Szabad Föld, 2012. július-december (68. évfolyam, 27-52. szám)

2012-08-10 / 32. szám

Munkavállalók kálváriái Szemfényvesztők hálójában A balkezesek világnapjára Mikor jobb a bal? Gyulait az internetről Házunk tája Süllyedő történelem Tudományos mozaik Újlaki Ágnes tévékritikája Jósok, látók, sorselemzők Díszes bőrbe kötve SÁRKÁNYKÍGYÓ TEKERGŐZIK A HÁTON, pillangó rebben a csábos női vállon, érthetetlen ákombákom díszük a csuklón, tigris ijeszt a mellkason. Csupán néhány példa a népszerűbb minták közül. A tetoválás ma már leginkább divat, ám a test díszítésén kívül számos funkciója volt az emberiség történetében. SEBEKBŐL HEGEK. A hegtetoválás legjel­legzetesebb példája a mokó, ami az új-zé­­landi maori kultúra része. Elsősorban az arcot díszítették művészi tökélyre fejlesz­tett hegekkel. Viselése rangot jelentett, s része volt a férfivá avatási szertartásnak is. Bár nem csak férfiak viselték és nem csak az arcukon, a feljegyzések szerint a maori nők bomlottak egy-egy díszes, művészi al­kotásért, mely a férfiarcot ékesítette. SZÓFEJTŐ A tetoválás kifejezés angolszász közvetítéssel terjedt el a világban. Eredetije­­ tatu - Tahitiból származik, nyomha­gyást jelent. James Cook, a hírneves felfedező tengerészei terjesztették, végül megragadt az angol nyelvben. A fone­tikusan nehezen visszaadható szónak számos változata élt, végül a tattoo kiszorította a többit.N­épviselet és tetoválás. Talán nem is gondoljuk, mennyire közel áll egy­máshoz a két szokás. Most persze némely olvasó bizonyára a fejét csóválja: miként lehet összeha­sonlítani, mondjuk, egy gyönyörű kalotaszegi népviseletet és a finoman fogalmazva is aluliskolázott, agresz­­szív bunkó - már elnézést! - ujja­in összeolvasható szót: USS! A japánok gyakran egész testüket tetoválásba öltöztették ugyancsak a bűnözők homlokára ke­rült a rovátka. Azonosításra használ­ták a tetoválást a náci Németország­ban is, mégpedig elit egységük, az SS tagjait jelölték vele. Vereségük után sokuk vesztét is ez okozta: a hónal­jukba tetovált, a vércsoportjukat fel­tüntető adat a biztos azonosításukat tette lehetővé. A koncentrációs tábo­rok rabjainak a karjára pedig a nyil­vántartási számukat tetoválták. S ha már Japánt említettem az imént: a díszes ruha viselése az ural­kodó család kiváltsága volt. Ám emiatt nem estek kétségbe a közép­­osztálybeliek: ők tetoválásba öltöz­tették a testüket. Előnye, hogy csak egyszer kellett magukra ölteni... Némelyik kultúrában a hírszolgá­lat részévé vált a tetoválás. A görö­gök a felderítőiket azonosították ily’ módon, ami persze kétélű dolognak bizonyult, mert így a kikémleltek számára is azonosíthatókká váltak. A világ meghódítására készülő tatá­rok a stratégiailag fontos információ­kat a hírvivő lekopaszított fejére rögzítették, majd megvárták, míg a haj kinő, s akkor útnak indították őket. A címzettnek nem volt más dolga, mint hogy ismét leborotválja a hírvivő haját. Nem túl gyors mód­Természetesen ebben van is igaz­ság, ám ha a két kulturális jelenség eredetét firtatjuk, megtalálhatjuk a közös gyökeret. Mindkettőnek egy a célja: megmutatni, hogy kinek hol a helye az adott közösségben. Mi a státusa, eladósorban van-e, vagy már bekötötték a fejét, netán a kö­zelmúltban veszítette el egy közeli hozzátartozóját. Mindezt nem is oly régen még megmutatta a népviselet azoknak, akik tudtak olvasni belőle. Ugyanígy a tetoválás is. Képzel­jük el a jelenetet: úgy háromezer évvel ezelőtt a ma Indonéziához tar­tozó Borneó szigetén a legény beállí­tott a lányos házhoz, mert házasodni kívánt. Mit nézett meg? Nos, a jelölt­je alkarját. Mert minél gazdagabban ékesítette a csipkéhez hasonlítható mintá­zatú tetoválás az ifjú hölgyet, annál maga­sabb volt a társadal­mi rangja. Akadtak azonban az emberiség kultúr­történetében egyéb praktikus okai is a tetoválásnak. A ró­maiak a bűnözőket és a rabszolgákat jelöl­ték meg e letörölhe­­tetlen bélyeggel. Innen eredhetnek a szégyenbélyeg és megbélyegzett kife­jezések. Ismert a bűnös megbélyegzé­se a zsidó kultúrában is, gondoljunk csak az ószövetségi történetre: az Úr bélyeget süt a testvérgyilkos Káin homlokára - amely ugyanakkor meg is óvja a bosszútól. S milyen érdekes, a Szentföldtől távoli Japánban CSÁSZÁRI ÉS KIRÁLYI SÁRKÁNYOK Tetováltatta-e magát Horthy Miklós? A kérdés nem jogosulatlan, hiszen mielőtt Magyarország kormányzójává válasz­tották volna, a tengerészetnél szolgált, ahol ugyancsak dívott e szokás. Nos, a válasz igen: a bal mellkasát, vállát, sőt még az alkarja egy részét is díszes tetoválás borította. A feljegyzések szerint a pólai fürdőben az ifjú tengerészek csodájára jártak az arany-zöld sárkányt ábrázoló remekműnek. Bár később hivatalos körök­ben már nem dicsekedett tetoválásával, szégyellnie sem kellett, hiszen kortársán, az angol V. György király hátán éppúgy sárkány tekergőzött, mint ahogy korábban tetoválást viselt Erzsébet királyné, Rudolf és Ferenc Ferdinánd trónörökös­­szer, kétségtelen, ám a hatékonysá­gát a történelmük igazolja... Az európai népek tetoválási kul­túrájában a normann hódításokkal - úgy 1000 körül - hosszú szünet vette kezdetét, mivel az északi hajós nép nem kultúrálta a test­e visszavonha­tatlan megjelölését. Ezen azonban nem csodálkozhatunk, hiszen északi őshazájukban a zord időjárás miatt a testüket állandóan ruhával fedték, tehát a tetoválás a már említett funk­cióit kevéssé tölthette volna be. A tetoválás máig tartó, újbóli európai hódítására egészen a XVII. század végéig kellett várnunk. Ez a nagy felfedezések kora, az európai ember ekkortájt ismerte meg a poli­nézek kultúráját. A hajósok hoztak magukkal néhány tetovált bennszü­löttet, akik ugyancsak tetszettek az angoloknak. Nosza, tetováltatni kezdték magukat a tehetősebbek is - persze csak diszkréten, rejtett testré­szeikre. Nem maradt titokban az új hóbort, utánozni kezdte őket a köz­nép. A jelenség az utóbbi két évszá­zadban hol népszerűbb, hol kimegy a divatból, hol tiltják, hol pedig egye­nesen művészetnek titulálják. Nép­szerűsége a világháborúk idején megnövekedett a katonák soraiban. A magasabb kultúrájú népeknél egy­kori jelentőségét elveszítette, s mint annyi minden, divattá vált ez is. Manapság éppen felszálló ágát éli, különösen a fiatalok körében. Hardi Péter Tetováló amerikai matrózok a II. világháborúban ÉLETRE SZÓLÓ DÖNTÉS Aki elhatározza, hogy tetováltatja magát, először is aludjon rá néhányat, mert döntése életre szóló - jóllehet, ma már létezik olyan eljárás is, ami által a mű néhány éven belül eltűnik a testről. Ez azért lehetséges, mert a festéket éppen csak a bőr alá juttatják. Ha döntésünk megmásíthatatlan, mindenképpen gon­doljuk meg, kivel dolgoztatjuk meg magunkat. Ha a tűt nem előttünk veszi ki a steril csomagolásból, már álljunk is odébb, ne higgyük, hogy a kifőzés tökéletesre sikeredhet. Azt pedig vegyük természetesnek, hogy a művész gumikesztyűt húz a művelet előtt.

Next