăşurat în oraşele iugoslave Split şi Dubrovnik: Iugoslavia-Olanda 4—0 (1—0), Italia-U. R.S.S. 5-4 (2-4). • CU O PERFORMANŢA de 1:13,9 înotătoarea G.B. Johnsson a stabilit un nou record al Suediei în proba de 100 m spate. • IN ULTIMUL AFECI susţinut de combinata de rugbi Oxford-Cambridge în cadrul turneului întreprins în Japonia, oaspeţii au învins reprezentativa Japoniei cu 44-14. Intîlnirea a avut loc la Tokio. • IN RUNDA A XVI-A a turneului candidaţilor la titlul mondial de şah două partide s-au terminat cu remiză: Smîslov-Keres şi Olafsson-Benkö. Celelalte două întilniri ale rundei s-au întrerupt. Tal are avantaj important la Gligorici, iar partida Fisher-Petrosian s-a întrerupt într-o poziţie complicată (4 dame pe tablă!) în care albul pare a avea o uşoară superioritate. Keres are 10/2 p., iar Tal 10 şi o partidă întreruptă. • TITLUL DE CAMPIOANA de şah a ţărilor nordice a revenit jucătoarei finlandeze S. L. Vuorenpiaa, care a cîştigat toate cele 8 partide susţinute. Pe locul doi, M. Klinghen (Norvegia) cu 5 p. • TENISMANUL ITALIAN N. Pietrangelo a cîştigat pentru a treia oară consecutiv titlul de campion al ţării sale întrucînd în finală pe O. Sirola cu 3—6, 6—2, 6—0, 6—4. 9 TURNEUL INTERNAŢIONAL DE TENIS de la Berkeley (California, S.U.A.) a fost cîştigat de americanul McKay care a dispus în finală de Krishnan (India) cu 7-5, 6-4, 1-6, 6-2. In finala feminină : Dorothy Knode (S.U.A.)-Ann Hayden (Anglia) 7-5, 6-4. A luat sfirşit prima Spartachiadă naţională a R. P. Chineze PEKIN (Agerpres). Pe Stadionul Muncitoresc din Pekin, în tribunele căruia se aflau peste 80.000 de spectatori, a avut loc la 3 octombrie festivitatea de închidere a primei Spartachiade naţionale a R. P. Chineze, grandioasă competiţie sportivă de mase organizată în cinstea celei de a X-a aniversări a proclamării R. P. Chineze. La festivitate au asistat premierul Ciu En-lai şi alţi conducători de partid şi de stat. Au fost prezenţi, de asemenea, membrii delegaţiilor străine care au participat la sărbătorirea aniversării a zece ate de la proclamarea R. P. Chineze. Cu acest prilej, premierul Ciu Enlai a înmînat medalii de aur celor 40 de sportivi chinezi care în ultimii zece ani au stabilit noi recorduri mondiale la atletism, înot, haltere, tir, paraşutism, aeromodelism şi alpinism. Printre cei distinşi se află halterofilul Gen Cin-kai, atleta Cen Fen-lan, înotătorul Mu Suan-sun, campionul mondial de tenis de masă Iun Ko-tan şi alţii. In cadrul festivităţii de închidere s-a disputat întîlnirea prietenească de fotbal dintre reprezentativele R. P. Chineze şi U.R.S.S., terminată cu rezultatul de 1—0 în favoarea fotbaliştilor sovietici. In capitala R. P. Chineze se află şi reprezentativa de fotbal a R. P. Ungare. Ieri s-a desfăşurat la Pekin meciul U.R.S.S.-R. P. Ungară, încheiat cu un rezultat de egalitate: 1—1. De pe pistele de atletism francezii M. Jazy şi M. Bernard au ameliorat recordul Franţei pe această distanţă. La 5 mile marş (8047 m) atletul englez K. Mathews a întrecut recordul mondial deţinut de mărşăluitorul cehoslovac Doleza din anul 1954, reali zând o performanţă de 34:26,6. Au urmat : campionul european S. Vickers (Anglia) 35:35,2 și A. Pannich (Italia) 36:13,2. La 3 mile a cîștigat G. Piric 13:25,0 (aproximativ 13:52,0 pe 5000 m), iar la o jumătate de mila B. Hewson 1:48,6 (aproximativ 1:47,9 pe 800 m). In clasamentul meciului Londra- Stockholm, gazdele au învins cu 97—69. • Atleţii care au concurat la Londra, s au întrecut apoi intr-o reuniune desfășurată la Manchester. Pe 1 milă S. Hermann (4:03,6) l-a învins pe fostul recordman mondial D. Ibbdson. Iată alte rezultate: 100 g. Radford 9.8 ; 120 g.g. Hildreth 15,0; 1000 m. l.Amandowski (Pol.) 2,21,8; înălţime Paterson (Suedia) 2,05; greutate Rowe 18,30/ 100 ( femei //. Young 101). • Guy Hasson a stabilit un nou record al Franţei la ciocan cu o aruncare de 63,15 m. Vechiul record îi apar-ţinea cu performanţa de 62,80 m. In cadrul aceleiaşi reuniuni, Maquet a aruncat suliţa la 80,12 m. • La Tokio, reprezentativa de atletism a R. F. Germane a întrecut cu 169^115 pe cea a Japoniei. Iată cîteva rezultate: Bărbaţi: 200 m Germai (G) 2121 800 m Schmidt (G) 1:502. 400 m glanz (G) 51,5; prăjină Jasuda (I) 420 1 5.000 in Höger (G) 14:182■ Femei : 200 m. Hendriks (G) 24,6; 80 m g Ze.nta Kopp 11.1; înălţime Tanaka (I) 1.64,! greutate Werner (G) 1479. 9 Iată alte rezultate înregistrate la concursul internaţional desfăşurat săptamina trecută pe stadionul „White City“ din Londra. Aşteptată cu mult interes, proba de milă a fost cîștigată de atletul suedez Dan Waern cu timpul de 3:59,7. Pe locurile următoare: S. Hermann (R.D.G.) 4:09,2, S. Lewandowski (Pol.) 4:00,8, Realizînd 4:01,8. 16 echipe la turneul olimpic de volei 1964 La Budapesta se desfăşoară lucrările Congresului Federaţiei Internaţionale de Volei la care participă delegaţi din U.R.S.S., R. P. Romînă, R. Cehoslovacă, Franţa, Brazilia, R. P. Bulgaria, Japonia şi alte ţări. A fost aprobat proiectul turneului de volei care se va desfăşura cu prilejul J.O. de la Tokio, în 1964. Vor participa 16 echipe: primele 3 clasate la CM. 1963, primele 4 clasate la campionatul Europei şi la Jocurile Panamericane, primele 3 clasate la Jocurile asiatice, precum şi alte 2 echipe remarcate la alte competiţii internaţionale de anvergură. Campionatul mondial din anul 1960 va fi programat pentru a doua jumătate a lunii octombrie a acestui an. A fost aprobată propunerea federaţiei române de a se organiza începînd din anul 1900 o „Cupă a campionilor europeni“ la volei. Comisia de regulamente a discutat o serie de măsuri avînd ca scop ridicarea caracterului spectacular al jocului. Se preconizează, astfel, desfiinţarea liniei de mijloc şi a zonei de serviciu, permiţîndu-se repunerea în joc din orice punct al liniei de fund. Federaţia română a prezentat un proiect — apreciat de cei prezenţi — referitor la alcătuirea proceselor verbale internaţionale de arbitraj. (Agerpres). Redacţia * *i administraţia: Bucureşti, str. Vasile Conta nr- 16 telefon 11.10.05, interurban 72. Nr. 1—2 STAS 3452, întreprinderea Poligrafică Nr. 2, str. Brezoianu Nr. 23—25 Mw,nn,»nM,c» f»- i» «fu-ifl» in etnie prin tartarii nostru si difuzării voluntari din întreprinderi