Sürgöny, 1863. augusztus (3. évfolyam, 174-197. szám)

1863-08-02 / 175. szám

Harmadik évi folyam. 175 - 1863. Hierkeeste-hivatal: .rátok-tere 7. az. a. földszint. Kiadóhivatal: •arAtok-tere 7 az. a. földszint. Előfizethetni Budapesten a kiadó­­hivatalban, barátok-tere 7. szám, földszint. Vidéken bérmentes levelekben minden posta-hivatalnál.SÜRGÖNY Vasárnap augusztus 2 Előfizetési árak austriai értékben. Budapesten házholf hordva. Vidékre, naponkint poétán Félévre d t 50 kr. Félévre 10 forint. Negyedévre 4­­ 50 „ . Negyedévre 5 „ Előfizethetni „SÜRGÖN­Y“-re. Augustus — September 2 hóra 3 ft 50 kr. Augustus—October­­­, évre 5 ft. Augustus— december 5 hóra 8 fit 40 kr. A „Sürgöny" kiadó hivatala HIVATALOS RÉSZ­ E cs. k. Apostoli Felsége gróf De­gen­fel­d- Schonburg Károly őrnagyot a­r Károly bajor her­­czegn 3-ik az. huszár ezrednél, cs. k. kamarási méltó­sággal legkegyelmesebben fölruházni méltóztatott. A tekintetes királyi ítélő tábla által az alább ne­vezetteknek az Ügyvédi vizsga letétele megengedtek vén, részükre vizsgálati határnapul­­. 1863 ik évi ang. hó 29-ik napja tűzetik ki; névszerint: Halenia Sándor, Tóth Mór, Kiss Feren­­z, Panner Gyula, Móczár Vendel, Lélek Antal, Vargha László, Pósa Imre, Prasznovszky Gyula, Petrovics György, Lutz Ferencz, Molnár Elek, Brájjer Lajos, Nádasy Lajos, Buczik Antal, Síró József, Pop Vincze, Bertl György, Velzer Imre, Rosty József, Szabadhegyi György, Gtattiassich Ferencz, Baló Mihály, Zimányi Ferenc­., Viszkidenszky Gusztáv, Podhorányi Nándor, Eremit Lajos, Szabó József, Ublarik József, Formanek Károly. »HIVATALOS RÉSZ. Erdélyi ügyek. I. Törvényjavaslat. A három országos nyelvek­nek a közhivatali közlekedésbeni használatáról. Erdély nagyfejedelemség részére érvényes. 1. §. A három országos nyelv, úgymint: a ma­gyar, német és román nyelv, a közhivatali közlekedés­ben egyenjogú. 2. §. A felek szabadságában áll, minden, bár­mi­­nemű­ beadványokban, valamint minden hivatalos tárgyalásokban a három országos nyelvek akárme­lyikével élni. 3. §. A felek szóbeli kérelmeik, valamint azok, a tanúk és szakértők kihallgatása feletti jegyzőkönyvek a három országos nyelvek valamelyikéit, és pedig azon a nyelven veendők fel, melyet a kihallgatandó tanú vagy szakértő kijelöl. 4. §. Peres vagy peres ügyeken kívüli bírói tár­gyalásoknál, melyekben több felek vesznek részt, sza­badságában áll mindenik félnek, a három országos nyelvek akármelyikével élni. 6 §. A felek beadványaira vagy jegyzőkönyvileg felvett kéréseire az elintézés ugyanazon nyelven adan­­dó ki, a­melyen a beadvány vagy jegyzőkönyvileg fel­vett kérés szerkesztetett. 6. §. A bírói határozatok, valamint az indokok, oly esetekben, hol több felek vesznek részt, azon a nyelven adandók ki, melyen a kérelem vagy kereset­­levél, illetőleg az első beadvány, vagy az első szóbeli kérelem szerkesztetett. A többi felekkel a határozat­nak azon nyelves fordításai is közlendők, melyen ők a tárgyalásnál részt vettek. 7. §. A szóbeli végtárgyalásnak, az ítélet kihirde­tésének és kiadványozásának a három országos nyel­vek közül azon kell történnie, mely a vádlott anyanyel­ve. Azonban szabadságában áll a vádlottnak egy mást is a három országos nyelvek közül, a­melyet neki ér­teni kell, e végett választani. 8. §. A felsőbb hatóságok, vagy törvényszékek határozatai hasonlóképen azon nyelven adandók ki, melyen ezen határozatok az előbbi 5. 6. 7. §. szabá­lyai szerint a feleknek kiadandók. 9. §. Mindenkinek szabadságában áll, nyilvános tárgyalásoknál a három országos nyelvek akármelyi­két használni. 10. §. A városi és vidéki községekben a köz­ségi ügyek belkezelési nyelvét a község képviselete ha­tározza meg. 11. §. A törvényhatóságokban az illető hatóság képviselete határozza meg a törvényhatóság ügyke­zelési nyelvét. 12. §: A 10. és 11. §. foglalt határozatok a tör­vényhatóság vagy községképviselet hivatalos működé­se idejéig érvényesek. Ezen hivatalos működés megszűnése után a köz­ség vagy törvényhatóság ügykezelési nyelvének meg­­határozása iránt új határozat hozatkozik. 13. §. A közlések, rendeletek, meghagyások stb. minden neme, melyek közvetlenül a községhez vagy törvényhatósághoz, egyházi vagy másféle testületekhez intéztetnek, a három országos nyelvek közül azon adan­dók ki, mely az illető község vagy törvényhatóság ügy­kezelési nyelve, vagy melyet az egyházi vagy más tes­tület használ. 14. §. A kölcsönös érintkezésben ts községek és törvényhatóságok saját ügykezelési nyelvöket hasz­nálják. 15. §. A cs. kir. katonai hatóságokkali érintke­zésben a községek lehetőségig, a törvényhatóságok minden esetben a német nyelvet használandják. 16. §. A törvényhatóságok és törvényszékek belső hivatalos nyelve az, mely az illető törvényhatóság nyelve. — Az elnöki hivatalos érintkezésben minden­kinek szabadságában áll, a három országos nyelvek akármelyikét használni. 17. §. A többi hatóságok és törvényszékek hivata­los nyelve, nem különben ezen hatóságok és törvény­székek egymásközti és Erdély nagyfejedelemségen ki­vüli hatóságokkali érintkezési nyelve rendeletileg fog meghatároztatni. 18. §. Az oktatási nyelvnek a nép- és közép­­isko­lákban, valamint a magasabb tanintézetekben megha­tározása azokra bizatik, kiket az illető iskola és ma­gasabb tanintézet gondozása és fenntartása illet. 19. §. Az egyházi anyakönyvek az első paragra­fusban egyenjogúnak nyilvánított nyelvek egyikén ve­­zetendők. Szabadságában áll különben az egyes hitfe­­lekezeteknek, a főkormányszékkel egyetértve, erre egy más nyelvet is meghatározni. 20. §. Az egyházi hatóságok is, a felekkeli hiva­talos érintkezésben ezen törvényezikk 2­8 §. határo­zásaihoz alkalmazkodni kötelesek. 21. §. Ezen határozatokkal ellenkező minden or­­szágos törvények megszüntetnek és érvény­kívüliekké tétetnek. 22. §. Ezen törvényezikk kötelező ereje haladék nélkül érvénybe lép. II. Törvényjavaslat. A román nemzet és annak vallásai egyenjogúságának keresztülviteléről. Erdély nagyfejedelemség részére érvényes. 1. §. A román nemzet, a görög katholikus vallás mint olyan, és a görög keleti vallás szintén törvénysze­­rüleg elismertetnek. 2. §. A görög katholikus vallás mint olyan, és a görög keleti vallás épen azon önálló helyzettel bírnak, melyet Erdélyországban a többi vallások, fenntartva a korona felügyelői jogát, törvényszerüleg elfog­lalnak. A politikai jogok gy­akorlata minden hitvallás­tól független. 3. §. Erdély nagyfejedelemségnek összes nem­zetiségei teljesleg egyenjogúak. A nemzetiség czímé­­ből tehát senkinek se nem lehet, se nem szabad bár­mely előjogot vagy elsőbbséget igényelni vagy érvé­nyesíteni. 4. §.. Az egyes országrészek különböző elneve­zései, az egyes nemzetiségek számára politikai jogo­kat se nem alapítanak, se nem adnak. 5. §. Erdély nagyfejedelemség czímerébe, a ro­mán nemzet részére, külön jelvény vétetik fel. 6. §. Ezen határozásokkal ellenkező minden or­szágot törvények megszüntetnek, és jogerőn­ kívüliek­ké tétetnek. 7. §. Ezen törvény kötelező ereje haladék nélkül hatályba lép. TARCZI Harsányi Pál igazgató elnöki jelentése a magyar képzőművészeti társulat I. évi július 5-én tartott közgyűlésében. (Vége). Az előbbi kísérletek után alkotott a társulatnak alapszabályokat, melyekben oly terjedelmes hatáskört nyitott meg ennek, hogy mihelyt azt egészen betöl­­tendi, felvirágozva leend a hazában a művészet min­den ága, mert a lángész nem hiányzik a magyarnál, sőt aránylag nagyobb számmal található, mint bár­mely más fajnál, csak a kiművelődés segédeszközei hiányzanak, azért e társulat alapszabályaiban első helyre van kitűzve egy országos művészeti tanintézet felállítása is. Megnyerte a választmány­t cs. k. Apos­toli Felsége legmagasabb kegyelmétől az alapszabá­lyok jóváhagyását, úgy hogy a társulat fennmaradása s sikeres mű­ködtetése most már csak a közönség pár­tolásától függ. Önmű­ködésének szervezetét is elrende­ző s megállapító a választmány, — megszüntetvén az előbbi gyakran közbejött fennakadásokat. Első alaku­lásakor egész országban alig volt 5 —6 alapítványa a társulatnak, azóta s főleg az utóbbi hónapokban 30 alapítványt szerzett, s a kezdetben alig száz rendes tag helyett ekkorig csak itt a két fővárosban majd 200 tagot, az ország minden részeiben pedig 300 ügy­nököt kért fel, ügynöki díj mellett egyelőre tagok szer­zésében fáradozni, s remélhető, hogy beküldendő aláírási íveiken örvendetes számmal lesznek az új ta­gok. A társulati tagok szaporodása ugyan kiválólag az ő saját hazafias buzgalmuknak, s a honi művészet iránti lelkesültségeknek tulajdonítandó, de a választ­mánynak mégis van azon érdeme a körül, hogy a tár­sulatot a legsanyarúbb viszonyok közt nem csak er­kölcsileg fenntartván, hanem folytonos működésével figyelmet ébresztvén a közönségnél iránta, a hazafias buzgalom s lelkesültség tettleges nyilvánitlatásának alkalmat és módot nyújtott. A leendő művészeti nyug­díjintézetre pénz és értékes tárgyakban egy kis tőke­­vagyont szerzett s a társulati leltárt is annyira gyara­pította, hogy azt már a tagok közhasználatára bocsát­hatja. Az 1861-ki országgyűlési képviselők kiadott arczképeit összesen eladta. Szerkesztette és kiadta a választmány a társulati évkönyvet, oly irányban, hogy az a társulat emelkedésével fokonként tartalmasabb s a hazai művészetre nézve mind történelmi, mind ta­nulságos tekintetben hasznos kézikönyvvé legyen. Ki­állította és kiadta a társulati képes album első füze­tét, egészen hazai műtermékül, oly irányban, hogy utóbb az évenkint kiadandó albumi füzet ne csak a hazai művészet fokonkénti emelkedését tanúsítsa, hanem a tagoknak oly kedvezményül is szolgáljon, mely az évenkénti tagdíj anyagi értékét egymaga feléli. A második füzetre, nyitott verseny útján, már megvá­lasztó a műveket, s most vannak kőzetétel alatt; a harmadik füzetre pedig új versenyt nyitott. A társulati pénztár elégtelenségében áldozatra kész hazafiakat ke­resett fel a választmány, kisegítő aláírásra, hogy saját helyiséget bérelhessen, ne csak tanácskozásaira, ha­nem a tagok központi társalgására is, hol a művészek és műkedvelők saját kört képezvén, mind szórakozást, mind okulást élvezhessenek, de mi még több, hogy ugyanott helyiséget bérelhessen a hazai műcsarnoknak. E műcsarnokot határozatilag megállapított szabályok szerint alakítván, tisztán hazai műtermékekből ren­dezte és megnyitotta, oly rendszer mellett, melynek értelmében e műcsarnoknak nem is annyira áldoza­tos, mint inkább nyereséges pártoltatása a közönség által már maga elegendő legyen arra, hogy a hazai művészeknek biztos anyagi léteit eredményezzen, s ez­zel a hazai művészet felvirágoztatásának lendületet ad­jon. E hazai műcsarnokban öszpontosuló művészeti ér­dekek fontosságától áthatva, meghívó levelekben fel­kérte a választmány mind a kormányzó közhatóságo­kat és magas­ személyiségeket, mind a nemzeti műve­lődésre működő testületeket és egyleteket, hogy a ha­zai művészet ir­áti pártoló részvétük , rokonérzelmek nyilvánításául kegyeskedjenek e műcsarnokot meglá­togatni, az ily erkölcsi gyámolításnak értéke gyakran az anyagi áldozatok értékét is felülmúlván. A társulat kitűzött hatásköreinek egyes ágait fokonkint akarván a választmány egymásután betölteni, átment az éven­kénti pályázatok megnyitására is, s már a f. évre 300 és 200 aranyból álló két nagy jutalmat tűzött ki a boci mű­vészeknek, nemcsak aránylag legjobb, de ezen jutalmat feltétlenül meg is érdemlő művekért, s ha olyanok nem fognának a pályázók közt találtatni, az aránylag leg­jobb m­űnek mindenesetre 50 arany jutalom fogván ki­adatni, az ilyen mű azonban a művész tulajdona ma­radván. Ezek azok főbb vonalakban, miket az igazgató választmány a társulat szilárdabb alapra állítása s emelése körül eddig elkövetett­­ eljárásának részletei­ről egyébiránt a terjedelmes jegyzőkönyvek s a levél­tár megszaporodott okmányai terén azon tanúságot, hogy fáradozott eleget, s ha nagyobb eredményeket nem mutathat fel, annak egyik oka még a közállapot kedvezőtlen viszonyaiban is feltalálható. Az eddigi minden eredmény csekélység ugyan a nagy czélra, de jóval több mint az, a­mi eddig nem volt, s ha a leendő választmány jobban megfelel hiva­tásának , bízzunk a nemzetben, hogy az nem vonandja meg a hazai művészettől pártolását. Az egyetemtől s tudós társaságtól kezdve, de egészen a pusztán csak társalgási körig, a közművelődésnek majd minden in­tézeteit felállította már nemzetünk, csak a képzőművé­szetről látszik mintegy megfelejtkezettnek; de azért, hogy mindent nem tehet egyszerre, azt, a­mit még hát­rahagyott, el nem ejtő. A képzőművészetnek ugyan a nemzeti művelődésnek tényezői között, a komoly tudományok után első­sorban kell állania, nemcsak mi­vel általában azok a szellemi kifejlettség legnemesebb virágai, hanem mivel az iparnak majd minden ágaza­tával oly szoros kapcsolatban állanak, hogy az ipar ne­­mesbülése s a tökély magas­ fokára kifejlődése, — a mire pedig hazánknak oly végtelen szüksége van, — egyedül a képzőművészetek virágzásáról föltételezte­­tik. A művészet kifejlettsége nélkül nemcsak városaink építkezései otromba kőhalmazok, de hajlékaink is nyo­mom csak s akiok, bútorzataink idomtalan fateknők és lóczák, ruházataink silány férczélmények volnának, mert még egy kömives, asztalos és szabó sem felelhet meg a czivilizatio finomabb igényeinek magasabb mű­vészeti fogalmak és ízlés nélkül, annál kevésbé más, a művészettel még közelebbi rokonságban álló iparos. Az ipar fölemelkedésétől függ ismét legnagyobb rész­ben a kereskedelem s közjólét felvirágzása is. Mélhat­­lanul hinnünk kell tehát, hogy a képzőművészetek el­hanyagolása csak onnan jött eddig nemzetünknél, mi­vel épen mindent fel akarván emelni, a mit jónak s hasznosnak lát, nem válogat a sorozatban, hanem a mi inditványoztatik, felkapja, s innen még azon állat ne­mesítésére, melyen ülni szeret, előbb állita fel lóverse­nyeket, mint a saját szellemi fejlődésére oly nélkülözhe­tetlen képzőművészetekre hozott volna áldozatot, de ez csak azon véletlenségből származik, mivel eddig a kép­zőművészet javára sem kitűnő egyéniség, sem társulat által nem létetett közindítvány. Most már én legalább erősen hiszem, hogy ha e társulat rendeltetésének meg­felelni komolyan törekszik, csak úgy felkarolandja nemzetünk a művészet ügyét pártoló ölébe, mint felka­roló a tudományosét. Az idők mostohasága, és a köz­­vagyontalanság, sőt a hazánk egyharmadát jelenleg ínségre lesújtó csapás e hitemben engem meg nem tán­­torítnak, mert a szegény még szegényebb lesz akkor, ha önérdekeit elhanyagolja, és leendő jobblétének csak azért nem teszen némi áldozatot, mivel az egy kissé távolabb van tőle, mint a már rárohant szükség. A szegénynek sorsa csak az, akár nemzet, akár egyén, hogy szegénysége miatt kevesebbet fordíthatván jobb­léte eszközlésére, lassabban vergődik arra, mint a gaz­dag ; de azért nem cselekednék helyesen, ha jövendő jobblétére semmit sem vonna el napi szükségeitől. A társadalmak kezdetében még szegényebbek az embe­rek, mert napi falatjaikat is alig szerezhetik meg, mert gyakran félmeztelenek és félvadak, mégis nem­csak anyagi áldozatokat hoznak a társadalomnak, ha­nem, a­mi több, még szerfelett becses jogaik egy részét is feláldozzák, pedig akkor még sem a hazafiság lelke­sítő érzelme, sem az önérdekek fölvilágosult ismerete nem buzdítja őket, csak ösztönileg érzik, hogy eszköz­­lendő jobblétek tekintetéből szükségük van a társada­lomra. Azért én már a felvilágosult közértelemnél, és főleg magyar fajunknál soha sem félek attól, hogy pár­­toltatásra ne találjon az, a­mi valóban hasznos és szük­séges ; csak c­élszerűleg kezeltessék annak ügye a vállalkozók által. Lapszemle. A „Pesti Hírnök“ Pest városára vonatkozó érdekes harmadik czikke így szól : „E lapok 170-dik számában tett igéretü­nkhez képest szolgálunk e lapok tisztelt olvasóinak adatok­kal Pest jövedelmi és kiadási forrásairól 184%-dik érről. Pest városa még csak ezelőtt 30 évvel is nagyon el volt hanyagolva, a kövezet igen rosz, a világítás nyomorult volt, az utczák a legtisztátalanabb állapot­ban voltak,­­ a mostani Pestnek legszebb vidékén ho­­mokbuczkák és szemétdombok voltak láthatók. Ezt nézetünk szerint azon körülménynek kell tu­lajdonítani, hogy a város igen nagy kiterjedésben épült, s a város jövedelmei nem voltak elegendők, ezen nagy kiterjedéshez képest a szükséges követési, világítási s tisztántartási kiadások fedezésére, egy­részről pedig a csekély fizetéssel ellátott tanácsi tagok inkább foglalkoztak oly magán­felek ügyeivel, melyek mellékjövedelemmel voltak összekötve, mint közigaz­ga­tásiakkal. A választott polgárok testülete pedig a tösvénységig gazdálkodó volt, s azon igyekezett, hogy a kiadás a bevételt fölül ne haladja, tehát csak az tör­tént a város díszítésére, s a lakosok kényelmére, mi a városi jövedelemhez képest történhetett, új jövedelmi forrásokra sem a tanács, sem a választott polgárság nem igen gondolván. A szomorú emlékű 1838-as árvíz nemcsak egye­sek vagyonában, de a közvagyonban is tetemes kárt okozván, s ennek következtében már az előbbeni sze­rény városi jövedelmek a kiadások fedezésére elegen­dők nem lévén, a városi hatóság kényszerítve lett új jövedelmi forrásokról gondoskodni. Ezek közé tartozott a házi adó felemelése. Ugyanis azelőtt a pestiek igen csekély adót fizettek, ez tehát jóval felemeltetett, de mind­a mellett is csekélynek mondható volt. A község vagyonához tartozó több ezer hold szántó- és kaszáló­földek parlagon hevertek, ezeket részenként haszonbérbe kez­dék kiadni, később behozatott a sör- és húsfogyasz­tást illeték, melyek szintén bérbe adattak, s a városnak mintegy 140,00u­pftot jövedelmeztek. A város jövedelme már 1848-ig mintegy 200,000 fltta­ szaporodott. Ezen jövedelem szaporodást Pest vá­rosa leginkább Rottenbiller Lipót­al , később főpolgár­mesternek köszönheti, ki 1843-ban alpolgármesternek választatván, páratlan szorgalommal igyekezett a vá­ros közigazgatási és pénzügyeit rendbe szedni, s az ut­czák kövezésére, a város díszítésére mindent elköve­tett, s Pest, hogy azzá lett a mi most, a dicsőült ná­dor József­­ cs. kir. főherczegsége után neki kö­szönheti; csak sajnálni lehet, hogy 1861 ben, midőn a város ügyeinek vezetése ismét kezébe került, a korszel­lem által elragadtatá magát, s a közigazgatási ügyek vezetésében nem bírt már oly erélyt kifejteni, mint az­előtt. A város jövedelmei tehát, mint érintők, 1838 után tetemesen szaporodtak, de szaporodtak a kiadások is, úgy hogy ezeket némileg adósságokkal is kellett pó­tolni, min csodálkozni azonban nem lehet, mert ezen újabb nemzedéknek sok helyrehozni valója volt, mit a régiebb elhanyagolt. Egyébiránt az adósságok legna­gyobb része ingatlanokba fektettetvén, azokat, úgyszól­ván a várost terhelő adósságoknak tekinteni sem le­hetett. Ugyanis az 184. évre készített költségvetésben a várost terhelő adósságok 419,842 ft 28'*/,# krral ve­tettek fel. Ezen adóssági összegből fordittatott: A szegény­­ápoló-intézetre 36,139 forint 36 krajczár. Az alduna­­soron volt Ágoston féle ház megvételére 19,466 ft. Az üllői­ uton épített katonai laktanyára megvett telkekre 6,400 ft. Ugyanazon laktanya építésére 66,000 ft. Jö­vendőbeli árvíz általi veszedelmek gátlására s a város biztosítására 120,000 ft. A két kamatú kölcsön 2-dik és 3 dik részleteinek késedelmes adósságokért­ fizeté­sére 38,632 forint. A városház építésére 13,840 ft. A kerepesi út melletti katonai szénapajta építésére 3250 ft. Az ősz utczai tanoda építésére 4350 ft. A fe­­renczvárosi Krinesz s Horváth féle telkek megvételére 13,728 ft 22­/s kr. A terézvárosi templom építésére 8193 frt 373/s krajczár. Kórház építésére 10480 ft. Jó­zsefvárosi templom építésére 1180 ft. Stalló­ utczai is­kola építésére 2960 ft. A fennérintett adósság elő nem sorolt többi része pedig utak kövezésére, földalatti csatornák építésére, a nemzeti múzeum és színház építéséhezi adakozásokra fordittatott. Már tekintve, hogy az Ágoston-féle 19,456 fton megvett ház később 33,000 fton adatott el, s hogy azon késedelmes adósok, kikért a városi pénztár a két ka­mata kölcsön részletfizetésekben 38,632 ftot kiadott,ezen summát a városnak később megtérítik, végre hogy azon telkek, melyeknek megvételére, a azon épületek, melyeknek kivitelére az említett adósságok nagy ré­sze költetett, időközben értékben tetemesen növeked­tek, bizton állíthatjuk, hogy az említettük adósság en­nek nem is tekintethetett. Ezen kedvező pénzügyi állapota Pest városának a választott polgárság szigorú gazdálkodásának , a nm. helytartótanács s királyi kincstár szigorú ellenőr­­ködésének volt tulajdonítható. A közigazgatási, törvénykezési, rendőrségi, egy­házi, tanodai és orvosi személyzet ugyanis csekély volt, a csak, lehet mondani, csekélységbe került. Ugyanis az 1848. évi költségvetés szerint az érintett összes tiszti és szolgai személyzet fizetése volt 89,415 ft 18 kr; a városi biztosok, szolgák és porosz­lók ruházata került pedig 8905 ft 8 krba,s igy az ösz- 87.es tisztikar és szolgai személyzetre tett kiadás csak 98,220 ft 26 kr volt. Ezen összegből esett a tanács- és törvényszék főbb tagjaira, úgy szintén az alpolgármester és főka­pitányra 10,200 ft, a szószólói hivatalra 1000 ft, a jegyzői hivatalra 4200 ft, iktató-hivatalra 1269 ft,iro­­da-személyzetre 5400 ft, irodai szolgákra 716 ft, levél­tári hivatalra 1288 ft, ügyészi hivatalra 2100 ft, szám­vevő hivatalra 3057 ft, pénztári hivatalokra 7088 ft, telekhivatalra 1384 ft, mérnöki hivatalra 700 ft, gaz­dasági hivatalra 1544 ft 30 kr, külvárosi törvényszé­kekre 3780 ft, kapitányi hivatalra 31,694 ft. 36 kr, egyházi karra 5223 ft 12 kr, tanodai személyzetre 5989 ft, orvosi személyzetre 2782 ft. Az említett évi költségvetésben voltak ugyan 16,836 ft 30 kr, mint indítványozott fizetések felvéve a számvevő, letét, jegyzői, gazdasági, iktatói, adó, házi, pénztári s gyám­hivatalok, úgy­szintén az orvosi és ok­tatási személyzet részére, az ezekben részint újonnan alakítandó hivatalok, részint pedig a fizetések sza­porítása tekintetéből, úgy­szintén a poroszlók számá­nak szaporítása miatt, de ezek a n. m. helytartó-ta­nács által helyben nem hagyatván, csak tervben ma­radtak. A városi tisztviselők és ezek özvegyeinek nyug­­pénze összesen 1833 ft 20 kr volt. Városi alapítványok és jutalmazásokra 642 frt, tűzoltó­szerekre pedig 1288 frt fordíttatott. A város által különböző czélokra felfogadott la­kásoknak bére 6183 frt 36 krba került, ezen kívül pe-

Next