Steagul Roşu, septembrie 1970 (Anul 25, nr. 5461-5486)

1970-09-18 / nr. 5476

iag. 2 A SCHIS FACTORII VIZAȚI S -o recunoaștem, sunt încă finele cooperative agricole de producție in care formațiile de muncă (brigăzi, echipe), nu lucrează constant cu întregul efectiv. De regulă, fenomenul e prezent in unitățile mai puțin consolidate, sub aspect economic și organizatoric, acolo unde averea obștească este mai puțin dezvoltată, iar norma convențională mai slab retribuită. Dintre acestea face parte și cooperativa agricolă de producție din comuna Solonț. Aici, ca și in alte unități din această parte a județului, se resimte: campanie de campanie, lipsa forței de muncă. Atunci când e mai mare zorul lucrărilor, al unei n-ai cu cine face treaba — ți se răspunde de obicei cind ceri relații despre mersul uneia sau alteia dintre lucrări. Mai deunăzi am cerut citeva nume de oameni care, indiferent de anotimp, intemperii, lucrare (mai grea sau mai ușoară), mai bine sau mai slab retribuită, ies la treabă in mod constant. Cu alte cuvinte ceream numele unora dintre aceia care reprezentau nucleul activ al uneia din cooperativele unde participarea masei de cooperatori la treabă constituie, in continuare, o problemă. Am cerut, spuneam, lui N. Matei, președintele C.A.P. Solonț, Și inginerului V. Munteanu numele citorva cooperatori de nădejde, cițiva din cei care constituie mina dreaptă a consiliului de conducere. Iată cițiva dintre aceștia: Toader Zugrăvel (414 norme convenționale realizate in acest an). Ionică Creangă (288 N. C.), Rănuță Creangă (274 N. C.), toți din zootehnie. Și conductori de atelaje Ion Silișteanu, Toader Leonte, Dragomir Matei au realizat 195, 162 și respectiv 167 N. C. Lista celor mai buni cooperatori continuă cu Aneta Coman, Maria Condreț, Elena Prisecaru, Elena Gh. Brașoveanu, Anicuța V. Anton, Marghioala Mocanu, Catinca Imbrea (ultima deși o femeie in viz I slă înaintată muncește cu consecvență la timp). Despre Toader Zugrăvel ni s-a spus că lucrează cu întreaga familie in sectorul zootehnic (cu soția și trei dintre copii), cu mici Întreruperi încă din 1962. E singurul bărbat in putere pe care-l avem in zootehnie — precizează Dumitru Pelecuță, instructor al U.J.C.A.P. Cetind o succintă caracterizare a celor citați mai sus răspunsul ar putea fi ușor comprimat in citeva cuvinte simple, dar foarte semnificative : aceștia sunt oameni cu un dezvoltat simț al datoriei. Interlocutorii, au ținut să precizeze și faptul că pensionarii reprezintă un mănunchi de oameni pe care conducerea cooperativei îi solicită frecvent la efectuarea celor mai diverse lucrări — aceștia, firește, dispunînd, de o mai bogată experiență. La ora actuală, aici, deși cea mai mare parte din furaje se află in stoguri, iar o cantitate însemnată transportată deja la sectorul zootehnic, trebuie spus că mai sînt unele suprafețe de finere necosite și numeroase stoguri in timp. Mai e de recoltat in și de scos carton — lucrări ce s-ar cuveni urgentate. Desigur, aceste treburi implică o largă mobilizare a tuturor cooperatorilor și in această privință se cere desfășurată o muncă politică de la om la om, domeniu in care comitetul comunal de partid are încă multe de făcut pentru ca și despre C.A.P. Solonț să se poată vorbi la modul pozitiv, mai des. Oameni cu un dezvoltat simț ai datoriei Din nou despre : „Promisiuni gratuite, butelii la... suprapreț“ De la Intreprindera pentru livrarea produselor petroliere din Iași, tovarășul director Gh. Jalaboi, ne trimite o scrisoare prin care ne arată un întreg complex de măsuri luate ca urmare a articolului nostru, referitor la anomaliile survenite în aprovizionarea populației din județul Bacău cu butelii de aragaz, in cele ce urmează ne facem cuvenita datorie de a informa opinia publică despre receptivitatea întreprinderii amintite față de semnalul critic lansat, de ziarul nostru. Ne exprimăm, totodată, speranța că cele zece măsuri care ne-au fost comunicate — un decalog ce pare judicios întocmit— își vor atinge scopul dorit: o aprovizionare normală, corectă, cu butelii de aragaz. Dar, să dăm cuvîntul directorului I.L.P.P. — Iași. „Comitetul de direcție al I.L.P.P Iași a analizat (...) deficiențele din activitatea Depozitului de produse petroliere Bacău. în urma acestei analize, comitetul de direcție, însușindu-și cele relatate în articol, a hotărît să se ia următoarele măsuri: 1) Sancționarea tov. Bădiță Constantin, șeful depozitului, cu penalizarea de 15 la sută asupra salariului pe luna septembrie 1970. 2) Schimbarea din funcția de ajutor șef depozit a tovarășului Ioan Mihai. 3) Desfacerea contractului de muncă al vînzătorului distribuitor de butelii, Rotaru loan. 4) Retrogradarea cu două trepte de salarizare pe timp de 3 luni a conducătorului auto Diaconu Valentin. 5) Penalizarea cu 10 la sută asupra salariului, pe timp de 3 luni, a vînzătorilor distribuitori de butelii : Florea Ioan, Stamate Vasile, Vraciu Vasile și Rusu Vasile. 6) în scopul unei mai bune aprovizionări a populației din municipiul Bacău cu butelii, se va înființa de urgență un centru fix, pentru distribuirea gazelor lichefiate în cartierul Letea. 7) Începînd cu data de 1 octombrie 1970, Depozitul Bacău va fi aprovizionat cu butelii gaze lichefiate de către stația Brazi, prin vagoane C.F.R., în funcție de necesarul dat de depozit. Până la această dată aprovizionarea va fi asigurată de către stația de imbuteliere Iași. 8) Pentru o corectă evidentă a comenzilor de butelii la domiciliu, se va comunica consumatorilor numărul de ordine al înscrierii. 9) Se vor face intervențiile necesare la organul tutelar pentru inființarea schimbului al II lea la stația de Imbuteliere Iași. 10) Prelucrarea articolului și a măsurilor luate de Comitetul de direcție, cu întregul colectiv de salariați al Depozitului Bacău. Din analiza efectuată a reieșit sprijinul primit de către întreprinderea noastră din partea ziarului prin articolul publicat, pentru care vă mulțumim". La început e mai greu, par să spună privirile copiilor de la grupa mică (Grădinița nr. 17 Bacău). Onorați contractele (Urmare din pagina I) Sie ocupă salariați diferiții Să fie acesta un impediment ? Nu credem, și nici nu acceptăm ideea ca atare). Asemenea situație apare și la Fabrica „Partizanul“ : neonorarea obligațiilor la export, cu mărfuri în valoare de peste 7,4 milioane lei, datorită tot necorelării planului de producție cu termenele de livrare. Și acestea nu sînt singurele cazuri. In condițiile actuale, cînd sînt cheltuite însemnate fonduri pentru probleme de organizare științifică a activității economice, de care se ocupă un număr apreciabil de specialiști, asemenea aspecte sunt inadmisibile, ridică semne de întrebare asupra competenței celor care se ocupă cu problemele respective. De aceea este imperios necesar ca înainte de a se trece la executarea programului de producție să se cunoască toate amănuntele cu privire la destinația produselor ce urmează a se fabrica, termenele de livrare, cerințele beneficiarilor, intr-un cuvint — întreaga producție mamfă să fie asigurată cu comenzi și contracte, potrivit prevederilor Legii contractelor economice. O privire de ansamblu asupra stadiului contractărilor pentru trimestrul al IV-lea a.c. indică un grad de acoperire, la 31 august, pe ansamblul industriei județului, de numai 96 la sută. Firesc ar fi fost ca la data respectivă să nu mai existe incertitudini asupra destinației unei părți a producției realizată în acest trimestru. Încă o precizare : la unele unități — de regulă cam tot la cele care au restanțe îndeplinirea obligațiilor contractuale — gradul de acoperire cu contracte a producției lunilor viitoare este cu totul nesatisfăcător . Fabrica „Partizanul“ — 66 la sută. Combinatul textil Buhuși — 84 la sută, Uzina metalurgică —■ 86 la sută, în cea mai mare parte, situația este determinată de lipsa de sprijin din partea organelor tutelare ale întreprinderilor respective (centrale industriale, direcții generale, ministere) care nu au emis la timp, sau deloc, repartițiile necesare pentru beneficiarii produselor, precum și de greutățile provocate de unele întreprinderi de comerț exterior, care nu au lansat comenzi în vederea perfectării contractelor pentru export. Este, deci, și aici necesară o preocupare mai mare din partea unităților, o intervenție mai energică în rezolvarea acestor probleme și, ceea ce este esențial. La timp. Un capitol aparte îl constituie pregătirile pentru anul 1971 — an de debut al noului plan cincinal. Prin măsurile luate de conducerea de partid și de stat, a fost creat un cadru propice pentru o bună organizare a producției, a întregii activități economice viitoare. Astfel, planul economic pe anul 1971 a fost cunoscut pînă la detaliu cu 6 luni înainte, ceea ce a permis luarea tuturor măsurilor pentru o activitate ritmică, cu rezultate superioare. Pe baza datelor de plan stabilite, întreprinderile desfășoară în această perioadă o vie activitate pe linia stabilirii relațiilor contractuale pe anul viitor : pînă la 31 august era contractat aproape 40 la sută din volumul producției marfă. Pentru prevenirea unor situații negative de natura celor arătate mai sus este de reținut faptul că pînă la încheierea anului în curs, și chiar mai devreme, întreaga producție marfă a anului 1971 trebuie acoperită cu comenzi și contracte, care să cuprindă toate specificațiile de ordin tehnic, necesare organizării corespunzătoare a producției, începînd cu aprovizionarea tehnicomaterială și terminînd cu modul de ambalare și expediere a produselor. Este de semnalat, totuși, o anomalie , în timp ce la unele unități preocuparea de a rezolva aceste probleme complexe s-a concretizat deja în existența unui portofoliu de contracte și comenzi satisfăcător, cum este cazul GIFET Moinești, Rafinăria Dărmănești, întreprinderea minieră Comănești, Uzina metalurgică Bacău, Combinatul textil Buhuși, la alte întreprinderi aceste probleme încă nici nu sunt puse pe agendă spre rezolvare, sau se găsesc intr-un stadiu incipient. Astfel, Fabrica „Partizanul“ și Combinatul Industriei Alimentare nu au încheiat, pînă la 31 august, nici un contract. Combinatul de celuloză și hîrtie Bacău a contractat numai 12 la sută din producția marfă planificată, Fabrica de șuruburi Bacău 15 la sută, Grupul industrial de petrochimie Borzești 31 la sută, Salina Tg. Ocna 32 la sută, Combinatul de exploatare și industrializare a lemnului 36 la sută. De asemenea, cu mai multa insistență trebuie rezolvată contractarea producției pentru export, domeniu în care s-a acționat destul de puțin pînă în prezent. Aceste importante probleme economice trebuie rezolvate acum, pentru a se crea premisele unei activități viitoare normale, ritmice, și eficiente. Trebuie reținut, de către fiecare întreprindere în parte, că nu se vor mai accepta nici un fel de explicații și justificări tardive, care nu vor putea servi la nimic. Important este să căutăm soluții din timp, înlăturînd astfel, explicațiile posterioare și mai ales consecințele. Acestea costă firea **timp, iar cerințele progresului impun înlăturarea totală a lor, printr-o bună organizare a întregii activități economice. I Cooperativa „Muncă și artă" Bacău cu sediul în strada Oituz, nr. 32, telefon 14912 , execută prin șantierul de construcții cu același sediu, telefon 16074, următoarele prestări către populație: ÎNVELITORI DIN TABLĂ ZINCATA DE 0,4—0,5 mm CU MATERIALUL COOPERATIVEI. ZUGRĂVELI ȘI VOPSITORII LA APARTAMENTE ȘI CASA SCĂRILOR. LUCRĂRILE SE EXECUTĂ ȘI CU PLATA IN RATE. 1 semmationaLermrr 1 " Ofer 2 camere bloc Copou Iași pentru 3 camere Bacău. Telefon 15233. Tocmeală. 11111 1^iFnoBFt»m ISaF ION CIOCAN, pierdut legitimație eliberată de întreprinderea Monta București, îotul Bacău. O declar nulă. STEAGUL KOM Aniversare la Porțile de Fier S-a împlinit o lună de cind primul hidroagregat al centralei electrice de la Porțile de Fier a fost conectat la sistemul energetic național, în tot acest timp turbina, generatorul, transformatorul de forță, instalațiile anexe, precum și aparatele noilor stații de transformare de 220 kV de la Gura Văii și Tr. Severin au lucrat ireproșabil — trimițînd spre consumatori mai mult de 30.000.000 kWh energie electrică. în acest interval s-au obținut importante succese și în realizarea lucrărilor la celelalte obiective ale centralei. La agregatul nr. 2 de exemplu, care urmează să intre în funcțiune in acest an, s-a încheiat una dintre cele mai dificile operații : centrarea, liniei de arbori, la care au început primele probe mecanice, iar la agregatul următor se pregătește operația de înglobare a rotorului în interiorul statorului. Rezultate bune s-au obținut și la asamblarea primului hidroagregat de producție românească, unde se lucrează intens la montarea subansamblurilor componente. 99 0 lume dispărută (Urmare din pagina I) altfel și drumul de munte. Mergem mai departe pe jos,efortul este istovitor, dar, trei ore mai tîrziu, cînd înaintea noastră se deschide scoica lacului Ninocodha, ne simțim pe deplin răsplătiți. Peretele de gheață din fața noastră este impunător și îmi incintă ochiul cu strălucirea lui, dar mai mult mă impresionează micul pîrîu care coboară nesigur din lac și care este destinat să ducă pînă la ocean, pe lungimea a 6.000 km,18 la sută din apele transportate de rîurile din lume. Un curent toate care leagă muntele de ocean, ducînd cu sine 12.860 milioane litri de apă pe secundă! Pe creste aerul este înghețat, dar soarele, reflectat de calota de zăpadă, produce o reverberație atît de puternică incit peste noapte suntem scuturați de o febră și ne trezim cu arsuri pe față. Ceva asemănător nu mi s-a mai întîmplat. niciodată în 20 de ani de alpinism, în zorii zilei următoare, ne despărțim. Soriano coboară pe un versant al Anzilor spre Lima,eu și Allegri, pe celălalt versant, urmărim rîul sălbatic pînă ajunge navigabil, în echipamentul pe care-l cărăm cu noi avem și o barcă pneumatică și două lopeți. Pe un spațiu de 20 km — pînă la Lauricodia —, avansăm între zăpada crestelor și sulițelor de foc ale soarelui. Scăpați de povîrnișul muntelui, ne trezim în pompă, străbătînd potecile jalonate doar de prăpăstiile adinei care ne pîndesc pașii. Nu știu dacă asta se cheamă întîmplare, dar exact la căderea nopții întîmpinăm cele mai primejdioase momente. La Quivilla, rîul ni se pare navigabil, în uimirea băștinașilor care erau de față umflăm barca și ne avîntăm vitejește pe apă. Primii kilometri nu ne-au adus decît încîntarea unui mijloc de transport lesnicios, dar apoi zguduielile devin tot mai frecvente și mai amenințătoare. La Culquish debarcăm pentru a nu ne trezi în apele care se prăzvălesc cu furie peste pietre. De aici, pe o lungime de aproape un km, apa dispare devorată parcă de ripi și stînci. O astfel de surpriză și toate dificultățile de pînă acum m-au făcut să înțeleg de ce „șarpele de aur“ nu a fost explorat în toată lungimea sa. Pină să ajungem pe cursul liniștit al marelui fluviu am mai petrecut încă două zile obositoare și pline de neliniști, între torenți și virtejuri, cu sentimentul acut că sînt în voia sorții. Trei naufragii și tot auitea contacte cu apa înghețată, in care ne-am pierdut toate alimentele, cam așa ar suna bilanțul acestor două zile. Dar iată-ne pe Amazon, în imensitatea apelor fără sfîrșit. Plutim spre ocean, iar zilele din munți sînt o amintire tot mai îndepărtată, acum cînd visul vieții ți s-a împlinit. Oceanul ne întîmpină cu vuietul talazurilor care ne vestește că aventurile noastre în „lumea dispărută“ s-au încheiat, aici, pe nisipul plajelor Atlanticului. De aici începe lumea noastră, începe civilizația. (SFÎRȘIT) u Insăminturile (Urmare din pagina I) , în stare de funcțiune constituie unul din imperativele zilei. Că din baza de aprovizionare mai lipsesc unele piese, este adevărat. Se impun însă măsuri care să asigure efectuarea tuturor lucrărilor la termenul stabilit. Pentru aceasta menținerea utilajului agricol în cea mai perfectă stare tehnică constituie principala obligație a secției I.M.A. De asemenea, se impune o preocupare sporită în asigurarea cu piese de către baza de aprovizionare. Lucrări de bună calitate am întîlnit și la cooperativa agricolă din TRAIAN. Aici, peste 50 la sută din suprafața care urmează a se însămînța cu grîu este pregătită, administrîndu-se totodată și îngrășămintele respective. Reține atenția calitatea tuturor lucrărilor de pregătire a patului germinativ, dar mai ales cele din tarlalele „Chirma" în suprafață de 40 ha, „Humărie" și „Zăpodia“. Mecanizatorii N. Căruntu și Cezar Stavirei și ceilalți, sînt hotărîți să execute numai lucrări de foarte bună calitate, făcînd astfel cinste secției de mecanizare. Și mecanizatorii din Valea Seacă acordă atenție deosebită executării lucrărilor. La data vizitei noastre, în tarlaua „Islaz-platou", șase mecanizatori, printre care și tînărul V. Neghină, lucrau de zor la pregătirea patului germinativ în vederea însămînțărilor. Calitatea lucrărilor ,e bună. După cum se vede, peste tot pe unde am trecut, cel puțin în unitatile vizitate, am constatat numai lucrări de bună calitate, lucrări care, sub aspectul calității, cu ani în urmă, se găseau doar în fermele de stat. Este un început promițători care trebuie extins în toate cooperativele agricole și pe toată durata campaniei. Ecluza și portul amonte de la Porțile de Fier. Vineri 18 septembrie 1970 E M3 juridică IORDACHE MIRAUȚĂ din comuna Poduri, județul Bacău . A fost sancționat de conducerea unității, în baza art. 13 lit. C din Legea 1/1970, cu diminuarea salariului cu 10 la sută. Unde poate contesta această sancțiune, deoarece se consideră nevinovat ? ce] împotriva sancțiunii disciplinare sancționat poate contesta în scris potrivit art. 18 din Legea nr 1/1970, în termen de 15 zile de la comunicarea sancțiunii, ce se soluționează astfel: o de persoana care ocupă funcția ierarhic imediat superioară celui ce a aplicat sancțiunea * de organul colectiv de conducere pentru sancțiunea aplicată de conducătorul unității: • de organul ierarhic imediat superior, pentru sancțiunea aplicată de organul colectiv de conducere al unității . Urmează ca dv. să verificați decizia de sancționare dată și să Vă adresați unuia din organele indicate mai sus. MIRCEA TEODORU, din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej : Perioada de școală militară, pentru ofițerii activi, trecuți in rezervă, care în prezent sunt salariați se include în calculul vechimii neîntrerupte în aceeași unitate ? Perioadele de școală militară pînă la obținerea primului grad de ofițer sau subofițer pentru cadrele permanente ale armatei, care după trecerea în rezervă s-au încadrat ca angajați, nu se include în calculul vechimii neîntrerupte în aceeași unitate. VLADIMIR ILARIE, din municipiul Bacău : In anul 1957 i s-a desfăcut contractul de muncă cu art. 20 aliniatul ultim din Codul muncii pe baza H.C.M. 272/1957 și s-a reîncadrat în muncă în termen de 90 zile. I se menține vechimea neîntreruptă in aceeași unitate ? Potrivit precizărilor făcute de Ministerul Muncii, angajații cărora li s-a desfăcut contractul de muncă in temeiul art. 20 aliniatul ultim din Codul muncii în urma măsurilor de raționalizare a personalului dispusă prin H.C.M. 272/1957 și s-au reîncadrat în muncă în termen de 90 de zile, de la desfacerea contractului, își mențin vechimea neîntreruptă în aceeași unitate potrivit prevederilor pet. IV alin., 1 lit. h și alin. 2 din anexa VII la L Î.C.M. 914/1968. CONSTANTIN BĂLAN, din Municipiul Gheorghe GheorghigjDli . Dacă urmează școala tehnică de maiștri (cursuri serale) are dreptul la concediu de studii plătit în cazul in care a plecat de la unitatea care la recomandat, cerind desfacerea contractului de muncă potrivit art. 19 din Codul muncii? Poate fi obligată unitatea la care lucrează în prezent la plata concediului de studii ? Precizările făcute de Ministerul Muncii, stabilesc că unitățile care au angajat. elevi ai școlilor de maiștri, cursuri serale, în alte condiții decit prin transfer, nu pot fi obligate la acordarea acestor concedii plătite în condițiile prevăzute de H.C.M. 125/1963 întrucît inițial uu ele au recomandat pe angajatul în cauză pentru admiterea la aceste cursuri și nici nu sunt parte în actul adițional la contractul de muncă, întocmit cu această ocazie, privitor la școlarizare, RADU DRAGOMIR, tot din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej . Urmează cursurile școlii tehnice de maiștri (cursuri serale) și în prezent a fost promovat într-o funcție tehnico-administrativă. Are dreptul la concediu plătit, pentru studii ? Potrivit precizărilor făcute de Ministerul Muncii, muncitorii care urmează cursurile școlilor tehnice de maiștri (cursuri serale) pot beneficia de concedii pentru studii plătite conform prevederilor H.C.M. 125/1963, chiar dacă ulterior admiterii la cursuri au fost promovați în funcții tehnico-administrative. h drumurile publice SENS INTERZIS INDISCIPLINEI Inspectoratul Miliției județului Bacău a organizat recent o acțiune de control, cu efective mărite, privind circulația pe drumurile publice. Au participat 22 echipe auto-moto, stabilindu-se mai multe posturi fixe și mobile compuse din lucrători de miliție și conducători auto, ca voluntari. Câteva cifre sunt concludente : au fost controlate numeroase autovehicule, dintre care 390 circulau pe drumurile publice cu defecțiuni tehnice, de natură a pune în pericol siguranța circulației. Numărul de 3.428 contravenții sancționate cu ocazia controlului scoate în evidență faptul că pe drumurile publice, continuă să se manifeste serioase neajunsuri, care reflectă atît menținerea la un nivel ridicat a numărului de accidente, cit și încălcarea regulilor de circulație de către numeroși participanți la traficul rutier. Este regretabil, dar sunt încă mulți conducători auto care nici pînă în prezent nu au înțeles că in condițiile actuale de circulație depășirile neregulamentare, nerespectarea priorităților și a regulilor de deplasare pe benzi, consumul de alcool în timpul conducerii, folosirea autovehiculelor cu defecțiuni și alte încălcări ce au repercusiuni directe asupra siguranței traficului rutier, constituie surse generatoare de accidente. Numai în această acțiune au fost depistate peste 54 cazuri de conducere a autovehiculului sub influența alcoolului, 41 situații de transport de persoane și materiale fără forme legale, 12 — viteză excesivă, 11 cazuri de nerespectare a regulilor de depășire, 10 — de nerespectare a priorității. Pe lângă sancțiunile aplicate au fost reținute și 63 permise de conducere, conform articolului nr. 41 din Decretul 328/1966, republicat. Indisciplina în traficul rutier manifestată de unii conducători auto a determinat, producerea multor accidente de circulație, din care unele grave. Așa, de pildă, din cauza vitezei excesive și a consumului de alcool, șoferul Sticlaru Constantin, în timp ce conducea autocamionul 21—Bc—1323 proprietate C.L.F. din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej în comuna Căiuția accidentat grav pe căruțașul Durlan Emil, iar după comiterea accidentului, a părăsit locul faptei. Fugarul a fost prins imediat, urmînd să răspundă în fața justiției pentru faptele comise. Totodată, sondajul efectuat de organele miliției a evidențiat, din nou că pe raza comunelor majoritatea bicicliștilor și căruțașilor circulă fără lumini pe timp de noapte, sau conduc vehiculele, amintite sub influenta băuturilor alcoolice, deși asemenea încălcări sunt sancționate de lege cu amendă contravențională de la 300 la 1000 lei. Și apoi, asemenea fapte se plătesc scump de obicei, uneori chiar cu viața. De exemplu, Gheorghe Irodiu, din comuna Sascut, aflindu-se în stare de ebrietate a condus bicicleta pe timp de noapte, fără lumină, intrînd în remorca unui autocamion și accidentîndu-se grav. Mai sunt necesare comentarii ? 1 Un alt aspect este și acela că mulți pietoni se deplasează ori staționează în grup, pe partea carosabilă, în special în zilele de sărbătoare, așa cum se întîmplă în comunele Oituz, Bogdănești, Răcăciuni, Traian și altele. Fiind ignorate cele mai elementare reguli, accidentele produse înregistrează în ultimul timp creșteri serioase, iar numărul victimelor din rîndul pietonilor depășește jumătate din totalul persoanelor decedate și rănite în accidentele de circulație. E trist, dar mai trebuie să arătăm că din lipsa de supraveghere din partea părinților, multi copii, în această perioadă, au căzut victime ale accidentelor de circulație. Astfel, Liliana Condur, din comuna Răcăciuni, satul Gheorghe Doja, in vîrstă de 3 ani, fiind lipsită de supravegherea părinților a fost accidentată mortal, ca și Vasile Munteanu, în vîrstă de 6 ani, din municipiul Bacău. Unii copii au fost accidentați chiar și în prezența părinților. Chenciu Ruxanda din comuna Ștefan cel Mare, coborînd din autobuz cu fiul său, în vîrstă de 6 ani, pe care îl ținea de mînă a intenționat să traverseze șoseaua prin fața autobuzului, fără să se asigure. Autobasculanta 31—Bc—789 se angajase în depășirea autobuzului. Chenciu Ruxanda sesizează greșeala și renunță a mai traversa, în timp ce copilul care continua traversarea, se izbește de roata din spate a autobasculantei, iar în drum spre spital, ca urmare a accidentării, încetează din viață. Pentru prevenirea și evitarea producerii accidentelor de circulație, concluzia care se desprinde este că normele de circulație trebuie bine cunoscute și respectate de către toți participanții la traficul rutier. Maior Gheorghe COMĂNESCU, șeful Serviciului circulație din I.M.J. Bacău