Szabad Föld, 1998. július-december (54. évfolyam, 27-52. szám)

1998-08-04 / 31. szám

1998. AUGUSZTUS 4. Romabánat, romarumli Az előítéletek szintjén mindany­­nyiunkban él egy többé-kevésbé hason­ló kép a cigányságról. Differenciálatlan egészként, elmarasztalva látjuk őket a sablonos képletben: gondtalan munka­kerülők, zenészek, csalók, zugkereske­dők; a társadalomba beilleszkedni nem is akaró kósza népség. A Néprajzi Mú­zeumban most megrendezett, Romák Közép- és Kelet-Európában című kiállí­tás felteszi a kérdést: milyenek valójá­ban a romák, milyenek az általunk alig ismert emberek? Ők mit gondolnak ma­gukról? Hogyan ábrázolják önmagu­kat? Milyenek a különböző nyelvű, val­­lású és kultúrájú csoportjaik: a legto­vább vándorló kelderások, a korábban famunkából élő beások, a legkorábban megtelepedett kovácsok és zenészek? A kérdésekre a választ az elmúlt csaknem kétszáz év időszakát átfogó - gondolatilag igen jól felépített, gazdag néprajzi, képzőművészeti, videó- és fo­tóanyaggal illusztrált­­ kiállítás igyek­szik megadni. A rendezők koncepciója szerint nemcsak azt mutatják be, milye­nek a romák, hanem azt is, koronként a társadalom milyennek látta őket, s hogy maguk a romák milyennek akarják lát­tatni magukat. Múlt századi fekete-fehér fotók örö­kítik meg a tipikus arcokat és foglalko­zásokat: kalapos, bajszos, pipás, kosár­fonó, medvetáncoltató, kanalas, üstös, vándor oláh cigányok portréi mellett századvégi életképek sora ábrázolja a putri előtt mezítláb táncoló, libbenő szoknyás cigánylányt, a hegedülő fér­fit, a porban csúszkáló purdét. Kvalitá­sos festmények és szörnyű giccsek sora érzékelteti az elképzelt cigányéletet: közhelyes életképek és vidám rendet­lenség - romarumli - sorakoznak egy­más mellett. A festett „élet” után következik a való­ság: a romák készítette kézművestermé­kek bemutatása. A teknővájó, kanálké­szítő beások, az üstkészítő kelderások, kosárkötők, kovácsok darabjai mellett ónkupák, aprópénzből készült karkötők, filigránmívű díszgombok a Kelet- és Kö­­zép-Európa különböző helyein élő, ván­dorló, majd letelepülő cigány népcsopor­tok munkavégzését mutatják. A vásár mint találkozási pont fontos helyet foglalt el az életükben. „Roma nélkül nincs vásár, de roma sincs meg vásár nélkül” - mondták az öreg cigányok. Egyaránt volt ez életforma, pénzkereset, sikerélmény. Összefutottak itt a vándor- és háziiparosok, a lókupecek, a kártyajósok, a medvetáncoltatók. Élet­hűen rekonstruált, nádtetős vályoghá­zak, deszkadarabokból és hullámpalából összeeszkábált nyomorúságos kalyiba mellett Ion Cioba, a Nagyszebenben 1992-ben megválasztott romakirály fényűző szalonja is látható. Képet alkot­hatunk a jómódú, kereskedő vagy muzsi­kus foglalkozású roma rétegről is. A kiállítás leghatásosabb része a kor­társ szobrászokat, festőket felvonultató képzőművészeti tárlat. A művészet sű­rített eszközeivel szembesülhetünk leg­intenzívebben a roma élet- és gondol­kodásmóddal. Naiv festők és iskolázott mesterek drámai erejű képekben összegzik a világot, amelyben élnek. Szentandrássy István megrázó tripti­chonján a cigány mítosz és hiedelemvi­lág keveredik a kereszténységgel. A művészek gyakori témája a megfeszített megváltó, a szentléleket jelképező ga­lamb, a szakállas Krisztus-fej. Ezek a motívumok a romák hagyományőrzését és vallásosságát mutat­ják. A gyakran feltű­nő lovak, ekhós sze­kerek a múltra utal­nak. Balogh József Emlékezés című fest­ményén kalapos, pi­pázó, meztelen felső­testű férfi óvón ölel magához egy házat és egy szekeret - mintha a múltját és őseit is ölelné -, s a háttérben falusi település, sőt toronyház látszik. A cigány éjszaka legen­dás, balladás mese­világ, a hétköznapi élet egyszerű jelene­tei sorakoznak egy­más mellett. Az arco­kon gyakori a rémület, a félelem, bánat ül a vonásokon. Ritka a mosoly, a ra­gyogó tekintet, kifejező, égő vagy lesü­tött szemek mellett Krisztus-arcú cigá­nyok, cigány arcú Krisztusok. Hányatott életűek, nehéz sorsúak, de mennyi tehetség lakozik bennük! Jobban meg kellene ismerni ezt az ellent­mondásokkal teli életet, s erre leginkább a művészeten keresztül adódik lehetőség. Péli Tamás, Bari Károly, Lakatos Menyhért, Balázs János, Kosztics László, Jónás Judit - de még hosszú a névsor - segít ebben, s nem utolsósorban ez a sokrétű, egyveleg jellegében is igen gazdag, elgondolkodtató nemzetközi tárlat. Lovass Ildikó­ ­ BOHANEK MIKLÓS FELVÉTELE Balázs János: Vásárfia Gyönyörű a ház, rokonszenvesek a benne lakók. Húsz éven át építették, hogy végre a panellakásból, a kőrenge­tegből kiköltözhessenek ide. Itt aztán semmiben sincs hiány. A kilátás fantasztikus, évszázadosak a fák, van madárcsicsergés, friss levegő. Kívül-belül minden gondos munkára vall, csodálatra mél­tóak a bútorok, a falon különleges képek, díszek. Egyszer csak megakad a szemem egy fehér bundán. Mintha jegesmedvéé lenne, akkora. Kérdezem, milyen ál­laté, s a válasz: kuvaszé. Méghozzá a sajátjuké. Szenvtelen hangon meséli gazdasszonyunk a történe­tet: három évet élt a kuvasz, akkor elaltatták egy va­dásszal. Injekciót adott neki, aztán megnyúzta. Miért? Nem volt azzal semmi baj, de mikor tüzelt, napokon át vér­zett. Kisunokáik ilyenkor egyre kérdezgették, mi az. Nem tudtak már mit kitalálni az ártatlanoknak, az igazság meg csak megzavarná őket. Beleuntak, úgy döntöttek, jöjjön in­kább a vadász. Különben is, összekent mindent az a ku­tya... Állok, szólni sem tudok. Csak kifordulok a szobából, s in­dulok. El, minél messzebbre innen, ahol az álszemérem szívtelenséggel keveredik, s egy hű barátnál többet ér bundája a falon.­ ­dór VAN MÁR PROGRAMJA? Alsóörs, több helyszínen: az Alsó­örsi nyár ’98 zenés-táncos programjai (aug. 10-től). Badacsony: Donát-napi búcsú - középkori magyar mulatságok (8-án de. 10). Balatonfüred: a Füredi borhetek rendezvényei (aug. 8-tól); ref. fehér templom: Ella István orgonaestje (12- én 8). Balatonszentgyörgy, Gyula-csár­da: a Kis-Balaton Táncegyüttes műso­ra (8-án este 7). Bicske, Városi Műv. Központ: Kő­vári Attila bicskei származású fiatal debreceni művésztanár kiáll. (8-án nyílik meg). Debrecen, Városháza udvara: az EDDA koncertje (8-án fél 9). Esztergom, Várszínház, Mozart: Varázsfuvola, előadja a Vasutas Ze­neiskola Pro Musica Szimf. Zenekara (9-én este fél 9). Fonyód: a Fonyódligeti napok ze­nés szórakoztató programjai (9-én de. 10-től) Gyula, Várszínpad: Csipkerózsika (mesemusical) - a Békés megyei Jó­kai Színház előadása (8., 9., 10-én du. 6). Jászberény, Déryné MK - Kama­raszínpad: a finnországi Sampolan Laulajat kórus vendégszereplése (7- én du. 5). Kőszeg, Várszínház (várudvar): operagála (6., 8-án este fél 9). Mezőkövesd: VI. fúvószenekari fesztivál - egész napos koncertprog­ram, felvonulás, gálaest (8., 9-én de. 10-től). Miskolc, diósgyőri vár - szabadtéri színpad: határon túli magyar színhá­zak vendégjátéka (8., 9., 10., 11., 12., 13-án este 8). Nagykanizsa, Kanizsai Nyári Színház: IX. Alpok-Adria nemzetkö­zi néptáncfeszt.­­ osztrák, szlovén, görög, svéd, török és hazai együttesek részvételével (8-án du. 4). Pápa, több helyszínen: történelmi játékok (aug. 12-16.). Lovasiskola: nemzetközi huszártalálkozó (12-től). Sarud, szabadtéri színpad: A szé­kelyföldi kultúra­­ erdélyi és magyar­­országi hagyományőrző együttesek előadása (8-án du. 3). Siófok, Vásártér: történelmi hadi és lovas játékok (6-án de. 11). Sukoró, Néprajzi Ház: egykori zsellérlakás - konyha- és szobabel­sők. Szeged, Dóm tér: Szegedi szabad­téri játékok '98 - Elisabeth, musical (7., 8-án este fél 9, esőnap: 9., v.). Szentendre, Fő tér: a Sündörgő egy­ térzenéje (8-án de. 10-12). Tapolca: a Tapolcai nyár '98 zenés műsorai (aug. 10-től). Tiszadob, Andrássy-kastély fran­ciakertje: a Zongorazenei fesztivál koncertjei (9., 10., 11., 12-én este 8). Zalaegerszeg, Erdei Színház: Macskazene - táncdráma (10., 11-én este fél­ 9). Zsámbék: Zsámbéki szombatok '98 - a romtemplomnál: III. Richárd megkoronázása, a Szegedi Nemzeti Színház előa. (8., 9-én este 9). ­ TARKA OLDALSzabad Föld 17 A „rendíthetetlen katona Már megint azok a régi szép idők! Gyerekkorunk legszebb ajándékai és játékai az ólomka­tonák... Olvasóink közül is bizto­san akadnak szép számmal, akik kedvelték ezeket az apró fi­gurákat. De hol vannak már azok? A fiók mélyéről is régen eltűntek. Akad azonban egy képzőművész tanár, aki felnőtt­ként sem tudott szakítani játék­­szenvedélyével és letűnt idők játékaival. Minden hajdani játékkatonáját féltve őrzi, sőt to­vábbi „társakat” gyűjtött mellé­jük. A gödöllői Fábián Dénes Zoltán sok száz eredeti és új ka­tonafigura büszke tulajdonosa. Ha máshonnan nem, Hans Christian Andersen híres mesé­je, A rendíthetetlen ólomkatona történetét hallgatva sokan felfi­gyeltek az életre kelt aprócska alakra. De azt már kevesebben tud­ják, hogy a miniatűr figuráknak ko­moly történelme van. Az ősi kultúrák használtak céljaiknak megfelelően különböző anyagokból, más-más léptékben elkészített katonaszob­rocskákat. Kitűnő példa erre az 1974- ben megtalált kínai agyag hadsereg, de említhetnénk az egyiptomi model­leket is, melyeket őrző-védő céllal he­lyeztek el az uralkodók sírkamráiban. Előkerültek ókori és középkori katonafigurák is. Évszázados emlé­kekről mesélnek a királyi, hercegi ud­varokban a nemes ifjak katonai neve­lését elősegítő kollekciók. A játék katona sorozatgyártására 1730 körül elsőként Németországban szako­sodtak műhelyek. A múlt század vé­gétől aztán gomba módra szaporo­dott a gyártók száma. Egyre élethűbb lett az alakok kidolgozása, a típusok, a méretek ugyancsak változatosak voltak. És ahogyan a technikai lehe­tőségek változtak, a hagyományos formák és alapanyagok mellé betört a fröccsöntött műanyag. Fábián Dénes Zoltán sajnálja, hogy Magyarországon még nincs ko­molyabb hagyománya és múltja a játékkatona-kultusznak, holott kultúr­történeti jelentősége vitathatatlan. Nagy kár, hogy a honi játéktörtérté­­szek mindeddig nem figyeltek fel kel­lőképpen erre a témakörre. Pedig a gyerekszobák polcairól a gyűjtők do­bozaiba masíroztak a régi kedves fi­gurák, onnan pedig időnként előlép­nek, hogy a múlt életre keltett tárgyai­ként üzenjenek a mának. A rendíthetetlen ólomkatonák ez­úttal Kecskeméten „szólalnak meg”. A Szórakaténusz Játékmúzeumban december végéig tekinthetők meg Fábián Dénes Zoltán magángyűjte­ményének legértékesebb darabjai és saját készítésű játék katonái. (Korzák) A SZERZŐ FELVÉTELE HAGYOMÁNYORZÓ Lőrinc-napi jóslatok, tévhiedelmek Ha Domonkos forró, kemény tél várható - tartja a népi rigmus. Ennél a „meleg nyár, hideg tél” jól hangzó, de bizonytalan következtetésnél sokkal idő­szerűbb tennivalóra emlékeztette a molnárokat a hazánkban is népszerű Do­monkos-rend alapítójának névnapja. A XIII. század elején élt hittérítő - a le­genda szerint - az angyaloktól kapott új kenyérrel vendégelte meg a liszt híján már szűkölködő szerzeteseit. A jelképes csoda magyarázata: Domonkos név­ünnepén kezdték el az új búza őrlését a malmok. A népi kalendárium is számon tartja ötödikén Havas Boldogasszony nap­ját, mely régebben - főképpen a kenyérsütésre nézve - dologtiltó volt a katoli­kus asszonyoknak. Annak tiszteletére, hogy Rómában - szintén a legenda sze­rint - ezen a nyári napon hó borította be a helyet, ahol Szűz Mária megjelent, s ahol aztán a híres Santa Maria Maggiore-templom felépült. Népünk Havi Bol­dogasszonynak nevezi a dátum névadóját, s a több évszázados, hagyományt ápolván, sokan zarándokolnak ilyenkor Pécsre, a Havi-hegy kegykápolná­jához, még inkább pedig Szegedre, az Alsóváros „híres-nevezetes” havi búcsú­jára. Vigaszt kérve megcsodálni a ferencesek templomában őrzött czestocho­­wai kegykép mását, a „Szerecsen Máriát”. Az ünnep liturgikus fénypontja a körmenet, amely megkerüli a Mátyás teret, s a búcsúvásár sátrai között tér vissza a templomba. Külön tanulmányban örökítette meg a kirakodóvásárral is színesített és így a profán néphagyományokat is ötvöző „szegedi havibúcsút” az Alsóváros nagy szülötte, Bálint Sándor néprajzprofesszor. Aki 1980-ban hunyt el, s akinek áldásos tevékenységét már a templom előtti téren felállított szobra is hirdeti. Augusztusi harmat hizlalja a szőlőt - bizonygatták hatodikán az Urunk színeváltozását ünneplő vincellérek, bőséges és jó bortermést remélve a fürtö­ket tarkító, színesítő verőfénytől is. Egyébként a májusi Orbán mellett az au­gusztusi Donát is a szőlősgazdák patrónusa volt; jégeső és villám ellen könyö­rögtek hozzá hetedikén, borvidékeinken a templomok harangjait is többnyire neki szentelték. Budán 1724-ben - mikor még a Sváb-hegy oldalát s a Gellért­hegy déli lankáit szőlő borította - fényes ünnepségen választották a város vé­dőszentjévé Donátot a bortermelő atyafiak. Időszakunk régi jeles dátuma a nyárutó forróságát jelképező Szent Lőrinc napja. A II. Sixtus pápa néven is ismert, szegényeket védelmező szolgapapot rostélyon sütötték halálra Róma keresztényüldözői 258. augusztus tizedikén. A bátor vértanú az izzó vasrácson sem tagadta meg hitét, ezért is választották védőszentjükké az égési sebek sérültjei. Emléknapjának kedvező időjárásából szép őszt jósoltak a pásztorok, s az ekkortájt megszaporodó éjszakai csillaghul­lást a nép Lőrinc tüzes könnyeinek nevezte. Máig uralkodó tévhiedelem azon­ban, hogy a dinnye augusztus közepére már élvezhetetlenné, „lőrincessé” vá­lik, vagy hogy a tüzes szent névünnepe jelezné a szabadban való fürdés végét. Ezek a megfigyelések azonban sokkal inkább a szeptember ötödikéi Lőrinc­­naphoz kapcsolhatók. Sulyán Pál

Next