Steaoa Dunărei, 1858 (Anul 3, nr. 69-107)

1858-12-03 / nr. 90

VOADIMCNI” - 90 iAZIECT--- Această foaie esă în toate zilele, afară de Duminică. -Abonamentul se face în Iași la Biuroul Stelei Dunărei, ulița Sf. Spiridon.-În ținuturi la D.C.espeditori ai poșteloru. - În București la librarul C. A. Roseti. - Prețul pe anulnu este de trei galbini, și pe trei luni 30 lei, posta franco. Răndul de înștiințare se plătește un leu. Administrația și espediția sănt la viuroul Stelei Dunărei. Știrile comunicate anonimu nu se primescu. -Cerănd autorul, numele seu va rămănea știutu numai Redacției. M.I - IASSI, MERCURI 3 DECEMVRI. 18538. ANCI III -suiii suuiiiiu ARAR-ARiiiiiiiiiiiiiiiiiii :eie 723 NSCG (G D Ă .) ții IAȘII 3 DEECEMVRIE. Suplementulu de la N. I. a Patriei publică următoarele: „Săntemu invitați a publica următoarea depeșă sosită de la Constantinopoli: MINISTERIUL INTERESELOR STREINE. Esti, Sale AGIE VEIT. „Înalta Poartă și ReprezentanGuvernurilor sub-scritori a Convenției de luănd în considerație purtarea cea asupra puncturilor următoare: 1 Caimacamii au trecut peste marginile însemnate de firmanul Imperial. 2 Autoritățile Moldo-Valahe ar trebui se arăte respectul cuvenit έnaltei Porți; 3 Prin refuzul ce s'au făcut Comisariului Otoman de a respedui un telegraf cătră Guvernul său, administrațiea Moldovei au călcat acest respect; 4 Comisarul Imperial are dreptul prelungi a sa petrecire în Iași; 5 Reglementul Organic este baza conduitei ce au a urma Caimacamii, carii nu se vor putea abate de la ele fără vreo nevoe neapărată, și în cazu de ecscepții hotărite, precum amovibilitatea (schimbarea) Ministriloru și a directoriloru Departamentelor, seaua funcționarilor numiți în urmă de 7 (19) August. 6 Trebile curente, se cuvine a se hotări dupre majoritatea Caimacamilor, dar interesele care se ating de firmanul Imperial, trebue a fi referate la Înalta Poartă. 1 Numirea la funcții se cuvine să fie supusă la aprobația unanimă a tuturor membriloru Caimacamiei, însă are a se ținea în samă socotința Caimacamului, de la care dea dreptulu atărnă foncționariul ce are a se numi seau destitua. 8 Actele acum întărite de Caimacami în unanimitate seau majoritate, nu se vor desființa, decăt numai deacă jignescu condițiile constitutive a Caimacamiei; o Destituire a directorului și altor amploați a Ministerului din Năuntru în Moldova, este un abuz, care este cu dreptu al întocmi. 10 În caz de vacanță partrică a Caimacamiei, membrul seau doi membri aflători în funcție, vor pute înlocui vacanța prin adăogirea de unu seau de doi Miniștri din răndul rangului lor, ear în cazade vacanță totală, Administrația va fi încredințată unui Consiliu de Miniștri dupre analogiea art. 11 din Convenție., Noi nu contestămu nici întărimi autenticitatea acestei depeși; () însă socotimu că de nu reproduce adevărata înunchiere a Conferinței, ce s'au ținutu la Constantinopoli în privirea competenței și a lucrăriloru Căimăcămiiloru din București și din Iași, nu credemu a ne înșela, arătăndu cetitoriloru noștri că și consulii puteriloru garante au primitu de la respectivii loru minietri din Constantinopoli depeșe în aceelași obiectu, însă acestea cuprindu deosebiri foarte importante de techetul depeșei ce Patria asigură că aru fi primitu Afiă bei. Eată care aru fi deosebirile cele mai esențiale: La puntulu 2, representanții puteriloru garante s'au esprimatu în următorul chiru: „autoritățile în principate aru trebui să arăte respectul cuviinciosu Puterei suzerane, atătu în privire cătră posiția ea particulară, cătu și în privirea însușirei ei de organu a tutuloru mareloru puteri în colectivu, cerăndu păzirea tratatului de Parisu., Prntul al 4-le este motivatu cu totul almintrele, representanții puteriloru au închietu că: „dacă comisarul otomanu see fereșee de orice amestecu în trebile țerei, elu, atunce, poate reclama dritul, în cazul de față, de a prelungi șederea ea în principatu, spre a da guvernământului seu știință de cursul întămplăriloru.„ Pritul al 5-lea diferează multu între depeșa ce s'aru fi adresatu lui Afif, și între închierea conferinței. Iată testul ce putemu a'lu crede celu mai echeactu: „Reglementul organicu trebuie să fie baza conduitei căimăcămiei, toată abaterea de la această regulă trebuie să fie justificată prin o mare necesitate, sau prin cazurile de excepție, prevăzute și hotărăte mai înainte, și anume: amovibilitatea miniștriloru și a directoriloru, precum și amovibilitatea funcționariloru numiți de la 7 (19) Augustu de fostul caimacamu. „Așadar terminul de 7(19) avgustu nu priveție de cătu pre funcționarii subalterni, earu nici de cumu pre miniștrii și directori; căci, amovibilitatea miniștriloru și a directoriloru, fie ei numiți înainte sau în urma cubecrerei convenției, este încuviințată. Nota Redacției. Puntul al 6-le semine o deosebire: representanții s'au rostitu pentru referare la Înnalta Poartă numai la cazu de neînțelegere serioasă. La puntul al 7-lea unanimitatea, la schimbarea funcționariloru, nu se cere ca „condiție neapărată. De cătu numai representanții puteriloru au declaratu că: „li se pare restie știe, că asemine numiri, ca unele ce privescu unu principu cuprineu în firmanu, aru fi cu atăta mai nimeritu de a avea aprobația unanimă a memoriloru căimăcămiei cu cătu aceasta aru fi o închizeșluire în contra spiritului de facție și de partidă. Aceste suntu deosebirile principale ce suntemu în posiție de a asigura că echeistă între închierea conferinței și depeșa primită de Afi bei. La sfărșitu, mai exhistă încă căteva linii foarte importante. Noi credem că simțul acestoru linii ar fi următorul: „În cazu de vacanție partnică sau întreagă a Căimăcămiei, aceasta, constituată prin chipul mai cusu citatu (adecă prin unul sau mai mulți miniștri), va trebui a refera la Constantinopoli, a căriea opinie este înadinsu reservată precumu și acea a puteriloru garante.” Acumu ne mărginimu în simpla espunere a facteloru. În curăndu ne vomu spune opinia și asupra consecuințeloru regulată a Caimacamilor, s'au Paris înțeles ne înfățișează a *) Monitorul publicăndu acumu depeșa, nu ne mai rămăne nici o îndoeală despre autenticitatea ei , noi menținemu însă celelalte aprecieri ale noatre. RĂFUIALĂ. Dacă compatrioții noștri s'aru servi în aprecierile lor de positiva metodă englezască, negreșitu n'ar fi arătu de furioși în năzuințile lor, precum nu s'aru deconcerta căndu nu isbutescu; dar ast