Szabad Föld, 1989. január-június (45. évfolyam, 1-26. szám)

1989-05-02 / 18. szám

1989. MÁJUS 2. IKERSZENZÁCIÓK EGY ÉVSZÁZADOS A gépkocsivezetők versengése csaknem egyidős az automobilok elterjedésével, vagyis­ jelen századunkkal. A sportszerűen űzött, te­hát hivatásos vezetők versenyei azonban alig fél évszázadosak , mivel a dragster (magyarul: gyorsulási versenyautó) viszonylag új ta­lálmány. Ami annak idején szenzációt keltett, hogy e lélegzetelállító versenyág az akkori tinédzserek spontán vetélkedéséből született. (Természetesen az Egyesült Államokban.) A lényeg: az ifjak, saját maguk által feljavított „verseny"-autóikkal leálltak egy-egy elhagyot­­tabb, de egyenes és jó minőségű útszakasz kezdetéhez, és rajtjelre indulva összemérték autóik gyorsulási teljesítményét. Miután csak a gyorsulás volt a fontos, ennek megfelelően alakult a versenytáv is — mindössze negyedmérföldben szabták meg, ami európai mértékkel mérve 402 méter. Ezen a rövid távon aztán fantasztikus eredmények születtek az azóta eltelt esztendők során. EGY NAPJAINKBÓL Az utolsó pillanatig nem volt biztos az április 28—30-án, a Hunga­­roringen megrendezésre kerülő Superbike világbajnokság sorsa. A vb irányítója, az SMC visszavonta az anyagi támogatást a verseny­zőktől. Ezzel veszélyeztetve a Hungaroring ez évi egyetlen nagy mo­torosviadalát. Végül is elhárult minden akadály. Az utazási költség té­rítése nélkül is eljöttek Budapestre a Superbike motoros fenegyere­kei. A 23 országból nevezett 128 versenyző látványos küzdelmet ví­vott a ringen. Nem kisebb izgalmat ígért a 30 év után megrendezésre kerülő oldalkocsis motorkerékpárok — de akár nevezhetnénk oldal­kocsis rakétáknak — versenye is. A rendezők a gazdasági helyzetre való tekintettel nem emelték a jegyárakat, s azt, hogy mégis megren­dezték a versenyeket, a Videoton, az Állami Biztosító és az ÁISH anyagi támogatása tette lehetővé. Sz­G OLVASÓINK FIGYELMÉBE! Felhívjuk olvasóink figyel­mét, hogy korábbi lapzárta mi­att a csütörtökön sorsolt lottó­számokat és a nyereményjegy­zéket nem tudjuk közölni. Ol­vasóink szíves megértését kö­szönjük. SORSZÁMOK Trabant Hycomat Limousine 234 Trabant Hycomat Combi 33 Trabant Limousine Special 18 443 Trabant Limousine Special (Debrecen) 1S590 Trabant L. Special (Győr) 15 020 Trabant Combi 6 865 Trabant Combi (Debrecen) 5 228 Trabant Combi (Győr) 4 689 Wartburg Standard 4 271 Wartburg Standard (Debrecen) 2 763 Wartburg Standard (Győr) 2 617 Wartburg Special 5 622 Wartburg Special (Debrecen) 4 425 Wartburg Special (Győr) 4 094 Wartburg (tolótetős) 17 381 Wartburg Tourist 4 842 Wartburg Tourist (Debrecen) 2 780 Wartburg Tourist (Győr) 2 049 Skoda 105 S 12 889 Skoda 105 S (Debrecen) 9 632 Skoda 105 S (Győr) 9 636 Skoda 120 L 32 665 Skoda 120 L (Debrecen) 18 840 Skoda 120 L (Győr) 21 906 Lada 1200 S 49 689 Lada 1200 S (Debrecen) 35 098 Lada 1200 S (Győr) 17 345 Lada 1300 24 470 Lada 1300 (Debrecen) 18 720 Lada 1300 (Győr) 10 023 Lada Samara 6 538 Lada Samara (Debrecen) 4 243 Lada Samara (Győr) 3 045 Lada 1500 18 553 Lada 1500 (Debrecen) 12 985 Lada 1500 (Győr) 5 579 Lada Combi 1 702 Lada Combi (Debrecen) 973 Lada Combi (Győr) 829 Lada Niva 851 Polski Fiat 126 6 063 Polski Fiat (Debrecen) 3 918 Polski Fiat (Győr) 3 845 Dacia 1310 TX 19 778 Dacia 1310 TX (Debrecen) 13 930 Dacia 1310 TX (Győr) 10 724 Dacia Combi 5 699 Dacia Combi (Debrecen) 4 212 Dacia Combi (Győr) 3 062 Dacia 1310 TLX 11663 Dacia 1310 TLX (Debrecen) 7 699 Dacia 1310 TLX (Győr) 6 973 Zastava 20 538 Opel Kadett 543 VW Golf 501 Tájékoztatjuk olvasóinkat, hogy a közölt sorszámok nem az átvételi sorrendet, hanem a kipostázott sorszámokat tartalmazzák. Rabló a rablónak ... A munkakerülő férfi betört egy szép lakásba, nagy summa pénz, s egy gyűrű lett bőséges zsákmánya. A betörő örömében betért egy vendéglőbe, fizetett fűnek-fának, lett bőven ismerőse. Közülük, zárás után, kettővel akadt dolga, az a kettő az utcán zsákmányát elrabolta. A rendőrség nyomozása meghozta sikereit: elkapták a betörőt, szintúgy a kirablóit. Bizony, előfordulhat, amit mond a róka: róka fogta csuka, csuka fogta róka. — ts — Új diplomás Hetvenkét éves korában ka­pott diplomát egy japán férfi. Jaszumaszu Rjoszuke először a második világháború idején volt kénytelen megszakítani ta­nulmányait, amikor be kellett vonulnia. A háború után pedig a megélhetésért folytatott küzde­lem hiúsította meg továbbtanu­lási elképzeléseit. Négy évvel ezelőtt azonban végre sikeres felvételi vizsgát tudott tenni a Kitakjusu Egyetem angol nyelv és amerikai irodalom szakára. Jól elbeszélgettek A soproni Széchenyi téren tülekszünk fel a röjtökmuzsaji buszra. Két idősebb férfi áll meg mellettem, s örömmel üd­­vözlik egymást. Régóta nem ta­lálkoztak, ez derül ki a hogy vagy? hogy vagy? kérdésre elejtett szavaikból. Aztán hall­gatva szemlélik a tájat vagy fél­órán át, amíg elérünk az eber­­gőci elágazáshoz, ahol a temp­lom elé beforduló buszról le­­szállni készül az egyik férfi. — Örülök, hogy találkoztunk — mondja a készülődő. Mire a másik rákontráz: — Legalább jól elbeszélget­tünk! A. L. Mao Ce-Tung holtteste Hivatalosan meg nem erősí­tett hír szerint a kínai parlament javaslatai között szerepel Hu­­ang Jung-jünek, a pekingi köz­ponti képzőművészeti főiskola professzorának az az indítvá­nya, hogy hamvasszák el Mao Ce-Tung bebalzsamozott holt­testét, és a hamvakat helyezzék el egy Pekingen kívül felépíten­dő sírboltban. A kínai profesz­­szor azzal indokolja javaslatát, hogy a szakértők szerint a né­hai elnök bebalzsamozott és kristálykoporsóban őrzött holt­teste oszlásnak indult. A pro­fesszor szerint a további tartó­sítási kísérletezés helyett sok­kal inkább lenne értelme annak, hogy elhamvasszák Mao Ce- Tung földi maradványait és a hamvakat esetleg az egykori el­nök Hunan tartományi szülőfa­lujában felépítendő sírboltban helyeznék el. Iker szólásmondások Egy régi Némely ember viselkedése és gondolkodása között néha nagy a különbség. A régiek ezt többféleképp próbálták megfo­galmazni. Az egyik megfigyelés­ről így szól a régi szólásmon­dás: „Ki sokat nevet — keveset elmélkedik. Egy mai A mai világban is figyelik egy­mást az emberek, és sokszor jutnak a régiekhez hasonló kö­vetkeztetésekre. Nem feltétle­nül teljes érvényű az a mondás, amit nemrég hallottam, csak éppen hasonlít a régihez, így hangzik: „Akinek szeme, szája telhetetlen, annak az elméje rendszerint nagyon szerény — minden csekélységgel beéri.” (Szüts) AZ ÚTINFORM TÁJÉKOZTATÓJA Az úton lévők figyelmét Boros Zoltán, az Útinform munkatársa a következőkre hívja fel. Tartanak a tavaszi karbantartási, felújítási munkák az országuta­kon. Ezért elsősorban hétköznap többfelé kell forgalomkorláto­zásokra számítani. A 35-ös főút leninvárosi Tisza-hídján építési munkák miatt félszé­lességű útlezárás van érvényben. A forgalom váltakozó irányban haladhat jelzőlámpás irányítással. A 37-es út Her­­nád-hídján szintén félszélességű útlezárás és jelzőlámpás forgalom­­irányítás lassítja a közlekedést. A 42-es úton Berettyóújfalu határá­ban a Berettyó-hidat átépítés miatt továbbra teljes szélességben lezárva tartják. A terelőutat táblák jelzik. A 51 -es főút bajai átkelési szakaszán a 159-es km-nél posta ká­bel fektetés miatt félszélességű útlezárás van érvényben. Szintén Baján az 55-ös út Duna-hídjának lezárása tovább tart, naponta két alkalommal: 7—8.20, valamint 13.15—14.35 óra között. A 52-es út 58-as km-ben lévő Kis-Duna-hídon felújítási munkát végez­nek, a hídon sávlezárásra került sor. Az áthaladási elsőbbséget táb­la jelzi. A 67-es úton Kaposvár belterületén gázvezeték-építés miatt a forgalmat szakaszosan engedik át, jelzőlámpás irányítással. A 6-os sz. főúton a 80-as és 195-ös km-nél kell csökkenteni a sebessé­get hídjavítás miatt. Hídépítők dolgoznak a 71-es út balatonakarat­­­tyai átkelési szakaszán is a 6-os km-nél. A munkaterület mellett elő­zési tilalom és 40 km-es sebességkorlátozás van érvényben. Bővebb felvilágosítást, pontosabb információt a napi útvi­szonyokról az Útinform éjjel-nappal, a 227-052 és a 227-643-as telefonszámokon ad. SLÁGERLISTA Ezen a héten TÓTH ATTILA (Kun­­szentmiklós) és IFJ. SZABÓ KÁ­ROLY (Budapest) olvasóink listáját közöljük: TÓTH ATTILA: 1. Holló és a Róka LORD 2. Kisfiú LORD 3. Vándor LORD 4. Ragadozók a szélben LORD 5. Háború gyermeke POKOLGÉP IFJ. SZABÓ KÁROLY: 1. Hűvös van BONTOVICS KATI 2. El fogjuk felejteni egymást HORVÁTH ATTILA 3. Álom volt csupán APOSTOL 4. Úgy menj el NAGY ANIKÓ 5. Azért vannak a jó barátok máté Péter Akik segíteni akarnak a lista el­készítésében, kérjük, hogy szava­zataikat — fényképükkel együtt — küldjék el szerkesztőségünk címé­re (Budapest Vill., Somogyi Béla u. 6. 1978). A borítékra írják rá: Slá­gerlista. AZ ELMÚLT HETI VALUTAÁRFOLYAMOK Vételi Eladási Pénznem árfolyam 100 egységre, forintban Angol font 9 972,07 10 588,89 Ausztrál dollár 4 605,89 4 890,79 Belga frank 150,30 159,60 Dán korona 808,91 858,95 Finn márka 1 406,26 1 493,24 Francia frank 928,31 985,73 Görög drachma 36,80 39,08 Holland forint 2 789,33 2 961,87 Ír font 8 394,95 8 914,23 Japán jen (1000) 443,45 470,89 Kanadai dollár 4 899,12 5 202,16 Kuvaiti dinár 20 061,04 21 301,92 Norvég korona 865,28 918,80 NSZK-márka 3 147,77 3 342,47 Olasz líra (1000) 42,87 45,53 Osztrák schilling 447,22 474,88 Portugál escudo 37,94 40,28 Spanyol peseta 50,57 53,69 Svájci frank 3 568,05 3 788,75 Svéd korona 923,08 980,18 USA-dollár 5 817,70 6177,56 Ecu (Közös Piac) 6 539,68 6 944,20 Jugoszláv dinárcsekk (1000) 5,99 6,37 Meteorológiai előrejelzés 1989. május 2-től május 7-ig A hét elején időnként megnövekszik a felhőzet, de az országban csupán néhány helyen valószínű egy-egy gyenge zápor kialakulá­sa. A hét közepétől sok napsütésre lehet számítani, számottevő csapadék nem várható. A nappali felmelegedés erősödik. A legalacsonyabb hajnali hőmérsékletek eleinte 5 és 10, majd 8, 13 fok között alakulnak. A kora délutáni órákra a hét elején 17, 22 fokig emelkedik a hőmérséklet, majd 20, 25 fok közötti maximum­­hőmérsékletek várhatók. Hosszú távú időjárási előrejelzés Májusban a szokásosnál kissé melegebb és csapadékosabb időjá­rásra számíthatunk. Erőteljesebb lehűlés fagyosszentek körül várha­tó. Csapadék főleg zivatarfelhőkből, záporeső formájában hullik. °c 1. Délről enyhe légtömegek ér­keznek az ország fölé. Emiatt me­legszik az idő. A délutáni órákban megnövekszik a felhőzet, és több helyen alakul ki zápor és zivatar. A déli, délnyugati szél időnként megélénkül. Hőm. max.: 24, 30 C-fok. Hőm. min.: 9, 18 C-fok. 2. Borult idő. Országszerte hullik eső, záporeső. Gyakran fúj erős északi szél. A nappali felmelege­dés jelentősen visszaesik. Hőm. max.: 7, 15 C-fok. Hőm. min.: 3, 11 C-fok. 3. Túlnyomóan napos, mérsékel­ten meleg idő. Délutáni órákban el­szórtan záporok és zivatarok. Hőm. max.: 25, 31 C-fok. Hőm. min.: 8, 18 C-fok. 4. Borult, csapadékos idő. Ismét­lődő záporok, több helyen zivatar. Egy-egy erősebb zivatargócban jégeső is előfordulhat. Hőm. max.: 13, 19 C-fok. Hőm. min.: 6, 13 C-fok. 5. Az ország nagy részén napos idő. Csak a délutáni órákban nö­vekszik meg a felhőzet, és többfelé hullik záporeső, tör ki zivatar. Hőm. max.: 20, 25 C-fok. Hőm. min.: 7, 15 C-fok. A MÁVINFORM HÍREI A héten a vonattal közlekedők figyelmébe a MÁVINFORM a követ­kezőket ajánlja. Május harmadikán a Budapest—Pusztaszabolcs—Pécs vasúti fő­útvonalon karbantartásokat végeznek. Emiatt a 11 óra és 17 óra kö­zött közlekedő gyorsvonatok helyett Pécs és Godisa között, a sze­mélyvonatok helyett pedig Godisa és Szentlőrinc között vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat. Emiatt 15-20 perces késéssel kell számolni. Május 2-től 5-ig napközben pályafelújítást végeznek Előszállás és Cece között. Ezért a Cecéről 8.50 órakor és a Dunaújvárosról 6.45 órakor induló vonat helyett az említett szakaszon autóbuszok közle­kednek. Szintén e munkálatok miatt a Dunaújvárosról 10.05 órakor és a Simontornyáról 11.40 órakor induló vonat helyett Előszállás és Si­­montornya között járnak buszok. Május 3-án, 4-én és 5-én Sellye és Vajszló között javítják a vágá­nyokat. Az utasoknak 8.00 órától 15 óráig vonatpótló autóbuszokkal kell utazniuk. Ugyancsak hasonló változásra számítsanak május 3-tól 5-ig 7 órától 14 óráig a Nagytőke és Szentes között utazók. Ez idő alatt egyébként Jámborhalom, Kistőke és Hékéd vasúti megállók utasforgalmát a MÁV szünetelteti. A zánkai Úttörővárosban május 7-én, vasárnap szülői látogatónap lesz. Az utazás megkönnyítése érdekében a Déli pályaudvarról 6.25 órakor Tapolca—Zalaegerszeg felé induló gyors kivételesen megáll Zánka-Úttörőváros megállóhelyen. Visszaútban ugyancsak megáll a gyors Zánkán, az Úttörővárosban 13.45 órakor. SZABAD FÖLD 7 EMLÉKEZÜNK A magyar orvostörténet­­egyik legkiemelkedőbb alakjára emlékezünk. A XIX. század tu­dósa volt, a korra jellemző élet­pályával. Külföldön is tanult, kezdő, lendületet adó tudomá­nyos élményeit Bécsben és Pá­rizsban kapta, majd hazatérve megpróbálta azt kamatoztatni. Sikerrel. Százhetvenöt évvel ezelőtt, 1814. május 5-én született Ba­lassa János sebészorvos. 1838- ban szerzett diplomát a bécsi egyetemen, s hamar elismerés­re tett szert. 1843-ban kinevez­ték a budapesti egyetemre a sebészet rendes tanárává. Sebészi gyakorlatával, tudo­mányos írásaival, pedagógiai tevékenységével egyaránt nem­zetközi elismerést aratott. Több jelentős műtéti eljárás fűződik a nevéhez, úttörő szerepe volt az általános érzéstelenítés, illetve az altatás módozatainak kidol­gozásában. Közéleti tevékenysége is em­lítésre méltó, fő szorgalmazója és kezdeményezője volt az Or­szágos Közegészségügyi Ta­nácsnak, s az Orvosi Hetilap alapításának­ 1868-ban halt meg.

Next