Szabad Föld, 1974. január-június (30. évfolyam, 1-26. szám)

1974-04-28 / 17. szám

1971. Április 1s. Színház­­ a tizedik sorból A SIKER ÉS A BUKÁS: szerves része a színházi életnek. A siker — tegyük hozzá: a közönség és a kri­tika egyöntetű elismerése — a színházi ember számára mindennél többet ér. Ha si­ker van, a színész és ren­dező, s minden közreműkö­dő, elfelejt fizetésemelést kérni, eszébe sem jut, hogy átmenjen másik színházhoz. A siker a színház éltető ele­me. Ha a darab bukásra áll, ha a közönség immel-ámmal tapsol, s az­ elismerő taps helyett inkább a ruhatár felé igyekszik, a színház minden tagját elfogja a pá­nik, a félelem, a kedvetlen­ség. A színész ilyenkor leg­szívesebben elmenekülne, hogy senkivel ne találkoz­zék; még az udvariaskodó gratulációnak sem örül, mert a bukás — bár a színházi élet szerves és elkerülhetet­len része — szörnyű dolog. A színész még annak sem örül, ha a bukott darabot telt ház előtt játsszák. A telt házról ugyanis a leg­többször a közönségszerve­zők gondoskodnak, akik már bérletben, előre eladták a jegyeket. Talán ezért is ala­kult úgy a színházak sorsa, a pénztári bevételek szerint, hogy csak sikeres darabok vannak. Bukás nincs. De a színész tudja, ez csak lát­szat. Ő a közönség őszinte elismerésére vágyik. S ha ezt nem érzi, „ejti” a dara­bot, a szerepét. MIT LEHETNE TENNI azért, hogy minden darab sikert érjen el, ne legyen bukás? Szinte semmit. Köz­ismert, hogy az Egyesült Ál­lamokban — például —mi­lyen pánikban élnek a szín­házvezetők és a közremű­ködő művészek egy-egy be­mutató előtt. Egy-egy zenés játék költsége — a bemuta­tóig — sokszor eléri az egy­millió dollárt. Ezt a tete­mes kiadást napjainkban már nem egy ember, egy­­egy vállalkozó tőkés fedezi, hanem mindenféle módot megkeresnek erre. Van pél­dául egy ,,színházi­ lottó” új­ság, amelyben az olvasók még a bemutató előtt fo­gadnak, pénzt tesznek egy­­egy darabra. Ha a darab sikeres lesz, nyernek, ha megbukik, elvesztik pénzü­ket. Úgy hírlik, az esetek többségében — nyolcvan százalékában — elúszik a pénz. Holott az előadás költ­ségeit előteremtő tőkések igazán iparkodnak: a Broad­­wayn világhírű sztárokat szerződtetnek a főszerepek­re,­ a darabok megírására, a zene szerzésére elismert, gyakorlott embereket kér­nek fel. A kockázat mégis igen nagy. Bár egy világ­sikerű darab nyeresége többnyire fedezi a bukott darabok költségét. De ez enyhe vigasz. Aki többször is megbukik, az már nehe­zen talál magának tőkést. NÁLUNK NINCS efféle bukás. Sajnos, vagy szeren­csére? Nehéz erre hamarjá­ban válaszolni. Éppen a bérletrendszer következtében egy-egy bu­kott mű is megér húsz-har­minc előadást. S ez, akár­hogy is vizsgáljuk, már nem bukás. Művészileg igen, anyagilag nem. Az utóbbi években, évtizedekben szin­te alig fordult elő, hogy egy színpadi művet két-há­­rom előadás után le kellett volna venni a műsorról. Pedig némelyik megérde­melte volna. Napjainkban arról vetni észre, hogy egy darab si­kertelen, ha a nézőtér üres, annak ellenére, hogy a je­gyeket eladták. A közönség szájpropagandája „gondos­kodik” arról, hogy hírül ad­ja barátoknak és ismerő­söknek, mit nem érdemes megnézni. Azt még nem sikerült ki­deríteni bizonyosan, hogy a lapokban megjelenő kriti­kák mennyiben befolyásol­ják a nézők véleményét. Sokan az egymásnak élesen ellentmondó kritikák miatt megzavarodnak, sokan ép­pen a nagy port felverő, el­ítélő kritikák miatt néznek színpadi műveket, kíván­csiak, igazat írt-e az újság­író. Nemrégiben fordult elő ilyen eset, amikor egy vidé­ki város színházába messze földről elvándoroltak a színházbarátok, meggyőződni arról, hogy valóban olyan rossz-e az előadás, ahogy az egyik kritikus látni vélte. S aztán kiderült, ezúttal a kri­tikus tévedett, bukott na­gyot. Mert ez is előfordul. AZ BIZONYOS, ma még nincs biztos jele a bukás­nak. A sikernek sem. Az is előfordult nemegyszer, hogy a kritika által agyondédel­getett darab megbukott a közönség előtt. Az is bizo­nyos, hogy a bérletrendszer nyugodt munkát biztosít a színháznak. De abban is bi­zonyosak lehetünk, a szín­háznak sem jó a bukás. Sa­játos érdeke, hogy a bukott darabot ne erőltesse a kö­zönségre. Az efféle erőlkö­dés előbb-utóbb bizonyosan azt eredményezi, hogy a né­ző elpártol a színháztól. S a színész is elveszíti kedvét. Benkő Tibor Új könyvek Szép versek 1973. A kötet­ben publikált versek adják a már hagyományossá vált „lírai keresztmetszetet” az 1973-as év terméséből. (28 Ft. Magvető Könyvkiadó) Hidas Antal: Egy erős to­polya. A kötet több mint 50 éves költői pálya bemutatá­sára vállalkozik. A teljes életmű egy tudatosam vállalt, megkapó következetességgel megvalósított emberi —mű­vészi magatartást sugároz. (30 Ft. Magvető Könyvkiadó) Schneider: Városok Űrtől utópiáig. A szerző színvona­las, olvasmányos formában számol be könyvében a vi­lágtörténelem nagy városai­nak kialakulásáról, sorsáról és a városi életformának az emberiség múltjában, jelené­ben és jövőjében betöltött szerepéről. (63 Ft. Gondolat Könyvkiadó) Hume: Az emberi értelem­ről. Az európai felvilágoso­dás e nagy alakjának híres munkája 1748-ban jelent meg és máig a modern ismeret­elmélet egyik alapművének számít. (36 Ft. Magyar Heli­kon) A felsorolt művek kapha­tók az ország valamennyi könyvesboltjában. Olvasóink utánvéttel is megrendelhetik a 39. sz. Állami Könyves­boltban. 1085 Budapest VIII., József krt. 5 sz. SZABAD FŐÚT . Mint a ló, hogy gyarapítson... A panaszos levél egy ezerta­nyás alföldi faluból érkezett a szerkesztőségbe. Idősebb paraszt­asszony írta, a fia ügyében. Meg­látogattuk a családot. Az anya . Hatvanban lépett be az uram a téeszbe, ott van most is. Beteges, fáj a lába. Úgy gondol­tuk, hogy a két lány férjhez­­megy, ez a fiú pedig itt marad velünk, öregségünkre. De el­ment Pestre, parkettás lett, le is vizsgázott. Azt mondta, két­­három ezret is megkeres. Ren­geteg pénz! Mégse adott haza egy fillért sem. Elszórta, aztán jött haza kérni. Adtunk is, de mindig beszéltük a fejébe, hogy fogja meg a pénzt, tegyen fél­re, vigye valamire. Azt mondta, jól van, s csinálta tovább. Na, elvitték katonának. Majd ott megfogják. Nem az! Még talán rosszabb lett. A leszerelés után hazajött, azután visszament Pestre, másfél hétre, fölmondott, s itt van. Asszonyt hozott a ház­hoz, állami lányt, a papnál es­küdtek meg, a tanácsnál majd akkor, ha megjön a lánynak a papír a gyámhatóságtól, mert még kiskorú. Semmijük sincs. A fiam nem dolgozik, csak hé­be-hóba a téesznél, a lány var­rodába jár a szomszéd község­be, de mi pénzt keres? Én sem­mit sem láttam belőle. Feküd­ni, heverni az ágyban, azt sze­retik, de dolgozni, hogy látnak belőle valamit, hogy vinnék va­lamire, azt nem! Hát köteles vagyok én eltartani őket, van erre törvény?! Külön kosztra mentünk. Adtam nekik zsírt, fél oldal szalonnát, ezt-azt, hogy aztán keressék meg a többit. Semmi. A kislány, mármint­­, hogy a felesége, most kivett tíz nap szabadságot, és nézik az is­ten szép napját dolog nélkül. Meddig bírjam én ezt? Hát ha nem jó itthon a dolog, miért nem mennek el valahová, más­hova. Mennyit gürcöltünk mi az urammal, amíg lett ez a kis tanya, a föld, meg hát amink van. Ezek? Semmi! Mindent csak a készből. Hogy megfog­nának valamit, vinnék valami­re, gyűjtenének, hogy legyen. Ugyan... Az uramat is eszi a bánat. Pedig vettünk a gyerek­nek biciklit, motort, legyen ked­ve, azután a motort egy év alatt agyonvágta, nem kellett neki. Mondja, miért ver bennünket az isten?... A fiú — Beszél anyám mindent, megmondom én a szemébe is, hogy nem úgy van egészen. Nő­véreim férjhez mentek, én meg itt maradjak házipampuskának? Elmentem Pestre, dolgoztam, munkásszálláson laktam. Per­sze, hogy ment a pénz. Ahol tár­saság van, ott megy a pénz, mindenki tudja. Azért öltözköd­tem. Megvan nekem mindenem, ruhám, cipőm, ingem, gatyám. Gyűjteni, kuporgatni? — ehhh! Anyámnak csak az a pénz, amit odaadok. Tizenhét éves voltam, egy nyáron kerestem harminc mázsa árpát, ide hozták az ud­varra teherautóval. Aztán negy­ven mázsa kukoricát is. Hol van? Ki, hová tette? Én csak hazaadtam. Abból lett a bicikli meg a motor. Szétvágtam, ne hánytorgassák. A katonaság után hazajöttem, otthagytam a pesti vállalatot, akkor már meg­volt a menyasszonyom, most már a feleségem. Nem dolgo­zok? Nem a fenét. Január else­jétől a téeszben vagyok. Tag. Az építőbrigádba tettek, de ez fel­oszlott. Most fogatos vagyok, meg mindenféle. Meg lehet néz­ni, már eddig hatvan munka­napom van. Apám másfél hét alatt valami ötezeregynéhány tőkét metszett meg a téesz sző­lőjében, én három nap alatt 3295-öt. Ez nem munka? A ve­tés ezután jön, lesz dolog. Van háztájim is, abba is vetek. Hogy apám most is odavan mun­kán? Persze. Van egy ló itthon azzal szánt, vet, de maszekban, néni a téeszben. Az ő dolga, meg anyámé. Én itthon nem akarok dolgozni a tanya körül, nem tagadom. Itt semmi sem az enyém, minden a szülőké, ami az övék, az a szentség. A tanya, a belsőség, a ló, a tehén, a disz­nók, a malacok, a tyúkok. Én ezt gyarapítsam? Nekem sem­mi? Elmegyek én innen, csak hova? Van egy kis ház a szom­szédban, egy holdon áll, húsz­ezerért adnák. *Az kellene. Vagy egy másik tanya, messzebb, hét hold földdel, tizenötezerért. Ha az enyém volna ... Úgy, hogy a sajátom. Adják ki az örökrésze­met, aztán megvan. Elmegyek, élek a magaméban, a feleségem­mel. Akkor érdemes lesz dolgoz­ni. Az anya . Az örökrész? Jól van. Meg is tudnánk nekik venni azt a kis házat, vagy tanyát. De amink van, azért az uram meg én dol­goztunk meg. Istenem, mennyit robotoltunk, nélkülöztünk. Men­jenek el akkor, álljanak a ma­guk lábán, levesszük a kezün­ket róluk. És aztán mi lesz ve­lünk öregségünkre? Azzal ki törődik? Hátha majd kellene az a kis pénz, amit kiveszünk a takarékból a házra? Még búto­ruk sincs, csak ami rajtuk van, pár rongy. És jön a gyerek is, már útban van, sietős volt, úgy látszik. Nem értem én az egé­szet. Itt megvolna mindenük, ha minden passzolna. Hogy neki semmije sincs. Hát dolgozzon, keressen, gyűjtsön. Az apja is hívta munkába, nem ment, mert nem maga­ magának gyarapszik. Dolgozik a téesz­ben? Meg hogy a felesége a varrodában? Egy fillért se láttam tőlük. Hát hol van a pénz? Nincs sehol. Most külön koszton vagyunk, ez ne­kik is tetszik, de egy a kamra, egy a sparhelt. Nem értem én már ezt az egészet. A fiú — El is megyünk innen, ha csak tehetem. A kis ház a szom­szédban, vagy az a hétholdas Tanya__Onnan nem járhat be a feleségem a varrodába, de nem is kellene, a maga asszo­nya lenne. Tehén, malacok, ap­rójószág. Saját, nem a szülőké. Ha meg nem, akkor elmehet­nék én az ÁFORT-hoz dolgozni, az asszony maradna a varrodá­ban, s laknánk albérletben, a szomszéd faluban. Igaz, nyolc­százért havonta, de nem füg­gőségben, hogy számon tartsák még a pohár vizet is, meg hogy mennyit adunk haza. Mintha mi is a szülők tulajdona lennénk, és akár a tehén, vagy a ló, hoz­zuk a hasznot, gyarapítsunk. Gyarapítani, persze, de külön. Magunknak és magunkban.­­ A fiatalasszony (Nem szól, csendes, a szeme ide-oda rebben, talán nem is érti egészen, hogy az anya és a fiú szavai mögött mennyi min­den — a „van” és „nincs”, az „enyém” és „másé” ezeréves rögződése, és furcsán mai meg­­elevenedése — rejtőzik. Nevelő­szülőktől jött a fiúhoz feleség­nek, s otthont akart találni ma­gának is és a már megfogant, megszületendő gyermeküknek. Ha kérdezik, halkan, tétován válaszol. „Nekem jó a varrodá­ban is. Vagy a tanyán is. Egy­forma ... Majd az uram ... Majd lesz valahogy ...”) Ennyit jegyeztünk föl a be­szélgetésből. Nem is fűzünk hozzá kommentárt. Sokszínű a világ. Ez egy darabja. Hadd bízzuk az olvasókra — ha szük­ségesnek ítélik — a tanulságok levonását. Dér Ferenc

Next