Szabad Föld, 2003. január-június (59. évfolyam, 1-26. szám)

2003-05-30 / 22. szám

va 2003. MÁJUS 30.Szabad­föld N­ agybocskón születtem 1913. február 19-én. Ez a tele­pülés Máramaros vármegyében található, a Felső- Tiszánál, Máramarosszigettől északra, Rahó táján, közel a régi, történelmi Magyarország határához. Az első világhá­borúig az Osztrák-Magyar Monarchiához tartozott. A me­gyét a Kárpátok vonala határolta, annak gerincétől északkeletre esett Galícia, mely úgyszintén a Monarchia ré­sze volt. Kicsivel távolabb helyezkedik el Przemysl, a híres erődrendszer, amely családom történetében később szo­morú szerepet kapott. Trianon után a Felső-Tisza, amely ott alig több, mint egy rohanó, hegyi kis patak, Nagybocskó tájékán határfolyó lett. Jobb partja, a mostani kárpátaljai rész Csehszlovákiához tartozott, bal partja pedig Románi­ához, azaz Észak-Erdélyhez. Így vált az én - állítólagos - szülőfalum határvárossá egy határfolyó mellett, a maga né­hány száz ruszin lakosával. Még valamit Nagybocskóról. Be kell vallanom: a szü­letési anyakönyvi kivonatom hamis. Pedig nagyon kellett vigyázni rá, hiszen amikor már a harmincas éveim felé jár­tam - az eléggé gyászos korszak volt Magyarországon -, Imrédy Béla miniszterelnöksége alatt a második és a har­madik zsidótörvény értelmében az összes állami tisztvise­lőnek igazolnia kellett árja származását. Eleinte, amikor még nem fogtuk fel, hogy mit jelent mindez, zsidó barátaim nevetve mondták, hogy ti csak szaladgáljatok papír után, mi egyszerűen bejelentjük, hogy zsidók vagyunk, és azzal kész. Persze ez később nem volt ilyen egyszerű. Nekem mint fizetésiten tanársegédnek a harmadik zsidótörvény értelmében tíz keresztlevelet és egy házasságlevelet (nős voltam) kellett összeszednem. Ennyi mindent kellett be­mutatni, hogy hitelesen igazoljuk: keresztények vagyunk valamennyien. Lehet, hogy egyszerűbb dolga volt annak, aki Buda­pesten született, de én akkoriban, mikor ez az őskutatás el­kezdődött, rájöttem, hogy egy ilyen, nem kékvérű famíliá­nak is, mint az én családom volt, lehet izgalmas a család­­története. Tudtam és megesküdhettem volna rá, hogy én sem Imrédy, sem Hitler zsidótörvénye szerint nem vagyok zsidó, de papírom az nem volt Az igazi bonyodalom a har­madik zsidótörvény után keletkezett, ekkor már a nagy­szülőkre is szükség volt Anyai nagyszüleime alföldi református kántorcsalád volt, minden papírjuk megvolt, ott matrikulázták őket Túrkevén. Igen ám, de a Baloghok, a másik ág, ők Újfaze­­kasvarsánd községből származtak. Egy fényképet láttam róluk, amelyben ült egy csizmás parasztember, tisztelettu­dó pózban, nézett mereven a gépbe, mellette egy fejkendős parasztasszony, a nagyanyám és három kisgyerek, mint az orgonasípok: apám és a két testvére. Ez már bizonyítéka volt annak, hogy a származással nincs baj, no de papír nem volt. Ráadásul 1943-at írtunk, Romániában a Vasgárda benn volt a vezetésben, Magyarországon Imrédy irányí­tott. A második vlágháború kellős közepén nehéz volt pa­pírt szerezni Újfazekasvarsándról. Tíz keresztlevelet kellett összeszednem Vallomás egy nagy magyar tudós életútjáról A­ z utókorra örökítette elmúlt századunk egyik legnagyobb magyar tudósa, Balogh János professzor, akadémikus azt az izgalmas korrajzot, amelyet kíváncsi tanítványok, barátok, olvasók kedvéért elmesélt. Előadásait magneto­fonszalagra is rögzítették, hogy az élőbeszéd is megőrizze. Fia, munkatársa vigyázott a felvételre, amíg meg nem kerestük, azzal az elképzeléssel hogy mindezt közkinccsé tegyük. Az „örökös" nem ellenkezett, mert édesapja úgy bízta rá hagyaté­kát, hogy ha lesznek, akik valóban kíváncsiak befejezetlen élethistóriájának részleteire, segítse megszületni a könyvet, mert annak tartalma sokaknak lehet érdekes , tanulságos. Szöveggondozás közben aztán fény derült a bővített életrajzi vallo­más igazi értékeire, amely három évszázadot érint, ebből a tizenkilencediket és a huszonegyediket csak éppen, de a husza­dik viszontagságait olyan jellemző részletekkel tárja elénk, hogy akár történelmi áttekintésként is olvashatjuk Az ember, a tudós, az újságíró számot ad benne az általa leglényegesebbnek tartott mozzanatokról amelyeket szenvedve végigküzdött. A mű úgy született, hogy kedves munkatársai biztatgatták, készüljön föl többórás beszélgetésre, amelynek kereté­ben emlékezzen az elmúltakról és ne feledkezzen meg arról hogy olyan hallgatói-olvasói lesznek, akik azokról a törté­nésekről melyeknek ő hiteles tanúja volt, szinte semmit nem tudnak. Végakarata az volt, hogy akik gondozzák hagya­tékát, igazi vallomásként adják majd közre, melyben végigvezeti érdeklődőit a talán legszomorúbb történelmi korsza­kon, a huszadik század embert próbáló viszontagságain. Szenvedője, koronatanúja az ember, aki sokaknál érzéke­nyebben formálja meg véleményét, és kimondásával vállalja az ezzel járó megmérettetést. „Keresem ősöm udvarát” -fogalmazta a költő, Sinka István. Balogh János is kereste őseit, igaz, ő más indíttatás­ból: igazolnia kellett származását. Ennek történetével indítja az elbeszélést a professzor úr, majd a szövevényes kutako­dások után ott találjuk magunkat az első nagy utazás felelevenítésében, s végül Nagybocskótól Túrkevén át eljutunk Óceániáig. De mennyi buktatója is volt a gyermeki vágynak, amíg az ecsegi pusztáról megérkezett a trópusokra! Mi az­zal a meggyőződéssel indítjuk „hódító útjára” ezt a regényes emlékezetsort, hogy kevesen voltak a pedagóguspályán olyan nagyszerű tanítómesterek, akiknek annyi sok tanítványa maradt, mint Balogh János tanár úrnak. Professzor úr kivételesen gazdag sodró erejű vallomása a 2003. évi Könyhéten jelenik meg ahol is a Püski Kiadó sátrában vásárolhatják meg Budapesten, a Vörösmarty téren. Kérjük, figyeljék lapunk következő számait, melyeken keresztül közvetlenül kiadónktól is megrendelhetik Balogh János felemelő életmondását. BALOGH JÁNOS : A rr . Túrkevétől Óceániáig NEMZET LAP- ÉS KÖN­VKIADÓ KM. ............2003 -------------------------­ Az élő fával később sokat beszélgettem K­ántor nagyapámnak tizenegy gyereke volt, anyám a közepén lehetett ennek a sorozatnak. A fényképből ítélve anyám nem volt nagyon szépnek mondható lány, ki­jött belőle az apai, a Szabadffy- vér. Ha már itt, az őskutatás­nál tartunk, az is kiderült (miután még a nagyapámnak is igazolni kellett a nagyapját), hogy az ő nagyapjának a nagy­apja szőke hajú, kék szemű osztrák volt. Ez az ág, mint do­mináns, bejött a családba: anyám ebbe a fekete sorozatba göndör szőke hajjal született, így egy kicsit különleges volt. Megakadt rajta az apám szeme is. Pár megmaradt levelé­ből gyanítom, hogy nagyon szerelmesek voltak egymásba. Kár, hogy csak rendkívül rövid időt tölthettek együtt. Apám utolsó levelében - ez is elpusztult ’45-ben - volt egy látnoki részlet: „Ha a fiunk akar (amikor bevitték már megvoltam, mint kis csecsemő), ha lenne kedve tanulni, akkor nyugodtan add iparosnak, nem kell erőltetni azt a diplomát, mert olyan gyönyörű szakmák vannak, mint például az asztalosság, ahol a fával beszélget az, aki azzal dolgozik. Én boldog lennék abban a tudatban, hogyha az én fiamból egy jó asztalos lenne.” Nem lett belőlem aszta­los, de később az élő fával sokat beszélgettem. Ezt apám nem láthatta előre. Rögtön a háború elején behívták Akkoriban a tanító még nem volt tiszt, hiszen nem számított úriembernek Ez a titulus a papnál kezdődött. A tanítóképző elvégzése nem volt érettségi értékű, így apám mint tizedes vonult be, és került rögtön Przemyslbe. Amikor a körülzárás megtör­tént - történelmileg ismert tény, hogy az osztrák-magyar hadvezetés óriási baklövést követett el, amikor abba az el­avult erődbe belezsúfolt egy kétszázezres hadsereget­­, apámnak nyoma veszett. Az erőd elesett, kétszázezer fog­lyot vittek Szibériába, de sokan már a kitörési kísérletek so­rán elestek Attól a perctől kezdve, hogy 1914 nyarának vé­gén bezárult a gyűrű Przemysl körül, anyám semmit nem tudott az apámról, és ez a semmi egészen 1920-ig tartott. Ekkor a hadifogságból hazajött egy olyan fogolytárs, aki magára hozta apám naplóját. Anyám nem hitte el, hogy apám meghal, és meg is akart erről bizonyosodni. Lehettem olyan négyévesforma - 1917-ben volt ez -, amikor megfogta a kezemet, és ma­gára vitt Przemyslbe, hogy utánajárjon a dolognak. Túl­­élőkkel nem tudott taálkozni, ők Szibériában voltak, de a holtakat kinyomozhatta. A fényképeim között van egy olyan is, amely egy katonai temetőben készült. Három ilyen katonai temető volt ott, és mind a háromban volt eltemetve egy Blogh János tizedes. Nagyon vaószínű, hogy közülük egyik apám lehetett. De még ez sem biztos, mert a feljegyzések szerint negyven társává közös sírba temették Przemyslbe tehát 1917-ben utaztunk, ez a dá­tum számomra azért fontos, mert innét számítom az első hiteles emlékemet. Nagyon sok olyan emléke van egy kisgyereknek, olyan­­emléke, amit a szülei meg a nagy­mamák beszélnek a­ fejébe. Hallja őket, és a végén úgy dolgozza fel, mintha válságos emlék lenne. Beteszi az igazi élmények közé, és mindet összekeveri. Máig él ben­nem a kép egy nyitott deszkafolyosós szállodáról - állító­lag Lembergben volt -, itt szálltunk meg visszafelé jövet. Biztosan tudom, hogy kukucskázam kifelé, és anyám félve rángatta a kezem, jaj, nehogy leessek Pedig nem le­hetett volna onnét leesni, meg féltem is, mert szédülős voltam, a magasságot sosem szerettem. Később sem let­tem hegymászó. II O­ tt hagytuk el, hogy nagyapám - nagyanyám ösztönzé­sére - levelet írt az árvaháznak, hogy vegyenek fel en­gem. Ez volt életemnek első, mondhatom úgy, dráma fordu­lata. A napra is pontosan emlékszem: 1923. szeptember 2-án nagyapámmá vonatra ültünk, és felmentünk Budapestre. Eltekintve a négyéves koromban történt galícia utazástól, először voltam távol Túrkevétől. Rengeteg izgalmat jelentett ez az utazás, majdnem olyan volt, mint az első Jumbo Jet-es k­andom. Először ültem olyan vonatra, amelyet igazi moz­dony húzott. A Mezőtúrig járó túrkevei helyi vonatnak hu­szonöt kilométer volt az óránkénti sebessége, egy kis, múlt századbéli mozdonyocska húzta. Ez pedig igazi nagy moz­dony volt, és több mint két óráig tartott az út Budapestig. A déli órákban indulunk, és én nem tudtam betelni a gyorsa­ság élményével. Már majdnem sötétedett, amikor megérkez­tünk A Keleti páyaudvartól gyáog mentünk be a Protestáns Országos Árvaházig Akkor még nem a Rózsák terének hív­ták ezt a helyet, hanem Szegényház térnek, és a Protestáns Országos Árvaház, a mi árvaházunk volt a Szegényház. Ide érkeztünk meg estefelé, miközben én megbámátam a cso­dákat, ahogy a villamos jár, hogy itt az utcán lámpák égnek Ez mind új volt Túrkeve után, így érkeztünk meg az árvaház­ba Szerencse, hogy lekötöttek ezek a kisfiút érdeklő dolgok, mert a lényeget, a legnagyobb tragédiát csak akkor értettem meg, amikor nagyapám átadott az intézményvezetésnek, és én, életemben először, teljesen egyedül maradtam. Minden­ki, aki a környezetemhez tartozott, akit szerettem, a nagy­apám, a nagyanyám, az unokatestvéreim, az unokabátyáim, a túrkevei ház, az ágy, amelyben tízéves koromig aludtam, mind-mind százhatvan kilométerre volt tőlem. Egyedül ma­radtam egy teljesen idegen környezetben, az árvaházban. Kaptunk valami kis vacsorát, és hamarosan lefeküd­tünk U alakú, kétszárnyú épület volt, középen kettéosztva. Baloldalt volt a fiúk traktusa, jobboldalt a lányoké. Az árva­ház lakói hat és tizennyolc év közöttiek voltak, túlnyomó többségükben hat és tizennégy év közöttiek A reformátusok a Lónyai gimnáziumba, az evangélikusok a Fasori Evangéli­kus Gimnáziumba kerültek Én az utóbbiak csapatába tar­toztam, és hát bizonyos kasztrendszer volt itt. Abban az ér­telemben, hogy azoknak, akik gimnáziumba kerültek, esé­lyük nyílott arra, hogy tizennyolc éves korukban érettségi­­re kerüljenek ki az árvaházból, egyetemi végzettséget szerez­zenek, míg azok, akik az elemi után polgári iskolába kerü­lek, legfeljebb tanítók, óvónők vagy iparosok lettek Mintha csak arra utasítottak volna bennünket, hog versenyezzünk egymással. A kiválók továbbtanulnak, aki meg nem teljesítenek, azok lemaradnak Ez annyiból ja igazságtalan - ha így utólag elgondolkodom rajta -, hogy tanulásban kiválóak nem mindig a legsikeresebbek az éle­ben, nem csak a gyakorlati, de a szellemi életben sem. Már­­ első pár napban megértettem, hogy nekem tanulnom ke mert ha nem így teszek, nem maradhatok a gimnáziumba. Tehát nem kellett a nádpálca, nem kellett a becsukás és kos laltatás, ahogy akkor mondták, tintaleves. Tanultam, de tanulni akartam. Az árvaházban nem kérdezték, kinek ő volt az apukája, ha jól tanult, mehetett a gimnáziumba. A dékiek voltak persze a legtöbben, egy pesti árva csak akko került árvaházba, ha apja, anyja elhalt. Az igazgató, aki ma­ga is tanító volt, szívesen fogadta a pedagógusgyerekeket, é­­s az voltam. Ez egy megbocsátható elv volt, és azt a folyto­nosságot fejezte ki, amit később értettem meg, már jó felnő koromban. Magyarországot a vidéki értelmiség tartotta hátán, és ez a parasztságból és a kisértelmiségből, a pedagó­gusokból termelődött újjá. Ezt ma társadalmi mob­itásra szokás nevezni, így hát az első percben világossá vált előt­tem, hogy innen ki kell törni. Nem éreztem ott jól magán börtönbe voltam csukva. Már szeptember harmadikén reg­gel ötkor kizavartak az ágyból, s ez megértette velem, hog mostantól kezdve minden percem úgy be lesz osztva, mint ha katonai kiképzésen lennék. Minden pillanatom számb lett véve, állandóan volt valamilyen feladatom, mindig függ­tem valamitől. Néha olyasmit végeztettek velem, amibe megvolt a kedvem, de tudtam, akkor leszek szabad igazába ha ismét vonatra ülök, és visszamegyek Túrkevére. Az árva­házban a nap reggel öt órakor kemény ébresztővel kezdő­dött, beágyaztunk, kitakarítottuk a hálótermet Szegényház tér, Budapest, a mi árvaházunk Tülökkel dudálni bizalmi feladat volt N­agyapám kellő óvatossági intelmek után beszélt a ha­­rangozóval, és megengedte, hogy felmenjek a torony­ba. A túrkevei templom tornya nem akármilyen. A lépcső öntöttvas karfájában benne van az évszám, amikor épült: 1823, Petőfi születési dátuma, így már nyolcéves koromban tudtam, hogy ez a templom akkor épült, amikor Petőfi Sán­dor született Nagyapám később megengedte, hogy szaba­don felmászkáljak a templomba. Némi kis cigarettát vittem a harangozónak, és a barátság megszületett. Fönt nagy, sú­lyos templomi óra volt, terméskő súlyokkal. Minden ne­gyedórában vert, egyet, kettőt, hármat, majd ütött a nagyha­rangon. Ha éppen fent voltunk, majdnem megsüketültünk, mert igen terebélyes volt a nagyharang. Máskor meg lehetett hallani a lánc, illetőleg a mászósúlyok mozgását. Aratás ide­jén ketten voltak fönt, a harangozó és a tűzőr. Utóbbinak az volt a dolga, hogy minden negyedórában körül kellett sétál­nia, és mind a négy égtáj irányába tülökkel dudálnia kellett egyet annak jeléül, hogy nincs tűz. Sosem engedték meg, hogy én is dudáljak. Borzasztóan szerettem volna, de mert bizalmi feladat volt, nekem nem lehetett. Már a fára mászás­sal is az volt a baj, hogy szédülős voltam. Amikor pedig ki­mentem a körüljáróra, erre az 1823-as karfájú erkélyre,­­ felnézve láttam, hogy jaj, de közel van a torony teteje, és lát­tam, hogy szaladnak a fellegek, úgy éreztem, menten le fog feküdni a torony. A falhoz lapulva gyorsan visszanéztem lábam elé, s rájöttem, hogy nem, mégsem a torony mozog Nagy nehezen körülmentem, nem hiszem, hogy tízéves ko­rom előtt még egyszer megtettem volna ugyanezt. De ami­kor a látóhatár szélén észrevettem a tizenöt kilométerre lév Mezőtúr tornyait, először éreztem azt, hogy én ebből a kör­ből, amit lezár a látóhatár, ki akarok menni, és látni akarón mi van mögötte. Akkor már tudtam, hogy a föld gömbölyű s minden, de minden érdekelt, ami vele kapcsolatos. Szá­momra a legszebb piros színt az jelentette, ha pipacson vág a ragyogó katicabogáron láttam. Aztán láttam, hogy va olyan bogár, amelyen a pötty sárga Kezdtem rájönni, hog a természet igen sokféle lehet Valahogy innét indult az ér­deklődésem, mert az, hogy unatkozzam, nálam nem fordu elő. Akármit vizsgálgattam, mindig spekulálni kezdtem ró­la. És ezzel el is foglaltam magam.

Next