Steagul Roşu, iunie 1970 (Anul 25, nr. 5384-5408)

1970-06-03 / nr. 5385

> y imperativ *7 , materiilor prime și materialelor UNITĂȚILE G.I.P. BORZEȘTI ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN BACĂU AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL XXV — Nr. 5.385 (6.864) MIERCURI 3 IUNIE 1970 4 pagini — 30 bani j I CitițM>^pagina_a^a Utilizarea rațională a CONSTATĂRI ÎN Normarea și retribuirea muncii - pârghie hotăritoare in ridicarea producției agricole Aplicarea măsurilor stabilite de plenara Consiliului Uniunii Nationale a C.A.P. din decembrie 1969 cu privire la perfecționarea organizării, normării și retribuirii muncii a avut ca efect îmbunătățirea activității economice în cooperativele agricole și stimularea cooperatorilor pentru a participa cu regularitate la executarea lucrărilor agricole. Concluziile după cinci luni de la elaborarea și aplicarea noilor forme de retribuire a muncii dovedesc că acestea corespund condițiilor social-economice existente în cooperativele agricole. Ele pot fi adaptate specificului fiecărui sector de activitate și asigură o legătură directă între rezultatele muncii depuse și nivelul retribuirii. Adunările generale de la începutul anului au stabilit numărul minim de norme de muncă și zile calendaristice de participare la lucru a fiecărui cooperator, minim partizat pe campanii și culturileîn raport cu volumul de muncă necesar efectuării la timp a tuturor lucrărilor agricole, cît și durata zilei de muncă care trebuie să fie de cel puțin 10 ore. Cu toate acestea, în campania de primăvară s-a constatat că în unele cooperative cum ar fi Berești-Tazlău, Viforeni, Colonești, Strugari, Răcătău și altele nu se respectă disciplina în muncă, se folosește incomplet fondul de timp, cooperatorii continuă să lucreze efectiv numai 6—8 ore pe zi, ceea ce face ca o serie de lucrări să nu fie executate la timp și în bune condiții. Există încă un însemnat număr de cooperatori care pînă la această dată nu au efectuat nici o normă de muncă (cu toate că nu lucrează în alte sectoare ale economiei) deși culturile agricole impun cu stringentă , executarea lucrărilor de întreținere într-un timp cît mai scut, chiar și în condiții de climă mai puțin favorabile. De aceea se impune ca și cooperatorii salariați să efectueze în C.A.P. un număr de norme, atît în timpul concediului legal de odihnă, cît și după terminarea programului zilnic de lucru în unitățile în care sînt angajați. Consiliile de conducere vor trebui să stabilească sarcini precise fiecărui cooperator — inclusiv celor salariați — repartizîndu-le suprafețe de culturi prășitoare pentru executarea lucrărilor de întreținere și recoltare. Condițiile naturale nefavorabile și calamitățile care au lovit majoritatea județelor din țară, impun folosirea la maximum a tuturor forțelor pentru a asigura depășirea producțiilor planificate, diminuînd în acest fel efectele negative provocate de inundații. Intrucît în unele cooperative se creează confuzii, este necesar să clarificăm și noțiunea de zi calendaristică, care reprezintă participarea unui cooperator la muncă timp de cel puțin 10 ore, cu condiția să efectueze un volum de muncă corespunzător unei norme fizice. Atunci cînd din motive obiective cooperatorul nu poate realiza norma stabilită, i se consideră totuși o zi calendaristică. In hotărîrea plenarei Consiliului Uniunii Nationale a C.A.P. se precizează că dacă prin neparticiparea la muncă a unor cooperatori se aduc pagube materiale cooperativei prin diminuarea sau compromiterea producției, acestea vor fi suportate de cei care nu au efectuat numărul minim de zile calendaristice stabilit de către adunarea generală. La începutul anului, după cum se cunoaște, adunările generale ale cooperatorilor au aprobat normele de muncă pe sectoare de activitate, culturi și lucrări, dar acestea au fost popularizate și afișate nu la brigăzi pentru a fi cunoscute de toți cooperatorii. La C.A.P. Coțofănești, de exemplu, s-au afișat normele de muncă în unele brigăzi, dar contabilii care trebuie să verifice fișele de evidență încă nu le stăpînesc pe deplin. Intrucît normele nu sînt cunoscute de către Ing. M. APOSTOL, vicepreședinte al U.J.C.A.P. Bacău (Continuare în pag. a IlI-a) L ÎNTREȚINEM A CULTURILOR- sarcina nr. 1 a fiecărui lucrător din agricultură • Mai sînt de însămînțat 4.771 ha porumb • La sfecla de zahăr se cere terminată urgent prașila a doua • Recoltatul lucernei — 57,9 la sută • Din suprafața calamitată s-au însămînțat 789 ha. Pînă ieri dimineață, așa rezultă din operativa Direcției agricole, se însămânțaseră 44.759 ha porumb, ceea ce reprezintă 90,3 la sută din suprafață. Datorită întîrzierii cauzate de ploi, cît și instabilității vremii din ultimele zile, se impune intensificarea la maximum a eforturilor pentru a încheia cît mai grabnic această lucrare. Referitor la întreținerea culturilor trebuie spus că dacă prima prașilă la sfecla de zahăr s-a terminat (pe suprafața rămasă în cultură), apoi la prașila a doua mai sînt multe unități rămase în urmă. *Și cum fiecare zi întîrziere înseamnă o diminuare a producției, socotim de datoria fiecărui cooperator să-și dea maximum de interes pentru scoaterea sfeclei și celorlalte culturi, din buruieni. De altfel, trebuie spus că la porumb s-a prășit manual pe 8.670 ha, mecanic pe 10.059 ha, iar cu sapa rotativă s-a lucrat pe 19.582 ha. Consiliile de conducere, specialiștii, brigadierii și șefii de echipă trebuie să înțeleagă că, în majoritatea cooperativelor agricole, buruienile invadează culturile. Merită reținut că acolo unde culturile vor fi compromise din cauza neglijenței, consecințele vor fi suportate de cei vinovați de inactivitate. Obștea nu trebuie să fie păgubită datorită nepăsării sau neglijenței unor brigadieri, șefi de echipă sau cooperatori care nu se achită de obligațiile ce le revin la întreținerea culturilor. Așa stînd lucrurile, peste tot, se impune o serioasă mobilizare a forțelor și mijloacelor pentru ca toate lucrările agricole la zi să se faca în cel mai intens ritm posibil spre a salva culturile din buruieni și a crea condiții ca producțiile planificate să poată fi nu numai realizate, ci și depășite. COOPERATORI: MECANIZATORI, SPECIALIȘTI. ORGANIZAȚIVA DE AȘA MANIERĂ MUNCA, DEPUNEȚI ASEMENEA EFORTURI PENTRU CA ÎN CEL MAI SCURT TIMP SA SE ÎNCHEIE GRABNIC LUCRĂRILE ÎNTÎRZIATE, La cositul lucernei. Prestații în sprijinul celor sinistrați Alături de toți oamenii muncii din patria noastră și lucrătorii cooperativelor meșteșugărești din județul Bacău muncesc susținut pentru recuperarea pagubelor provocate de calamitatea naturală ce s-a abătut asupra patriei noastre. Ei pun la dispoziția oamenilor muncii bunuri de consum într-un sortiment variat și la un nivel calitativ superior. Ca urmare a recentei Hotărîri a C.C. al P.C.R., a Consiliului de Miniștri și a Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, privind unele măsuri de ajutorare a populației pentru refacerea sau construirea de locuințe, sarcini importante revin și cooperativelor meșteșugărești din județul nostru, care prin unitățile de construcție ce le au organizate, vor veni în sprijinul populației, în scopul rezolvării cu promptitudine a tuturor cererilor de acest fel. Cooperația meșteșugărească dispune, în județul nostru, de mai multe unități de prestări în construcții, care cuprind cele mai diferite meserii — atît în municipiile Bacău și Gheorghe Gheorghiu-Dej, cît și în orașele Tg. Ocna, Moinești și Comănești. Acestea au în stoc diferite materiale de construcții care vor fi puse la dispoziția populației, pentru refacerea și construirea de locuințe (atît în mediul urban cît și în mediul sătesc). Spre exemplificare, amintim, în acest sens, că avem deja în stoc 50.000 bucăți de țiglă, 30.000 cahle de teracota, 400 m p parchet de stejar, 800 m p parchet de fag, 15 tone din diferite vopsele, 18 m c cherestea, 20 m c bile manele, 35 tone ciment, 10 tone tablă zincată și altele. Au fost luate măsuri ca repartițiile de materiale ce le avem pe trimestrul al II-lea, să fie realizate pînă cel mai tirziu la data de 15 iunie a. c. Aceasta va permite să crească fondul de materiale pentru construcții, care va fi pus la dispoziția populației. Aș vrea să amintesc și faptul că s-a reorganizat activitatea de prestări în construcții pe echipe, lucru care va da posibilitate cooperativelor noastre să intervină mai prompt în rezolvarea solicitărilor cetățenilor.Realizarea unui volum cu mai mare de lucrări pentru populația necesită, evident, sporirea fondului de materiale de construcție. Pa această linie s-a intervenit la forul tutelar pentru obținerea unor cantități suplimentare de materiale de construcție. Acestea, împreună cu cele ce vor fi puse la dispoziția populației de către cooperația de consum, vor crea condițiile ca membrii cooperației meșteșugărești să-și aducă o contribuție și mai mare la lichidarea, într-un termen cît mai scurt, a urmărilor calamității. De menționat că unitățile noastre sunt gata să execute, cu prioritate, lucrările solicitate de către populația care a avut de suferit de pe urma surpărilor de terenuri sau a inundațiilor. Prestațiile noastre, se vor executa într-un termen cît mai scurt și la un nivel calitativ superior. Lazăr FRANTZ, președintele U.J.G.M. Bacău S j ASTAZI, I Pe stadionul „23 August“ din Bacău . Are loc partida amicală de fotbal DINAMO BACAU — POLITEHNICA IAȘI. Fondurile obținute vor fi depuse în contul C.E.C. 2000 pentru ajutorarea sinistraților. Orice gratuitate este anulată. i Partida începe la ora 17. A Noi stimulente de sporire a șeptelului, a producției de carne și lapte VOM LIVRA CANTITAȚI MAI MARI DE PRODUSE DIN SECTORUL ZOOTEHNIC Nu încape îndoială că recenta Hotărîre este în folosul producătorilor, vizînd totodată îmbunătățirea în viitorul apropiat a aprovizionării populației cu cantități din ce în ce mai mari de produse animaliere. Această idee a străbătut ca un fir roșu dezbaterile din adunarea ce s-a desfășurat aseară la Faraoani. Cei care au luat cuvîntul și-au exprimat unanim hotărîrea ca din sectorul creșterii animalelor să se obțină producții din ce în ce mai mari și, totodată , venituri bănești sporite, contribuindu-se în același timp la îndeplinirea programului național de dezvoltare zootehniei și de creștere a producției a animaliere. De pe urma majorării prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere de la producător —• spunea ing. Eduard Bălan, președintele unității, vom avea un cîștig suplimentar de aproape 100.000 lei. Asta înseamnă că la fiecare normă convențională se va adăuga 0,50 lei. în cuvîntul său, medicul veterinar Mihai Friciu, șeful fermei zootehnice, spunea : Noi trebuie să depunem eforturi pentru a răspunde grijii partidului și statului, obținînd din zootehnie producții din ce în ce mai mari. Iată de ce ne propunem, ca pînă la sfîrșitul anului' să vindem statului în plus 400 kg lapte, de, vacă și 5000 kg carne tineret bovin, aceasta prin depășirea greutății la livrare cu 30 kg pe cap de animal și predarea suplimentară a unui număr de 12 tăurași. Și alți cooperatori, printre care Anton Bărbuș, Mihai Ciuraru, Matei Grigore, Andrei Moraru au subliniat însemnătatea acestor măsuri menite să stimuleze dezvoltarea zootehniei. Dînd glas hotărîrii locuitorilor comunei de a traduce în viață sarcinile de creștere a producției animaliere pentru o bună aprovizionare pieței, participanții la adunare au a adoptat textul unei telegrame adresate C.C. al P.C.R., tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în care se arată: Recenta hotărîre privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, precum și alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei a fost dezbătută cu viu interes în adunarea populară care a avut loc in comuna Faraoani“. După ce se arată cu ce vor contribui cooperatorii, ceilalți săteni, la asigurarea fondului central al tului cu produse din zootehnie, stase exprimă hotărîrea de a depune eforturi susținute pentru continua dezvoltare a zootehniei în vederea bunei aprovizionări a populației cu produse animaliere. Dată publicității după aproximativ două luni de la data cînd a avut loc Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român pentru adoptarea programului național de dezvoltare a zootehniei, Hotărîrea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a guvernului privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și a produselor animaliere se înscrie în ansamblul măsurilor luate de partidul și statul nostru pentru asigurarea cadrului necesar îndeplinirii prevederilor Directivelor Congresului al X-lea al P.C.R. de dezvoltare armonioasă a întregii economii naționale. Prevederile noii Hotărîri au drept scop cointeresarea producătorilor agricoli, membri ai unităților agricole socialiste sau individuali, în sporirea eforturilor pentru dezvoltarea în ritm rapid a zootehniei și obținerea unor producții sporite de carne și lapte, înscrierea lor în acest document, de o deosebită însemnătate pentru creșterea și ameliorarea șeptelului, se impunea ca o necesitate obiectivă. Aceasta, pentru că așa după cum precizează Hotărîrea, de la un an la altul a crescut decalajul dintre producția furnizată de sectorul zootehnic și cerințele de consum ale populației pentru aceste produse bogate în valori nutritive. Anul trecut, bunăoară, producția globală a sectorului zootehnic a fost cu 32 la sută mai mare față de 1950, ca urmare a eforturilor financiare făcute de stat și a muncii desfășurate de țărănime. În același timp însă, ca urmare a sporirii numărului cetățenilor și mai ales prin creșterea veniturilor bănești ale acestora s-a majorat simțitor consumul de produse animaliere. Volumul desfacerilor prin comerțul socialist în 1969 față de 1960 s-a mărit la carne cu 38 la sută, la preparate și conserve de carne cu 94 la sută, la lapte de 3,2 ori, la brînză cu 94 la sută, iar la ouă de 2,6 ori. Punerea de acord a acestor doi indicatori — producție și cerere de consum — reclamă cu necesitate dezvoltarea în ritm rapid a producției animaliere. De aici, necesitatea stimulării continue a dezvoltării sectorului zootehnic, de mare însemnătate în aprovizionarea populației, și implicit sporirea cointeresării producătorilor agricoli în realizarea, în perioada următoare, a unor producții tot mai mari și de calitate tot mai ridicată. Pentru aceasta, după cum se știe, statul va acorda în viitorul cincinal suma de 20 miliarde lei. In același scop vor fi alocate importante sume și din fondurile proprii ale cooperativelor agricole de producție. Paralel cu aceasta se simțea necesară însă, și adoptarea unor măsuri de cointeresare a producătorilor agricoli în dezvoltarea zootehniei. Noua Hotărîre, are tocmai această menire. Ea conține, în primul rînd, prevederi menite să ducă la îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, în vederea acoperirii cheltuielilor de producție efectuate pentru creșterea, în special, a bovinelor și porcinelor, specii care dețin ponderea în cadrul șeptelului. Numai prin majorarea prețurilor de cumpărare a produselor animaliere prevăzute în prezenta Hotărîre, ca și prin acordarea de prime, reducerea și degrevarea de impozite, țărănimea va beneficia de venituri suplimentare în valoare de circa 850 milioane lei. O parte însemnată din fondurile pe care le presupun prețurile majorate de cumpărare și acordare a celorlalte stimulente, va fi acoperită din veniturile statului. In același timp, o anumită parte se va acoperi prin majorarea preturilor cu amănuntul la unele produse de origine animală. Venituri însemnate obțin cooperatorii, potrivit noii Hotărîri, și ca urmare a atribuirii primelor de producție pentru juninci la prima fătare. Astfel, prin acordarea de prime în valoare de cîte 300 pînă la 500 lei pentru fiecare din cele circa 2.000 juninci existente în prezent în cooperativele agricole din județ se vor obține— luînd în calcul cifra medie de 400 de lei, pentru fiecare junincă la prima fătare — 800.000 lei în plus. Stimulente puternice pentru creșterea efectivelor de animale, a achizițiilor la animale și produse animaliere, vor fi și: scutirea de impozite a țăranilor producători pentru atîtea vaci cîți viței au fost contractați și livrați organizațiilor socialiste de stat sau cooperatiste ; dreptul de a procura porumb în contul laptelui livrat statului pe bază de contract; livrarea unor cantități de porumb pentru tineretul bovin și porcin contractat cu statul; degrevarea de impozite a materialelor pentru construirea de complexe și ferme zootehnice de tip industrial și pentru extinderea celor existente, precum și a utilajelor și mașinilor specifice procesului de producție în zootehnie — ceea ce va permite realizarea unor unități moderne de creștere a animalelor pe baze tehnologice noi. Se înțelege, aplicarea unor astfel de măsuri de cointeresare a producătorilor agricoli trebuie să fie însoțită, pentru a-i asigura eficacitatea, și de creșterea gradului de răspundere al producătorilor — I.A.S., C.A.P., cooperatori, țărani individuali — pentru sporirea șeptelului, contractarea cu statul a unui număr sporit de animale și livrarea cît mai multor produse pentru fondul pieții. In acest scop e necesar să se treacă de urgență la aplicarea întregului complex de măsuri menit să îmbunătățească radical activitatea în zootehnie. Privind majorarea prețurilor cu amănuntul, Hotărîrea precizează că aceasta se va aplica numai sortimentelor de carne de calitate superioară și specialităților, mentinîndu-se, în continuare, preturile la sortimentele de carne de calitatea a II-a, ca și la alte produse de larg consum ca : slănină, untură, subprodusele rezultate din sacrificarea animalelor, la unele preparate și conserve de carne, unt, smîntînă, lapte praf și înghețată. Aceasta dovedește încă o dată grija cu care partidul și guvernul înconjoară pe salariații cu venituri mai mici pentru ca nivelul lor de trai să nu fie afectat. De altfel, majorarea prețurilor de vînzare cu amănuntul la produsele amintite nu afectează ridicarea salariului real al oamenilor muncii prevăzută în actualul cincinal. Important este ca organele comerciale să acționeze în așa măsură ca piața să fie continuu aprovizionată cu produse din aceste categorii. Hotărîrea preconizează în acest sens sarcini deosebit de importante pentru toate organele centrale și locale cu răspunderi în asigurarea producției alimentare și aprovizionarea pielii. ■ [UNK]l'.Tif Carnet cultural ■ IBI Pe marginea activității căminelor culturale Inițiativa locală sprijinul de la centru Și Bogate în tradiții și realizări prestigioase, căminele culturale și-au menținut, de-a lungul anilor, personalitatea distinctă, numai atunci cînd în fruntea lor au militat activiști legați prin multiple fire de oamenii și locurile în care trăiau, buni cunoscători ai resurselor artistice existente și, mai ales, persoane capabile să altoiască, pe tulpina unor acțiuni mai vechi, ramul tânăr al inițiativei. — Fără inițiativă — ne mărturisea Constantin Tărăboanță, activist al Comitetului județean de partid, munca unui cămin cultural va fi pîndită la tot pasul de anacronic și stereotip. In localitățile unde vîntul inovator al ideilor nu adie cîtuși de puțin — adică acolo unde directorul așezămîntului cultural nu manifestă receptivitate fată de concepțiile avansate ale vremii sale, vor persista de la an la an același stil de muncă depășit, aceleași concepții vechi și perimate care fac imposibilă autodepășirea. Dimpotrivă, unde preocupările animatorului vieții culturale se înscriu pe linia unei permanente căutări de metode și procedee active, de atragere a sătenilor către căminul cultural, unde inițiativei i se acordă, în planul de activități, spațiul cuvenit, rezultatele devin, desigur, altele. Inițiativa locală, opinează Grigore Castravete, inspector metodist al C.J.C.A., este unul din însemnatele „secrete" ale unei activități culturale rodnice. Dar în practica de zi cu zi această întreprindere înnoitoare are și limite prin aceea că dacă se apelează exclusiv la forțele locale, viața spirituală a localității va reuși cu greu să mențină pasul cu ritmul de apariție a noutăților din toate domeniile vieții și societății. E necesar, în acest caz, ca în stilul de muncă al directorilor de cămin să existe o preocupare permanentă în direcția menținerii de Ion ROȘU (Continuare în pagina a Il-a) Creșterea producției animaliere va îmbunătăți aprovizionarea populației celor și a produselor animaliere, precum și alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei, care s-a dat recent publicității, a fost intimpinată cu maturitate și adeziune de către populația de la orașe și sate. Reporterii noștri au discutat in magazine, in alte locuri publice, cu numeroși cetățeni. Iată citeva declarații pe care interlocutorii le-au făcut presei: „Această Hotărire — a apus AUREL CHIRIAC, de la Fabrica de postav din Buhuși — este binevenită, căci are menirea să stimuleze o ramură foarte importantă a economiei noastre — zootehnia. Ca urmare, in perspectivă, vom avea asigurate, in mai mare măsură, unele produse alimentare de larg consum. Noi textiliștii, vom beneficia de un sprijin deosebit in ceea ce privește aprovizionarea întreprinderii noastre, dacă avem în vedere că materia primă In fabrica de la Buhuși este lina. Aș vrea să subliniez faptul că Hotărîrea despre care discutăm reflectă grija conducerii partidului și statului nostru ca noi, cetățenii, să avem la dispoziție pentru consum, mai multă carne, mai multe produse lactate și alte sortimente asemănătoare. Alți eu, cit și ceilalți salariați ai fabricii cu care am discutat la apariția Hotărîrii, socotim că măsurile luate sunt în avantajul populației, pentru o mai bună aprovizionare cu unele mărfuri agroalimentare, și aș vrea să remarc faptul că preturile unor produse s-au modificat diferențiat, fiind afectate, In mod deosebit, cele de la carnea de calitate superioară și specialități. Se mențin, insă preturile cu amănuntul la sortimentele de carne de calitatea a 11-a, slănină, untură și organe, ca și la toate subprodusele, in aceeași categorie intră untul, smintina, laptele praf și altele. In felul acesta sînt sprijiniți mai ales cei cu salarii mai mici“. Iată ce ne-a spus și dr. IOAN SUSAN, medic specialist la Spitalul municipal din Bacău : Apreciez recenta hotărîre a Comitetului Executiv al Comitetului Cert(Continuare in pag. a III-a) Hotărîrea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a anima i