Szabad Föld, 2014. július-december (70. évfolyam, 27-52. szám)

2014-07-11 / 28. szám

2014. július 11. ♦ A vidék családi hetilapja I Barangoló Miért járna köszönet? GUBA ZOLTÁN RIPORTJA NÉMETH ANDRÁS PÉTER FELVÉTELEI I­zgalom kell? Adrenalinfröccs? Itt van! Balra csusszan a láb, a jobb mellé zár. Újra indul a bal, és követi a jobb­­ tánclecke ez kezdőknek, kissé nehezítve. Húsz centi széles pallón oldalazok, minden lépésnél meghajlik alattam, balra-jobbra ki­leng. Többen néznek. Már csak négy-öt csusszanás, mellézárás az út, és megérkeztem. A tihanyi kikötőben, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának men­tőhajójára, a Rupertre értem. Első kísérletre biztató, mondja Tóth Péter, a sürgős­ségi mentőhajó vezetője. Tóth, mint itt mindenki, ön­kéntesként szolgál, amúgy vízi túravezető, házi moto­ros siklóernyős tandempilóta. A hajó navigátora, Rubeck József sem félős, a veszélyt keresi, hogy a fontosabbakat említsük: alpinista- és búváriskolát is vezet. A matróz, Rácz Ferenc is búvárkodik. A két mentőtiszt, Fogarasi Zoltán és Kondor Ákos sem kezdő, Győrött mentik az életeket, Fogarasi még a mentőtiszteket is tanítja. Lelkesedésemet csökkentve véletlenül se mondják: a pallón ők hordágyon viszik partra a sérülteket, sötétben, esőben, szélben, méteres hullámok mellett is. Szerencsére nemcsak az idő telt, változott a vízi mentés a Balatonnál is. A „kisátkosban” elég volt, ha megkérdezték a jelentkezőt: tudsz úszni, fiam? Tudok, hangzott a válasz. És evezni? Azt minden magyar tud. Akkor jó, döntöttek, és a jelentkező máris csónakba szállt, szállásért, kosztért cserébe csónakjával egy strandon billegett, és ha elunta magát, vagy hogy az izma szálkásodjon, evezett. Biztosra ment, randevúkat beszélt meg csinos s kevésbé csinos lányokkal a Hul­lám nevű zenés, táncos szórakozóhelyen. Nem unatko­zott, na! Ma? Már a „mezítlábas” vízi mentők - őket csónak­jaikkal a strandokon láthatjuk (80 ezer forint plusz áfáért) - 80 órás kötelező tanfolyamon vesznek részt. Vízből mentést, egészségügyi és kommunikációs isme­reteket tanulnak, vizsgáznak is persze. Majd különös megméretés, vegyes úszás következik, 100 mell, 100 gyors, búvárúszás, és ha ez is sikeres, végre bólint a bizottság, rendben van, vízi mentőnek alkalmas. A profik? 2008 szeptemberében érkezett ide az első sürgősségi mentőhajó, a Rupert, majd évekkel később Ábrahámhegyre a Lomac. (A névválasztással nem sokat vacakoltak, utóbbit - kikötője okán - Ábrahám Lomacra keresztelték. A Rupert, ha jobb ötlet nem születik, nyilván a Tihanyi Rupert nevet kapja majd.) Mit tud a hajó? Két, 250-250 lóerős motor hajtja, úgy ötszáz liternyi üzemanyag fér bele, lehet vagy öt tonna, de ha sietnek, és nem túl erős a hullámzás, 90- nel is száguldhat. Rosszkor érkeztünk: a középtávú meteorológiai előrejelzés ugyan kánikulát ígért, de két napja kissé váratlanul viharral, esővel front érkezett. Azóta meleg­szik ugyan az idő, napon már 30 fokhoz közelít, de a víz 20 fokos, úszni csak a bátrabbak indulnak. A szél­csendben a vitorlázók, szörfözők is csak a vitorlákat babrálják, vízen most közülük is csak kevesen mutat­koznak. A vízi mentők árnyékba húzódva ülnek, várnak. Hetenkénti váltásban, folyamatosan napi 24 órában dolgoznak. Fő szabály: reggel kilenctől este hétig egy perc alatt kell a hajóra érniük, mentésre indulniuk. Este héttől - a szállásuk a hajótól nagyjából 1,5 kilo­méterre van - öltözésre, futásra, indulásra 15 percük marad. Fizetség? Pénzt nem kapnak, de szállást, étke­zést igen, s erre a hétre a családot is magukkal hozhat­ják. Megszokták már, tőlük balra az asszony pihen, jobbra az adóvevő. Ha riaszt, sietve, csendben felöltöz­nek, hogy a gyereket álmából fel ne verjék, azután rohannak. Ne várjon rájuk senki, itt minden másod­perc számít. Mert ne feledjük, a Balaton viharban go­nosz lehet: a víz felett vízpára lebeg, kevéske benne az oxigén, még biztos úszó is hamar bajba kerülhet. Most csendes a tó felszíne, alig fodrozódik. Tóth Péter is nyugodtan mutatja a hajót. A tervezők minden négyzetcentimétert igyekeztek kihasználni. Az öttagú személyzeten túl a sérültnek (esetleg sérülteknek) is kell itt hely. S persze a vízhatlan, törhetetlen ládáknak is. Mi van a ládákban? Nélkülözhetetlen gyógyszerek, A Rupert maximum 90 km/h sebességgel száguldhat menteni

Next