Szabad Föld, 1986. január-június (42. évfolyam, 1-26. szám)

1986-01-18 / 3. szám

1986. JANUÁR 18. Téli kirándulások A mohácsi busójárásra február 8-án és 9-én, kétnapos kirándulást szervez a Cooptourist. Az autóbusz Budapestről in­dul, útvonala oda-vissza: Szalkszentmárton, Solt, Kalocsa, Baja, Bátaszék, Mohács, Szekszárd, Paks, Budapest. A kirándulók az első napon Szalk­­szentmártonban megte­kintik a Petőfi Emlék­múzeumot, Kalocsán vá­rosnézésen vesznek részt, Baján a Türr István Mú­zeumot, Mohácson a Ka­nizsai Dorottya Múzeu­mot és a görögkeleti szerb templomot keresik fel. Szállásuk Mohácson, a Csele Hotelben lesz. A második napon részt vesz­nek a busók farsangi felvonulásán, megismer­kedhetnek délszláv far­sangi népszokásokkal, néptáncokkal. A prog­ramban a mohácsi törté­nelmi emlékhely meglá­togatása is szerepel. Az ínyenceket január 26-án és február 22-én Felsőtárkányba, disznó­vágásra invitálja a Cooptourist. Az autóbu­szos társaskirándulás a fővárosból indul, az út­vonal : Gyöngyös, Kere­­csend, Eger, Felsőtár­­kány. A résztvevők a Sziklaforrás csárdában palóc hagyományok sze­rinti disznóvágással is­merkedhetnek meg. Lesz disznópörzsölés szalmá­val, utána kóstoló pirí­tott májból, sült vérből. Sétára alkalmas időben az erdei kisvasúttal a Bükki Nemzeti Park te­rületére kirándulnak, rossz idő esetén pedig Eger nevezetességeivel ismerkednek meg a ven­dégek. Ezután a csárdá­ban kiadós disznótorossal várják őket: orjaleves, májas-véreshurka, sült kolbász, sült pecsenye, párolt káposzta és más finomságok kerülnek az asztalra. Téli örömök a Mátrá­ban címmel kirándulásra hívja az érdeklődőket a Volántourist január 25- én Kékestetőn, a tű­­torony megtekintése után szánkózás, majd ebéd következik. Korcsolyatú­rát február 2-án indíta­nak Jászberénybe. A program: délelőtt kor­csolyázás a műjégpályán, ebéd után fürdés a ter­málfürdőben, ezután vá­rosnézés következik. A téli gemenci erdőbe is ellátogatnak a február 8-i kirándulás résztvevői, mégpedig lovas­­szánnal. A Budapestről induló autóbuszos kirándulás során Kalocsa nevezetes­ségeivel is megismerked­nek a turisták. Az IBUSZ virágtúrák­ra hívja a természetked­velőket. Február 22-én Budapest, Székesfehérvár, Nádasdladány, Berhida, Litér, Veszprém, Tótvá­zsony, Pécsely, Aszólő útvonalon jutnak­­ el a Vékény-patak téltemető­vel (Eranthis hiemalis) borított partjáig, ahol ki­adós sétát tesznek, majd Balatonfüreden át utaz­nak vissza Budapestre. Február 23-án szintén a fővárosból indul az autó­busz, az útvonal: Tata­bánya, Tata, Komárom, Ács — séta a harkályi téltemetős erdőben —, Budapest. Hóvirágtúrákat is szer­vez az IBUSZ. Az egyik kirándulás résztvevői gyalogtúrát tesznek Ba­­konybél és Pénzesgyőr között, a hóvirággal bo­rított kerteskői szurdok­ban, a másik csoport pe­dig Dobogókő és Pilis­­szentkereszt között, a hó­­virágos erdőben túrázik. A téli kirándulásokról, különleges túrákról bő­vebb felvilágosítást a Tourinform 179-800-as telefonszámán kaphatnak az érdeklődők. Vadászatra kötelez­­hető-e a vadász? Érthetetlen, szinte ok­talannak tűnő kérdés. És mégsem az. Mint ez a vadászújság, a Nimród decemberi számából is kitűnik. A szerkesztőség munkatársai több va­dásztársaságnál — veze­tőségi tagnál és tisztsé­get nem viselő vadásznál ■i — feltették a kérdést. A válaszok bár nem vol­tak egyértelműek, meg­oszlottak, de egyúttal az­zal a tanulsággal szolgál­tak, hogy a kérdésben egységes álláspontra kell jutnia. A kívánt egy­séges álláspont mielőb­bi kialakulásának, illetve tartásának elérését az alábbiakkal szeretném elősegíteni. A vadgazdálkodás — a fennálló rendelkezések szerint — „a hasznos vad állományának fej­lesztésére, a kártékony vad számának megfelelő mérvű csökkentésére és a vadállomány hasznosí­tására irányuló, tervszerű tevékenység”. A vadgaz­dálkodás szerves része, a vadászat pedig „a vad elejtésére, illetve elfogá­sára irányuló közvetlen tevékenység”. Ugyancsak emlékezetbe kell még idéznem a vadgazdálko­dás és vadászat megha­tározott hármas céljának egyikét is, mely szerint: „növelni kell a társadal­munk rendelkezésére álló anyagi javak mennyisé­gét, az árutermelést és nem utolsó sorban nép­gazdálkodásunk export­­bevételét.” Mindezek megvalósítá­sa kötelező minden va­dásztársaság és­­annak minden tagja számára. Ha azonban a vadásztár­saságok tagjai csak ké­­nyük-kedvük szerint va­dászhatnának, akkor nem tehetnének eleget a fen­ti idézetek szerint elvárt rendelkezéseknek és a vadásztársaságok sem teljesíthetnék a bérleti szerződésükben vállalt kötelezettségeiket. Nem elég ugyanis, hogy a va­dásztársasági tag időben befizeti a tagdíját, részt kell vennie vadásztársa­ságának vadászatain, il­letve egyéni vadászatai­nak „árutermelésével” nem segítenie kell a va­dásztársaság évi vadkilö­vési tervének teljesítését, ami — ha elmarad — a vadásztársaság pénzügyi tervében is bevételkiesést jelenthet. De gondoljunk arra is , amit szintén minden vadásznak tudnia kellene —, hogy évente többezer feddhetetlen előéletű, idősebb, fiatalabb „vágy­társunk” is szeretne va­dász lenni. Fegyvervásár­lási, illetve tartási enge­délyt is kaphatna, de a vadásztársaságok leg­többjénél nincs „üres hely”. Igaz, hogy akad­nak itt-ott is olyan va­dászok, akiket hónapokig nem látni a vadászterü­leten, de mert tagdíjhát­ralékuk nincs, nem boly­gatjuk őket, jóllehet ösz­­szetalálkozunk velük máshol — vendégvadász­ként. Csendes szemrehá­nyásnál többet azonban ilyenkor nem igen kap­nak, és minden megy tovább változatlanul. Nos, ezekkel a vadá­szokkal meg kell beszél­ni, hogy végtére is akar­nak-e maradni és vadá­szati lehetőségükkel élni, vagy helyet adnak más jelentkezőknek. De — félreértés ne essék — nem azokat kell válaszút elé állítani, akiket mun­kahelyi körülményeik, egészségi állapotuk, anya­gi gondjaik, vagy esetleg családi helyzetük tart hosszabb, rövidebb ideig távol a „saját” vadász­­területükről, de ez eset­ben más vadászterülete­ken se találkozzunk ve­lük! Végül is be kell látni minden vadásznak, hogy a már sokak által meg­irigyelt vadásztársasági tagság nemcsak lehetősé­get nyújt a vadászatra, hanem — a már fentebb említett gátló körülmé­nyek kivételével — egy­úttal kötelez is rá. Dr. Bertóti István Fény­jelzés fényszóróvá! Mint ismeretes, fény­szórót csak lakott terüle­­teten kívül szabad hasz­nálni. Ez a folyamatos használatra vonatkozik. Van azonban a Breszben egy engedmény ezzel kap­csolatosan: szabad fény­jelzést adni a fényszóró felvillantásával lakott te­rületen belül is, feltéve, hogy ez a közlekedés töb­bi résztvevőjét nem za­varja ... A fényszórót te­hát fel lehet villantani hangjelzés helyett, vagy a hangjelzéssel egyidőben, ha — és ez jelenti a szi­gorú korlátozást — hala­dásunk közben valami­lyen okból balesetveszély keletkezik, s azt akarjuk elhárítani! Hangsúlyozni kell — mert a mai gyakorlat sze­rint igen sokan szinte ru­tinszerűen villogtatják a fényszórókat lakott terü­leteken —, hogy csak a balesetveszély jogosít fel erre, egyébként nem sza­bad jelzésként alkalmaz­ni! Sőt, igen szigorú a Kresz annak megítélésé­ben is, hogy a fényszóró felvillantása mennyire zavarja a többi közleke­dőt, mert ha ez bekövet­keznék, akkor még bal­esetveszély esetén is csak a hangjelzés a megenge­dett! Ami a zavarást illeti, gondolni kell ilyen ese­tekben elsősorban a szem­­benjövő forgalomra. A lakott területek szőkébb utcáiban különösen nagy bajt okozhat a szemből felvillanó fényszóró ... Nem egy olyan balesetet jegyeztek fel, amelyben a felvillanó fényszóró elva­­kításában a szemközt jö­vő gyalogost gázolt el, holott különben időben észrevette volna. De ugyanígy előfordulhat az, hogy a felvillantástól megijedő, egy pillanatra elkáprázó gyalogos kocsi elé lép... A fényjelzés adása a fényszóróval te­hát lehetséges, de még ha szükségessé válik, ak­kor sem szabad a körül­ményekre való tekintet nélkül élni ezzel a lehe­tőséggel. KÖZLEKEDÉSI ÉRDEKESSÉGEK Az a járművezető, aki a saját képességeivel nincs tisztában, vagy ép­pen lebecsüli azt, gyakor­latilag minden esetben kockáztat, amikor volán­hoz ül. Az életkor előre­haladtával különöse­n te­kintettel kell lenni arra, hogy képességeink rom­lanak. Nemcsak látható, de nem látható változá­sokról is szó van ez eset­ben. Elsősorban azt kell figyelembe venni, hogy a reakcióidő az életkor nö­vekedésével arányosan hosszabbodik. A második fontos tény: a 40-ik és az 50-ik év között a lá­tóképesség romlik, még­hozzá akkor is, ha ez nem jelenti a szemüveg­viselés szükségességét. Az idősebb korban fellépő keringési, érrendszeri el­változások, idegrendszeri zavarok úgyszintén befo­lyásolják a vezetési ké­pességet. Nincs arról szó, hogy ez egészében általános je­lenség lenne. Vannak akár hetvenévesek is, akik kifogástalanul ve­zetnek, ám ők abban si­keresek, hogy messzeme­nően tudnal­ alkalmaz­kodni saját adottságaik­hoz. A megnövelt figye­lem, a különös óvatosság, a sokszoros megfontolás ugyan a haladásukat, ma­nővereiket lelassítja, ám éppen így képesek alkal­mazkodni saját maguk­hoz. A tapasztalat, a ru­tin, a sokféle közlekedé­si élmény, a sok átélt közlekedési helyzet olyan érettséget adhat, amely kifejezetten kompenzálja a szervezeti, képességbeli kedvezőtlen változásokat. Ezért is tény, hogy az idős emberek ritkán okoznak súlyos balesetet saját hibájukból. Tény viszont az is, hogy nem egyszer kissé tétovább vezetési módjuk miatt, a dinamikusan közlekedők számára kevésbé kiszá­­míthatóbbak. Fetress István Újabb bronzfajták­ A bronz az egyik legrégibb ember-megmunkálta fém; az emberiség fejlődésének egy jelentős korszakát ne­vezték el róla. Az évezredek során újabb anyagok egy­re több alkalmazási területről szorították ki, de még ma is fontos anyag és nagyon sok célra használják. Fő alkotója a réz, amelyhez a régi hagyományoknak megfelelően 5-6 százalék ónt adagolnak. De az ón ér­tékes és drága, majdnem tízszer annyiba kerül, mint például az alumínium. Ezért többek között éppen az alumínium veszi át egyre jobban az ónnak, mint a bronz ötvözőanyagának a szerepét. Sok ipari állam­ban arra törekednek, hogy újból használható bronzfaj­tákat állístanak elő minél kevesebb értékes színes fém hozzáadásával. Jól bevált a Cumanal nevű ötvözet, alkotóelemeiről — Cu (réz) Mn (mangán), Al (alumínium) — nevezték el. Különösen hajócsavarok készítésénél veszik jó hasznát, mivel a belőle előállított munkadarab a nagy terhelést és a tengervíz korrodáló hatását éppen úgy kibírja, mint a hagyományos bronzból készült. Ezen­kívül a Cumanal előnye, hogy 10 százalékkal olcsóbb, alacsonyabb az olvadáspontja, jobban hegeszthető, rit­kán fordul elő benne öntési hiba, és alig hajlamos sa­lakosod­ásra. Mowal néven rézből és alumíniumból álló ötvözetet is kialakítottak. Ez a speciális bronz különösen a mélyhúzó szerszámoknál vált be, amelyeknek az élet­tartamát megsokszorozta. Nagy kopásállósága folytán az új ötvözetből készült szerszámmal akár 300 000 katrészt is le tudnak gyártani. SZABAD FÖLD 17 Földkéreg — az Antarktisz alatt A földkéreg szerkezete a földrengési hullámok ter­jedéséből határozható meg. A déli-sarki szárazföldön dolgozó kutatók a déli sarkkör közelében, tehát a sark­vidék szélén, a Sandwich-szigetek déli részén kelet­kezett olyan földrengéseket figyeltek meg, amelyeknek hullámai áthaladtak az Antarktisz keleti felén, mi­előtt a megfigyelő állomásokhoz eljutottak. E megfigye­lések értékeléséből arra az eredményre jutottak, hogy az átlagosan 3 km vastag jégpáncél alatt egy, kristá­lyos kőzetből álló pajzs következik, a földkéreg vas­tagsága ezen a területen csaknem 39 kilométer. Ebben a mélységben kezdődik Földünknek egy szerkezetileg különálló része, az úgynevezett földköpeny. Ismeretes, hogy a földkéreg vastagsága az óceánok alatt sokkal kisebb, mint a kontinensek alatt, kereken 10 kilométer körüli. Az antarktiszi kéregvastagság tehát jellegzete­sen szárazföldi típusú. Mint tudjuk, az Antarktisz a földtörténet­ nagy része folyamán nem volt eljegesedett állapotban. A jégtöme­gek csak a földtani újkor idején keletkeztek. Ezért valószínű, hogy a kristályos kőzetekből álló pajzs a jégtakaró kialakulása előtti időben messze kiemelke­dett a tenger akkori szintje fölé, becslések szerint egé­szen 1300 méter magasságig. Később az egyre növekvő jégtehernek a súlya alatt süllyedt le körülbelül 500 méterrel a tenger szintje alá. A felsorolt adatok az Antarktisz keleti részére vo­natkoznak. A földrész nyugati részére vonatkozólag is végeztek vizsgálatokat. Kitűnt, hogy ott a földkéreg vastagsága már lényegesen kisebb, csak 25—30 kilomé­ter között van. A teve szomjúságtűrése Ma már közismert, hogy — egy régi hiedelemmel szemben —, a teve szomjúságtűrő képessége nem an­nak tulajdonítható, hogy gyomrában vizet tárol. Ha „a sivatag hajója” nem jut vízhez, életműködése „át­áll”: igen kevés vizet párologtat bőrén, tüdején és ürít veséjén keresztül. A teve elveszítheti sejtjei víztartal­mának nagy részét anélkül, hogy vérének sűrűsége je­lentősen megváltozna. Később nagy mennyiségű víznek egyszerre való elfogyasztása után igen rövid idő alatt ismét a normális szintre hozza vére sűrűségét. A kutatók kimutatták, hogy a teve vére azért visel­kedik ilyen különösen, mert albumintartalma rendkívül nagy. Az albuminnak aránylag kis molekulasúlya na­gyobb mozgékonyságot biztosít a vérben és képessé te­szi a szomszédos szövetekben levő víz kivonására. Az, hogy a teve képes egyszerre hatalmas mennyiségű vizet feldolgozni, annak tulajdonítható, hogy vörösvér­­sejtjeinek különleges tulajdonsága van: ovális formá­­júak, könnyedén felduzzadnak normális méretük két­szeresére ha a vér hirtelen „felhígul”. Ilyen esetben az ember vörösvértestjei szétrepednének, s ez igen ká­ros következményekkel járna. A vértestek alakváltozására alapított teóriával kap­csolatban elgondolkoztató, hogy ovális vörösvértesteik vannak a madarak, a hüllőnek, az emlősök közül pe­dig még a lámafajoknak is. Az emlősökön kívül a többiek vagy vízben gazdag környezetben élnek, vagy nem nagy a vízigényük. TECHNIKA ]

Next