Szabad Föld, 1986. január-június (42. évfolyam, 1-26. szám)

1986-05-17 / 20. szám

1986. MÁJUS 17. Országos Kék Túra Bár az országjárás iga­zán nincs szezonhoz köt­ve, mégis bizonyos, hogy kellemes, jó időben az embereik többsége szíve­­sebben mozdul ki otthon­ról, mint a hideg téli hó­napokban. Így aztán aligha tévedünk, ha azt mondjuk: a május már a kirándulások, a hegyen­völgyön barangolások idő­szaka. S ahogy a világ többi országában, épp­úgy nálunk is évről évre növekszik azoknak a tá­bora, akik turistaba­kancsban, vállukon háti­zsákkal indulnak útra. Ezúttal az ő figyelmü­ket szeretnénk felhívni egy népszerű mozgalom­ra, az Országos Kék Tú­rára. Ennek célja, hogy a turisták, a kijelölt út­vonalat végigjárva, képet alkothassanak hazánk múltjáról és jelenéről, gyönyörködjenek termé­szeti szépségeiben, hog­y tekinthessenek különböző­­ tájak, vidékek életébe, az ottani emberek minden­napi munkájába, megis­merjék az ország nagy részének föld- és vízraj­zát, és természetesen történelmi és kulturális értékeinket, legszebb mű­emlékeinket is. A túrát bárki tetszése szerint teljesítheti. A ki­jelölt útvonal 1083 kilo­méter hosszú, a Vas me­gyei Velem község és a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Zemplén hegység­ben levő, 896 méter ma­gas Nagy Milic közötti, kék színnel jelzett Or­szágos Kék Túra út. A mozgalmat a Magyar Természetbarát Szövet­ség irányítja. Fontos tudnivaló, hogy a túrát azok a természetjárók teljesíthetik, akik a Ma­gyar Természetbarát Szö­vetség érvényes­­igazol­ványával rendelkeznek, és beszerzik az Országos Kék Túra útvonala cí­mű, névre szóló igazoló füzetet. Ez utóbbi a Kék Túrázásban való részvé­telt, illetve — megfelelő feltételek szerint — a tú­ra teljesítését tanúsítja, s ennek alapján lehet el­nyerni a MTSZ Kék Tú­ra-jelvényét. Az Országos Kék Túra útvonalát — illetve egy­egy résztúrát — akár egymagukban bandukol­va, akár csoportosan is bejárhatják a résztvevők. Az útvonalon való vé­­gighaladást a természet­­járóknak kell igazolniuk, mégpedig­­ úgy, hogy az MTSZ által kiadott (már említett) igazoló fü­zetet a megfelelő helyen lebélyegeztetik. K­ötelező valamennyi ellenőrző ponton a bélyegeztetés, és egyúttal a dátum feltün­tetése is. Az ellenőrző pontok az igazoló füzetben, a váz­latokon bélyegzővel jel­zett helyek és helyiségek, amelyek megnevezése az egyes oldalakon — az e célra szolgáló, bekerete­zett részeknél — talál­ható meg. Az Országos Kék Túrán részt vevők a teljes útvonal megtétele után kell bejelentsék — mégpedig írásban — a Magyar Természetbarát Szövetségnek, hogy tel­jesítették a túrát. Ehhez mellékelniük kell az iga­zoló füzetet is. A Szövet­ség a résztvevőket szemé­lyes beszámolásra is kö­telezheti. . Mivel Baranya, Borsod, Csongrád, Fejér, Győr- Sopron, Hajdú, Heves és Veszprém megyében a szakszövetségeknél albi­zottságok működnek, ezért az e szövetségekhez tartozóknak igazoló fü­zeteiket hozzájuk kell beküldeni. A teljesítést — elfogadása után — a bizottság az igazoló fü­zetbe és a túrán részt ve­vő természetjáró igazol­ványába is bevezeti. A Kék Túra-jelvényt ün­nepélyes keretek között, a felszabadulási vagy a november 7-i emléktú­­rán kapják meg az arra érdemesek. Az Országos Kék Túrát teljesítőkről a Magyar Természetbarát Szövetség nyilvántartást vezet; az útvonal többszöri meg­tétele esetén ugyanannak a személynek csak há­romszor adományozható a jelvény. Az Országos Kék Tú­rával kapcsolatos kér­déseikre bővebb felvilá­gosítást a Tourinform 179-800-as telefonszámán kaphatnak az érdeklődők. Bélyeggyűjtőknek A Magyar Posta május 6-án a tokiói magyar napok alkalmából matyó és japán babát ábrázo­ló négyforintos bélyeget bocsátott ki. Különle­ges nyomdai eljárással, acélmetszettel és, ofszet­nyomással, négyforintos szelvényes bélyegen em­lékeznek meg 29-én Fáy András (1786— 1864) író és politikus születésének 200. évfor­dulójáról. A bélyegen Fáy arcképe, a szelvényen az általa alapított Első Hazai Takarékpénztár épülete látható. A 40 éves úttörőmozgalmat 30- án 4+2 forintos bélyeg köszönti. Három postai levele­zőlap is megjelenik. A KISZ XI. kongresszusa tiszteletére és a magyar plakát centenáriumára 23-án, a 24. országos if­júsági bélyegkiállításra pedig 30-án kétforintos, benyomott bélyegű postai levelezőlapot bocsátanak ki. Franciaország a béke nemzetközi évére a ma­gyar származású Victor Basch (1863—1944), a Sorbonne egyetem tanára arcképét ábrázoló bélye­get adott ki. A Budapes­ten született Basch fiata­lon Franciaországba ment. Németország megszállása után részt vett az ellen­állási mozgalomban. El­fogták és 81 éves korá­ban kivégezték. Őslények bemutatását választotta témául a kambodzsai sor. Vadállatokat látha­tunk az afrikai Csád bé­lyegein. A labdarúgó-vi­lágbajnokság előhírnö­kéül Görögország sort je­lentetett meg. A Szovjetunió bélye­gen is megemlékezett az újkori olimpia 90. évfor­dulójáról. Oscar Ko­­koschka (1886—1980) ne­ves festőművészről em­lékezett meg bélyegen Ausztria és a Német Szövetségi Köztársaság. Az aszály és a sivatago­sodás elleni küzdelemre mozgósítanak az afrikai Mauritánia hatásos raj­­zú bélyegei. Az ENSZ sort adott ki ezen a cí­­­­mén: a bélyeggyűjtés nemzetközi hobbi. A gyorshajtásról A tavaszi közlekedés egyik jellegzetessége, hogy általában felgyorsul a forgalom. A kedvező­­ időjárási és útviszonyok lehetővé teszik a nagyobb sebességek kifejtését, s nagyobb a járművezetők biztonságérzete is. A se­besség megválasztása azonban nem arányos a valós lehetőségekkel. Többet engedünk meg magunknak, mint ameny­­nyit a tárgyi feltételek lehetővé tesznek. Ebben az időszakban a leggya­koribb a maximális se­bességhatárok túllépése, s ennek megfelelően a gyorshajtás miatt bekö­vetkezett balesetek száma is erősen emelkedő. A gyorshajtás két faj­táját lehet megkülönböz­tetni. Az egyik az ún. ab­szolút gyorshajtás, ami­kor tehát valaki az útra megengedett, tételesen km/órában kiszabott se­bességet lépi túl, a másik az ún. relatív gyorshajtás; ez esetben a járművezető az út kiépítettségéhez, ál­lapotához, az időjáráshoz, a látási körülményekhez, stb. képest választ na­gy ptob sebességet, vagyis a konkrét adottságokhoz viszonyítva halad gyor­sabban, mint az biztonsá­gos lenne. Mindkettő egy­aránt veszélyes kockáza­tokkal jár. A túlzottan nagy sebes­ség — gyorshajtás — kö­vetkezménye az, hogy a vezető képtelen lesz ko­csiját rövid féktávolságon belül megállítani, illetve, ha hirtelen kell fékeznie, könnyen elveszítheti ural­mát a kocsi fölött. A frontális — és ezért a legsúlyosabb — ütközések emiatt következnek be. A relatív „gyorsan” haj­tás viszont a helyes, meg­fontolt döntéshozataltól, a pontos és megfelelő cselekvéstől veszi el az időt, ezért elsősorban az elsőbbség meg nem adása miatt történnek meg a balesetek. KÖZLEKEDÉSI ÉRDEKESSÉGEK A forgalmi jelzőlám­pákkal irányított keresz­teződések és csomópontok a tilos jelzéseikkel minzd­­ontalan megállítják és várakozásra kényszerítik a járműveket. Mindez időveszteséget jelent, a forgalmi folyam elakadá­sát, s ezzel együtt fölös­legesen használódik el az üzemanyag és növekszik a lámpás irányítású tér­ségben a környezet szeny­­nyeződése. A lámpákra bizonyos forgalomnagyság mellett feltétlenül szükség van mind a keresztező irányú mozgások biztosí­tására, mind a gyalogosok biztonsága érdekében. Az ebbő­l a helyzetből adódó konfliktus egyik megoldá­sa a forgalomszervezés­ben az egymást követő lámparendszerek műkö­désének összehangolása. Ha a lámpák egymás­hoz igazítva, összehangol­tan működnek, elérhető az, hogy hosszabb-rövi­­debb szakaszokon több helyen is zöld, áraz sza­bad, jelzésre érkezzenek a járművek. Az összehangolásnak eddig határt szabott a kereszteződések egymástól való távolsága. Ha ugyanis ez 4-500 méter­nél nagyobb volt, egy­szerre bonyolult lett az összeköttetést biztosító kábelek lefektetése, elhe­lyezése. Újabban azonban már akár 1000 méteres távolságokat is át lehet hidalni az ún. infrahan­­golással. Két, egymást követő jelzőlámparend­szert úgy igazítanak egy­máshoz, hogy a kapcso­latot egy infra adó-vevő berendezés tartja közöt­tük. Az egyik csomópon­ton a vezérgép nemcsak értékeli a forgalmat és váltja a színeket, hanem az információkat „átlövi” (a nem látható fény tar­tományában) a követke­ző lámpákhoz, amelyek jelzéseit az a­lgép az ar­rafelé közeledő járműso­rokhoz igazodva adja meg. Petress István SZABAD FÖLD 17 ■' -Ifa jjT J >T»T T T7 k A szarvasmarhák rangsora A hagyományos módon együtt tartott állatcsoportok­ban — a vadállatokhoz hasonlóan — a tagok közötti kölcsönhatások eredményeként alá- és fölérendeltsé­gi viszonyok keletkeznek, kialakul a rangsor. Ebben minden állatnak megvan a helye. A szarvasmarhák körében a rangsorbeli helyért fo­lyó vetélkedésre sajátos fej- és nyaktartás mutat. A rangsorban feljebb álló úgynevezett fenyegető testtar­tást vesz föl. Ennek három fokozatát tudjuk megkülön­böztetni. Az enyhén fenyegető testtartásban a szarvas­­marha egy kissé leszegi a nyakát, állát felhúzza, s a szarvait az ellenfél felé irányítja. A közepes erősségű fenyegető testtartásban a nyakát még mélyebbre sze­gi, lábát egy kissé szétterpesztve áll. Ha az állat a há­tát meggörbíti, a nyakát még erősebben leszegi, s a fejét szinte a földre hajtja, az már az erős fenyegetés testtartása. A rangsorban hátrább állók, ha e testtar­tások valamelyikét látják, megállva nyújtott fej- és nyaktartással jelzik, hogy felismerték a másik állat rangsorbeli fölényét, majd általában irányt változtat­va meghátrálnak. Vizsgálatok során azt találták, hogy a szarvasmar­háknál az egyedek közötti térköz, a személyes távolság annál nagyobb két egyed között, vagyis annál előbb reagálnak egymásra valamilyen fenyegető mozdulattal, minél közelebb állnak egymáshoz a rangsorban. Pél­dául a rangsorban szomszédos két tehén már két-há­­rom méterről fenyegető testtartással fogadja egymást, de ha mondjuk az ötödik-hatodik közeledik a legma­gasabb rangú tehénhez, akár egy méterre is megköze­lítheti minden következmény nélkül. A csoportosan tartott tehenek és növendék hízó bi­kák között a fenyegető testtartások és mozdulatok gya­korisága szorosan összefügg a rendelkezésükre álló te­rület nagyságával. Ha az egy állatra eső terület csök­ken, gyakoribbá válnak a fenyegető mozdulatok, az ál­latok többször zavarják el egymást a fekvőtértől és az etetővályútól. E „konfliktusok” számának növeke­dése különösen a rangsorban hátrább álló egyedeket sújtja; kevesebbet pihennek, kevesebbet kérődznek. Ez pedig kedvezőtlenül hat a tejtermelésükre, illető­leg a súlygyarapodásukra. A megfelelő nagyságú terü­let tehát a termelési eredmény növekedésében is meg­mutatkozik. * A környezetben beálló változások — például új egye­­deknek a csoportba való bevitele, új tartózkodási hely­nek a kijelölése — felborítják a csoportban kialakult rangsort. Ez nyugtalanságot okoz addig, amíg a rang­sor ismét helyre nem áll. A nyugtalan állatok pedig kevesebbet esznek és kevesebbet pihennek. Sok ilyen gondot okoz ez akkor, amikor az azonos tej­hozamú te­heneket egy csoportba gyűjtik. Üzemi szempontból ez kívánatos, mert meggyorsítja a gépi fejést, ám az új csoportban az új rangsor kialakulásáig a tejhozam akár 10-15 százalékkal is csökkenhet. Az anyagcseréhez kapcsolódó viselkedések — például az evés, a kérődzés és a pihenés — jól jelzik, megfe­lel-e a környezet az állatnak. Ha az istállóban a tehe­neket nem kötik meg, gyorsabban esznek, mint a já­szolhoz kötöttek. Nyilván, mert vetélkednek a táplá­lékért. Ez fékezi a fejlődésüket. A hangok hatása a halakra Hogyan hatnak a víz alatti zörejek a halakra? Erre kerestek választ a kutatók a laboratóriumban. Hang­szigetelt környezetbe helyezett akváriumban többféle rezgésszámú és intenzitású hangot gerjesztettek, majd azt hangszóróval továbbították a vízfelület fölé, illet­ve a víz alá, s közben figyelték a halak tűrőképessé­gét. A hangok hatására a környezethez már korábban hozzászokott állatok viselkedése szembetűnően meg­változott. A hang erősségét és frekvenciáját növelve — többszöri ismétlés után — meghatározhatták azt a küszöböt, amelyen túl a gerjesztett hang zajártalom­szerű fájdalomtüneteket váltott ki. A ponty például a halkabb zörejt észlelve szeretne elbújni, a fokról fokra erősödő hang hallatán előbb nyugtalanul ide-oda úszkál, végül görcsbe rándul. Meg­figyelték, hogy a csukák érzékenyebbek a pontyoknál: a zaj hallatán a víz felszínére úsznak, ott megmere­vednek, s ha a hangerő meghaladja a fájdalomküszö­böt, kivetik magukat a vízből. Fiatalabb és idősebb an­golnák vizsgálatakor az életkor szerint is eltéréseket fedeztek fel. Arra következtetnek, hogy az állat pilla­natnyi egészségi állapota és sokféle környezeti ténye­ző külön-külön és összességében is befolyásolja a halak viselkedését. Fény derült arra is, hogy a tavi s a folyami halak között számottevő a különbség. A nemkívánatos, ide­gesítő zörejeken kívül a megfigyelés időszakában ész­leltek oly — a halak által kibocsátott hangokat — úszóhólyag- és nyelési zörejeket, amelyeknek nemcsak a táplálék megszerzésében van jelentőségük, hanem társas életük vitelében, a raj együttmaradásában, a ve­szély felismerésében, a menekülésben. A halakat veszélyeztető zajártalmakkal kapcsola­tos kutatásokat az is szükségessé teszi, hogy ma már az álló- és folyóvizek mentén jelentős zajjal járó köz­lekedés bonyolódik le. S tudvalevő, hogy a hangok a vízben négyszer olyan sebesen terjednek, mint a leve­gőben.

Next