Szabad Föld, 1986. január-június (42. évfolyam, 1-26. szám)

1986-04-19 / 16. szám

1886. Április 19. ) Kiskunsági Nemzeti Park Hangulatos folyószaka­szok, legelők, puszták és jellegzetes tanyavilág te­szi változatossá azt a vi­déket, amely a Kiskunság táji, természeti és­ nép­rajzi értékeit őrzi. A Nemzeti Park voltakép­pen hat különálló egység; mindegyike a táj egy-egy jellemző vonását tárja a látogató elé. A lakitelek-tőserdei körzetben a négy kilo­méternyi Holt-Tisza me­der rendkívül gazdag nö­vény- és állatvilága ér­demel különös figyelmet. Itt található a fehér tün­dérrózsa, a tavirózsa, a békatutaj, a békaliliom és a fák törzsére felfutó liános erdei szőlő. Rend­kívül gazdag a terület madárvilága is.’ Apajpuszta — hazánk legnagyobb összefüggő pusztája — ritka termé­szeti értékét sajátos nö­vény- és állatvilága ad-­t­ja. Itt él a sziki csenkesz és az orvosi székfű, ős­honos a túzok, a székili­le és a székicsér. A Kis­kunsági Állami Gazdaság az ősi pásztorélet hagyo­mányainak megfelelő pusztai állattartást foly­tat, messze földön híres ménese pedig a minden évben (idén július végén) megrendezendő Kiskun­sági Pásztor- és Lovasna­­pok „főszereplője”. A Duna—Tisza közén kialakult fülöpszállási­­szabadszállási sekély ta­vak szódás kémhatású vi­ze sok apró szigetet, zsombékokat ölel körül. Ez a vidék mintegy het­­ven-nyolcvan madárfaj költő- és tartózkodóhze­­lye, s — mivel a nagy madárvonulások útjába esik — a vándormadarak egyik legfontosabb pihe­nőhelye. Az itt található értékesebb madárfajok közül a gulipán, a kana­lasgém és a székicsér a leginkább említésre mél­tó. Ma már Európa egyet­len dunai eredetű, érin­tetlen homokvilága . Duna—Tisza közi, fülöp­­házi homokbuckák kör­nyéke, ahol a szél hatá­sára napjainkban is for­málódik, változik a buc­kák felszíne. A táj jel­lemző növénye a kékvirá­­gú­­ szamárkenyér, a kun­­korgó árvalányhaj és a homoki csenkesz, a buc­­kás területeken pedig egy igen érdekes homokpusz­tai madár, az ugartyúk él. A környék különleges­sége a szől­őkkel és a gyümölcsösökkel körülvett tanyasor, az Alföld népi építészetét őrző tanyák legszebbjeit védetté is nyilvánították. Az izsáki Kólón-tó ná­dasai, a Csengőd-Páhi határában lévő rétek, lá­pok és az orgoványi Kar­­gala-mocsár ismét más­fajta látnivalót kínál. Az Alföldre egykor oly jel­lemző nádasok, tocsogós rétek utolsó összefüggő területén élő növények között a tőzegpáfrány, a mocsári nefelejcs, a sárga nőszirom, a keskenyleve­­lű gyapjúsás is fellelhe­tő; a vidék jellegzetes ál­latai pedig a mocsári tek­nős, a fürge gyík, a zöld gyík, valamint a lápi póc. Bugac a Kiskunsági Nemzeti Park legnagyobb összefüggő területe. Hoz­zá tartozik a bugaci ho­mokbucka-vonulat a híres ősborókással, a nagyerdő , a bugaci puszta. E vidék állatvilágának gaz­dagságáról bizonyára so­kat elárul, hogy számos rovarfajta csak innen is­mert. A korszerű geneti­kai elveknek megfelelően egyébként Bugac-pusztán ősi módon való állattar­tást folytatnak. A turis­ták számára sok érdekes látnivalót kínál a pász­tormúzeum is, ahol az egykori pásztorok visele­tével,­­ mindennapi tár­gyaival, esszközeivel is­merkedhet meg az érdek­lődő. Mielőtt útra kelnénk, figyelembe kell vennünk: a­­Kiskunsági Nemzeti Park egyes, részei csak korlátozottan — főleg elő­re bejelentett csoportok­ban — látogathatók. Azok, akik e vidéken hosszabb időt kívánnak eltölteni, megszállhatnak a lakitelek-tőserdei kem­pingben, de akár tanyá­kon vagy magánházaknál is. Minderről — és a Kis­kunsági Nemzeti Parkkal kapcsolatos egyéb kérdé­sekről — a Tourinform 179-800-as telefonszámán kaphatnak bővebb felvi­lágosítást az érdeklődők. Bélyeggyűjtőknek A fővárosi budavári sikló helyreállítása alkal­mából április 30-án a Posta kétforintos bélyeget bocsát ki. Ugyanezen a napon George Washing­ton budapesti szobrát és amerikai rózsákat ábrá­zoló húszforintos blokkal emlékeznek meg a chica­gói bélyeg-világkiállítás­ról. Áprilisban három kétforintos, benyomott bélyegű, postai levelező­lap jelent, illetve jelenik meg. Az első 11-én Ga­­garin űrutazásának ne­gyedszázados évforduló­jára, a második 14-én Tóth Árpád neves köl­tőnk születésének cente­náriumára. A bélyeg ér­dekessége, hogy a költő aláírásával ellátott ön­arcképét ábrázolja. A harmadik 17-én a buda­pesti nemzetközi orchi­dea- és broméliakonfe­­renciára. A szovjet posta is bélyeget szentelt ■ Ga­­garin űrutazása huszonöt éves jubileumának, Ernst Thaliaann-nak, a német és a nemzetközi munkás­­mozgalom kiemelkedő személyiségének, akit a nácik 1944-ben koncent­rációs táborban meggyil­koltak, valamint Lenin születése 116. évforduló­jának. Spanyolországban a merinói juhtenyésztésről nemzetközi konferenciát rendeztek, amelyre bé­lyeg jelent meg. Jack London (1876—1916), ná­lunk is­ népszerű amerikai író emlékére hazája pos­tája arcképét ábrázoló bé­lyeget bocsátott ki. Algé­ria gyermekvédelmi sort jelentetett meg. Alpesi virágok díszítenek japán bélyegeket. Különböző kutyafajtákat láthatunk a monacói nemzetközi kutyakiállításra megje­lent sorban. A faji megkülönbözte­tés elleni küzdelmet az afrikai Mali bélyeggel is népszerűsíti. Régi hangsze­reket mutat be a holland sor. A nemzetközi béke­évet bolgár bélyeg kö­szöntötte. A pártkong­resszusra és a 65 éves párt tiszteletére csehszlo­vák bélyeg jelent meg. A labdarúgó-világbajnokság előhírnökéül Jugoszlávia bélyegpárt adott ki. Vé­dett virágok szerepelnek az ázsiai Malaysia bélye­gein. tyfagtp/Pasta C­­CB­­Budavári Sikló jack London Kerékpárosok mellett A Kresz előírja­, hogy kerékpárral a kerékpár­úton vagy a kerékpársá­von, ahol ilyen nincs, a leállósávon, vagy — ha alkalmas rá — az út­padkán kell közlekedni. Ahol ezek a lehetőségek nincsenek meg, ott mo­zoghat a kerékpáros szo­rosan az úttest jobb szé­lén, s mindig egy sorban. Jelenleg ez az a helyzet, amikor az autós és a kerékpáros leggyakrab­ban haladnak el egymás mellett. Gyakorlatilag te­hát ugyanazt az útfelüle­­letet osztják meg maguk között, amelynek azon­ban szorosan a jobb kül­ső oldalára van rendelve a kerékpáros. A kerékpárosok mellet­ti elhaladáskor az autó­vezetők nemigen veszik figyelembe azt, hogy a kellő oldaltávolságra fel­tétlenül szükség van. Ke­vesen tudják, hogy a köz­lekedésbiztonsági ajánlá­sok szerint hasznos dolog a kerékpárost úgy tekin­teni, mintha két méter széles jármű mellett kel­lene közlekednünk. A ke­rékpáros ugyanis — és ez jellemző az egy nyo­mon haladó járművekre — bizonyos jobbra-balra kilengéssel, amolyan S vonalat leírva az úton, közlekedik. Van tehát ol­dalzónája, amit tisztelet­ben kell tartani. Az autós csak akkor biztosítja a kerékpáros nyugodt moz­gását, ha tőle legalább egy méter távolságban halad el! Ez­ a minimum a gyakorlatban, bár az ennél több a biztonságo­sabb. Figyelembe kell venni azt is, hogy a ke­rékpáros, ha szorosan mellette közlekedik a személygépkocsi, a me­netszéltől megbillenhet, megijedhet, s ha elrontja kormányát, egyáltalán nem bizonyos, hogy azt a jó pillanatban és a meg­felelő irányba teszi. Ez súlyos veszélyhelyzeteket idézhet elő, amit csak a kellő oldaltávolsággal le­het megelőzni. KÖZLEKEDÉSI ÉRDEKESSÉGEK A hazai segédmotorke­­rékpár-állomány ma már meghaladja a 600 0CD-et.. Divatja van a segédmo­toroknak, s minden tava­szon több ezer új gépet vásárolnak meg a szak­boltokban. A segédmoto­rosok — a számukhoz vi­,­szonyítva — változatlanul elég sok balesetet okoz­nak. 1985-ben 1514 eset­ben történt személyi sé­­rüléses baleset segédmo­torosok miatt. Főként a 15—18 éves korosztály és az 51—60 éves korcsoport körében találhatók meg a balesetokozók. Elgon­dolkodtató, hogy balese­teik 31 százalékában a segédmotorkerékpár-ve­­zetők­­ ittasak voltak, ez igen rossz arány! (A személygépkocsit vezetők körében 14 százalékos az arányszám.) Az elemzések szerint megállapítható, hogy a segédmotorosok vezetési ügyessége sok kívánniva­lót hagy maga után.,El­sősorban az a gond, hogy a fékezés, megállás tech­nikáját nem sajátították el kellőképpen, s leg­többször emiatt kerülnek veszélyes helyzetekbe ... Nem használják az első féket, holott az korántsem pótfék! Sőt, hatásosabb mint a hátsó fék, mivel a fékezéskor az első keré­ken nagyobb a tapadás, biztosabb tehát a megál­lás is. Csakhogy az első és a hátsó fék összehan­golt működtetése tudatos gyakorlatot kíván meg, s ezzel a segédmotorosok egy része egyáltalán nem foglalkozik.­­ Kétségtelen, hogy ha az első féket rosszul használják, akkor az a kormányzás biztonságát rontja, ám ha kellő óva­tossággal kipróbálja a segédmotoros az első- és hátsó fék együttes hasz­nálatát, mindenképpen rövidebb lesz a fékútja. Ezért ajánlják, hogy első sebességfokozatban, fél­gázzal haladva a segéd­­motoros végezzen — nép­­telen területen — fékezé­si gyakorlatokat, hogy megszokja a leghatáso­sabb lassítás­ mód­jait. Petress István Energia a szemétből Egy angliai cementműben a felhasznált szén egy részét néhány év óta porított háztartási szemét pótol­ja. Energiatartalmát tekintve 4 tonna szemét 1 tonna szénnek felel meg. A módszer kidolgozása és beveze­tése azért nagy jelentőségű, mivel a cement gyártási költségeinek több mint 40 százaléka a tüzelőanyagra jut. De megfelelő szemétlerakó helyet is egyre nehe­zebb találni. A cementműben a szemetet először durván felap­rítják és kirostálják. A finom alkotórészeket össze­gyűjtik, míg a durvább frakció először egy mágne­ses elválasztón megy keresztül (a fémdarabokat „eme­lik ki” belőle), majd kalapácsos malmokban porítják. A végterméket egy további mágneses elválasztás után pneumatikus úton a forgókemencékhez továb­bítják, ahol a finom eloszlású szénnel együtt a ce­­mentégetéshez alkalmazzák. Magától értetődően a cement minőségét a szemét viszonylag magas hamutartalmának sem szabad le­rontania. Ezért eleinte a hulladék­ szén arány 1:9 volt, de ezt a finom frakciók kiszitálása után 1:4-re sikerült javítani. A cementklinker által felvett hamu több mint 50 százalékban szilícium-dioxidból áll, eh­hez járul még jelentékeny mennyiségű kalcium-, vas- és alumínium-oxid, kevés nátrium- és kálium-oxid,­­ valamint nyomokban fellelhető réz, horgany, ólom és króm. Ezek teljességgel normális összetevői a ce­mentnek. Pontos­­vizsgálatok tanúsítják, hogy a sze­­­­métcement szilárdsága a hagyományosétól nem kü­lönbözik. „Szagdiagnózis” Amikor a villanyvasaló vagy a tv-készülék „füs­tölni” kezd, először a szagra figyelünk fel, jóllehet már rendszerint későn. De a gázvezeték szivárgását, a benzintartály csepegését, a fékpofák beszorulását, a kuplung elhasználódását is elárulja az átható szag. Ha sikerülne olyan szerszámokat, gépeket szerkesz­teni, amelyek a kopás bizonyos mértékét tipikus, szaggal jelzik, ez megkönnyítené a hiba korai fel­ismerését. Egy szovjet feltaláló kidolgozott egy, a mélyfúrá­soknál használt vésők és más, nagy igénybevételnek kitett szerszámok „szagdiagnózisára” szolgáló eljárást E szerszámok kopásáról némi felvilágosítást ad az is, hogy milyen sebességgel haladnak a kőzetben. A kő­­zetrétegek keménysége azonban különböző, ezért a szerszámot gyakran ki kell húzni a fúrólyukból fe­lülvizsgálat céljából. A feltaláló a fúrókorona fogai közé kis nyílásokat fúrt, s ezekbe átható szagú fo­lyadékot — például etilmerkaptánt — tartalmazó alumíniumkapszulákat préselt, méghozzá olyan mély­ségbe, ameddig a szerszám anyaga lekophat a kő­zettel való súrlódás során. Ha a kopás elérte a kri­tikus réteget, a kapszulák megsérülnek, a folyadék kijut a szabadba, és a fúrólyukból kiáramló levegő kellemetlen szaga figyelmeztet arra, hogy cserélni­e kell a szerszámot. (Megjegyzendő, hogy ez a módszer csak légöblítéses fúrásoknál használható, folyadék­öblítés esetén színezőanyagokat tesznek a kapszu­lákba.) A kutatók újabban főtengelyek, csapágyak és más, erős kopásnak kitett, mozgó gépalkatrészek folyama­tos ellenőrzésére is ki akarják terjeszteni e módszert. Automata ajtónyitók Jelentős forgalmú épületekben vagy különleges igé­nyek esetén egyre elterjedtebbé válnak az önműkö­dően nyíló-záródó ajtók és kapuk. Ennek oka — a kényelmi szempontokon túlmenően — az energia­takarékosság. A viszonylag egyszerű hidraulikus vagy rugós ajtócsukó szerkezetek után megjelentek a kü­lönböző jelzőrendszerű önműködő toló- és forgószár­nyas ajtók. Az ajtónyitó automaták elektromechani­kai, illetve elektrohidraulikus működésűek. Áram­­kimaradás esetén az ajtók kézzel is kezelhetők. A működtető berendezések vezérléséhez különböző, jelző­rendszerek szolgálnak. Jól bevált például a fotocellás és a kontaktpadlás automatika, ahol a fény, illetve a lépésnyomás változását használják fel vezérléshez. A fotocellás jelzőrendszer egy fényforrásból és egy fényérzékelőből (fotocellából) áll. A rugalmas aláté­tekre helyezett alumínium profilszerkezetű kontakt­padlókat különböző burkolatokkal (gumi, PVC, már­vány, műkő stb.) gyártják a szegélyhézagokat pedig plasztikus masszával tömik ki. Hasonló felépítésűek, de alumíniumszerkezet nélkül készülnek a kontakt-­ szőnyegek. A­­legújabb automata jelzőrendszer a korlátozott hatósugarú miniradar. Ez a készülék 24 V-os feszült­séggel működik, hatósugara 3 és 9 méter között sza­bályozható. Ugyancsak újdonság a kódolt rádiótele­fon, amellyel a kapu vagy ajtó — a kód ismeretében — távirányítással nyitható. Ma már külön cégek fog­lalkoznak az ajtóműködtető automatikák gyártásával, kontaktküszöböket, könyökkapcsolókat, nyomógombos és kulcsos vezérlőket egyaránt előállítván. SZABAD FÖLD 17

Next