Steaua Roşie, decembrie 1974 (Anul 26, nr. 284-309)

1974-12-01 / nr. 284

OOGH AL COMITETULUI JUDEJEAN MUREȘ AL P C R ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUD£Ţ£AN mtmmsmm I AniîT^XvZ'^rr^sTTsjîsS)”-j"”DumînîcărT^eceîrîbrie 1974 4 pagini, 30 de bani Vă chemăm, dragi tovarăşi şi prieteni, cetăţeni ai României socialiste, la muncă şi la luptă hotărîtă! Vă chemăm să nu precupeţiţi nimic, pentru ca, într-o deplină unitate, să facem din România o ţară mai îmbelşugată, mai puternică, un detaşament activ al luptei pentru socialism, pentru pace în lume! (Din cuvîntul rostit de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU la închiderea lucrărilor Congresului ____________________________________________al Xl-lea al P.C.R.). ^ Istoricele hotărîri ale Congresului — programul activităţii noastre creatoare Unitate fruntaşă în trimestrul calităţii Ţesătoria de mătase din Sighişoara a fost distinsă cu Diploma şi fanionul de „unitate fruntaşă în trimestrul calităţii produselor“. Aceste distincţii au fost cîştigate în cadrul concursului organizat în trimestrul III a. c., în cinstea celui de-al XI-lea Congres al partidului, de către Centrala mătasei, inului şi cânepei şi Uniunea sindicatelor din ramura industriei uşoare. Cincinalul va fi îndeplinit în patru ani la pretutindeni în ţară, în zilele desfăşurării Congresului, şi la „Avicola“ Tg.-Mureş s-a înregistrat un ritm viu de lucru. Analizîndu-şi rezultatele de pînâ acum şi posibilităţile de care dispun, comuniştii, toţi lucrătorii acestui harnic colectiv au ajuns la concluzia că vor realiza actualul cincinal în patru ani, cu ti0 de zile mai devreme decit angajamentul iniţial. Avansul înregistrat pînă acum — ne spunea Ştefan Demeny, directorul unităţii — se concretizează în milioane de ouă şi sute de tone de carne de pasăre livrate peste prevederile planului. Planul producţiei globale pe acest an a fost depăşit deja cu 5 la sută, livrîndu-se peste prevederi 2 milioane ouă şi 150 tone de carne. Depăşirea planului pe acest an, la toţi indicatorii, se poate exprima sintetic în obţinerea peste plan a unui beneficiu de circa 1,5 milioane lei. In viitorii ani întreprinderea va cunoaşte o remarcabilă dezvoltare. Prin modernizarea procesului de producţie — lucrare care este în curs de desfăşurare — pe acelaşi spaţiu construit se va dubla producţia de ouă. Primele hale din sectorul creşterii puicuţelor de înlocuire se află deja intr-un stadiu avansat cu lucrările de modernizare, şi se vor da în funcţiune la finele acestei luni • In întreaga perioadă a desfăşurării lucrărilor Congresului al XI-lea, energeticienii termocentralelor Iernut şi Fîntînele au livrat sistemului energetic naţional în plus 6.500.000 kWh energie electrică. Utilizînd judicios capacităţile şi timpul de lucru De felul în care sunt utilizate capacităţile de producţie din dotare şi timpul de lucru depinde în mare măsură realizarea planului şi angajamentelor, depinde sporirea productivităţii muncii, a eficienţei întregii activităţi economice şi, în ultimă instanţă, diminuarea cheltuielilor de producţie. La întreprinderea de utilaje şi piese de schimb din Reghin s-au obţinut rezultate bune în folosirea judicioasă a capacităţilor şi timpului de lucru, însă nu se poate spune că s-au epuizat toate resursele în acest sens. In zece luni indicele de utilizare a maşinilor-unelte pe întreprindere este de 86,5 la sută, iar cel al utilizării fondului de timp disponibil de 96,5 la sută. La strunguri paralele indicele de utilizare este de 94 la sută, la maşini de frezat universale de 74,8 la sută, la maşini de alezat 72,2 la sută. Faptul că la maşinile-unelte de bază (strunguri paralele, freze universale) indicele de utilizare este superior celui înregistrat pe întreprindere se datoreşte în primul rînd coeficientului de schimb, care la aceste maşini este de 2,85 faţă de 1,76 cic pe total întreprindere. De asemenea, la sporirea — faţă de anul trecut — a indicelui de utilizare a maşinilor au contribuit foarte mult întreţinerea mai bună cît şi reparaţiile de calitate făcute utilajelor, îmbunătăţirea disciplinei muncii, asigurarea din timp a pieselor de schimb cu o uzură mai mare. Toate acestea au contribuit la atingerea şi depăşirea mult mai devreme a parametrilor proiectaţi la noile capacităţi de producţie. Drept urmare, chiar în anul punerii în funcţiune (1973) IOAN HUSAR (Continuare în pag. a 3-a) Şedinţa Biroului Comitetului judeţean de partid Sâmbătă, 30 noiembrie, a avut loc şedinţa Biroului Comitetului judeţean de partid. Pe baza raportului prezentat, Biroul a analizat şi dezbătut preocuparea organelor de conducere colectivă din unităţile economice ale judeţului pentru perfecţionarea sistemului informaţional şi trecerea la prelucrarea automată a datelor.. In şedinţă s-a apreciat că, pe baza hotărîrilor conducerii de partid şi de stat, Comitetul judeţean de partid s-a preocupat îndeaproape pentru orientarea şi direcţionarea activităţii de informatică şi prelucrarea automată a datelor din unităţile economice, pentru introducerea sistemelor de conducere pe baze ştiinţifice şi a tehnicii moderne de calcul. S-a subliniat că sistemul informaţional, deşi organizat de dată recentă, acolo unde s-a introdus, a devenit un mijloc eficient în procesul de valorificare superioară a resurselor materiale şi umane. Biroul a apreciat că, în general, stadiile atinse de majoritatea întreprinderilor din judeţ sunt corespunzătoare, existînd condiţii ca programele stabilite să fie realizate la termen sau chiar mai devreme. Realizări bune s-au obţinut în introducerea sistemului de prelucrare automată a datelor la C.I.C. Tg.-Mureş, „Electromureş“, I.PJR. „23 August“, „Metalotehnica“, „Prodcomplex“, „Nicovala“, IMATEX şi altele. Aceasta a fost posibil şi datorită preocupării pentru formarea cadrelor de specialişti în informatică — analişti, programatori, operatori — asigurîndu-se o structură corespunzătoare acestora atît sub raport pro- fesional cît şi al pregătirii. Cu toate acestea, s-a remarcat în dezbaterile şi din concluziile şedinţei, că în acest important domeniu al aplicării metodelor ştiinţifice de conducere şi a tehnicii moderne de calcul, în unele unităţi ale judeţului se mai manifestă o serie de neajunsuri. In vederea lichidării acestora, Biroul Comitetului judeţean de partid a stabilit principalele direcţii în care trebuie să acţioneze organele şi organizaţiile de partid, organele de conducere colectivă, toţi specialiştii pentru îmbunătăţirea activităţii în acest domeniu important de activitate. Este necesară organizarea unor cursuri de îmbogăţire a cunoştinţelor cadrelor de conducere în domeniul tehnicii de calcul, cît şi organizarea de schimburi de experienţă. Pe baza hotărîrilor de partid şi de stat s-a stabilit elaborarea, la nivel judeţean şi în fiecare unitate, a unor programe concrete pentru perfecţionarea sistemului informaţional şi introducerea tehnicii moderne de calcul pe anii 1975—1980, organele şi organizaţiile de partid, conducerile unităţilor, în colaborare cu Centrul teritorial de calcul electronic din Tg.-Mureş, vor adopta măsuri corespunzătoare pentru recuperarea rămînerilor în urmă pînă la finele anului 1975. In corelaţie cu programele proprii, comitetele oamenilor muncii vor lua măsuri pentru şcolarizarea necesarului de cadre, repartizarea şi folosirea lor judicioasă, pentru accelerarea procesului de introducere a tehnicii de calcul vor fi preluate şi adaptate proiectele şi pachetele de programe existente la unităţile similare din ţară sau la Biblioteca Naţională de Programe. In continuare, Biroul a analizat modul cum organele şi organizaţiile de partid s-au preocupat pentru organizarea şi desfăşurarea învăţămîntului politicoideologic şi economic de masă, pentru studierea şi însuşirea temeinică de către toţi oamenii muncii a documentelor Congresului al XI-lea al partidului. (Continuare în pag. a 3-a) Şi pentru noi, agricultorii, zilele Congresului sunt de neuitat vrea să subliniez impresia profundă care mi-a lăsat-o, modul strălucit, limpezimea, forţa cu care Raportul prezentat de secretarul general al partidului a înfăţişat bilanţul marilor realizări ale poporului nostru şi a trasat căile dezvoltării viitoare. De asemenea, m-a impresionat nivelul ridicat al dezbaterilor pe care le-am urmărit cu deosebit interes în presă, la radio şi televizor. Cu acest prilej, îmi exprim deplina satisfacţie pentru faptul că tovarăşul Nicolae Ceauşescu, iubitul nostru conducător, a fost reales în înalta funcţie de secretar general al partidului. Ca specialist ce îmi desfășor activitatea într-o mare unitate agricolă cooperatistă, situată în Cîmpia Transilvaniei, sunt "deosebit de satisfăcut de prevederea din Raport în care se arată că în viitorul cincinal va trebui realizată mecanizarea completă a lucrărilor agricole, inclusiv în zootehnie. De asemenea, sunt bucuros că se va asigura ca agricultura să primească anual circa 250—280 kg îngrășăminte chimice la hectar, precum și întreaga cantitate necesară de produse chimice, biostimulatori, erbicide etc. Prin rezolvarea acestor noi şi mari cerinţe ale agriculturii — mecanizarea şi chimizarea — unitatea noastră va cîştiga foarte mult. Desigur, acestui efort pe care îl va face statul, pentru înzestrarea agriculturii cu noi maşini şi cantităţi sporite de îngrăşăminte chimice, noi ii vom răspunde prin fapte. Iată şi cîteva din ele: la sfecla de zahăr vom spori producţia cu 10.000 kg la ha, iar la cînepă ne vom strădui să ajungem la 6.000 kg la ha, ceea ce reprezintă o creştere a producţiei cu 1.500 kg la ha, faţă de anul acesta. Cu toate că lucrările celui de-al XI-lea Congres al partidului s-au încheiat — ne spunea Gheorghe Almăşan, inginerul şef al C.A.P. Sărmaşu — încă îmi stăruie în memorie momentele înălţătoare care au înscris, zi de zi, cu litere de aur, adevărate file de istorie, în care se prefigurează chipul de mîine al Ro- mâniei socialiste, în această or- ' dine de idei, în primul rînd aș ▼ Intr-o deplină unitate, poporul român şi-a pus semnătura pe documentele Congresului al XI-lea si este ferm hotărit să le traducă in viată Moment istoric în viaţa poporului nostru. Congresul al XI-lea al partidului s-a caracterizat printr-un spirit de lucru profund, eficient şi de mare răspundere, printr-o neasemuită ţinută patriotică şi internaţionalistă. Prin hotărîrile de însemnătate istorică pentru destinele României socialiste, care au fost adoptate — Raporul Comitetului Central, prezentat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, Programul şi Directivele, hotărîrea privind Proiectul de norme ale vieţii şi muncii comuniştilor, ale eticii şi echităţii socialiste . Congresul a avut un larg ecou în inimile tuturor oamenilor muncii de la oraşe şi sate, de pe întreg cuprinsul ţării. „O caracteristică a actualului Congres, a discuţiilor care au avut loc — afirma, în cuvîntarea de încheiere a lucrărilor Congresului tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, — sintetizînd astfel o realitate trăită şi gîndită de întregul popor — este abordarea intr-un spirit de înaltă răspundere, de exigenţă şi combativitate a problemelor complexe ale dezvoltării noastre economico-sociale, ale situaţiei internaţionale. Putem spune că, prin înalta ţinută politică în care s-au desfăşurat, lucrările Congresului au demonstrat creşterea puternică a nivelului ideologic şi politic al partidului, faptul că, intr-adevăr, conferinţele judeţene au trimis alci delegaţi care prin cuvîntul lor şi prin participarea la lucrări, au adus o contribuţie activă la adoptarea celor mai corespunzătoare hotărîri privind destinele naţiunii noastre, activitatea internă şi internaţională a partidului nostru“. Istoricele hotărîri ale Congresului sînt primite de poporul nostru cu sentimentul unei profunde satisfacţii, cu bucuria de a se şti, îrţ fapt, veritabilul lor autor, pentru că ele izvorăsc din realităţile sociale ale ţării, din năzuinţele şi aspiraţiile poporului, fiind rezultatul unei ample consultări populare, încununată strălucit de actul înaltei deliberări social-politice, care a fost Congresul partidului. Conţinutul documentelor adoptate, cuvîntările rostite de participanții la dezbateri în şedinţele plenare, ca (Continuare în pag. a 2-a)