Szabad Föld, 1980. július-december (36. évfolyam, 27-52. szám)

1980-12-28 / 52. szám

4 SMMDife D Kocsitisztítók: munka és gyertyaláng A mosószer- és ételszagú he­lyiségben lobogó gyertyaláng mellett vacsoráznak az asszo­nyok, kávézgatnak a férfiak. Valaki közülük — alig hallha­tóan — számolja: ugyan, hol köszönti az új esztendőt? Ott­hon, családi csókok és pezsgős­poharak között, vagy itt, a lak­tanyának nevezett várakozó­öltöző termekben, a Nyugati pályaudvar 18-as vágánya mel­letti, jobb sorsra érdemes épü­letben? Az óévi búcsúztató még odébb van: az égő gyertyák ka­rácsonyt idézik, az otthont, a fenyőillatot.* Juhász József, a­ kocsitisztítá­si reszort vezetője ma éppen szabadságon van — papíron. Az energikus fiatalember téliesen öltözve ül az irodájában — ap­rócska szoba az csupán. — Sze­rencséje van, hogy most itt ta­lál, mondja, vagy­­engem ál­dott meg Fortuna, hogy végre valakinek megmondhatom a magamét? Mindezt viccnek szánta, mert néhány perc múlva — kissé hig­gadtabban — nem is inkább a „magáét”, mint a reszort évti­zedes gondját-baját sorolja. • A reszort — azaz a hatvan­négy kocsitisztító — gondjait, bajait. — A pályaudvarra beérkező szerelvények kocsijainak kifo­gástalan tisztításához legalább kétszáz emberre lenne szüksé­günk, ám — a túras termelő­­szövetkezet takarítóbrigádját is beszámítva — most, az ünnepek alatt is csupán kilencvenkét ta­karító dolgozik. A többiek? Többi nincs ... Műszakonként 35—40 szerelvényt söpörnek-fer­­tőtlenítenek a kocsitisztítók. Ar­ra már nincs idejük, hogy föl­mossák a padozatot, végigcsúsz­­szák az ülések alját, ablakot va­rázsoljanak átlátszóvá. Szó, ami szó, a Nyugatiból nem éppen a legtisztább szerelvények gör­dülnek Vác, Mátészalka, Kecs­kemét felé. S tudja, milyen a be­érkező szerelvények „tisztasá­ga”? Tudom. Magam is vonatozó ember vagyok s bizony, elszo­morító némely útitársam visel­kedése. Telehamuzott padlók és ülések, szeméttel beszórt fülkék, összerondított mosdók — ilyen állapotban fut be egy-egy sze­relvény a Nyugati pályaudvar­ra. S ekkor az utasok elhagyják a kocsikat, hogy birtokba ve­gyék azokat a söprűvel, kapa­róvassal, bodegával fölszerelt kocsitisztítók. Hat-nyolc asz­­szony, hat-nyolc felé halad a szerelvények mellett, gépiesen térnek ki a testiben lerészege­­dett férfiak elől, s közömbös arccal mennek tovább ha leki­csinylő, megalázó mondatokat hallat egy-két bejáró diák. — Lekicsinylő, megalázó sza­vak­ ... Igen, van részünk ben­ne — mondja Baár Pálné, az Egyetértés kocsitisztító brigád vezetője —, de mi már föl sem vesszük. Többségünk 15—20 éve végzi ezt a munkát, takarítja a mások szennyét, az új dolgozók pedig... nem, nem ezért men­­­nek tovább néhány hét után. S nem is azért, hogy ha a kocsi­ban felejtett esernyőt az utas nem találja, mi vagyunk az el­sőszámú „tolvajok” — nem. Azt mondja nekem valamelyik nap egy új felvételis fiatalember: Ugyan, Erzsi néni! Fekete posz­tóval bekötöm az egyik sze­mem, kiállok a Körútra — óránként tizenegy ötvenet úgy is kereshetek ... A kocsitisztítók átlagórabére — Juhász József reszortvezető szerint — tizennégy forint, ám a huszonegy éve itt dolgozó Baár Pálnénak is csupán egy­­ötvennel több ennél. Az Egyet­értés brigád többi tagjának pe­dig még ennél is kevesebb. És mégis: a kérésre, hogy mióta végzik ezt a nehéz munkát, a kis kollektíva — heten vannak összesen — tagjai közül senki sem mond kevesebbet ,tizenkét évnél. Ennyi időt töltött el itt az Őrbottyánról bejáró Hufná­­gel Lajosné, harmadával többet a Pilisről ingázó Czinkos János­­né. A brigád egyetlen férfitag­ja, Gyulai Gábor pedig jövőre jubilál: harminc évvel ezelőtt fogta kezébe először a söprűt, a bodegát, a kaparóvasat. — Látja, már akkor is er a­­bernyúzó szerszámaink voltak — jegyzi meg Baár Pálné —, azóta sem változott a fölszere­lés. S most is ugyanúgy húzzuk magunk után az 50—60 méteres vízzel teli tömlőt, százméterek­re cipeljük a forróvizes vödrö­ket. Két évre kapunk egy bőr­talpú cipőt — két hónap múl­va eldobhatjuk. Messziről rikí­tó, bumfordi pufajkanadrágot ad a főnökség — inkább a ké­nyelmesebb, otthoni ruhánkat viseljük. — És mégis: tizenöt, húsz, sőt, harminc éve itt, együtt dolgoz­nak ... — Arra kíváncsi, miért? — kérdezi vissza a brigád legidő­sebbje, Récsi Mihályné. — Én tíz éve mentem nyugdíjba, még­is dolgozom. Nem tudom ezt a családot elhagyni. Bizony, aki itt megmarad, az már család­tagnak számít. Talán ezért... — így igaz — mondják az asszonyok. Baár Pálné előveszi a brigádnaplót: — A tizenkettedik. 1908-ban alakult az Egyetértés brigád. A mozgalomba embereket bevon­ni, szervezni nem volt nehéz feladat. Aki jelentkezett, azelőtt is rendesen elvégezte a munká­ját. A problémák eleinte az egyébként készségesen vállalt társadalmi munkák teljesítése során adódtak. Napi 10—12 órai munkaidő után újra kocsira menni? A többiek megmoso­lyogtak bennünket: „Miféle, do­log ingyen folytatni a munkát?” És a család is megsínylette a távollétet, pedig valamennyi­ünknek volt, van kisgyereke...­­ Ma már — követve az Egyet­értés példáját — a kocsitisztí­tók körében szerveződött másik négy szocialista kollektíva tag­jai is szó nélkül bennmaradnak, vagy az alig nyolcórás pihenés után visszautaznak takarítani. Különösen ilyenkor, a téli csúcs­­forgalom közepén. A brigádnapló lapjain sok kö­zös összejövetel dátuma szere­pel. Az asszonyok férjeik, gyere­keik társaságában voltak szín­házban, cirkuszban, moziban, látogatták a múzeumokat, kiál­lításokat. Gyakorta fölkeresik az egyik, Gorkij fasori kisegítő is­kolát — a kisdiákoknak apró ajándékokkal kedveskednek. Ha valamelyikőjük beteg — sajnos, most éppen munkatársnőjük, Fa­lusi Józsefné az —, féltő gond­dal ápolják, bátorítják. S íme, egy frissen kelt gratuláció: Al­földi­­ Ferencnének szól, aki nyolc éve munkásőr s legutóbb kiváló eredményt ért el éleslö­vészetben ... — Kevesen vagyunk, nagyon sokat kell azért a szerény fize­tését talpalnunk — mondja a brigádvezető. — Mégis, a sze­relvényeken észrevenni, hogy melyiknek a tisztítása volt a mi feladatunk. S azokban a kocsik­ban talán az utasok is jobban vigyáznak a tisztaságra. A laktanyának nevezett vára­kozó-öltöző termek egyikében, az asztalom álló karácsonyfa gyertyáit ma Erzsiké gyújtotta meg, őt illeti a „háziasszony” tisztes elnevezés. Őt, Baár Pál­­nét, az Egyetértés szocialista brigád vezetőjét. Karácsony előtt jó héttel készülődtek már ajándékozásra, egymást meg­lepni az asszonyok és férfiak, a Nyugati pályaudvar kocsitisztí­tói. Az Istvánok, Jánosok köny­vet kaptak, az Évák virágot, a tavaszi legények cigarettát és dezodort a nyári leányok. Most, a lobogó gyertyalángok fénye mellett köszönik egymásnak a figyelmességet. Családias, meleg szavakkal, fenyőillatú, munkás műszakon. Besze Imre Robi—50 Itt az első szállítmány! — Végre megkezdtük a hosz­­szú éveken át hiányolt rotációs kapuk, illetve a kerti kistrakto­­rok gyártását, így fogadott ez év nyarán dr. Kenyeres Tamás, a Veszprémi Mezőgép Vállalat főmérnöke. Azóta több kiállításon is láthat­tuk a szép megjelenésű Robi—50 nevű kistraktort. Ettől kezdve viszont egyre gyakrabban hall­hattuk a kertészkedőktől, ház­táji gazdálkodóktól. — Miért mutogatják, ha a szaküzletekben nem kapható? — Ez még a piackutatás idő­szaka, ugyanakkor készülünk a sorozatgyártásra — így válaszolt a főmérnök. Mivel ilyen jelle­gű ígéretekkel már — más te­rületen — gyakran találkozha­­­tunk, ám az ígért áru elmaradt, arra kértük a főmérnököt: ha majd a szaküzletekbe is meg­kezdik a kisgépek szállítását, értesítse szerkesztőségünket. November utolsó napjaiban megérkezett a hívás, mi pedig Veszprémbe indultunk. Megér­kezésünk után, Labudek Tibor, a termelési főosztály vezetője, a gyár udvarán sorakozó gépko­csikra mutatott: — Indul az első szállítmány. Amit ígértünk, teljesítettük. Legalábbis részben. Ugyanis mi 1981-re ígértük a rotációs kapu­kat, de 370 darabot már a ka­rácsonyi ünnepek előtt eljutta­tunk a boltokba, hogy ezzel is gazdagodjon az ajándékok vá­lasztéka. Néztük a dekoratív megjele­nésű kistraktort, láttuk­, hogy francia kooperációban készült, önkéntelenül is arra gondol­tunk, vajon mennyi devizába kerül ez az országnak. Aggá­lyainkat azonban gyorsan el­oszlatta a főosztály vezetője. — Csak devizatakarékos ter­mék gyártására vállalkoztunk, ezért is húzódott el ennyire a kistraktor elkészítése. Jóleső érzéssel hallgattuk, hogy egyetlen dollárt sem kell kiadnunk a licencért, a kismo­torért. Hazai gyártmányú adap­terekkel fizetünk. De vajon mi­lyen adapterekkel kapható ez a kertitraktor? — Az első szállítmány még csak rotációs kapával kerül a boltokba. Az ára pedig 13 600 Ft. De 1981-ben már megvásá­rolható a hozzá való két kerék, a töltögető eke, a pázsitnyíró, az öntözőszivattyú és a pótko­csi is. Megtudtuk, hogy a tengely, illetve a kerekek nyomtávja ál­lítható, akárcsak a rotációs ka­pa. A tengelyvégek mindkét ol­dalon tíz-tíz centivel rövidít­­hetők, illetve hosszabbíthatók. Ezáltal a rotációs kapa 40 és 60 cm szélességre állítható, akár­csak a kerekek. Kitűnőnek bi­zonyul­­az öntözőszivattyú is, ami óránként 6000 — hatezer — liter víz kilocso­lására alkalmas. Használható házikertek, meleg­ágyak locsolására, de akár gép­kocsik mosására is. Az üléssel, rögzítőfékekkel ellátott utánfut­­ó pedig 250 kg teherbírású. Kérdésünkre, hogy mikor kap­hatók az említett adapterek, a következő választ kaptuk: — A kerekek és a pótkocsi már 1981 első negyedében, a többi a második negyedévben. Ezek szerint a kistraktorral már kora tavasszal közlekedhe­tünk, kapálhatunk. Májusban pedig már a pázsitnyírót, a lo­csoló szivattyút és a töltögető ekét is használatba vehetjük. Bizonyára örömmel fogadják a kertészkedők, de gyárt-e kel­lő mennyiséget az ipar? — A piacfelmérés szerint évi 10—15 ezer darab az igény. Mi 15 ezer kertitraktort — termé­szetesen adapterekkel együtt — leszállítunk 1981-ben. Sőt a kö­vetkező években már a növek­vő exportigényt is kielégítjük. — Sikerült-e biztosítani a ga­ranciális javításokat? — Ezt a feladatot az Agro­­szer látja el. Központja Lajos­­mizse, de az országban még 10 szerviz áll a géptulajdonosok rendelkezésére. Erről és az egyéb tudnivalókról a gépvá­sárláskor pontos tájékoztatást kapnak a vevők. Minden teen­dőről használati tanácsadók ad­nak tájékoztatást. .­ Mivel az alkatrészellátás a legtöbb gép esetében akadozik, megkérdeztük: milyen ellátás­ra számíthatnak a Robin 50 tu­lajdonosai? — Úgy vélem, ebben a tekin­tetben sem lesz panasz. A mo­toralkatrészekről a francia cég, a többiről pedig mi gondosko­dunk ugyanolyan pontosan, mint az általunk forgalomba kerülő egyéb mezőgazdasági kisgépekről. Ebben az esetben elfogadható garanciának vehetjük az alkat­részek feltátását. A veszprémi Mezőgép gyártmányaihoz — terménydaráló, szőlőprés, szőlő zúzó, a zúzó és bogyózó, vala­mint a fejőgéphez — ugyanis még soha sem hiányoztak az al­katrészek. Reméljük, ezt a jó hagyományt ezután is fenntart­ják a veszprémiek. Sárdi Ferenc A 250 kg-os teher szállítására alkalmas, rögzítőfékkel rendel­kező pótkocsival. A Rabi—50 univerzális kerti kisgép rotációs kapával 1980. DECEMBER 11

Next