Steaua Roşie, septembrie 1970 (Anul 21, nr. 204-229)

1970-09-17 / nr. 218

! Cetăţeanul la ghişeu Un ghişeu ca multe altele, unde zilnic, zeci şi zeci de cetaţeni din oraşele Şi satele iu eţiij . . la diferite treburi. Este g ? . . , serviciul circulaţiei din câinia spectoratului miliţiei iu eţ ,‘ vin aici să se intereseze despre modalitatea inscrierilelor in circulaţie, alţii P®"trup'° nificarea la examene, pentru pr :rea permisului de conducere etc. Şi fiecare e servit operativ, oamenii plecînd mu,turr"t'_ . . tâ. Am stat de vorba cu mulţi cetaţeni veniţi la acest ghişeu, du-le să-şi spună părerea asupra felului cum au fost deserviţi . {e - Aşa ar trebui să fie toate ghişeele - ne spune ,,eaTM e din Tg.-Mureş. C.nd ţi se sp „veniţi mîine", apoi mine sa Ţie. Aici, la circulaţie se respect stricteţe nu numai ziua, a Mi s-a spus că azi va fi gata pe misul meu de conducere şi uitaţi, este gata, l-am primit. Da, aici punctualitatea şi operativitatea înseamnă disciplină, înseamnă răspundere in îndeplinirea atribuţiilor de serviciu. Şi trebuie să ştiţi că există un volum foarte mare de muncă. In decurs de 8 luni din acest an, lucrătorii de la acest ghişeu au completat şi eliberat 1.882 de permise de conducere. La acestea se adaugă rezolvarea celor 3.484 dosare pentru examinare, precum şi peste 2.500 diferite cereri şi solicitări, rezolvate toate la timp, operativ şi conştiincios. Şi zi de zi, alţi şi alţi cetăţeni se prezintă la ghişeu. Unii vin pentru a primi lămuriri în problemele ce-i interesează, alţii pentru a-şi primi permisele de conducere, pentru a fi planificaţi pentru examinare etc. Şi toţi pleacă mulţumiţi. TRAFICUL RUTIER IN CONTINUĂ INTENSIFICARE. SA-I ASIGURAM SECURITATE DEPLINĂ! CARE ii SIMT DREPTUL CONTRAVENTIILE DE SUSPENDA DE A CONDUCE AUTOVEHICULE? Intensificarea traficului rutier, creşterea continuă a parcului de autovehicule necesită o disciplină severă pe drumurile publice. Tocmai de aceea, în ultimii ani s-au adus o serie de îmbunătăţiri legislaţiei rutiere, întroducindu-se prevederi şi sancţiuni severe pentru cei care nu se conformă legii. Prin modificările aduse în acest an Regulamentului de circulaţie, unele contravenţii, săvîrşite pentru prima dată de către şoferi, suspendă dreptul de a conduce autovehicule pe timp de o lună sau două. Mai concret, pentru o lună pentru cei care conduc autovehicule proprietate socialistă şi pentru două luni pentru cei care conduc autovehicule proprietate personală din judeţul nostru, de la intrarea în vigoare a noilor reglementări şi până la 1 septembrie, deşi perioada este deosebit de scurtă, s-au reţinut 350 de permise de conducere. Au rămas fără permise de conducere şoferi profesionişti şi amatori, tractorişti şi motociclişti. Cu regret trebuie să arătăm că li s-a suspendat dreptul de a conduce pe timp de o lună, iar unora chiar pe două luni (fiind găsiţi conducînd autovehicule proprietate personală), şoferilor care îşi cîştigă existenţa muncind la volan. Cu prilejul unui raid anchetă înreprins, recent, pe drumurile publice din judeţ am oprit numeroşi şoferi, tractorişti şi motociclişti, solicitîndu-le să ne răspundă la întrebarea : care sînt contravenţiile ce suspendă dreptul de a conduce autovehicule ? — Nu le ştiu ! ne răspunde şoferul Dumitru Pop, angajat la I.A.S. Acăţari, pe autocamionul 21—MS —736. Le-am ştiut, dar le-am uitat. — Totuşi, cam care ar fi acelea? — Nu mai insistaţi, că nu vă pot răspunde. Iată-l şi pe Kulcsár Ştefan, şofer la cooperativa „Tehnolemn din Tirnăveni, pe autoduba 31 MS 519. Ceva ştie. Dar nu-i sigur. Spune numai pe ghicite. De altfel, cu modificările aduse Regulamentului de circulaţie numi prea în clar. El este şofer din 1967 şi cunoaşte prevederile legale pe care le-a învăţat pe atunci, pregătindu-se pentru obţinerea permisului de conducere. Aşa se face că la întrebarea în legătură cu contravenţiile care se trec în tichetul de evidenţă, le-a amintit pe cele care acum nu se mai trec. Rind pe rînd, oprim autovehiculele 21—MS—1337, 21—MS—2441, 31—MS—1314, 21—MS—1255 şi multe altele şi stăm de vorbă cu şoferii Andronic Zolog şi Gabor Francisc de la Autobaza Tirnăveni, cu Moldovan Ioan II de la Autobaza marfă Tg.-Mureş, Hie Duca de la I.A.S. Albeşti şi cu alţii. Nici unul din ei nu ne-a putut da răspunsul pe care l-am aşteptat. Mai precis, nu au putut indica care sunt contravenţiile la săvîrşirea cărora, chiar pentru prima oară, şoferului i se reţine permisul de conducere pe timp de o lună sau două, în funcţie de autovehiculul pe care îl conduce (adică, proprietate socialistă sau particulară). Nici unul din ei nu ne-a putut spune nici care contravenţii se trec în tichetul de evidenţă. Mai mult decit atît, unii şoferi confundă infracţiunea cu contravenţia, răspunzîndu-ne că „permisul de conducere se reţine pentru o lună în cazul cînd şoferul conduce in stare de ebrietate". Or, după cum se ştie, area de ebrietate constituie nu contravenţie, ci infracţiune, fiind sancţionată de legea penală. Numeroşi conducători auto, căutînd să justifice lipsa lor de cunoştinţă, au motivat că nu au reuşit să intre în posesia Buletinului Oficial sau a broşurei în care s-a republicat Decretul 328 cu modificările aduse legislaţiei rutiere. Este adevărat că numărul acestora a fost deosebit de mic. Dar tot atît de adevărat este şi faptul că o perioadă destul de îndelungată înainte de intrarea în vigoare a noilor reglementări, organele de miliţie au popularizat prin toate mijloacele, prin şedinţe, prin presă etc., modificările aduse Decretului, pentru ca acestea să fie bine cunoscute de toţi participanţii la traficul rutier. Totuşi, constatăm, cu regret, că ele nu sunt cunoscute. Acest lucru însă nu scuteşte pe nimeni de răspundere în cazurile cînd încalcă sau nu respectă prevederile legale. Pentru a veni in ajutorul celor interesaţi, amintim din nou contravenţiile care suspendă dreptul de a conduce autovehicule. Şi propunem ca fiecare şofer să decupeze din ziar şi să le citească de atitea ori pină cînd le memorează. Aşadar, exercitarea dreptului de a conduce autovehicule se suspendă pe o lună, respectiv pe două luni, in cazul în care conducătorii auto săvîrşesc, pentru prima dată, una din următoarele contravenţii : 1. Conducerea autovehiculului sub influenţa băuturilor alcoolice; 2. Conducerea autovehiculului cu defecţiuni tehnice la sistemul de frînare sau la mecanismul de direcţie; 3. Nerespectarea dispoziţiilor legale referitoare la depăşirea vehiculelor; 4. Neacordarea priorităţii pietonilor la trecerile prevăzute cu indicatoare sau marcaje; 5. Nerespectarea dispoziţiilor legale referitoare la prioritatea de trecere a vehiculelor. Acestea ar fi cele 5 „porunci”. Mai sunt încă trei contravenţii care se înscriu un tichet şi care săvîrşite în timp de doi ani pentru a doua oară, duc de asemenea, la suspendarea dreptului de a conduce autovehicule pe timp de o lună sau, respectiv, două luni. Acestea sunt următoarele : 1. Nerespectarea dispozițiilor legale privind trecerea autovehiculelor peste calea ferată; 2. Folosirea incorectă a fazei lungi a luminilor farurilor autovehiculului, la intilnirea cu alt autovehicul pe timp de noapte; 3. Nesemnalizarea direcției de mers a autovehiculului. Lt. mai. VASILE SASU - Formidabil, domnule ! Uite că azi trenul tîrziere I I I • • • n-a mai avut în- IN ATENTIA DEȚINĂTORILOR DE AUTOVEHICULE ! După cum se știe, în baza modificărilor aduse Decretului 32/ 1966, toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice trebuie verificate din punct de vedere tehnic. Această verificare se confirmă prin DOVADA care trebuie păstrată tot timpul asupra conducătorului auto. In prezent, in întreaga ţară se desfăşoară, de către atelierele dotate cu aparatura necesară, verificarea autovehiculelor proprietate personală. Toţi deţinătorii de autovehicule sunt obligaţi ca pină la 30 septembrie a. c. să se prezinte cu autovehiculele la verificare şi să obţină dovada prin care se atestă că autovehiculul corespunde din punct de vedere tehnic circulaţiei pe drumurile publice. Punerea în circulaţie după această dată a vehiculelor care nu au fost verificate din punct de vedere tehnic constituie contravenții și se sancționează conform normelor legale în vigoare. * Obligaţii suplimentare Pentru asigurarea securităţii circulaţiei rutiere, modificările aduse legislaţiei rutiere instituie obligaţii suplimentare pentru conducătorii auto care au mai puţin de un an practică la volan. Astfel, pe lingă celelalte obligaţii, conducătorii auto începători sunt obligaţi să respecte următoarele reguli suplimentare : — In afara localităţilor să nu circule cu autoturismele cu o viteză mai mare de 80 km/oră; — cînd circulă pe un drum cu mai multe benzi, să folosească numai banda de lingă acostament sau bordură, cu excepţia cazului cînd execută manevra de depăşire; — să nu circule pe anumite drumuri publice in zilele si orele stabilite de organele de miliţie; — să nu treacă frontiera de stat spre a merge în străinătate, conducînd un autovehicul. J. Terminînd şcoala şi obţinind permisul de conducere, an de an se formează noi promoţii de conducători auto. Şoferia este o profesie de mare răspundere. Ca oricare alta, meseria de şofer trebuie bine stăpînită. De aceea, oricare şofer trebuie să se preocupe în permanenţă de ridicarea nivelului său profesional, să înveţe continuu. îmbogăţirea continuă a cunoştinţelor omului de la volan constituie o sarcină nu numai a conducătorilor auto, ci şi a organizaţiilor socialiste deţinătoare de autovehicule. Decretul 328/1966 privind circulaţia pe drumurile publice precizează la articolul 43, aliniatul 4, că „Organizaţiile socialiste sunt obligate să ia măsuri pentru ridicarea continuă a calificării conducătorilor de autovehicule pe care i-au angajat, în vederea însuşirii şi respectării de către aceştia a dispoziţiilor legale ce reglementează circulaţia pe drumurile publice". Deci, instruirea conducătorilor auto pentru cunoaşterea temeinică a dispoziţiilor legale este o sarcină a conducerilor organizaţiilor socialiste înscrisă în lege. Cum se achită ele de această obligaţie ? Căutînd răspuns la această întrebare, am vizitat cîteva unităţi socialiste deţinătoare de autovehicule. Iată-ne, bunăoară, la Autobaza T. A. din Luduş. Aflăm că aici lucrează aproape 140 de conducători auto, unii cu mare vechime la volan, alţii începători. Şeful autobazei ne relatează că îmbogăţirea continuă a cunoştinţelor şoferilor stă in centrul preocupărilor, in fiecare an se organizează forma de învăţămint cunoscută sub denumirea de „Şcoala personalului", în cadrul căreia, pe baza unui plan tematic, sunt dezbătute cele mai importante reguli de circulaţie. Această formă de învăţămint se desfăşoară anual în perioada noiembrie—mai, din timpul cînd nu funcţionează „Şcoala personalului", cum se face instruirea şoferilor In privinţa regulilor de circulaţie ? — La începutul fiecărei săptămini, luni dimineaţa, avem şedinţe cu toţi conducătorii auto, în cadrul cărora, se prelucrează evenimentele din cursul săptămînii expirate, în cadrul acestora, 30—40 de minute sunt rezervate prelucrării unor capitole din legea circulaţiei. Da. Există unele preocupări. Numai că, după cum se vede, unii şoferi, şi nu puţini la număr, participă la aceste cursuri sau şedinţe numai din obligaţie. Considerind că ştiu tot, se pare că deşi stau în sală, cu gîndul sunt în altă parte. Şi rezultatele se văd. Cu prilejul examinării, pe bază de chestionare, din cei 138 de şoferi de la Autobaza din Luduş 47 au obţinut între 20—39 de puncte, punctaj cu care nu se poate obţine permis de conducere. Unii şoferi, consideraţi în autobază buni, cum sînt, de pil- ■B9EBI dă, György Alexandru şi Gheorghe Stoica, s-au dovedit slabi, totalizînd doar cite 20 de puncte. Numai cîte 25 de puncte au realizat şi şoferii Aurel Pop şi Gheorghe Ţiblea. Examinarea a demonstrat că un mare număr de şoferi, unii cu mulţi ani la volan, nu cunosc dispoziţiile legale privind circulaţia pe drumurile publice. Să ne mire atunci faptul că unii din ei comit contravenţii? La această autobază, de la intrarea în vigoare a noilor reglementări şi pină în prezent, patru şoferi au rămas, pe timp de o lună, fără permise de conducere, pentru contravenţii la legea circulaţiei. — Ce se întimplă cu şoferii cărora li se reţin permisele de conducere? — Conform dispoziţiilor în vigoare — ne răspunde șeful autobazei — cei care n-au beneficiat de concediu de odihnă pleacă in concediu, iar celor care au beneficiat de concediu, le dăm fără plată. Deci, rămînmd o lună (unii chiar două) fără permis de conducere, conducătorul auto care isi cîștiau piinea la volan pleacă în concediu fără plată, lată ce înseamnă necunoaşterea sau ignorarea legii. Oprim şi la Autobaza din Tîrnăveni. Aici, din relatările tovarăşului Cotoi, şeful autobazei, şi ale tovarăşului Nicolae Dahnovici, responsabil cu securitatea circulaţiei, aflăm că pentru ridicarea nivelului profesional al şoferilor se folosesc aceleaşi metode ca şi la Luduş, adică „Şcoala personalului" şi şedinţele săptămînale. S-a întocmit deja şi planul tematic pentru „Şcoala personalului" care va începe în 1 noiembrie şi va dura pînă la 31 mai. Stăm de vorbă şi cu cîţiva şoferi, încercind să aflăm dacă cunosc modificările aduse legislaţiei rutiere. Cei mai mulţi, neputînd exemplifica, au justificat că fiind plecaţi în curse lungi nu au avut posibilitatea să participe la şedinţele in cadrul cărora s-au prelucrat noile reglementări. Aşa că, cei mai mulţi nu au ştiut care sunt dispoziţiile legale în legătură cu depăşirea, ce îndatoriri suplimentare au conducătorii auto cu vechime de pină la un an etc. Dacă totuşi la autobuzele T. A. există unele forme organizate privind îmbogăţirea cunoştinţelor şoferilor, la alte unităţi socialiste, de stat sau cooperatiste, nu se face nimic în această privinţă. Or, după cum am văzut, legea este valabilă pentru toate organizaţiile socialiste şi nu numai pentru cele de transporturi. De aceea, este necesar ca în fiecare unitate deţinătoare de autovehicule, care are şoferi angajaţi, să se organizeze „Şcoala personalului", în cadrul căreia cel puţin din două în două săptămîni să se dezbată regulile de circulaţie cu şoferii. Acolo unde nu există şefi de garaje, de această problemă să se ocupe conducătorul unităţii sau altă persoană competentă. I ii I I I I I I I I I PARCAREA LA DOMICILIU INTERZISĂ! Dispoziţiile în vigoare permit parcarea autovehiculelor organizaţiilor socialiste numai la garaje sau în alte locuri stabilite de conducerile unităţilor, interzicîndu-se categoric parcarea la domiciliul şoferilor. Unele unităţi şi în primul rind întreprinderi de transporturi din diferite judeţe ale ţării şi-au confecţionat ştampile cu inscripţia „Parcarea la domiciliu interzisă", care se aplică pe foile de parcurs. In judeţul nostru pină în prezent nici o unitate nu aplică pe foile de parcurs astfel de ştampile cu astfel de inscripţii. Acest lucru însă nu dă nimănui dreptul de a se abate de la lege, de a parca autovehiculele la domiciliu. Recent am întreprins un control în raza municipiului Tg.-Mureş. Intr-o singură noapte, timp de o oră, am găsit parcare la domiciliul şoferilor peste 30 de autovehicule proprietatea diferitelor unităţi socialiste. Printre acestea se numără autovehiculele 31-MS-1421 aparţinînd Combinatului alimentar, 31- MS-1238 al Autobazei marfă Tg.Mureş, 31-MS-414 al I.A.S. Avicola Ungheni, 21-MS-2643 aparţinînd de T.C.M. Tg.-Mureş, 1-MS-194 proprietatea Fabricii de pielărie şi mănuşi şi multe altele. Numeroase autovehicule întîlnim parcate la domiciliul şoferilor nu numai la Tg.-Mureş, ci şi în alte localităţi ale judeţului, atît la oraşe cit şi la sate, ceea ce contravine dispoziţiilor legale în vigoare. Şi nu în puţine cazuri, aceste autovehicule, scăpate de sub controlul conducătorilor de unităţi, a şefilor de garaje sau de transporturi, fac în timpul nopţii curse „negre" în folosul şoferilor, pe cheltuiala statului. Deşi este interzis, un număr foarte mare de autovehicule sunt folosite încă în scopuri personale. Duminica, în special, cu benzina şi cu autovehiculele statului se iese la iarbă verde sau la pescuit, se fac aprovizionări de iarnă pentru unele persoane sau pur şi simplu plimbări. In ziua de 30 august, de pildă, în lipsa altui mijloc de transport mai comod, Biro Adalbert, şeful fermei I.A.S. de la Mociar, a luat un tractor pentru a se deplasa în interes personal la Vălenii de Mureş. A fost găsit conducînd tractorul în timp ce se găsea şi sub influenţa băuturilor alcoolice. Şi, desigur, încâlcind legea, i s-a aplicat legea, i-a fost reţinut permisul de conducere pe timp de o lună, încheindu-i-se totodată proces-verbal de contravenţie, fiind sancţionat cu 1.500 lei amendă. Am găsit, folosindu-se în interes personal şi autocamionul 21-MS- 585 aparţinînd de I.C.R.T.I. Tg.-Mureş. Fără forme legale, Veres Kalman, şofer pe acest autocamion, a transportat de la Răstoliţa la I Tg.-Mureş, în strada Libertăţii, bolovani de piatră pentru Erdős Eu- | gen. * In una din nopţi, între orele ■ 22—23, pe şoseaua naţională So- | vata — Tg.-Mureş am oprit 4 tractoare, care transportau lemne. ■ Tractoarele conduse de Nagy Er- nest, Kiss Albert, Kelemen Anton şi Csonta Andrei aparţin de Topi- I toria de in din Ghindari. Solicitîn- du-li-se actele la control, tracto-riştii au declarat că transportă lemne de la Sovata şi Praid pentru diferiţi cetăţeni, din dispoziţia şedifului unităţii. Documente în această privinţă n-au putut arăta. S-au arătat în schimb nemulţumiţi de faptul că în timpul nopţii, după orele de program, sunt obligaţi să lucreze fără a fi plătiţi. Şi iată-ne dimineaţa la Topitoria de in din Ghindari. Stăm de vorbă cu tovarăşul Lazăr Virgil, şeful unităţii, pentru a descoperi cauzele pentru care tractoarele sunt folosite la transporturi particulare. Pentru a acoperi, poate, ilegalitatea, şeful unităţii ne-a declarat că la „cererile unor salariaţi a aprobat efectuarea unor transporturi de lemne, urmînd să se taxeze". După cum era și normal, pentru a ne documenta, am solicitat documente. N-am găsit însă nici o cerere din partea nici unui salariat prin care să fi solicitat tractoare pentru transportul de lemne. Am găsit în schimb altceva și anume că unii, pentru care s-a efectuat transportul, nici nu erau salariaţi ai Topitoriei, printre care şi György Ludovic, dirigintele Oficiului poştal din comună. Dispunem încă de exemple de acest fel, din care reiese că autovehiculele proprietatea statului, cu sau fără aprobare, sunt folosite în scopuri personale. Şi de obicei, folosirea autovehiculelor în scopuri personale se face în mare grabă, cu viteză, uneori pe drumuri ocolite. Şi nu de puţine ori în astfel de curse au loc grave accidente. Cpt. SANDOR AUGUSTIN Priviţi această basculantă. Este proprietate de stat, dar efectuează transporturi în interes personal, pe una din străzile orașului Reghin. STEAUA ROȘIE PAGINA 3 ! Drum ! bun! — Iubitule, ce fericită sint de cînd mi-ai spus că adori copiii ni.. — Tot tu l-ai întrecut pe !' ceputorul ăla de pe șosea, are numai două coaste rus fată de cele cinci ale taie ■ ■ ■ I — Ionică, tu te gindești cam prea mult la farfuriile alea zburătoare . ■ — Ce frumoasă este viața ta, cînd te-apucă dimi. . .