Steaua Roşie, septembrie 1970 (Anul 21, nr. 204-229)

1970-09-18 / nr. 219

Joi dimineaţa, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s~a întîlnit intro consfătuire de lucru, la sediul C.C. al P.C.R., cu specialişti din domeniul tehnicii de calcul şi prelucrării automate a datelor, oameni de ştiinţă, cadre didactice din învăţămintul superior, directori şi ingineri şefi din mari întreprinderi. Au luat parte tovarăşii Mie Verdeţ, Manea Mănescu, precum şi conducători ai unor ministere economice şi instituţii centrale. Cu acest prilej au fost analizate stadiul şi aspectele principale ale aplicării tehnicii electronice de calcul în activitatea de conducere şi planificare a economiei, precum şi în gestiunea întreprinderilor. In cadrul discuţiilor s-a examinat modul de înfăptuire a programului de înzestrare a economiei naţionale cu echipamente de calcul, pentru perioada anilor 1967— 1970. Au fost subliniate realizările obţinute în crearea premiselor necesare introducerii informaticii în economie. S~a înfăţişat experienţa acumulată pînă acum în utilizarea calculatoarelor electronice în gestiunea economică, în conducerea şi dirijarea unor procese tehnologice, rezultatele dobîndite pe această cale în funcţionarea intensivă a utilajelor, creşterea productivităţii, calităţii produselor, eficienţei economice a producţiei. Totodată au fost scoase în evidenţă unele probleme care se cer a fi soluţionate în vederea folosirii pe scară mai largă a calculatoarelor electronice. Vorbitorii au făcut numeroase propuneri pentru îmbunătăţirea dotării cu tehnică modernă de calcul, organizarea mai bună a muncii, accelerarea lucrărilor de simplificare şi raţionalizare a evidenţelor, extinderea aplicaţiilor matematicii şi ciberneticii, a prelucrării automate a datelor. O atenţie deosebită a fost acordată elaborării de programe de calcul, utilizării la întreaga capacitate a calculatoarelor existente, rezolvarea în mai bune condiţii a problemelor activităţii economice. Un loc important în discuţii l-a ocupat problema pregătirii cadrelor pentru informatică — analişti, programatori, operatori — făcîndu-se unele propuneri privind căile şi măsurile de asigurare a necesarului de specialişti. S-a relevat însemnătatea şi necesitatea intensificării eforturilor pentru asimilarea şi dezvoltarea fabricaţiei în ţara noastră a calculatoarelor electronice şi altor echipamente moderne de calcul. Participanţii au exprimat hotărîrea lor de a depune toate eforturile pentru înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului în scopul perfecţionării sistemului informaţional economic. Luînd cuvintul în concluzie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a apreciat rezultatele obţinute pe linia introducerii şi aplicării tehnicii electronice de calcul în economia noastră naţională şi a indicat orientările de bază pentru îmbunătăţirea şi dezvoltarea activităţii în acest domeniu, corespunzător cerinţelor actuale şi de perspectivă. Secretarul general al partidului a subliniat necesitatea elaborării şi promovării unei concepţii unitare în realizarea sistemului naţional de informatică şi conducere care să asigure legătura organică între informatică şi decizie la toate nivelele activităţii economice. Totodată, a recomandat ca în etapa imediat următoare să se asigure dezvoltarea unui număr de centre de calcul teritoriale, puternice, capabile să răspundă prompt nevoilor unităţilor economice. De asemenea, a relevat necesitatea unei mai bune coordonări a întregii activităţi din acest domeniu, creării unui cadru organizatoric corespunzător, care să permită concentrarea şi folosirea raţională a tuturor forţelor în vederea realizării obiectivelor propuse. Secretarul general al partidului a arătat că accentul trebuie pus, în primul rînd, pe informatica procesului de producţie, pe rezolvarea efectivă, cu ajutorul calculatoarelor şi ciberneticii, a problemelor planificării şi conducerii activităţii productive, a aprovizionării tehnicomateriale şi desfacerii produselor. in continuare, a subliniat necesitatea de a se realiza, cu ajutorul calculatoarelor electronice, conducerea proceselor de producţie şi gestiunea completă a cîtorva uzine importante, asigurîndu-li-se dotarea corespunzătoare, iar pe baza rezultatelor obţinute să se treacă la extinderea şi în alte întreprinderi. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a atras atenţia că în acest scop se impune luarea măsurilor pregătitoare adecvate. O deosebită importanţă va trebui să se acorde statisticii, căreia îi revine un rol primordial în realizarea sistemului informaţional al întregii economii naţionale. In ce priveşte pregătirea cadrelor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a indicat o serie de măsuri pentru formarea în continuare a necesarului de specialişti potrivit ritmului de dotare cu echipamente de calcul în anii următori. In acelaşi timp, a subliniat că toate cadrele cu munci de răspundere din economie, din aparatul de partid şi de stat trebuie să-şi însuşească elementele de bază ale informaticii moderne, pentru a putea folosi cît mai eficient avantajele acesteia în activitatea de conducere. Totodată, a arătat că, atît în construcţia de maşini de calcul, cît şi în informatică, este necesară intensificarea cercetării ştiinţifice proprii, aplicarea mai rapidă în practică a rezultatelor obţinute, studierea şi valorificarea experienţei avansate pe plan internaţional. In lumina rolului crescînd pe care urmează să-l capete informatica în asigurarea progresului economic al ţării noastre, secretarul general al partidului a trasat sarcina că, în vederea realizării sistemului naţional de informatică şi conducere, să se elaboreze un program pe deceniul 1971—1980 privind înzestrarea întreprinderilor şi centrelor de calcul cu maşini şi echipamente electronice, pregătirea cadrelor necesare, obiectivele prevăzute pentru perioada 1971 — 1975 vor face parte integrantă din planul cincinal de dezvoltare a economiei naţionale. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a apreciat că în ţara noastră s-a format un fond de cadre capabile să asigure introducerea mai rapidă a informaticii în economie, că unind toate forţele de care dispunem, vom putea îndeplini în bune condiţiunî obiectiveledin acest domeniu de activitate. In încheiere, secretarul general al partidului şi-a exprimat convingerea că specialiştii în informatică îşi vor pune întreaga pricepere şi putere de muncă în slujba înfăptuirii importantelor sarcini ce le revin, contribuind astfel la procesul general de modernizare a economiei naţionale, la propăşirea patriei noastre socialiste. ECONMICE Sa nu neglijăm însămintarea suiturilor furajere pentru masa verde luna septembrie. Comităţilor agricole si nt re organizarea campană. Recoltarea cultu' ntarea griului de toamrea arăturilor, sint Iu fîîEÂÂ* rimavara ae K . Cu ce vom hram anima j! lunii mai? lata c. incare trebuie sa dam să ne gîndim^ ,nca nu se bazeaza pe P'° nasă verde din leguminene. Cei care au dm uri vor rezolva paretarea, dar cei care nu ai să cultive borceaguri sau alte culturi pentru masa verde. Dar cînd vom însămînţa borceagul de toamna secara masă verde ar trebui sa fie răsărită, altfel nu obţinem furaj la sfîrşitul lunii aprilie sau începutul lunii mai. Experienţele noastre cu epoci de însămînţare a borceagului de toamnă precum şi practica unităţilor au arătat importanţa însămînţării din timp a secarei masă verde. Cultura de secară care răsare încă în luna august, înfrăţeşte şi se dezvoltă bine pînă la intrarea in iarnă, primăvara porneşte repede şi asigură o producţie bună, cînd nu avem alte furaje verzi. S-a constatat tot din aceste experienţe însă că prin decalarea însămînţărilor nu realizăm prelungirea esenţială a epocii de recoltare a borceagurilor. Ele trebuie recoltate pînă la înspicarea cerealelor, altfel calitatea furajului scade prin creşterea producţiei de celuloză. A rămas soluţia să se cultive masă verde, borceag din orz de toamnă şi grîu de toamnă în amestec cu măzăriche, semănate fiecare în epoca optimă de însămînţare a culturii respective, adică la sfîrşitul lunii august secara, în luna septembrie borceagul cu orz de toamnă, iar în prima parte a lunii octombrie amestecul cu grîu de toamnă. In trecut a fost cultivat borceagul de toamnă din secară şi mă-Ing. LUDOVIC TAMAS cercetător principal la Staţiunea experimentală Tîrgu-Mureş (Continuare în pag a 3-a) PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNITI-VAL ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XXII, Nr. 219 (3.884) Vineri, 18 septembrie 1970 4 pagini 30 de bani. Zilele trecute, într-o şedinţă lărgită a Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Tîrgu-Mureş, s-a analizat stadiul actual al reparării locuinţelor afectate de inundaţie. In cadrul şedinţei, la care au luat parte tovarăşul Nicolae Vereş, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, activişti de partid şi de stat, reprezentanţi ai asociaţiilor de locatari, directori de întreprinderi, s-a făcut bilanţul activităţii de refacere a fondului locativ de stat, stabilindu-se măsuri concrete pentru accelerarea ritmului de execuţie a acestor lucrări. Potrivit informărilor prezentate, din cele 1.218 apartamente avariate au fost reparate parţial, cu asigurarea unui confort minim, 563 apartamente, iar la 170 de apartamente lucrările sunt în curs de executare. Aceasta înseamnă, practic, că la 485 apartamente afectate de inundaţie, lucrările de refacere nici n-au fost încă începute. Fără să negăm eforturile depuse şi realizările obţinute de colectivul de muncă al întreprinderii locative şi de prestaţii din Tîrgu-Mureş, trebuie să arătăm deschis că „bilanţul" este total nesatisfăcător. Din constatările făcute la faţa locului de cele 17 colective, formate din activişti ai Consiliului popular judeţean şi ai Consiliului popular municipal, care au verificat condiţiile de locuit în fiecare din cele 485 apartamente neatacate, rezultă că vor trebui executate lucrări de zidărie, respectiv tencuieli în 326 apartamente, lucrări la pardoseli (parchetări) în 261 apartamente, reparaţii sau înlocuiri de binale la 58 apartamente, reparaţii la instalaţii electrice, sanitare şi de încălzire la 57 apartamente. Dat fiind faptul că marea majoritate a acestor apartamente se află în clădiri mici, vechi şi cu o uzură relativ avansată, ele prezintă un grad de dificultate sporit în executarea reparaţiilor. Pentru a recupera rămînerea în urmă şi a asigura terminarea reparaţiilor şi în aceste apartamente la termenele prevăzute, se cere un înalt spirit de răspundere din partea conducerii I.L.P. în organizarea activităţii la fiecare loc de muncă. Totodată, Comitetul executiv al Consiliului popular al municipiului Tîrgu-Mureş va trebui să controleze îndeaproape mersul lucrărilor, investind membrii săi cu răspunderi concrete în urmărirea acţiunii de refacere în diferite zone de locuit. In cadrul dezbaterilor s-a subliniat în mod deosebit faptul că la întreprinderea locativă şi de prestaţii s-a înrădăcinat un stil de muncă defectuos, care constituie o frină în activitatea ei. Colectivele ■... ......... imiMMIHilllMUM — care au verificat stadiul lucrărilor la faţa locului, au constatat numeroase nereguli în organizarea muncii pe şantiere. In primul rînd, datorită necunoaşterii concrete a situaţiei de pe teren, nu s-a acordat totdeauna prioritate locuinţelor celor mai grav afectate. Deşi sîntem în pragul toamnei, în 76 de locuinţe foarte grav avariate n-au fost încă începute lucrările de refacere şi de aceea — în mod evident — nu prezintă nici cele mai minime condiţii de locuit pe timp friguros. Mai mult, ele pot periclita sănătatea locatarilor. în al doilea rînd, numeroase lucrări au fost prea mult târăgânate, nerespectîndu-se graficele de execuţie stabilite iniţial. Mulţi locatari ne-au sesizat că deşi unele lucrări au fost începute şi puteau fi terminate de mult, nici în prezent ele n-au ajuns în stadiul final. De pildă la blocul 35 din Aleea Carpaţi, în două apartamente lucrările de tencuit şi reparaţia finalelor au fost terminate cu săptămîni în urmă, dar lucrările de parchetări n-au fost încă începute. Astfel de situaţii am îrtîlnit şi în blocurile 27, 39, 44, 45 din Aleea Carpaţi, precum şi în mai multe apartamente din cartierele Libertăţii, Bălcescu, Ady. In al treilea rînd, se manifestă încă serioase neajunsuri în gospodărirea materialelor de construcţie. După cum se ştie, inundaţiile au distrus în municipiul nostru peste 20.000 mp duşumele de parchet. Fireşte, această cantitate nu se poate asigura într-un singur an. De aceea, I.L.P. trebuia să folosească la refacerea parchetelor cel puţin o treime din cantităţile recuperate şi păstrate în depozite, ceea ce ar fi permis executarea unui volum mult mai mare de asemenea lucrări. In al patrulea rînd, I.L.P. nu şi-a restructurat în măsură corespunzătoare activitatea potrivit noilor condiţii de după inundaţie, deşi Comitetul nostru executiv a dat indicaţii clare în acest sens. Nerestructurarea planului de activitate a permis „respectarea contractelor" încheiate anterior cu diverşi beneficiari, dar în acelaşi timp a lipsit o parte a populaţiei sinistrate — respectiv a chiriaşilor — de dreptul de a dispune cit mai urgent de condiţii corespunzătoare de locuit. Este clar că în situaţia gravă care s-a creat, conducerea I.L.P. trebuia să-şi revizuiască planul de activitate, stabilind alte priorităţi şi urgenţe în întreţinerea şi repararea fondului locativ. Pentru desfăşurarea în ritm susţinut a lucrărilor de reparaţii, este necesară aprovizionarea ritmică a punctelor de lucru cu materiale de construcţie. Datorită sprijinului Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, Întreprinderea locativă din Tîrgu-Mureş va dispune în scurt timp de cantităţi suplimentare de materiale, printre altele de 120 tone ciment, 50.000 cărămizi, 70 tone var etc. De asemenea ea va dispune de forţă de muncă suplimentară, prin ajutorul oferit de întreprinderile de gospodărie comunală şi locativă din Sighişoara, Reghin şi Luduş. Trebuie să subliniem însă încă o dată că principala răspundere pentru executarea în ritm susţinut a lucrărilor de reparaţii în toate apartamentele afectate de inundaţie, fără excepţie, revine întreprinderii locative şi de prestaţii, respectiv comitetului său de direcţie, care, avînd asigurate condiţiile tehnico-materiale trebuie să manifeste o exigenţă sporită faţă de propria sa activitate şi să asigure respectarea întocmai, fără nici un fel de aminări, a graficelor de execuţie. Numai astfel vor putea fi înfăptuite sarcinile trasate de conducerea superioară de partid, precum şi hotărîrile Consiliului popular judeţean şi ale Consiliului popular municipal privind repararea în cel mai scurt timp a tuturor locuinţelor afectate de calamităţile naturale din acest an. Avem convingerea că pînă la 31 octombrie — după cum s-a angajat colectivul de muncă al I.L.P. — se vor încheia lucrările la toate obiectivele, întreaga populaţie sinistrată dispunînd de condiţiile necesare de confort în timpul iernii. întrepriniderea locativă şi de prestaţii trebuie să dovedească Ing. KISS ZOLTÁN, prim-vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Tîrgu-Mureş SORTIMENTE NOI DE PRODUSE Căutările — şi materializarea acestora — pentru realizarea unor produse de înaltă calitate, care să satisfacă exigenţele cumpărătorilor, constituie o latură importantă a activităţii colectivului de la I.P.M. Sport Reghin. In atelierul de creaţie, oameni cu o înaltă calificare, cu bun gust transpun pe planşetă şi în modele ideile care, pe fluxul tehnologic, se vor transforma în noi tipuri de încălţăminte sportivă. In prezent, o bună parte a noilor modele au trecut deja prin fazele de control şi verificare. In total, colecţia de încălţăminte destinată producţiei anului viitor cuprinde aproape 60 de modele, din care 20 modele noi. In fotografia noastră de sus vă prezentăm una din liniile tehnologice unde recent au fost lansate în producţie „ghete pentru haltere“, cu caracteristici superioare faţă de cele realizate pînă acum. In cea de-a doua fotografie, fotoreporterul nostru vă prezintă cîteva din modelele noilor produse ce au intrat sau vor intra în producţie. Printre acestea pantofi (sportivi) pentru încălzire, ghete ciclism cu tricot, bocanci schi popular, bocanci turism, ghete hochei, cizmuliţe pentru bărbaţi. In atentia cetăţenilor din InturestI Comitetul executiv al Consiliului popular al municipiului Tîrgu-Mureţ, a organizat o echipă mobilla permanentă in scopul reparării rapide şi în cit mai bune condiţiuni a degradărilor imbrăcăminţii străzilor şi trotuarelor din oraş. Pentru realizarea scopului propus şi cunoaşterea obiectivelor ce necesită lucrări de reparaţii, locuitorii oraşului sunt rugaţi să comunice observaţiile şi propunerile lor la telefonul nr. 11.728 în zilele de luni, miercuri şi vineri între orele 15—16, indicind strada şi nr. casei în dreptul căreia sunt necesare reparaţii cit şi felul Imbrăcăminţii (asfalt, împietruire sau pavaj cu calupuri). Sesizarea la timp a degradărilor va contribui la buna întreţinere a căilor de circulaţie din municipiul Tîrgu-Mureş, constituind un preţios ajutor din partea cetăţenilor.