Szabad Föld, 1986. január-június (42. évfolyam, 1-26. szám)

1986-02-15 / 7. szám

1981. FEBRUÁR 15. Tavaszünnep „10 nap, 100 helyszín, 1000 esemény” — hirde­tik a budapesti tavaszi fesztivál plakátjai. Az immár hagyományos ta­vaszünnepet március 14. és 23. között rendezik meg, és nemcsak a fővá­rosban, hanem Sopron­ban, Szentendrén, sőt idén már Kecskeméten is rendkívül gazdag művé­szeti és szórakoztató programból lehet válo­gatni ezekben a napok­ban. Tavaly már több mint 700 ezren vettek részt a fesztivál rendez­vényein — köztük több tízezer külföldi is —, és a szervezők remélik, hogy a mostani még több érdeklődőt vonz majd. A komoly­zenei progra­mok ezúttal Liszt Ferenc művészetéhez kapcsolód­nak, mivel az idén van születésének 175., és ha­lálának 100. évfordulója. A többi közt a Pesti Vi­gadóban magyar rapszó­diáiból rendeznek kama­raestet, a Zeneakadémián Lehotka Gábor Liszt-est­jére kerül sor, a Mátyás­templomban a Koronázá­si misét adják elő. A Győri Balett ősbemutató­val adózik a nagy zene­költő emlékének, ugyan­is Liszt Christus című oratóriuma ihlette a tár­sulatot a Jézus, az em­ber fia című produkció­juk létrehozására, ame­lyet a Sportcsarnokban láthat a közönség. A fő­városban és Sopronban Liszt-kiállítást is rendez­nek. A budapesti színházak­ban a fesztivál idején nyolc bemutatót tartanak és első ízben — vidéki együttesek részvételével — megrendezik az orszá­gos kamaraszínházi ta­lálkozót, amelynek a Radnóti Színpad ad ott­hont. A képző-, az ipar­és a fotóművészet iránt érdeklődőket több tárlat várja. Ezek közül talán a legígéretesebb a Nem­zeti Galériában, A ma­gyar művészet 1986—1919 címmel megrendezett szecessziókiállítás, ame­lyen festmények, szob­rok, érmek éppúgy lát­hatók, mint kerámiák, bútorok, könyvek, vagy az öltözködéskultúra em­lékei. Az V. World Press Photo-kiállítás a Buda­pest Kongresszusi Köz­pontban látható majd, a Vigadó Galériában pe­dig az USA-ban élő, Ké­pes György művészetével ismerkedhetnek a látoga­tók. Az ifjúsági- és gyer­mekprogramok bősége is mutatja: a fesztivál va­lamennyi korosztályé. Lesz kirakodóvásár, tán­cos-zenés utcai felvonu­lás, szabadtéri koncert, játékos sportverseny és -vetélkedő, a Petőfi Csar­nokban pedig — első ízben — bohóctalálkozó. A sportesemények sem hiányzanak, a többi közt ismét rendeznek nemzet­közi sakkversenyt, vete­­ránautós-találkozót, ví­zilabdakupát. A leg­több látogatója nyilván most is az Utazás ’86 ki­állításnak lesz; a BNV területén hazai és külföl­di utazási irodák ajánla­taiból választhatnak az érdeklődők. Itt rendezik meg március 14-én Yoko Ono békekoncertjét, és itt kerül sor március 14. és 19. között az I. orszá­gos (nyílt) mikroszámí­­tógépes találkozóra is. Sopronban Cziffra György hangversenye, Gershwin-est, fúvószene­karok találkozója, Koncz Zsuzsa koncertje is sze­repel az ajánlatok között. Bizonyára sok érdeklődőt vonzanak majd a Sopron Szállóban rendezendő — árubemutatóval egybekö­tött — burgenlandi gaszt­ronómiai napok is. Szent­endrén megrendezik a megyei Liszt-verseny győzteseinek gálaestjét, lesz zenés városnézés és gyermek néptáncegyütte­sek bemutatójára is sor kerül. Érdekesnek ígérke­zik a városkában vendé­geskedő Szabolcs-Szatmár megye programja: fellép­nek a megyei néptánc­együttesek, rendeznek műemlékfotó- és népmű­vészeti kiállítást, szatmá­ri vacsoraestet, valamint bemutatót és kóstolót szatmári parasztételekből. A fesztivál rendezvé­nyeire már kaphatók a fesztivál jegyirodájában jegyek, Budapesten a (VI., Népköztársaság út­ja 18.), az Országos Fil­harmóniánál (V., Vörös­marty tér 1.), és termé­szetesen valamennyi hely­színen, illetve az uta­zási irodákban. A MÁV a Budapestre utazók szá­mára 50 százalékos vas­úti kedvezményt nyújt. A budapesti tavaszi fesztivál és a soproni, a szentendrei, a kecskemé­ti tavaszi napok esemé­nyeiről bővebb felvilágo­sítást a Tourinform 179- 800-as telefonszámán kaphatnak az érdeklő­dők. Bélyeggyűjtőknek A Magyar Posta feb­ruári újdonságai: 14-én hat bélyegből álló sort szentelnek a Halleje üs­tökös nemzetközi kutatá­sának. Az egyik címleten Ed­mund Halley (1656— 1742) csillagász arcképét örökítették meg, aki fel­fedezte a később róla el­nevezett üstököst. 20-án négyforintos bélyeggel emlékeznek meg Kun Béláról (1886—1939), a magyar és a nemzetközi munkásmozgalom kiemel­kedő személyiségéről, a Kommunisták Magyaror­szági Pártja egyik alapí­tójáról és vezetőjéről. (Ugyanezen a napon a Szovjet Posta is tízképe­­kes bélyeggel emlékezik meg róla.) 21-én a Chal­lenger amerikai űrrepü­lőgép tragikus sorsú uta­sai emlékére blokk je­lenik meg. Afrika veszélyben cím­mel az Egyesült Nemze­tek Szervezete bélyegsort adott ki. A Szovjet Pos­ta S. V. Geraszimov, ne­ves festőművész (1885— 1964) arcképét ábrázoló bélyeget jelentetett meg, míg egy sorban kihaló­­félben levő állatok vé­delmére hívta fel a fi­gyelmet. Az ENSZ Élel­mezési és Mezőgazdasági Szervezete fennállásának 40. évfordulójára a Jeme­ni Népköztársaság bé­lyegpárt bocsátott le. Az ENSZ 1986-ot a béke nemzetközi évének nyil­vánította. Tiszteletére csehszlovák, bolgár és osztrák bélyegek jelentek meg. Nem kell írnia, csak egy bélyeget felragaszta­ni, aki Írországban sze­relmes levelet akar kül­deni. A szavakat pótló bélyeg ugyanis piros szí­vekből font virágcsokrot ábrázol és még az is raj­ta van angolul: Love (szerelem, szeretet). A távolkeleti országok­ban a tigris jegyében kö­szönt be az újév, amint kínai, koreai és macaói bélyegeken láthatjuk. A gyermekek közlekedésé­nek biztonságár­a figyel­meztet a holland sor. Az automobil centenáriumá­ról a Német Szövetségi Köztársaság bélyegen is megemlékezett. Népvise­letet mutat be a belga sor. Vízi madarakat lát­hatunk svéd bélyegeken. A turisztikát népszerűsí­tik spanyol bélyegek. Ré­gi postás egyenruhák sze­repelnek a Német De­mokratikus Köztársaság bélyegein. Megjelent a hagyományos francia bé­lyegnapi bélyeg. A sport támogatására Svájc fel­áras bélyeget bocsátott ki. Műszaki hiba — kötelező megállás Ha a járművezető olyan hibát észlel a ko­csiján, amely balesetet okozhat, köteles a jár­művét haladéktalanul megállítani. Érthető a szigorú kötelezettség, hi­szen a műszakilag nem biztonságos autó, motor­kerékpár, ha mozgásban marad, folyamatos bal­esetveszélyt jelent a for­galomban részt vevők számára. A hiba észlelé­se és elhárítása amúgy is érdeke a jármű veze­tőjének, mivel a kezdő­dő hibák így hamarabb, egyszerűbben és keve­sebb anyagi áldozattal is kijavíthatók. Fontos szempont saját épségé­nek védelme is. A KRESZ felsorol né­hány műszaki hibát, így ha elromlik a kocsi kor­mányszerkezete, az üzemi fékberendezése, ha nem működik egyik féklámpá­ja sem — nem szabad továbbhaladni! Tilos a további közlekedés akkor is, ha az irányjelző be­rendezés romlik el, ez esetben azonban van ki­vétel: ha ugyanis kézzel is megfelelő irányjelzés adható — pl. az utas közreműködésével —, ak­kor nem kell leállítani az autót. Megállásra kö­telez bennünket az is, ha a bal oldali első vagy hátsó helyzetjelző lámpa nem világít. Itt is van azonban kivétel, hogyha a jármű kivilágítása nem szükséges, illetve ha az elromlott lámpa más lámpával helyettesíthe­tő... A helyettesítő lám­pa azonban nem lehet a távolsági fényszóró, s nem lehet a hátsó hely­zetjelző ködlámpa sem. A motorosok számára érdemes külön kiemelni, hogy ha a motorkerékpár féklámpája romlik el, azonnal meg kell állni, mert a felemelt karral adott jelzés nem pótolja a féklámpát! Természetesen lehetsé­gesek m­ás műszaki hi­bák is, amelyekről a KRESZ nem szól tétele­sen. A balesetveszély azonban mindig megál­lásra kötelez. TÉLI VEZETÉSTECHNIKA A téli időszak elsősor­ban nedves, havas, jeges utakat jelent a járműve­zető számára. A vezetés alapvető szabálya nem lehet más, mint hogy ezekhez alkalmazkodjék. Mindenfajta manőver — fékezés, gázadás, sebes­ségváltás és kormány­­mozdulat — befolyásolja a gépkocsi úttartását, méghozzá olyan mérték­ben, hogy a hirtelen, erő­szakos mozgásváltozások azonnal a kocsi megta­­rolását, megcsúszását okozhatják. Hiszen mi­g egyenes haladás közben is megcsúszhat ilyen út­felületeken az autó, hát még ha változtatunk is a mozgásirányán vagy a sebességén! A nyugodt, egyenletes közlekedés a kitűzött cél ilyenkor. A lehetőség szerint kerülni kell min­den felesleges vezetési beavatkozást, s ha mégis szükség van bármelyikre, akkor azt igen finom mozdulatokkal, állandóan figyelve a jármű stabili­tását kell végrehajtani. Ügyeljünk arra, hogy egyszerre több műveletet ne végezzünk, tehát pl. ne kanyarodjunk úgy, hogy közben rálépünk a fékpedálra is ... A kellő se­bességcsökken­téssel elérhető ez. A műveletek szétválasztása azért hasz­nos, mert így csak egy­fajta stabilitási vesztésre várhatunk, s azt köny­­nyebb kivédeni. Termé­szetesen valamennyi ma­nőverünkre több helyet és több időt is kell szán­nunk, így elérhetjük, hogy minden mozgást, minden mozgásváltást jól érzékeljünk, s a kocsit mindig a megcsúszás ha­táron kívül tartva tu­dunk közlekedni. A forgalmi helyzeteket, ha előre látjuk a lehető­ségeinket, mindig lehet úgy alakítani, hogy ne legyen szükségünk gyors fékezésre, hirtelen gáz­adásra, hirtelen elkor­­mányzásra. Ezeknek elke­rülése a téli közlekedés­biztonság ala­pja. Petress István Milyen alakú a Föld? Iskoláskorunk óta megszoktuk, hogy a címben em­lített kérdésre azonnal rávágjuk: gömb alakú! Néhány másodpercnyi gondolkodás után azonban eszünkbe jut, hogy ez még korántsem pontos meghatározás, s hozzátesszük: Azaz inkább a narancshoz hasonlítható alakú, mert a pólusoknál kissé belapult. Ez már két­ségkívül igaz, de ennek felismerése egyáltalán nem volt egyszerű. És, hogy mekkora és milyen jellegű ez a poláris (sarki) lapultság, azt csak a legutóbbi idők pontos mérései alapján tudtuk meg. Newton, akit méltán neveznek minden idők legzse­niálisabb fizikusának, elméleti úton jutott arra a fel­ismerésre, hogy bolygónknak a pólusainál — az Észa­ki- és a Déli-sarknál — szükségképpen lapultnak kell lennie. Felfedezésével — véletlenül — nagyjából egy­idejűleg a franciák nagy fokmérésekbe kezdtek, de minthogy a mérések rendkívül pontatlanok voltak, Newtonéval éppen ellenkező következtetésre jutottak. Vagyis úgy vélték, hogy a Föld mintegy kicsúcsosodik a pólusoknál. Az elmélet és a mérések közötti ellentmondást csak újabb fokmérések oldhatták fel. Az 1735 és 1741 között végzett mérések már kellően pontosak voltak, és az eredmények fényesen igazolták Newton elméletét. Nemcsak az derült ki, hogy a Föld valóban lapult, ha­nem a lapultság mértékére vonatkozóan is a Newton által számítotthoz hasonló eredmény adódott. (Meg­jegyzendő azonban, hogy mai ismereteink szerint, a Newton-féle érték túlságosan nagy volt.) Napjainkban a Krasszovszkij szovjet tudóstól származó értéket, 21 kilométert és 382 métert, tekinthetjük elfogadottnak. Ez éppúgy, mint a korábbi adatok, arra az ideálisnak tekintett esetre vonatkozik, ha a Föld lapultsága az északi és a déli pólusnál éppen egyenlő volna egymás­sal. A legutóbbi években végzett méréseik alapján azonban kiderült, hogy a lapultság a két féltekén tá­volról sem egyforma. Egy, a Föld körül 500 kilométer magasságban, pon­tos körpályán mozgó mesterséges hold mérései alapján megállapították, hogy a Déli-sark körülbelül 40 méter­rel közelebb van a Föld mértani középpontjához, mint az Észa­ki-sark, tehát a Föld alakja a körtééhez hason­lítható. Ez rendkívül meglepő felfedezés volt. Érthető, hogy ezt követően mind többen hajtottak végre újabb méréseket. Kiderült, hogy a lapultságkülönbség még 4,7 méterrel nagyobb is, mint korábban gondolták. Az, hogy a méréseknél most már tíz centiméteres pontos­ság elérése vált lehetővé, mindennél meglepőbb! Itt azonban egy fontos megjegyzést kell tennünk. A szárazföldek felszínének a tenger szintjétől mért ma­gassága helyről helyre, már néhány centiméteres kör­zeten belül is változik. Ezért, amikor a Föld alakjáról beszélünk, nem a tényleges, fizikailag létező, szilárd kéreggel borított felszínű bolygóra gondolunk, hanem a Föld egy képzeletbeli „ikertestvérére”, egy elméleti modellre, amelynek felszínén sehol sincsenek száraz­földek. Ezt az idealizált „Földet” mindenhol víz borít­ja, s ennek a képzeletbeli világóceánnak a felszíne ad­ja meg az égitest alakját. Erre vonatkoznak a fentebb említett adatok, ideértve azt is, hogy a Déli-sark 44 méterrel és 70 centiméterrel van közelebb a Föld geo­metriai középpontjához, mint az Északi-sark. Dér vagy zúzmara? Téli időben nem ritkaság a dér és a zúzmara. De vajon ismeri-e mindenki a közöttük levő különbséget? A dér a földfelszíni tárgyakon megjelenő, apró jég­kristályok halmazából áll. Mindig csak szélcsendes és derült éjszakákon keletkezik, főleg az éjszaka vége fe­lé. Mennyisége rendszerint csekély. A reggeli órákban többnyire eltűnik. Ennek oka tulajdonképpen az, hogy a levegő lehetséges legnagyobb páratartalma erősen függ a hőmérséklettől: a meleg levegő több, a hideg kevesebb vízpárát foglal magába. Az éj folyamán le­hűlő levegő tehát kevesebb párát tartalmaz, mint nap­pal, és a különbözet apró jégkristályok alakjában le­csapódik a tárgyakra. (Nyáron ez vízcseppecskék alak­jában történik, amit harmatnak nevezünk.) Amikor a levegő reggel fölmelegszik, párafelvevő képessége újra megnő, és a dér elpárologhat. A zúzmara szintén jégkristályokból áll, de sohasem szélcsendben és derült időben keletkezik, hanem éppen ellenkezőleg: mérsékelt vagy élénkebb szél idején és ködös idő alkalmával. Nemcsak éjjel képződhet, ha­nem a nappal bármely részében. Mennyisége rendkí­vül nagy lehet, vaskerítéseket, villamos vezetékeket szinte karvastagságban is beboríthatja, és a vezetékek sokszor leszakadnak a zúzmara hatalmas súlya alatt. Ha egyszer zúzmara jött létre, akkor napokig, sőt oly­kor egy egész hétig is megmaradhat. A dérrel ellentét­ben zúzmara nem akkor képződik, amikor a levegő le­hűl, hanem amikor tartós hideg idő után melegebb, páradúsabb légtömegek érkeznek hozzánk. Ekkor még a tárgyak több fokkal hidegebbek, mint az érkezett le­vegő, és a pára lecsapódik rájuk. Mivel a levegő mo­zog, az újabban érkező légtömegekből újabb pára­mennyiségek csapódnak le, emiatt a zúzmara tekinté­lyes vastagságúra „hízhat”. SZABAD FÖLD 17

Next