Steaua Roşie, iunie 1953 (Anul 2, nr. 77-84)

1953-06-03 / nr. 77

4 La 1 iunie 1953, omenirea progresista din întreaga lume a sărbatorit Ziua internaţionala a copilului. lata câteva cifre şi fapte care vorbesc despre viaţa copiilor din URSS: Grija pentru copii, pentru bunăstarea materială, pentru sănătatea şi pentru fericirea lor este o trăsătură organică a Statului Sovietic. Printre primele Decrete ale guvernului sovietic, a fost decretul cu privire la organizarea colegiilor pentru apărarea mamei şi copilului, semnat de Lenin la 31 Decembrie 1917. ★ In orice familie sovietică, naşterea unui copil constitue un eveniment mare şi plin de bucurie. Femeia-mamă sovietică se bucură de grija şi atenţia statului. O vie manifestare a acestei griji este decretul din 8 iunie 1944 al Prezidiului Sovietului Suprem al URSS .,Cu privire la acordarea ajutorului de stat femeilor gravide, mamelor cu mulţi copii şi mamelor singure, cu privire la accentuarea grijii pentru maternitate şi copii, cu privire la instituirea titlului de cinste de „Mamă Eroină” şi cu privire la decernarea ordinului „Glorie Maternă” şi ,,,Medalia Maternităţii”. Femeile sovietice au dat acestui decret istoric înaltul nume de lege stalinistă. Numai în anul trecut, Statul Sovietic a plătit, sub formă de ajutor dat noilor născuţi, 6.355.000.000 ruble. Titlul de cinste de „Mamă Eroină” a fost acordat unui număr de peste 38.000 de femei. Ordinele „Glorie Maternă” şi , Medalia Maternităţii” au fost decernate unui număr de peste 3.800.000 de femei. ★ Anul trecut, 60 miliarde de ruble au fost investite în învăţământ iar pentru cheltuelile social-culturale, luate in general, au fost repartizate 124 miliarde 800 milioane ruble. In Uniunea Sovietică s’a înfăptuit învăţământul de şapte ani, general, obligatoriu şi gratuit. Spre sfârşitul celui de al 5-lea cincinal se va înfăptui trecerea la învăţământul mediu general (de 10 ani) obligatoriu în capitalele republicilor, în oraşele de subordonare republicana, în centrele regionale, de ţinut şi în marile centre industriale. In URSS s-au deschis peste 520.000 de şcoli şi şcoli tehnice în care învaţă peste 38.000.000 de elevi. In şcolile sovietice predarea se face în mai mult de 100 de limbi. In URSS activează peste 1.600.000 de pedagogi. Şcoala sovietică învaţă pe copii să-şi iubească patria, munca, îi educă în spiritul respectului faţă de oamenii de toate rasele şi naţiunile, le insuflă dragoste pentru pace, îi învaţă să lupte pentru pace. ★ In Uniunea Sovietică a fost creată o editură de stat specială pentru literatura destinată copiilor. In anii Puterii Sovietice în URSS s’au editat peste 39.000 de diferite titluri de literatură beletristică pentru copii într’un tiraj total care depăşeşte 1.006.000. 0(X) exemplare. In Uniunea Sovietică se editează reviste şi ziare speciale pentru copii. Ziarul central al copiilor, „Pionierscaia Pravda”, este tipărit înur-un tiraj de 2.000. 000 exemplare. . ★ Copiii sovietici îşi petrec vara în taberele de pionieri şi în sanatoriile aşezate în colţurile cele mai pitoreşti ale ţării. Statul repartizează anual fonduri uriaşe pentru organizarea odihnei copiilor sovietici. In anul 1953, numai pentru întreţinerea taberelor de pionieri s’au investit din bugetul asigurărilor sociale de stat 520.400.000 de ruble. In afară de aceasta, în acelaş scop vor fi cheltuite 130.000.000 ruble din bugetul sindicatelor. In anul 1953, în taberele de pionieri ale sindicatelor îşi vor petrece vacanţa 2.750.000 de copii ai muncitorilor şi funcţionarilor. Palatele pionierilor, institutele de muzică şi de artă, stadioanele, terenurile sportive — toate acestea sunt puse în mod gratuit la dispoziţia copiilor sovietici. In URSS există peste 1.000 de Palate şi Case ale pionierilor, 400 de staţiuni ale tinerilor tehnicieni, 230 de staţiuni ale tinerilor naturalişti, 140 de teatre pentru copii şi teatre de păpuşi. In URSS s’au deschis peste 450 de şcoli de muzică, 109 institute de muzică, 20 de conservatoare unde copiii capătă o cultură muzicală. Viața fericită și plină de bucurii a copiilor din Uniunea Sovietică STEAUA ROȘIE Pentru fericiţi constructori de mâine din R. P. Chineză Potrivit datelor publicate de Administraţia publicaţiilor de pe lângă Guvernul Central Popular al R. P. Chineze, în ultimii treiani au fost publicate în China peste 2.300 titluri de diferite cărţi pentru copii, nuvele, scurte povestiri, versuri, basme, şi piese pentru copii. Aceste cărţi au apărut într-un tiraj total de aproape 42.000.000 de exemplare. Aproximativ 500 de titluri de cărţi au fost traduse din literatura sovietică pentru copii. In China apar în prezent trei ziare şi cinci reviste pentru copii. Revista „Pionierul chinez” apare săptămânal la Pekin într’un tiraj de peste 760.000 de exemplare. Revista bilunară „Copiii buni”, care apare la Mukden, are un tiraj de 94.000 de exemplare. „Cravata roșie”, o altă revistă bilunară publicată la Handjou, are un tiraj de 48.000 de exemplare, iar „Vârsta copiilor”, care apare la Şanhai, are un tiraj de peste 90.000 de exemplare. Scrise într’o limbă simplă, vie, aceste publicaţii constitue o sursă bogată de cunoştinţe şi informaţii asupra unei întregi varietăţi de subiecte şi ajută ,la completarea cunoştinţelor pe care le capătă copiii la şcoală. La începutul acestui an a fost deschisă la Şanhai prima Editură de literatură pentru copiii din China. Federaţia scriitorilor pe întreaga Chină are la Pekin o secţie specială consacrată literaturii destinate tinerilor cititori din ţară. O mare varietate de basme populare din toate părţile ţării, precum şi povestiri din viaţa copiilor sovietici şi din ţările de democraţie populară au fost culese de Biroul de legătură pentru relaţiile culturale cu străinătatea, cu scopul de a fi traduse şi publicate. Ministerul problemelor culturale al R. P. Chineze a organizat un comitet format din scriitori şi artişti pentru selecţionarea lucrărilor literare şi artistice pentru copii şi pentru premierea celor mai bune dintre acestea. Librăria de stat „China Nouă” a organizat magazine speciale cu literatură pentru copii la Pekin, Şanhai şi în alte oraşe ale ţării, pentru a răspunde cerinţelor tinerilor cititori. Săli de lectură pentru tinerii cititori sunt deasemenea amenajate în parcuri, în palatele culturale şi în centrele de odihnă din ţară. Copilul - odorul nostru scump „Copilul — odorul nostru scump” — aceasta este lozinca sub care lucrează şi magazinul Pionierul din Budapesta. Cetele de copii formează adevărate roluri la fiecare etaj al magazinului. Chiar dacă vin cu părinţii, aci copiii sunt cumpărătorii. Adesea ei îl vizitează pe directorul magazinului, căruia îi comunică nemulţumirile şi dorinţele lor. In ultimul timp, magazinul a achiziţionat multe surprize. Recent a fost deschis raionul unde pot fi găsite tot felul de scule mici şi mari, cu ajutorul cărora copiii îndrăgesc munca tehnică şi construcţia radiofonică. Un specialist acordă în mod gratuit tot felul de lămuriri copiilor. In „oraşul jucăriilor şi sporturilor” din cadrul acestui magazin s-a pus în vânzare un mare asortiment de jucării, dintre care copiii îşi aleg ce le place. In oraşul copiilor funcţionează şi un oficiu poştal, deservit de pionieri. Raionul de „cadouri” a fost înfiinţat cu scopul ca din sumele economisite, copiii să cumpere daruri pentru părinţi. Surpriza cea mai nouă a magazinului este troleybusul, lung de un metru care funcţionează pe o linie electrică de circa 30 metri, în interiorul magazinului. In curând va fi deschisă „Camera basmelor”, unde copiii se vor distra vizionând filme şi ascultând poveşti imprimate pe discuri de patefon. Cinematograful de la etaj este deosebit de frecventat. Filmele sovietice instructive pentru copii se bucura de un mare succes. Luna trecută, 16.000 de copii au vizionat cel mai nou film cu sullct din lumea basmelor. 3 iunie 1953. Soarta grea a copiilor în ţările capitaliste Tristă şi chinuită este viaţa copiilor oamenilor muncii în ţările capitaliste. ★ In S.U.A., munca copiilor este folosită pe scară largă. După datele Ministerului Muncii, aproape 2.500.000 copii de vârstă şcolară prestează în permanenţă diferite munci. După cum arată raportul anual al Comitetului naţional pentru problemele muncii copiilor, din cercetarea condiţiilor în care muncesc 34.000 de copii a reieşit că fiecare al treilea copil lucrează în condiţii interzise chiar şi de legile americane. însuşi ziarul „New York Times” scria nu de mult: „Te cuprinde groaza când afli că dintre cei peste 2 milioane de băieţi şi fetiţe de vârstă şcolară, care lucrează în industrie şi agricultură, o mare parte muncesc în condiţii cu totul necorespunzătoare celor stabilite prin lege. ★ In Germania occidentală viaţa copiilor este deosebit de grea. Intr’un raport alcătuit de curând de Ella Kay, şefa secţiei de tineret a consiliului municipal din Berlinul occidental, se arată că copiii sunt subalimentaţi, trăiesc în condiţii nehigienice, iar starea sănătăţii fiecărui al şaselea elev este îngrijorătoare. In general, în Germania ■ occidentală, din cauza condiţiilor grele de trai, numeroşi copii subalimentaţi nu pot merge la şcoală. Aşa este, de pilda, cazul cu aproximativ 30% dintre elevii din oraşul Hanovra. La meetingul învăţătorilor de la Düsseldorf, au fost citate între altele următoarele cifre cu privire la situaţia copiilor din Germania occidentală: 190.000 de copii trăiesc în barăci, 85.000 copii se află arestaţi pentru vagabondaj, iar 16% din infractorii de drept comun sunt adolescenţi. ★ In ţările Americii Latine, presa publică zilnic ştiri despre viaţa tragică a copiilor. Aşa, de pildă, ziarul „El Sol” din Uruguay arată că copiii sunt nevoiţi la vârsta de 10 ani să părăsească şcolile pentru a-şi câştiga existenţa în industrie sau în agricultură. In agricultură lucrează, de pildă, 36.400 de copii care n’au împlinit vârsta de 13 ani. Se ştie că folosirea muncii copiilor aduce profituri mai mari patronilor de întreprinderi şi de aceea este exploatata pe scara largă. In Brazilia copiii din întreprinderi sunt exploataţi cu cruzime. In orasul Sao Paulo sute de copii muncesc câte 10 ore pe zi în întreprinderile textile. Din cauza muncii istovitoare pe care o depun şi a condiţiilor grele de trai, copiii se îmbolnăvesc repede. Tuberculoza face ravagii în landurile lor. Deputatul Laura Cruz, membru al Congresului Federal, a arătat că aproape jumătate din numărul copiilor de vârstă preşcolară din Rio de Janeiro mor din cauza subnutriţiei şi a condiţiilor de locuit. „ In India, copii între 6 şi 12 ani muncesc câte 10—12 ore pe zi primind pentru aceasta o o sumă egală cu preţul a... două cutii de chibrituri. Copiii sunt folosiţi la munci grele din ţesătoriile de covoare, în minele de mică, în industria de sticlă şi de ciment, în fabrici de chibrituri, precum şi pe plantaţiile de cafea şi cauciuc. Copii de 7—8 ani sunt folosiţi la curăţarea canalelor, sub pretextul că au.. . trupul subţire. A- In Taillanda legile interzic, chipurile, folosirea copiilor până la 14 ani în întreprinderi. Practic această interdicţie nu are vreo valoare. In fabricile din Bangkok, copii în vârstă de 7 ani lucrează in ateliere întunecoase şi insalubre. Munca copiilor este folosită de patroni pe scară largă, deoarece ea este de trei ori mai ieftină decât cea a adulţilor. In declaraţia Ministerului afacerilor interne al Taillandei publicată în ziarul „Bangkok Tribune” se arată că în această ţară „există un mare număr de femei şi copii care prestează munci considerate ca dăunătoare sănătăţii“. In Taillanda 70 la sută din numărul copiilor până la 14 ani sunt bolnavi de tuberculoză. Acestea sunt doar câteva aspecte ale vieţii pline de suferinţe pe care o duc copiii oamenilor muncii în ţările capitaliste şi coloniale. EVENIMENTELE DIN COREEA PHENIAN (Agerpres). — TASS In comunicând din 31 Mai al înaltului Comandament al Armatei Populare a R.P.D. Coreene, se anunţă că în cursul zilei unităţile Armatei Populare şi detaşamentele de voluntari chinezi au dus lupte înverşunate împotriva inamicului in regiunea Penoamdon. In noaptea de 30 spre 31 Mai, aviaţia americană bombardat din nou împrejurimile oraşului Samson. La 31 Mai, unităţile de artilerie antiaeriană ale Armatei Populare au doborît două avioane inamice şi au avariat alte două. In legătură cu tratativele de armistiţiu din Coreea PEKM (Agerpres), TASS transmite: La 3'1 Mai, delegaţia coreeano-chineză la tratativele de armistiţiu din Coreea a dat publicităţii următorul comunicat: La 31 Mai, generalul Nam Ir, şeful delegaţiei coreeano-chineze, a cerut prin intermediul ofiţerului de legătură al celeilalte părţi, ca şedinţele plenare ale delegaţilor celor două părţi sa fie întrerupte pentru încă trei zile şi să fie reluate în ziua de 4 iunie ora 11 a. m. Ofiţerul de legătură al părţii americane, cu autorizaţia şefului delegaţiei celeilalte părţi, a acceptat această propunere. In „parlamentul" Coreei de Sud LONDRA (Agerpres). — Corespondentul din Pusan al agenţiei Reuter anunţă că un grup de deputaţi din aşanumita „adunare naţională” a Coreei de Sud au criticat vehement guvernul Ui Sîn Man, arătând că din cauza „administrării defectuoase”, mii de sudcoreeni mor de foame. Deputaţii au acuzat pe funcţionarii guvernamentali că au furat cereale şi ca nu fac nimic pentru ajutorarea regiunilor înfometate. Tiparul: ÎNTREPRINDEREA POLIGRAFICA, TG.-MUREŞ. Redacţia■ administraţia: Tg.-Mureş, piaţa Slatin Nr. 19. Telefon: Redacţia: 498. 699. Administraţia: 695. Tipografia: 643. Taxa poştală plătită în numerar conf. aprobării Dir. Gen. PTT Nr. 179.850