Szabad Föld, 1985. január-június (41. évfolyam, 1-26. szám)

1985-06-01 / 22. szám

1985. JÚNIUS 1. Hol kapható olcsó szóllás? Vajon hol kapható ol­csó szállás? A válasz bi­zonyára sok országjárót érdekel. Azt mindeneset­re nem árt tudni, hogy a magyarországi szálláshe­lyeket — a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően — öt kategóriába sorol­ják, mégpedig: szállodák, fogadók, kempingek, üdü­lőházak és turistaszállá­sok. Ezek az úgynevezett kereskedelmi szálláshe­lyek, ahol — a fizetőven­dég-szolgálattal együtt — ma már csaknem négy­­százezer személyt tudnak egyidőben fogadni. D­IDURINfoRM Az olcsóbb le­hetőségeket ke­reső turisták figyelmét első­sorban a foga­dókban és az üdülőházak­ban levő szobákra hívjuk fel, de számításba jöhet­nek a szerényebb, egy-két csillagos szállodák is. Ezekben személyenként 100-200 forintért kapható szállás egy-egy éjszakára. A turistaházakban még kedvezőbb az ár, igaz, hogy több ágyas szobák­ban, de 40­00 forintért le­het megszállni. Az említett választékot­ a nyári vakáció idején bővítik az Express által bérelt kollégiumok. Az idén Budapesten hét, vi­déken pedig 38 diákott­hon nyitja meg kapuit az országjáró diákok előtt, így a fővároson kívül Pé­csett, Kecskeméten, Ba­ján, Békéscsabán, Gyulán, Miskolcon, Szegeden, Győrött, Székesfehérvá­rott, Debrecenben, Eger­ben, Pásztón, Kaposvá­ron, Nyíregyházán, Szol­nokon, Szekszárdon, Szombathelyen, Veszp­rémben és Zalaegersze­gen is várják a fiatalokat a kollégiumokban. A szál­lás díja Budapesten 70— 200 forint közötti, vidéken pedig 20—120 forint kö­zötti. A családi üdülések ked­velt színhelyei a vízparti üdülőterületek, amelyek az utóbbi években már nemcsak a Balaton és a Velencei-tó mellett, ha­nem kisebb tavak partján is kiépültek. A Bánki-tó partján a Tó-motelben, az Abaligeti-tó partján a Barlang turistaszálló több ágyas szobáiban lehet olcsón megszállni. A Du­na holtágai mentén pél­dául a Fadd-Domboriban épült Hullám Szállóban, a vízisport-centrumként is­mert bajai üdülőkörzet­ben pedig a Duna szálló­ban kapható olcsó szállás. A Balatonnál szintén ér­demes körülnézni: Bala­­tonkeresztúron a Bél Má­tyás turistaházban, Szár­szón a turistaszállóban, Szemesen a Lidó fogadó­ban, Boglárlellén a Hotel Platánban, Badacsonyőr­­sön az Egri József fo­gadóban, Balatonalmádi­ban a Kék Balaton fo­gadóban kínálnak kedve­ző áron szállást a vendé­geknek. A hegyvidéket kedvelők számára meglehetősen gazdag a választék, hi­szen több turistaház és fogadó is épült ezeken a helyeken, így például Aggteleken a Barlang tu­ristaszálló, Bakonybélben a Gerence fogadó, Farkas­gyepűn a Boroszlán foga­dó kínál olcsó szállást, a Zemplénben pedig Bol­dogkőváralján, a Vértes­ben Gánton és Móron ta­lálható hasonló kedvező lehetőség. Az Alföldre utazók Békésen a Hotel Dübögő, Csongrádon a Hotel Erzsébet, Dömsö­­dön a Pegazus fogadó, Gyomaendrődön a Körös fogadó, Gyulán a Bene­­deki fogadó és a Komló fogadó szobáiban kaphat­nak olcsón helyet. A fizetővendég-szolgá­lat szobáinak árai szintén az olcsóbb kategóriába sorolhatók; vidéken pél­dául — a komfortfokozat­tól függően — személyen­ként 60-160 forintot kér­nek egy-egy éjszakára a szállásért a vendéglátók. Ez az ajánlat persze korántsem teljes, bővebb információt a Tourinform 179-800-as telefonszámán kaphatnak az érdeklődők. Ismét felhívjuk figyelmü­ket: olvasóink számára a Tourinform egy új lehe­tőséget is kínál. Vállal­koznak rá, ha van olyan kérdésük, amely a hazai üdülésekkel, utazásokkal kapcsolatban különösen érdekli önöket, és — a Szabad Földre hivatkozva — megírják címükre (Tourinform szerkesztő­ség, 1364 Budapest, Pf. 4 ), hamarosan személyre szóló választ kapnak tő­lük. Vadállományunk és a vadászok Vadásztársaságaink idén is elvégezték a kötelező télvégi vadbecslést, a te­let átvészelt vadállo­mányuk — az idei törzs­­állomány — számbavéte­lét. Nézzük hát vadfajon­ként, mennyi vadat is ha­gyott meg a tél. (Az idei számok mellett zárójelben" feltüntetett szám az előző évi becslésre vonatkozik.) Kezdjük az apróvad­dal. Mezei nyálból 736 000-et (722 000), fácán­ból 1 167 500-at (1 445 500) számoltak, fogolyból pe­dig csak 87 200-at (104 000) találtak. Nagy­vadjaink közül ötből 191 SOO-at becsültek — 64 600 bakot, 79 200 sutát és 47 000 gidát. Szarvas­ból 28 400-ra becsülték az állományt — bika 10 700, tehén 11 200, borjú 6500. Dámból mintegy 2500, muflonból pedig csaknem 3000 darabos az állo­mány. A vaddisznók szá­ma pedig mintegy 18 000. Amint a számadatokból kitűnik, nyúlból vala­micskével javult az állo­mány, fácánból azonban több mint 200 000-rel ke­vesebb az állomány a ta­valyinál. A foglyok száma szintén lecsökkent. Ez utóbbiak gyarapítása azonban elengedhetetle­nül fontos. Nagyvadjaink mindegyikénél nagyobb az idei törzsállomány a tavalyinál. Itt az eredmé­nyes selejtezésre, vala­mint a kívánt ivararány beállítására és tartására kell nagyobb gondot for­dítani. Ezt kívánják a mező-, erdő- és vadgaz­dasági érdekeink. Külö­nösképpen a vaddisznóál­lomány apasztását kell jobban szorgalmazni; az eddiginél ezt — mezőgaz­dasági érdekeinken kívül — apróvadállományunk sikeres tenyésztése­ is megkívánja. Az apróva­das területeken nem le­het helye a vaddisznónak, mert ellenkező esetben apróvadtenyésztésünk — kiváltképpen a fácáné — sínylené meg a vaddisz­nók károsítását. Végül: hogyan alakult a sportvadászok, valamint a hivatásos vadászok (vadőrök) száma a vadász­idény kezdetére? A tavaly meglévő 751 vadásztársa­ság ez évben öttel gyara­podott, az 55 bérkilövő vadásztársaság pedig há­rommal több a tavalyi­nál. Vadásztársaságaink­nál a taglétszám az előző évihez képest 620-szal nö­vekedett, tehát mintegy 32 ezerre tehető. A 800 „vadászjelöltből” pedig hamarosan teljes jogú vadász lesz. A női sport­­vadászok száma ez évre mintegy 10 százalékkal növekedett és számuk már meghaladja a 300 főt. Vadőrként másfél ezer személyt foglalkoztatnak. Legtöbbjüknek már meg­van a szakmunkás képe­sítése, de található közöt­tük technikumi, sőt főis­kolát végzett hivatásos vadász is. Dr. Bertóti István A párhuzamos karkezdésnő! Egy-egy útvonalon — adott idő alatt — annál több jármű haladhat át, minél több azon az úton a forgalmi sávok száma. A több forgalmi sáv növe­li az út átbocsátóképes­ségét, s általában kényel­mesebbé teszi a közleke­dést, mivel a szembejövő forgalom miatt a többé­­kevésbé mindig veszélyes előzésekre nem kerül sor. Ha a forgalmi sávok fel vannak festve az útbur­kolatra , nem is okoz gondot a párhuzamos közlekedés. A kijelölt sá­vok viszik az autósokat, motorosokat... Ha azon­ban nincs felfestés, igen sokan megzavarodnak, amikor egy másik jármű egyszercsak melléjük ke­rül, s velük egy magas­ságban folyamatosan mo­zog. Fontos tudnivaló e té­ren, hogy akár jelölik út­burkolati jellel, akár nem, ha egyszer az úttest jobb oldalán két, vagy több forgalmi sáv áll a vezetők rendelkezésére, akkor az úttest párhuza­mos közlekedésre alkal­mas, s hogy ilyen kiala­kulhat rajta, arra számí­tani kell! Az is teljesen mindegy, hogy az adott út osztott pályás, egyirá­nyú vagy éppen körfor­galmú út — a kritérium csak ennyi: ahol az azo­nos irányú forgalom szá­mára két vagy több for­galmi sáv áll rendelke­zésre, ott párhuzamosan lehet közlekedni. Mint ismeretes egy forgalmi sáv általában három méter szélességű, ezt vehetjük alapnak a párhuzamos közlekedés lehetőségének e becslésé­nél. A három méternél keskenyebb forgalmi sá­vot (mert azért lehet ilyen is!) mindig útbur­kolati jelek mutatják a közlekedőknek. KÖZLEKEDÉSI ÉRDEKESSÉGEK A közlekedéslélektan újabban sokat foglalkozik a járművezető érzelmi­indulati életével is. Kide­rült ugyanis, hogy na­gyon sok esetben éppen a vezető érzelmi ki­egyensúlyozatlansága rej­lik egy-egy baleset hátte­rében. Általában minden in­dulati kitörésnek vala­milyen előtörténete, előz­ménye van. A közleke­désben mindennaposak a konfliktusok, az ún. sé­relmek — azok az akadá­lyoztatások, amelyeket a többi partner részéről ta­pasztalunk. A vizsgálatok kimutatták, hogy akár­csak egy meg nem kapott elsőbbség is, vagy pl. egy erőltetettebb előzés, stb. képes a vezetőkben indulási feszültséget ger­jeszteni. Ez ugyanabban a pillanatban még nem mutatkozik meg, mert nem áll módunkban azt levezetni. A magatartá­sunk azonban már fe­szültebbé válik. Aztán is­mét belekerülünk egy olyan helyzetbe, hogy új­ra konfliktust kell átél­nünk ... Lehet, hogy ez sokkal kisebb konfliktus, mint az előző, és normá­lis körülmények között nem is reagálnánk rá, ám a felgyülemlett indulati feszültségek itt levezetést találnak és szinte robba­násszerűen jutnak a fel­színre. A vezetés során tehát igen gyakori az, hogy az egyik helyzetből szárma­zó indulati feszültséget átvisszük egy másik hely­zetbe, s ott jut felszínre Az olyan esetek többsé­gében is, amikor a gépko­csivezető heves indulati kitöréssel reagál a to­vábbhaladását csak egy kicsit is akadályozó má­sik partnerre, hasonló do­log történik: valamilyen másik helyzetből szárma­zó indulati feszültségét vezeti le ilyenkor. Petress István SZABAD FÖLD 17 Alkohollal hajtott erőgépek A gázturbina gyors elterjedését két tulajdonsága ma­gyarázza. Az egyik: percek alatt üzembe helyezhető; a másik: az üzemanyag tekintetében a gázturbina nem túlságosan igényes, hiszen hajtható földgázzal, városi gázzal, benzinnel, gázolajjal, vagy más, gázosítható szénhidrogénnel. Újabban már az alkohol (etanol) is besorolható a lehetséges üzemanyagok közé, miután a szakembereknek sikerült egy olyan, teljesen meg­bízható, nagy élettartamú, alkoholüzemű gázturbina­családot létrehozniuk, amely áramtermelésre és gáz­­kompresszorok sió­­hajtására alkalmas. Az alkohol fű­tőértéke 40 százalékkal kisebb ugyan, mint a benziné, ám ez mégsem jelenti azt, hogy ennek arányában — azonos teljesítmény eléréséhez — több kellene belőle, mint benzinből. Az alkoholmolekulában ugyanis 35 százalék oxigén van, ezért az elégetéséhez jóval ki­sebb levegőfelesleg kell, mint a szén­hidrogének elége­téséhez. Így végső soron ugyanakkora teljesítményhez csak 15-20 százalékkal több alkoholt kell felhasználni, mint szénhidrogént. Sok ország — pl. Brazília — abban a szerencsés helyzetben van, hogy óriási, évről évre megújuló nyers­anyagmennyiség áll rendelkezésére az alkohol gyártá­sához. Ám a legutóbbi időkig az alkoholárban nem tudott versenytársa lenni a benzinnek. Most remélhe­tőleg megváltozik a helyzet, miután ausztrál kutatók­nak sikerült, egy olyan baktériumtörzset találniuk, amellyel kétszer-háromszor gyorsabban és olcsóbban készíthető alkohol, mint a hagyományos úton, élesztő­­gombák közreműködésével. A baktériummal végzett fermentálással — azonos mennyiségű szénhidrátból — több alkohol is kapható, s az új technológiai folyamat­nak az az előn­ye is megvan, hogy jóval egyszerűbb készülékek szükségesek hozzá. A kutatók hazája, a szénhidrogéneket jóformán teljesen nélkülöző Ausztrá­lia már csak azért is nagy várakozással tekint e gyár­tástechnológia felé, mivel még ma is 26 millió hektár­nyi kihasználatlan, de növénytermesztésre alkalmas területe van. Az már eddig is tisztázódott, hogy gépkocsik üze­meltetésénél mintegy 20 százalék alkohol minden to­vábbi nélkül hozzákeverhető a benzinhez. Olcsó alko­hol birtokában ez máris 20 százalékos benzinmegtaka­rítást tenne lehetővé. De az is nagy megtakarításokat eredményezhetne világszerte, ha áramtermelésre is széles körben lehetne használni az alkoholt. Csontok és csontvázak Bármilyen furcsa, az emberi csontváz csontjainak számát lehetetlen meghatározni. Először is azért, mert az emberek között eltérések vannak ebben is, így az emberek kb. 20 százalékánál különböző a csigolyák száma. Ezenkívül minden huszadik embernek van egy felesleges bordája, és ez a férfiaknál háromszor gyako­ribb, mint a nőknél. Továbbá a csontok mennyisége a korral változik: az idők folyamán néhány csont ugyanis szoros heggel összeforr. Ezért nem mindig vi­lágos, hogyan számoljuk meg a csontokat. Például a keresztcsont nyilvánvalóan öt összenőtt csigolyából áll. Mármost ötnek vagy egynek számoljuk? Ezért a komolyabb útmutatók óvatosan „200-nál valamivel több” csontot említenek. Ezek közül a leghosszabb a combcsont, amely az ember magasságának kb. 27,5 szá­zalékát adja. A legrövidebb a kengyel — a hallócson­­tok egyike —, 3-4 milliméter. Bizonyára kevesen tudják, hogy a bemutató célokat szolgáló emberi csontvázak legfőbb exportőre India. A fiatal korukban elhalálozott, szegény sorsú indiaiak közül jónéhányan nyugat-európai és amerikai orvosi egyetemekre kerülnek haláluk után. A szubkontinen­­sen több specialista intézi a földi maradványok időt­­állóbb részeinek kivitelét, mintegy évi egymillió dollár bevételt hozván az országnak a csontvázexport révén. A begyűjtött holttesteket átlag hét dollárért veszik meg. A tetemek megtisztításával és kémiai kezelésé­vel foglalkozóknak nincs könnyű dolguk, néha öt holt­testre is szükségük van, hogy összerakhassanak egy használható csontvázat. A nyugat-európai és észak­amerikai egyetemeken ugyanis nagy gondot fordíta­nak arra, hogy a csontok és a fogak épek legyenek, és ezt a körülményt a 40 éven felüliek tetemei már több­nyire nem elégítik ki. Jóllehet ma m­ár műanyagból is készítenek emberi csontvázakat, de a legtöbb egye­tem és laboratórium demonstrációs célokra szíveseb­ben használja a valódi csontvázakat.

Next