Steaua Roşie, septembrie 1970 (Anul 21, nr. 204-229)

1970-09-26 / nr. 226

Anul XXII. Nr. 226 (3.891) LIMBÄTA, 26 septembrie 1970 6 pagini, 30 de bani PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIŢI-VAI !' TEMU ROSE ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN ÎNCHEIEREA VIZITEI PREŞEDINTELUI CONSILIULUI DE STAT NICOLAE CEAUŞESCU ÎN AUSTRIA înapoierea în Capitală Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu soţia, Elena Ceauşescu, s-au înapoiat vineri seara în Capitală, după vizita oficială făcută în Austria, la invitaţia preşedintelui federal Franz Jonas. Şeful statului român a fost însoţit de tovarăşii Iosif Banc, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Cornel Burtică, ministrul comerţului exterior, de consilieri şi experţi. La aeroportul Băneasa, au venit în întîmpinare tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraş, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeţ, Maxim Berghianu, Florian Dănălache Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, Miron Constantinescu, Ion Ioniţă, Vasile Patilineţ, Ion Stănescu, precum şi soţiile conducătorilor de partid şi de stat, vicepreşedinţi ai Marii Adunări Naţionale, ai Consiliului de Miniştri, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători de instituţii centrale şi organizaţii obşteşti. Au fost prezenţi Rudolf Bogner, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Austriei la Bucureşti, membri ai Ambasadei Austriei, şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi în România şi alţi membri ai corpului diplomatic. La ora 19,20 avionul prezidenţial a aterizat. Miile de bucureşteni, aflaţi la aeroport aclamă entuziast, fac o caldă manifestare de dragoste şi înaltă preţuire şefului statului nostru. Conducătorii de partid şi de stat veniţi în întîmpinare se apropie de scara avionului, salută cu multă căldură pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Pionieri oferă flori preşedintelui Consiliului de Stat şi soţiei sale. Răsună puternice urale, ovaţii, se scandează îndelung „Ceauşescu-P.C.R.". Locuitorii Capitalei exprimă în acest fel satisfacţia lor, a întregului nostru popor pentru rezultatele fructuoase ale vizitei făcute în Austria de şeful statului, vizită care a contribuit la întărirea şi dezvoltarea multilaterală a relaţiilor româno-austriece, la consolidarea păcii şi colaborării în Europa. Ei exprimă mulţumiri preşedintelui Consiliului de Stat pentru contribuţia pe care personal o aduce la dezvoltarea prieteniei şi colaborării dintre poporul român şi toate popoarele lumii, la instaurarea unui climat de pace şi înţelegere internaţională. In această atmosferă de viu şi puternic entuziasm, tovarăşul Nicolae Ceauşescu se îndreaptă spre mulţime, strînge prieteneşte mîinile întinse, răspunde aclamaţiilor care nu contenesc. (Agerpres) In ultima zi a vizitei in Austria La Agenţia Internaţionala pentru Energia Atomică Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Cea de-a cincea zi a vizitei în Istria a preşedintelui Nicolae Cauşescu, a soţiei sale, Elena Cauşescu, şi a persoanelor oficial care-l însoţesc pe şeful statului mân a inceput cu vizitarea Agenei Internaţionale pentru Energia omică din capitala Austriei. Viena este sediul a două organraţii specializate ale O.N.U.: Anţia Internaţională pentru Energ 3 Atomică (A.I.E.A.) şi Organiza" Naţiunilor Unite pentru Dezortare Industrială (O.N.U.D.I.). Congresszentrum, o monumente" aripă a palatului Hofburg, găzdieşte în aceste zile sesiunea uală a Conferinţei generale a .E.A. Frontispiciul palatului este podobit cu steagurile ţărilor paripante. Astăzi, în mod deosebit, rarea la Congresszentrum este ncată de drapelul României, ca flutură alături de drapelul Nanilor Unite şi de cel al Austriei cinstea preşedintelui Consiliului Stat al Republicii Socialiste R°inia, Nicolae Ceauşescu, oaspede onoare al conferinţei. V.E.A. are ca obiectiv esenţial nularea cooperării între state în erite domenii ale folosirii energe, nucleare în scopuri paşnice, fiind, pe baza unui program clasificat, acţiuni de colaborare în ţările membre ale organizaţiei, respectarea principiilor egalii şi avantajului reciproc. A . E.Aurajează formarea de cadre loializate, acordarea de asisten tehnică, prilejuieşte schimburile de experienţă şi, prin centrul emoţional de documentare, ratează tuturor membrilor săi cu□şterea a ceea ce se realizează domeniul vast al cercetării şi asării energiei nucleare în scări paşnice. n aceste eforturi, A.I.E.A. se buni de sprijinul larg al Republicii ziariste România, ţara noastra şi dînd o deosebită atenţie marii progrese ce le înregistrează în cea contemporană ştiinta şi terra. I .1 Vineri, ora 10,00... coloana de şini pătrunde în incinta Hategului şi se opreşte la monumenul portal de la Congresszentrum, venit în ultimii ani sediul a sute reuniuni internaţionale Şţiîntifi- Preşedintele Consiliului de Stat soţia sa sunt întîmpinaţi la sosire dr . Sarabhai, preşedintele calei sesiuni a Conferinţei areale A.I.E.A., preşedinte e Cornii de energie atomică din India, de dr. S. Eklund directorul re-al al A.I.E.A., împreună cu so- Preşedintele Ceauşescu si Praginele oficiale care-l însoţesc sinduşi pe scara de marmura oul preşedintelui conferinţei de ■ale, unde dr. S. Eklund prezinta colaboratorii săi din conduce, organizaţiei si pe funcţionarii emoţionali români care lucrează arătînd că participanţii la sesiu- 3 anuală a Conferinţei generale (Continuare în patr-a Domnule preşedinte, Doamnelor si domnilor, Imi este deosebit de plăcut să folosesc prilejul oferit de vizita oficială care o fac în Austria, pentru a saluta pe participanţii la Conferinţa Generală a Agenţiei Internaţionale pentru Energia Atomică. Conferinţa dumneavoastră, care reuneşte iluştri reprezentanţi ai ştiinţei din peste 85 de ţări membre ale Agenţiei, se înscrie ca un eveniment de seamă în viaţa internaţională, polarizînd larg interesul şi atenţia opiniei publice mondiale. Importanţa ei este determinată de faptul că dezbate problemele unui compartiment esenţial al ştiinţei contemporane, cu profunde implicaţii pentru progresul societăţii omeneşti, pentru pacea şi securitatea popoarelor. Fizica nucleară, descifrarea tainelor atomului a deschis omenirii calea unor mari realizări în dezvoltarea forţelor de producţie, în amplificarea şi perfecţionarea creaţiei materiale şi spirituale, în ridicarea nivelului de civilizaţie şi bunăstare. în acelaşi timp, este cunoscut că fizica nucleară este aceea care a contribuit la realizarea celor mai teribile mijloace de distrugere — bomba atomică şi cu hidrogen. Misiunea fundamentală pe care statele membre au încredinţat-o Agenţiei Internaţionale pentru Energia Atomică este tocmai aceea — stipulată expres în însuşi statutul agenţiei — de a încuraja şi facilita in lumea întreagă utilizarea in scopuri paşnice a energiei atomice. Ştiinţa nu se poate dezvolta, nu poate înflori decît în condiţii de pace, într-un climat de încredere şi colaborare între popoare. Oamenii de ştiinţă sunt, prin însăşi natura activităţii lor, profund interesaţi ca atomul să servească păcii, vieţii, să vegheze ca roadele creaţiei lor să fie folosite pentru interesul şi bunăstarea popoarelor. Este evident că dacă mijloacele materiale şi uriaşele fonduri absorbite în prezent de producerea armelor atomice şi de cercetările pentru perfecţionarea lor ar fi îndreptate spre realizarea, cu ajutorul energiei nucleare, a unor obiective paşnice, s-ar putea asigura un considerabil pas înainte în ameliorarea condiţiilor de viaţă ale umanităţii. A împiedica transformarea acestei uriaşe cuceriri a aeniului uman în instrumentul unui dezastru al planetei noastre, a-i conferi în mod exclusiv menirea de generator al progresului şi prosperităţii — acesta este un măreţ ideal al epocii noastre, căruia toţi oamenii de bine îi închină eforturile şi energia lor. Acţionînd în acest spirit, savanţii şi cercetătorii atomişti pot găsi limbajul comun care să le permită ca , indiferent de convingerile lor filozofice şi politice, de apartenenţa la un sistem social-politic sau altul — să-şi aducă, împreună, contribuţia la promovarea ţelurilor nobile pe care agenţia şi le-a propus şi care răspund dezideratelor întregii omeniri iubitoare de pace. România s-a pronunţat şi se pronunţă în mod consecvent in favoarea unor măsuri ferme de dezarmare generală, şi îndeosebi de dezarmare nucleară, considerînd că singura modalitate de a elibera omenirea de coşmarul războiului nuclear este oprirea producţiei acestor arme, distrugerea stocurilor existente, interzicerea definitivă a folosirii energiei atomice în scopuri militare. Ca urmare a intrării în vigoare a Tratatului de neproliferare, Agenţiei Internaţionale pentru Energia Atomică îi revine misiunea de a organiza controlul asupra realizării prevederilor lui, în aşa fel încât să se împiedice proliferarea armelor nucleare şi, în acelaşi timp, să se asigure tuturor statelor accesul liber la folosirea energiei nucleare în scopuri paşnice. Agenţia Internaţională pentru Energia Atomică poate contribui prin activitatea ei ca marile avantaje pe care le oferă aplicarea fizicii nucleare să intre cît mai larg în circuitul mondial de valori, să contribuie la înlăturarea subdezvoltării, la ridicarea nivelului de civilizaţie al tuturor popoarelor. O importanţă deosebită are în acest sens activitatea Agenţiei pentru dezvoltarea cooperării pe planul cercetării şi folosirii energiei nucleare în scopuri paşnice, pentru intensificarea schimbului de informaţii şi de experienţă, pentru sprijinirea eforturilor ţărilor membre care luptă pentru recuperarea rămînerii în urmă in acest domeniu. Pe această cale, Agenţia Internaţională pentru Energia Atomică poate contribui din plin la destinderea internaţională, la înţelegerea între popoare, la cauza păcii în lume. România, conştientă de importanţa hotărîtoare pe care fizica atomică o are în viaţa societăţii contemporane, face eforturi considerabile pentru dezvoltarea cercetării nucleare şi utilizarea energiei atomice în diferite domenii ale producţiei şi vieţii sociale — dintre care aş menţiona în special construcţia unor centrale atomoelectrice — pentru folosirea acestei uriaşe forţe în vasta operă pe care o înfăptuieşte — de făurire a unei orinduiri noi. De aceea, ţara noastră este profund interesată să dezvolte colaborarea şi cooperarea cu toate statele, să-şi intensifice participarea la acţiunile şi schimburile ce se desfăşoară în cadrul Agenţiei Internaţionale pentru Energia Atomică. In calitate de membră fondatoare a Agenţiei, pe deplin conştientă de importanţa atribuţiilor şi misiunii ce revin acestei organizaţii în orientarea cercetărilor atomice spre scopuri paşnice şi în generalizarea în lume a rezultatelor acestei ramuri primordiale a ştiinţei contemporane, România va acorda şi în viitor întregul său sprijin activităţii desfăşurate de Agenţia Internaţională pentru Energia Atomică. Doresc din toată inima ca lucrările conferinţei dumneavoastră să deschidă noi perspective de colaborare şi cooperare fructuoasă pe planul cercetării şi aplicării paşnice a energiei nucleare în folosul tuturor statelor pe care le reprezentaţi, al progresului şi securităţii internaţionale. Vă mulțumesc, domnule preşedinte, pentru posibilitatea ce mi-a fost oferită de a mă adresa celei de-a XIV-a sesiuni a Conferinţei generale a A.I.E.A. Vă mulțumesc dumneavoastră, tuturor, pentru atenție. Cincinalul 1971 1975 in dezbaterea adunării generale a salariaţilor Maturitate în producţie, dar şi în abordarea sarcinilor de perspectivă Referindu-se la sarcinile ce revin colectivului Întreprinderii „Metalotehnica" din Tg.-Mureş în cincinalul viitor, unul din vorbitori a spus : „Sarcinile sunt într-adevăr mari, unora li se vor părea greu de realizat. Dar să ne reamintim că în urmă cu 5 ani am fost puşi în faţa unor sarcini la fel de mari. Şi acest program l-am îndeplinit, sporind de 3 ori producţia întreprinderii. După cum ştim, prevederile actualului cincinal au fost realizate încă în data de 5 mai a. c." De altfel, mulţi vorbitori, în adunarea generală a reprezentanţilor salariaţilor unde s-au dezbătut cifrele de plan pe viitorul cincinal, şi-au exprimat părerea că noile prevederi, deşi mai mari cu 2,25 ori decit ale actualului cincinal, sunt pe măsura potenţialului tehnic şi a capacităţii colectivului. Dezbaterile pe marginea prevederilor noului program, discuţiile şi propunerile făcute au relevat înalta răspundere şi seriozitate cu care muncitorii, inginerii, tehnicienii, economiştii se preocupă să creeze toate condiţiile tehnice şi organizatorice necesare. S-a subliniat că în primul trimestru al anului viitor va fi dată în exploatare o nouă capacitate de producţie, ceea ce va facilita sporirea cu cîteva zeci de milioane lei a producţiei anuale şi, totodată, încadrarea acestuia cu muncitori cu o înaltă calificare. Fără îndoială, în mod logic va spori corespunzător şi nivelul tehnic al producţiei, gradul de mecanizare şi automatizare a acesteia, astfel incit în 1975 fiecare al treilea tip de produs să fie nou. In perioada cincinalului se va diversifica gama utilajelor şi maşinilor destinate industriei textile, precum şi nomenclatorul pieselor de schimb. Evident, sporul de producţie prevăzut îşi găseşte o logică argumentare în necesităţile mereu mai mari ale economiei naţionale. Industria noastră textilă are nevoie de maşini şi utilaje complexe, cu înalt randament pentru a putea participa competitiv pe piaţa externă. Proiectînd şi fabricînd astfel de utilaje atît pentru înzestrarea proprie cît şi pentru (Continuare in pag. a 2-a) II Pagina a 3-a: Viata 9mms mmtm «n» wrmmm tmmm «boz» masmmo» om j - I Ieri a avut loc cea de-a VlI-a sesiune ordinară a Consiliului popular al judeţului Mureş. Lucrările sesiunii au fost deschise de tovarăşul Nicolae Vereş, preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean. Potrivit ordinei de zi adoptate, Raportul Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean privind măsurile luate pentru asigurarea populaţiei cu fond de marfă specific sezonului toamnă-iarnă şi pregătirile făcute pentru realizarea însilozărilor în sectorul legumefructe, a fost prezentat de deputatul Pavel Chiorean, vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean. Coraportul comisiei permanente pentru comerţ, cooperaţie, finanţe, staţiuni balneare şi turism în această problemă a fost prezentat de deputatul Ioan Oţelea, preşedintele comisiei. În cadrul discuţiilor au luat cuvintul tovarăşii Ironim Buda, primarul oraşului Tirnăveni, Kiss Zoltán, prim-vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Tîrgu-Mureş, Vasile Opreapopa, preşedintele U.J.C.C., Vaier Giurgiu, primarul municipiului Sighişoara, Alexandru Bodiş, inspector sanitar de stat şef al judeţului Mureş, Carol Lucaci, primarul comunei Albeşti, Milică Giura, directorul I.L.F. Tîrgu-Mureş, Kocsis Béla, inginer şef la C.A.P. Sîntana de Mureş, Cornel Ceuca, directorul Direcţiei comerciale judeţene, Marcel Mogoşiu, vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, directorul Direcţiei agricole judeţene. Vorbitorii au analizat pe larg situaţia aprovizionării populaţiei în judeţul Mureş, balanţa fondului de marfă pentru sezonul de toamnăiarnă, apreciind eforturile depuse de lucrătorii reţelei comerciale pentru asigurarea şi desfacerea în bune condiţiuni a produselor alimentare şi nealimentare necesare oamenilor muncii; ei au criticat în acelaşi timp neajunsurile ce se manifestă în gospodărirea fondului de marfă, în aşezarea lui teritorială, făcînd numeroase propuneri pentru perfecţionarea activităţii reţelei comerciale. In încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarăşul Nicolae Vereş, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean. Arătind că în judeţul Mureş sunt create toate condiţiile pentru o aprovizionare bună a populaţiei, vorbitorul a subliniat că toate consiliile populare trebuie să acţioneze energic pentru respectarea cu stricteţe a contractelor, pentru asigurarea cu mărfuri de sezon a fiecărei zone şi localităţi. O atenţie deosebită să se acorde recoltării la timp şi fără pierderi a legumelor şi fructelor, preluării, valorificării şi conservării lor în bune condiţiuni. In judeţul nostru există însemnate rezerve pentru îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei care pot fi valorificate la un nivel superior. Lucrătorii din agricultură, din industria alimentară, din comerţul de stat şi cooperatist — a subliniat în încheiere tovarăşul Nicolae Vereş — trebuie să facă totul pentru fructificarea acestor rezerve spre a îmbunătăţi substanţial aprovizionarea populaţiei în sezonul de toamnă-iarnă. ★ In cadrul sesiunii, Consiliul popular al judeţului Mureş a adoptat o Hotărîre prin care aprobă planul aprovizionării de toamnăiarnă (pentru perioada 1970—1971) cu legume şi fructe şi însărcinează Comitetul executiv al Consiliului popular judeţean, comitetele executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale să ia măsuri pentru gospodărirea şi distribuirea raţională a volumului de produse prevăzut în plan. Printre altele, Hotărirea prevede sarcini privind: asigurarea fondului suplimentar la cartofi; aprovizionarea populaţiei la nivelul cererii cu lapte, produse lactate, conserve de legume-fructe, conserve de carne, orez şi paste făinoase; recoltarea şi preluarea integrală a producţieimarfă de legume şi zarzavaturi din unităţile agricole şi desfăşurarea în bune condiţiuni a prelucrării, semiindustrializării, industrializării şi însilozării acestora. Aplicarea măsurilor cuprinse în această Hotărîre va permite aprovizionarea în bune condiţiuni şi fără perturbaţii a populaţiei din toate localităţile judeţului, ridicarea nivelului şi perfecţionarea activităţii reţelei comerciale din judeţul nostru. (Publicăm în pag. a 2-a Raportul prezentat la sesiune) IN TIMPUL SESIUNII Tovarăşul VASILE VÎLCU a împlinit 60 de ani Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român a adresat tovarăşului Vasile Vîlcu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, cu prilejul împlinirii vîrstei de 60 de ani, următoarea scrisoare: Dragă tovarăşe Vîlcu, Cu prilejul împlinirii a 60 de ani de viaţă, Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român îţi adresează calde felicitări, urări de sănătate şi fericire! Intrat din anii tinereţii în rîndurile mişcării muncitoreşti, te-ai călit ca militant revoluţionar al Partidului Comunist Român, ai participat cu neînfricare la luptele purtate de oamenii muncii împotriva exploatării şi asupririi burghezo-moşiereşti, a fascismului şi războiului hitlerist, pentru eliberarea patriei, îndeplinind cu spirit de abnegaţie şi devotament sarcinile încredinţate de partid. Se bucură de o binemeritată consideraţie activitatea desfăşurată după 23 August 1944, în funcţiile de răspundere ce ţi s-au încredinţat, ca prim-secretar al organizaţiei regionale de partid Dobrogea, preşedinte al Uniunii Naţionale a Cooperativelor Agricole de Producţie, iar în prezent, ca membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Partidul nostru comunist promovează neabătut politica sa marxist-leninistă de edificare a orînduirii socialiste, de înălţare economică şi socială a patriei, de înflorire multilaterală a naţiunii noastre socialiste, de întărire a prieteniei şi alianţei cu ţările socialiste, a colaborării cu celelalte state, a unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti, a forţelor antiimperialiste. In înfăptuirea acestei politici aduci o valoroasă şi apreciată contribuţie. Activitatea îndelungată pe care ai desfăşurat-o în mişcarea revoluţionară, slujirea cu credinţă a intereselor clasei noastre muncitoare, ale poporului român, a cauzei socialismului şi comunismului ţi-au adus stima şi preţuirea întregului partid, ale tuturor oamenilor muncii. . . La aniversarea zilei de naştere, îţi dorim din toată inima, dragă tovarăşe Vîlcu, ani mulţi, putere de muncă şi noi succese în activitatea rodnică pe care o desfăşori ! Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român