Sportul Popular, ianuarie 1963 (Anul 18, nr. 4163-4179)

1963-01-14 / nr. 4169

1963, un un bogat în competiţii internaţionale atletice Intr-un număr trecut al ziarului nostru am publicat principalele manifestări sportive ale anului 1963. Fiind vorba de campionate mondiale şi europene, atletismul nu a figurat în agenda noastră sportivă, pentru simplul motiv că, după cum se ştie, „europenele" de atletism au avut loc anul trecut, iar campionate mondiale nu se organizează. Cu toate acestea, nu se poate spune că în 1963 nu vor avea loc manifestări atletice importante. Dimpotrivă, anul preolimpic este foarte bogat în întîlniri internaţionale de atletism, de regulă meciuri inter-ţări, bilaterale sau triunghiulare care, fără îndoială, suscită un interes major in rîndurile iubitorilor sportului. Evenimentul atletic al anului este, desigur, tradiţionalul meci dintre reprezentativele masculine şi feminine ale Uniunii Sovietice si Statelor Unite. In acest an sportivii sovietici si americani şi-au dat intîlnire în zilele de 20 şi 21 iulie la Moscova. Cum de fiecare dată aceste întîlniri au prilejuit realizarea unor performanţe mondiale deosebite, este de aşteptat ca şi in acest an atleţii sovietici şi americani să efectueze serioase corectări in tabela marilor performanţe mondiale. O altă tradiţională şi însemnată competiţie atletică sunt Jocurile Balcanice, care vor avea loc în 1963 la Sofia, în zilele de 13—15 septembrie. Va fi un nou prilej pentru atleţii şi atletele din ţările balcanice de a realiza performanţe valoroase, noi recorduri naţionale, de a lega noi prietenii. Un alt eveniment aşteptat cu legitim interes este cea de a II-a ediţie a meciului de atletism Balcani — Scandinavia (masculin), ce se va desfăşura în zilele de 18 şi 19 iulie la Helsinki. Un bogat program internaţional este rezervat în acest an atleţilor din ţara noastră. Astfel, în zilele de 27 şi 28 august, la Oslo, se va desfăşura meciul de atletism Norvegia — România, iar între 28 şi 29 septembrie, la Bucureşti, va avea loc meciul de atletism R.P.R. — R.D. Germană. De asemenea, în acest an atleţii noştri vor susţine un meci cu atleţii bulgari, la Sofia. Dintre celelalte întîlniri ale atleţilor români menţionăm: R.P.R. — Grecia (m) la 9 iunie, la Bucureşti; R.P.R. — Polonia (f) la 23 iunie, la Oradea, R.P.R. — R.S. Cehoslovacă (1) la 21 iulie, la Praga etc. Cu prilejul Congresului Uniunii Europene de Atletism, desfăşurat anul trecut la Praga, a fost stabilit programul competiţional internaţional pentru anul 1963. Spicuim din acest program alte reuniuni atletice importante prevăzute pentru anul in curs : IUNIE 15—16, Memorialul Rusocinski, la Varşovia; 22—23 Polonia — Italia (m și f) în Polonia. IULIE. 6—7 Memorialul Znamenski, la Moscova; 12—13 Campionatele internaţionale ale Angliei, la Londra; 13— 14 Italia — Austria — Grecia (m) în Italia; 13—14 reuniune internaţională cu participarea reprezentativelor Olandei, Belgiei, Franţei, Germaniei occidentale, Italiei şi Elveţiei; 20—21 meciul U.R.S.S. — S.U.A. (m şi f); 26—27 Memorialul Rosicky, la Praga; 28 Austria — Italia (f) în Austria; 30—1 august R.F.G. — S.U.A. (f). AUGUST. 3—5 Anglia — S.U.A. (m și f), la Londra; 8—9 R.P. Ungară — Finlanda (m) la Helsinki; 13—14 R. P. Ungară — Suedia (m) la Stockholm; 14 Anglia — Italia (m) la Londra; 23—24 Anglia — R.F.G. (m și f) la Londra; 31—1 septembrie Suedia — Finlanda (m și f) la Stockholm. SEPTEMBRIE. 7—8 Finlanda — R. P. Polonă (m) la Helsinki; 13—14 Anglia — Suedia (m şi f) la Londra; 14— 15 R.S.F.S.R — R.D.G. — R.P. Polonă (m şi f) la Leningrad; 14—15 R.S.S. Ucraineană — R.P. Ungară — R.S. Cehoslovacă (m şi f) la Kiev; 21—22 Franţa — R.S.F.S.R. (m) la Paris; 22 Italia — Franţa — Iugoslavia (f) în Italia; 27—29 Jocurile mediteraniene de atletism la Napoli; 28—29 R.F.G. — Finlanda (m); R.S.F.S.R. — Anglia (m şi f) la Volgograd. Acestea sînt doar cîteva dintre reuniunile atletice bilaterale şi triunghiulare, sau concursuri tradiţionale de atletism prevăzute pentru anul 1963. Lor li se adaugă alte întreceri, care n-au putut fi cuprinse în calendarul nostru, toate acestea ilustrînd într-un mod grăitor marele interes de care se bucură atletismul în anul care precede ediţia de la Tokio a Jocurilor Olimpice de vară. 69 de echipe înscrise in turneul olimpic de fotbal S-au încheiat înscrierile pentru tur-neul olimpic de fotbal din 1964. Dimpă cum anunţă Secretariatul comitetului olimpic din Lausanne, federaţiile a 69 de ţări şi-au dat adeziunea la această mare competiţie fotbalistică. La turneul final care va avea loc în Japonia cu ocazia Olimpiadei, vor lua parte 16 echipe dintre care două sunt cunoscute de pe acum : Japonia şi Iugoslavia (prima ca ţară organizatoare şi cea de-a doua ca învingătoare a turneului olimpic de la Roma). Celelalte 14 echipe vor fi cunoscute în urma jocurilor preliminarii a căror tragere la sorți va avea loc la 27 ianuarie, la Cairo. Cicliştii polonezi se pregătesc pentru „Cursa Păcii"4 VARŞOVIA 12 (Agerpres). Cicliştii polonezi îşi vor începe la 17 ianuarie pregătirile pentru cea de-a 16-a ediţie a „Cursei Păcii“ Praga — Varşovia — Berlin. Din lotul de 20 de sportivi fac parte Kudra, Gazda, Becker, Fomalczik, Pokorny, R. Chitej, Zielinski etc. In prima etapă a pregătirilor, rutierii polonezi vor participa la crosuri pe schi, alergări pe teren variat, antrenamente de condiţie fizică. Primele curse de control pe şosea vor fi efectuate in a doua jumătate a lunii februarie. Pînă la 9 mai, cînd se va da startul, cicliștii polonezi vor rida aproximativ 4.000 km. Din sporturile de iarnă ? Se poate juca hochei la 25 grade sub zero ? • Campionatele mondiale de hochei pe gheaţă în centrul atenţiei Nici două luni nu ne mai despart de începerea celei mai mari competiţii mondiale de hochei a anului: campionatele lumii, programate între 7 şi 17 martie la Stockholm. Interesul pe care-l manifestă suedezii pentru aceste întreceri este foarte mare. Jocurile din grupa A vor avea loc pe patinoarul artificial Johannesov, cu o capacitate de aproape 20.000 de locuri. Pînă acum au fost vîndute 4000 de abonamente și se speră că pînă la începutul lunii martie toate biletele să fie epuizate. Un interes deosebit manifestă şi agenţiile de presă şi numeroase ziare din întreaga lume. La ora actuală 200 de ziarişti de peste hotare sunt acreditaţi la aceste campionate, cifră record în istoria campionatelor. In prezent o problemă mult discutată este legată de... temperatură. In această direcţie echipele din grupa A n-au nici o grijă pentru că întrecerile au loc pe un patinoar artificial acoperit. In schimb partidele din grupa B (în care va participa şi echipa ţării noastre) şi C vor avea loc în aer liber. In decembrie şi ianuarie în Suedia temperatura a fost foarte scăzută, mercurul termometrului coborînd mult sub 15—20 grade. In aceste condiţii atmosferice neobişnuite au avut loc multe meciuri de campionat din liga I. Un „record“ al frigului s-a înregistrat în localitatea Skeleftea unde temperatura a atins —25 grade ! Aici, pe acest frig năpraznic a avut loc un meci de categoria I în care au evoluat și 10 jucători din reprezentativa suedeză. Dacă și în zilele campionatului mondial temperatura va fi atît de scăzută ea va produce desigur multe neajunsuri în ce priveşte aclimatizarea unor echipe din centrul sau sudul Europei. Părerea unanimă a oficialilor din comisia tehnică de organizare este că actuala ediţie a campionatelor mondiale va fi deosebit de echilibrată. Succesul hocheiştilor sovietici în Canada constituie o excelentă carte de vizită pentru echipa U.R.S.S., care alături de Suedia, Canada și Cehoslovacia sunt principalele pretendente la titlu. Un al doilea lot de echipe, din prima grupă, îl formează reprezentativele S.U.A., Finlandei, R. D. Germane, cărora li se va adăuga cîștigătoarea meciului de baraj Norvegia — R.F. Germană. In grupa B, după toate aprecierile, cele mai puternice echipe sînt cele ale Angliei, Elveţiei, Poloniei, Romîniei şi învinsa jocului de baraj R.F. Germană — Norvegia. In sfîrşit, în grupa C cele mai mari şanse de cîştig le au echipele Austriei şi Danemarcei. ★ In legătură cu noua ediţie a campionatelor mondiale, Gote Dahl, membru în biroul Federaţiei suedeze a făcut următoarea declaraţie: „Noi am vrea să facem totul ca echipa Suediei să reediteze succesul obţinut la Colorado Springs, dar pentru a obţine această performanţă trebuie dezvoltat şi pe mai departe spiritul colectiv al echipei. Din păcate, din cei 17 jucători care ne-au adus victoria la Colorado Springs, cinci nu vor mai participa la noile întreceri. In lot au intrat jucători noi. Acesta este un lucru bun, căci e greu de închipuit să joci de-a lungul unui sezon întreg cu 17 jucători. In cadrul pregătirilor vom susţine un turneu în Elveţia. In ultima parte a perioadei de pregătire, incepind din 22 februarie vom organiza un cantonament la Göteborg. In acea perioadă naţionala va susţine cîteva întîlniri, printre care cu Canada şi S.U.A.". E. GRIŞIN A EGALAT RECORDUL MONDIAL PE 500 M Cunoscutul patinator sovietic Evgheni Grişin a parcurs distanţa de 590 m în 40 2/10 cu ocazia tradiţionalului concurs de la Alma Ata. Rezultatul său egalează recordul mondial oficial şi este totodată cel mai bun din lume în acest an. Grişin a cîştigat şi proba de 3000 m, cu timpul excelent de 4’39’7/10. S. OLEKSAK (Cehoslovacia) VICTORIOS IN ELVETIA Schiorul cehoslovac Stepan Oleksak a terminat victorios proba de combinată nordică din cadrul concursului internaţional de la Brassus (Elveţia). El a totalizat la sărituri şi 15 km fond — 472,47 puncte, fiind urmat de sovieticul Dmitri Kocikin — 467,13 puncte. Iată primii doi clasaţi la probele combinatei: sărituri de la trambulină: 1. Virkala (Norvegia) 248 p. (84 m, 81 rp), 2. Kocikin (U.R.S.S.) 244,10 p. (85 m, 83 m), 15 km: 1. Dorigo (Italia) 48’27“; 2. Oikarainen (Finlanda) același timp. 8 TARI LA CAMPIONATELE EUROPENE DE PATINAJ VITEZĂ Campionatele europene masculine de patinaj viteză vor avea loc în zilele de 2 și 3 februarie la Göteborg. Pînă în prezent s-au înscris echipele a 8 ţări: U.R.S.S., Finlanda, Olanda, Anglia, R.P. Ungară, R.D. Germană, Franţa şi R.F. Germană. CONCURSUL DE COBORIRE DE LA GRINDELWALD Proba de coborîre din cadrul concursului internaţional feminin de schi de la Grindelwald a fost cîştigată de Bărbi Hannerberger (R.F.G.). Ea a realizat timpul de 2:38,07 fiind urmată în clasament de Traudl Hecker (Austria) — 2:39,28 și Edith Zimmerman (Austria) — 2:39,86. Gabriele Seyfert, campioana de patinaj artistic a R.D. Germane, se antrenează cu asiduitate la vederea campionatelor europene de la Budapesta. Miercuri, la Floreasca, o interesantă partidă de handbal Prime confruntare dintre Dinamo Bucureşti şi H. C. Zagreb în sferturile de finală ale „C.C.L” Tot o echipă din Zagreb este viitoarea parteneră de întrecere a dinamoviştilor bucureşteni în cadrul sferturilor de finală ale „Cupei Camionilor Europeni“. Intr-adevăr, campioana ţării noastre va întîlni la Bucureşti (meciultur) pe H.C. Zagreb, luna din alte mai valoroase formaţii de handbal din Iugoslavia. Meciul este programat miercuri seara în sala Floreasca. Dinamoviştii — după o scurtă vacanţă — şi-au reluat săptămîna trecută pregătirile, acordind toată atenţia acestei dispute. Echipa se află într-o formă bună, fapt confirmat de evoluţia ei dc simbătă seara, în cadrul „Cupei de iarna“, cînd a dispus clar de formaţia Şti- Iinia cu scorul de 36— 20. Ivănescu, Mozer, Costache I şi Bădulescu ni s-au părut a fi cei mai în formă, dar şi ceilalţi jucători folosiţi de prof. Oprea Vlase au manifestat multă venă. Echipa din Zagreb este aşteptată să sosească în cursul zilei de mîine. Campioana Iugoslaviei constituie scheletul echipei reprezentative şi, în lotul care se va deplasa, ni s-au anunţat şase jucători care au evoluat şi în luna decembrie, la Bucureşti, cu prilejul întîlnirii R.P. Romînă — R.P.F. Iugoslavia (18—12), portarul L. Găry, V. Dekaris, VI. Vican, Z. Moliei, Z. Koczian şi R. Pavicici. în echipa din Zagreb mai evoluează Jejici, Talia, Sulei, Ticici şi Bambir. De reţinut că în turul anterior al competiţiei, Dinamo a eliminat, la Bucureşti, pe Spartacus Budapesta cu 24—N1 (10—6), iar H.C. Zagreb, pe Grasshopers, la Zürich, cu 26—15 (14—7). Arbitrul întîlnirii este F. Ilocek (R.S. Cehoslovacă ). Surpriză la rugbi: Franţa învinsă pe teren propriu! * Franţa—Scoţia 6-11 (6-0) in Turneul celor 5 naţiuni PARIS 13 (Agerpres). — Disputat sîmbătă la Paris, meciul de rugbi Franţa—Scoţia cu care s-a inaugurat noua ediţie a Turneului celor 5 naţiuni s-a soldat cu o surprinzătoare victorie a scoţienilor la scorul de 11—6 (0—6). Rugbiştii francezi au condus la pauză cu 6—0 prin punctele marcate de Boniface (dropgol) şi Albaladejo (lovitură liberă). Cu vîntul din spate, scoţienii domină în repriza secundă şi pînă în minutul 75 egalează. Cu 3 minute înainte de sfîrşit Thompson realizează o încercare, transformată apoi impecabil de Scotland astfel că francezii nu pot decit să forțeze egalarea, însă fără succes. Cicliştii sovietici vor participa la „Turul viitorului” După cum transmite corespondentul sportiv al Agenţiei TASS, o echipă de ciclişti sovietici va participa oraul acesta pentru prima oară la tradiţionala competiţie „Tour de l’Avenir" care se desfăşoară simultan şi pe acelaşi traseu cu Turul Franţei. La competiţia „Turul viitorului“ sînt admişi, alergători amatori, precum şi ciclişti independenţi pînă la vîrsta de 25 de ani. FOTBAL PE GLOB TURNEUL DIN MEXIC • In primul meci al turneului internaţional de fotbal de la Guadalajara (Mexic), echipa braziliană „Palmeiras" a terminat la egalitate, 2—2 cu „Nacional“ (Mexic). Echipele Atlas și Monterrey, ambele din Mexic, au făcut, de asemenea, joc egal: 1—1. • Echipa Vasas Budapesta, care participă la turneu, nu a susţinut încă nici un meci. Fotbaliştii maghiari au jucat duminică în Guatemala cu o selecţionată a ţării pe care au învins-o cu 6—3 (3—1). • Turneul internaţional de fotbal de la Mexico City a continuat cu desfăşurarea meciului Vasco de Gama (Brazilia) — America (Mexic). Fotbaliştii brazilieni au terminat învingători cu scorul de 1—0 (1—0). IRLANDA DE NORD — ŢARA GALILOR 2—0 • Intr-un meci internaţional de fotbal disputat la Wrexham, selecţionata Irlandei de Nord a învins cu 2—0 (1—0) echipa Ţării Galilor. Aceasta din urmă va întîlni în martie, în meci revanșă echipa Ungariei în cadrul „Cupei Europei". Plenara comitetului olimpic al U.R.S.S. MOSCOVA (Agerpres). La Moscova s-au desfăşurat recent lucrările plenarei Comitetului olimpic al U.R.S.S. Plenara a discutat pregătirile pe care le fac Comitetul olimpic şi federaţiile sportive din U.R.S.S. în vederea Jocurilor Olimpice de iarnă şi de vară din ISS4. Au prezentat rapoarte vicepreşedintele Comitetului olimpic al U.R.S.S., Evgheni Valuev, şi Alexei Romanov, membru in Comitetul Olimpic Internaţional. La discuţii au luat parte preşedinţii federaţiilor sportive unionale şi preşedintele Comitetului olimpic al U.R.S.S., Constantin Andrianov. Plenara a dezbătut încercările cercurilor reacţionare din Occident de a pune sportul în slujba războiului rece şi s-a declarat de acord cu acţiunile C.I.O., Îndreptate împotriva discriminărilor rasiale şi politice. Plenara a luat cunoştinţă de regulile de participare la Olimpiadă elaborate de C.I.O. şi a hotărit ca re- i comandările acestui for să fie popularizate in rîndul sportivilor sovietici. Participanţii la plenară au subliniat cu toţii că în Uniunea Sovietică sportul a căpătat un larg carecter de mase, făcînd parte integrantă din educaţia omului nou. Preşedintele Consiliului central al organizaţiilor sportive din U.R.S.S., Iuri Maşin, a declarat că sportivii sovietici vor participa la Jocurile Olimpice din 1964 la toate ramurile sportive, în afară de bob şi hochei pe iarbă. Au fost aleşi ca vicepreşedinţi ai Comitetului olimpic al U.R.S.S. : Evgheni Valuev şi Roman Kiselev. Secretar general a fost confirmat Vladimir Savin. Ha Redacția $1 administraţia: str. Vasli«Bonta nr. 16, telefon 11.10.05, in* - întreprinderea Poligrafică filr. 2, str. Brezoianu 23—25