Szabad Föld, 1989. január-június (45. évfolyam, 1-26. szám)
1989-05-02 / 18. szám
1989. MÁJUS 2. IKERSZENZÁCIÓK EGY ÉVSZÁZADOS A gépkocsivezetők versengése csaknem egyidős az automobilok elterjedésével, vagyis jelen századunkkal. A sportszerűen űzött, tehát hivatásos vezetők versenyei azonban alig fél évszázadosak , mivel a dragster (magyarul: gyorsulási versenyautó) viszonylag új találmány. Ami annak idején szenzációt keltett, hogy e lélegzetelállító versenyág az akkori tinédzserek spontán vetélkedéséből született. (Természetesen az Egyesült Államokban.) A lényeg: az ifjak, saját maguk által feljavított „verseny"-autóikkal leálltak egy-egy elhagyottabb, de egyenes és jó minőségű útszakasz kezdetéhez, és rajtjelre indulva összemérték autóik gyorsulási teljesítményét. Miután csak a gyorsulás volt a fontos, ennek megfelelően alakult a versenytáv is — mindössze negyedmérföldben szabták meg, ami európai mértékkel mérve 402 méter. Ezen a rövid távon aztán fantasztikus eredmények születtek az azóta eltelt esztendők során. EGY NAPJAINKBÓL Az utolsó pillanatig nem volt biztos az április 28—30-án, a Hungaroringen megrendezésre kerülő Superbike világbajnokság sorsa. A vb irányítója, az SMC visszavonta az anyagi támogatást a versenyzőktől. Ezzel veszélyeztetve a Hungaroring ez évi egyetlen nagy motorosviadalát. Végül is elhárult minden akadály. Az utazási költség térítése nélkül is eljöttek Budapestre a Superbike motoros fenegyerekei. A 23 országból nevezett 128 versenyző látványos küzdelmet vívott a ringen. Nem kisebb izgalmat ígért a 30 év után megrendezésre kerülő oldalkocsis motorkerékpárok — de akár nevezhetnénk oldalkocsis rakétáknak — versenye is. A rendezők a gazdasági helyzetre való tekintettel nem emelték a jegyárakat, s azt, hogy mégis megrendezték a versenyeket, a Videoton, az Állami Biztosító és az ÁISH anyagi támogatása tette lehetővé. SzG OLVASÓINK FIGYELMÉBE! Felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy korábbi lapzárta miatt a csütörtökön sorsolt lottószámokat és a nyereményjegyzéket nem tudjuk közölni. Olvasóink szíves megértését köszönjük. SORSZÁMOK Trabant Hycomat Limousine 234 Trabant Hycomat Combi 33 Trabant Limousine Special 18 443 Trabant Limousine Special (Debrecen) 1S590 Trabant L. Special (Győr) 15 020 Trabant Combi 6 865 Trabant Combi (Debrecen) 5 228 Trabant Combi (Győr) 4 689 Wartburg Standard 4 271 Wartburg Standard (Debrecen) 2 763 Wartburg Standard (Győr) 2 617 Wartburg Special 5 622 Wartburg Special (Debrecen) 4 425 Wartburg Special (Győr) 4 094 Wartburg (tolótetős) 17 381 Wartburg Tourist 4 842 Wartburg Tourist (Debrecen) 2 780 Wartburg Tourist (Győr) 2 049 Skoda 105 S 12 889 Skoda 105 S (Debrecen) 9 632 Skoda 105 S (Győr) 9 636 Skoda 120 L 32 665 Skoda 120 L (Debrecen) 18 840 Skoda 120 L (Győr) 21 906 Lada 1200 S 49 689 Lada 1200 S (Debrecen) 35 098 Lada 1200 S (Győr) 17 345 Lada 1300 24 470 Lada 1300 (Debrecen) 18 720 Lada 1300 (Győr) 10 023 Lada Samara 6 538 Lada Samara (Debrecen) 4 243 Lada Samara (Győr) 3 045 Lada 1500 18 553 Lada 1500 (Debrecen) 12 985 Lada 1500 (Győr) 5 579 Lada Combi 1 702 Lada Combi (Debrecen) 973 Lada Combi (Győr) 829 Lada Niva 851 Polski Fiat 126 6 063 Polski Fiat (Debrecen) 3 918 Polski Fiat (Győr) 3 845 Dacia 1310 TX 19 778 Dacia 1310 TX (Debrecen) 13 930 Dacia 1310 TX (Győr) 10 724 Dacia Combi 5 699 Dacia Combi (Debrecen) 4 212 Dacia Combi (Győr) 3 062 Dacia 1310 TLX 11663 Dacia 1310 TLX (Debrecen) 7 699 Dacia 1310 TLX (Győr) 6 973 Zastava 20 538 Opel Kadett 543 VW Golf 501 Tájékoztatjuk olvasóinkat, hogy a közölt sorszámok nem az átvételi sorrendet, hanem a kipostázott sorszámokat tartalmazzák. Rabló a rablónak ... A munkakerülő férfi betört egy szép lakásba, nagy summa pénz, s egy gyűrű lett bőséges zsákmánya. A betörő örömében betért egy vendéglőbe, fizetett fűnek-fának, lett bőven ismerőse. Közülük, zárás után, kettővel akadt dolga, az a kettő az utcán zsákmányát elrabolta. A rendőrség nyomozása meghozta sikereit: elkapták a betörőt, szintúgy a kirablóit. Bizony, előfordulhat, amit mond a róka: róka fogta csuka, csuka fogta róka. — ts — Új diplomás Hetvenkét éves korában kapott diplomát egy japán férfi. Jaszumaszu Rjoszuke először a második világháború idején volt kénytelen megszakítani tanulmányait, amikor be kellett vonulnia. A háború után pedig a megélhetésért folytatott küzdelem hiúsította meg továbbtanulási elképzeléseit. Négy évvel ezelőtt azonban végre sikeres felvételi vizsgát tudott tenni a Kitakjusu Egyetem angol nyelv és amerikai irodalom szakára. Jól elbeszélgettek A soproni Széchenyi téren tülekszünk fel a röjtökmuzsaji buszra. Két idősebb férfi áll meg mellettem, s örömmel üdvözlik egymást. Régóta nem találkoztak, ez derül ki a hogy vagy? hogy vagy? kérdésre elejtett szavaikból. Aztán hallgatva szemlélik a tájat vagy félórán át, amíg elérünk az ebergőci elágazáshoz, ahol a templom elé beforduló buszról leszállni készül az egyik férfi. — Örülök, hogy találkoztunk — mondja a készülődő. Mire a másik rákontráz: — Legalább jól elbeszélgettünk! A. L. Mao Ce-Tung holtteste Hivatalosan meg nem erősített hír szerint a kínai parlament javaslatai között szerepel Huang Jung-jünek, a pekingi központi képzőművészeti főiskola professzorának az az indítványa, hogy hamvasszák el Mao Ce-Tung bebalzsamozott holttestét, és a hamvakat helyezzék el egy Pekingen kívül felépítendő sírboltban. A kínai profeszszor azzal indokolja javaslatát, hogy a szakértők szerint a néhai elnök bebalzsamozott és kristálykoporsóban őrzött holtteste oszlásnak indult. A professzor szerint a további tartósítási kísérletezés helyett sokkal inkább lenne értelme annak, hogy elhamvasszák Mao Ce- Tung földi maradványait és a hamvakat esetleg az egykori elnök Hunan tartományi szülőfalujában felépítendő sírboltban helyeznék el. Iker szólásmondások Egy régi Némely ember viselkedése és gondolkodása között néha nagy a különbség. A régiek ezt többféleképp próbálták megfogalmazni. Az egyik megfigyelésről így szól a régi szólásmondás: „Ki sokat nevet — keveset elmélkedik. Egy mai A mai világban is figyelik egymást az emberek, és sokszor jutnak a régiekhez hasonló következtetésekre. Nem feltétlenül teljes érvényű az a mondás, amit nemrég hallottam, csak éppen hasonlít a régihez, így hangzik: „Akinek szeme, szája telhetetlen, annak az elméje rendszerint nagyon szerény — minden csekélységgel beéri.” (Szüts) AZ ÚTINFORM TÁJÉKOZTATÓJA Az úton lévők figyelmét Boros Zoltán, az Útinform munkatársa a következőkre hívja fel. Tartanak a tavaszi karbantartási, felújítási munkák az országutakon. Ezért elsősorban hétköznap többfelé kell forgalomkorlátozásokra számítani. A 35-ös főút leninvárosi Tisza-hídján építési munkák miatt félszélességű útlezárás van érvényben. A forgalom váltakozó irányban haladhat jelzőlámpás irányítással. A 37-es út Hernád-hídján szintén félszélességű útlezárás és jelzőlámpás forgalomirányítás lassítja a közlekedést. A 42-es úton Berettyóújfalu határában a Berettyó-hidat átépítés miatt továbbra teljes szélességben lezárva tartják. A terelőutat táblák jelzik. A 51 -es főút bajai átkelési szakaszán a 159-es km-nél posta kábel fektetés miatt félszélességű útlezárás van érvényben. Szintén Baján az 55-ös út Duna-hídjának lezárása tovább tart, naponta két alkalommal: 7—8.20, valamint 13.15—14.35 óra között. A 52-es út 58-as km-ben lévő Kis-Duna-hídon felújítási munkát végeznek, a hídon sávlezárásra került sor. Az áthaladási elsőbbséget tábla jelzi. A 67-es úton Kaposvár belterületén gázvezeték-építés miatt a forgalmat szakaszosan engedik át, jelzőlámpás irányítással. A 6-os sz. főúton a 80-as és 195-ös km-nél kell csökkenteni a sebességet hídjavítás miatt. Hídépítők dolgoznak a 71-es út balatonakarattyai átkelési szakaszán is a 6-os km-nél. A munkaterület mellett előzési tilalom és 40 km-es sebességkorlátozás van érvényben. Bővebb felvilágosítást, pontosabb információt a napi útviszonyokról az Útinform éjjel-nappal, a 227-052 és a 227-643-as telefonszámokon ad. SLÁGERLISTA Ezen a héten TÓTH ATTILA (Kunszentmiklós) és IFJ. SZABÓ KÁROLY (Budapest) olvasóink listáját közöljük: TÓTH ATTILA: 1. Holló és a Róka LORD 2. Kisfiú LORD 3. Vándor LORD 4. Ragadozók a szélben LORD 5. Háború gyermeke POKOLGÉP IFJ. SZABÓ KÁROLY: 1. Hűvös van BONTOVICS KATI 2. El fogjuk felejteni egymást HORVÁTH ATTILA 3. Álom volt csupán APOSTOL 4. Úgy menj el NAGY ANIKÓ 5. Azért vannak a jó barátok máté Péter Akik segíteni akarnak a lista elkészítésében, kérjük, hogy szavazataikat — fényképükkel együtt — küldjék el szerkesztőségünk címére (Budapest Vill., Somogyi Béla u. 6. 1978). A borítékra írják rá: Slágerlista. AZ ELMÚLT HETI VALUTAÁRFOLYAMOK Vételi Eladási Pénznem árfolyam 100 egységre, forintban Angol font 9 972,07 10 588,89 Ausztrál dollár 4 605,89 4 890,79 Belga frank 150,30 159,60 Dán korona 808,91 858,95 Finn márka 1 406,26 1 493,24 Francia frank 928,31 985,73 Görög drachma 36,80 39,08 Holland forint 2 789,33 2 961,87 Ír font 8 394,95 8 914,23 Japán jen (1000) 443,45 470,89 Kanadai dollár 4 899,12 5 202,16 Kuvaiti dinár 20 061,04 21 301,92 Norvég korona 865,28 918,80 NSZK-márka 3 147,77 3 342,47 Olasz líra (1000) 42,87 45,53 Osztrák schilling 447,22 474,88 Portugál escudo 37,94 40,28 Spanyol peseta 50,57 53,69 Svájci frank 3 568,05 3 788,75 Svéd korona 923,08 980,18 USA-dollár 5 817,70 6177,56 Ecu (Közös Piac) 6 539,68 6 944,20 Jugoszláv dinárcsekk (1000) 5,99 6,37 Meteorológiai előrejelzés 1989. május 2-től május 7-ig A hét elején időnként megnövekszik a felhőzet, de az országban csupán néhány helyen valószínű egy-egy gyenge zápor kialakulása. A hét közepétől sok napsütésre lehet számítani, számottevő csapadék nem várható. A nappali felmelegedés erősödik. A legalacsonyabb hajnali hőmérsékletek eleinte 5 és 10, majd 8, 13 fok között alakulnak. A kora délutáni órákra a hét elején 17, 22 fokig emelkedik a hőmérséklet, majd 20, 25 fok közötti maximumhőmérsékletek várhatók. Hosszú távú időjárási előrejelzés Májusban a szokásosnál kissé melegebb és csapadékosabb időjárásra számíthatunk. Erőteljesebb lehűlés fagyosszentek körül várható. Csapadék főleg zivatarfelhőkből, záporeső formájában hullik. °c 1. Délről enyhe légtömegek érkeznek az ország fölé. Emiatt melegszik az idő. A délutáni órákban megnövekszik a felhőzet, és több helyen alakul ki zápor és zivatar. A déli, délnyugati szél időnként megélénkül. Hőm. max.: 24, 30 C-fok. Hőm. min.: 9, 18 C-fok. 2. Borult idő. Országszerte hullik eső, záporeső. Gyakran fúj erős északi szél. A nappali felmelegedés jelentősen visszaesik. Hőm. max.: 7, 15 C-fok. Hőm. min.: 3, 11 C-fok. 3. Túlnyomóan napos, mérsékelten meleg idő. Délutáni órákban elszórtan záporok és zivatarok. Hőm. max.: 25, 31 C-fok. Hőm. min.: 8, 18 C-fok. 4. Borult, csapadékos idő. Ismétlődő záporok, több helyen zivatar. Egy-egy erősebb zivatargócban jégeső is előfordulhat. Hőm. max.: 13, 19 C-fok. Hőm. min.: 6, 13 C-fok. 5. Az ország nagy részén napos idő. Csak a délutáni órákban növekszik meg a felhőzet, és többfelé hullik záporeső, tör ki zivatar. Hőm. max.: 20, 25 C-fok. Hőm. min.: 7, 15 C-fok. A MÁVINFORM HÍREI A héten a vonattal közlekedők figyelmébe a MÁVINFORM a következőket ajánlja. Május harmadikán a Budapest—Pusztaszabolcs—Pécs vasúti főútvonalon karbantartásokat végeznek. Emiatt a 11 óra és 17 óra között közlekedő gyorsvonatok helyett Pécs és Godisa között, a személyvonatok helyett pedig Godisa és Szentlőrinc között vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat. Emiatt 15-20 perces késéssel kell számolni. Május 2-től 5-ig napközben pályafelújítást végeznek Előszállás és Cece között. Ezért a Cecéről 8.50 órakor és a Dunaújvárosról 6.45 órakor induló vonat helyett az említett szakaszon autóbuszok közlekednek. Szintén e munkálatok miatt a Dunaújvárosról 10.05 órakor és a Simontornyáról 11.40 órakor induló vonat helyett Előszállás és Simontornya között járnak buszok. Május 3-án, 4-én és 5-én Sellye és Vajszló között javítják a vágányokat. Az utasoknak 8.00 órától 15 óráig vonatpótló autóbuszokkal kell utazniuk. Ugyancsak hasonló változásra számítsanak május 3-tól 5-ig 7 órától 14 óráig a Nagytőke és Szentes között utazók. Ez idő alatt egyébként Jámborhalom, Kistőke és Hékéd vasúti megállók utasforgalmát a MÁV szünetelteti. A zánkai Úttörővárosban május 7-én, vasárnap szülői látogatónap lesz. Az utazás megkönnyítése érdekében a Déli pályaudvarról 6.25 órakor Tapolca—Zalaegerszeg felé induló gyors kivételesen megáll Zánka-Úttörőváros megállóhelyen. Visszaútban ugyancsak megáll a gyors Zánkán, az Úttörővárosban 13.45 órakor. SZABAD FÖLD 7 EMLÉKEZÜNK A magyar orvostörténetegyik legkiemelkedőbb alakjára emlékezünk. A XIX. század tudósa volt, a korra jellemző életpályával. Külföldön is tanult, kezdő, lendületet adó tudományos élményeit Bécsben és Párizsban kapta, majd hazatérve megpróbálta azt kamatoztatni. Sikerrel. Százhetvenöt évvel ezelőtt, 1814. május 5-én született Balassa János sebészorvos. 1838- ban szerzett diplomát a bécsi egyetemen, s hamar elismerésre tett szert. 1843-ban kinevezték a budapesti egyetemre a sebészet rendes tanárává. Sebészi gyakorlatával, tudományos írásaival, pedagógiai tevékenységével egyaránt nemzetközi elismerést aratott. Több jelentős műtéti eljárás fűződik a nevéhez, úttörő szerepe volt az általános érzéstelenítés, illetve az altatás módozatainak kidolgozásában. Közéleti tevékenysége is említésre méltó, fő szorgalmazója és kezdeményezője volt az Országos Közegészségügyi Tanácsnak, s az Orvosi Hetilap alapításának 1868-ban halt meg.