Szabad Föld, 2014. július-december (70. évfolyam, 27-52. szám)
2014-07-11 / 28. szám
2014. július 11. ♦ A vidék családi hetilapja I Barangoló Miért járna köszönet? GUBA ZOLTÁN RIPORTJA NÉMETH ANDRÁS PÉTER FELVÉTELEI Izgalom kell? Adrenalinfröccs? Itt van! Balra csusszan a láb, a jobb mellé zár. Újra indul a bal, és követi a jobb tánclecke ez kezdőknek, kissé nehezítve. Húsz centi széles pallón oldalazok, minden lépésnél meghajlik alattam, balra-jobbra kileng. Többen néznek. Már csak négy-öt csusszanás, mellézárás az út, és megérkeztem. A tihanyi kikötőben, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatának mentőhajójára, a Rupertre értem. Első kísérletre biztató, mondja Tóth Péter, a sürgősségi mentőhajó vezetője. Tóth, mint itt mindenki, önkéntesként szolgál, amúgy vízi túravezető, házi motoros siklóernyős tandempilóta. A hajó navigátora, Rubeck József sem félős, a veszélyt keresi, hogy a fontosabbakat említsük: alpinista- és búváriskolát is vezet. A matróz, Rácz Ferenc is búvárkodik. A két mentőtiszt, Fogarasi Zoltán és Kondor Ákos sem kezdő, Győrött mentik az életeket, Fogarasi még a mentőtiszteket is tanítja. Lelkesedésemet csökkentve véletlenül se mondják: a pallón ők hordágyon viszik partra a sérülteket, sötétben, esőben, szélben, méteres hullámok mellett is. Szerencsére nemcsak az idő telt, változott a vízi mentés a Balatonnál is. A „kisátkosban” elég volt, ha megkérdezték a jelentkezőt: tudsz úszni, fiam? Tudok, hangzott a válasz. És evezni? Azt minden magyar tud. Akkor jó, döntöttek, és a jelentkező máris csónakba szállt, szállásért, kosztért cserébe csónakjával egy strandon billegett, és ha elunta magát, vagy hogy az izma szálkásodjon, evezett. Biztosra ment, randevúkat beszélt meg csinos s kevésbé csinos lányokkal a Hullám nevű zenés, táncos szórakozóhelyen. Nem unatkozott, na! Ma? Már a „mezítlábas” vízi mentők - őket csónakjaikkal a strandokon láthatjuk (80 ezer forint plusz áfáért) - 80 órás kötelező tanfolyamon vesznek részt. Vízből mentést, egészségügyi és kommunikációs ismereteket tanulnak, vizsgáznak is persze. Majd különös megméretés, vegyes úszás következik, 100 mell, 100 gyors, búvárúszás, és ha ez is sikeres, végre bólint a bizottság, rendben van, vízi mentőnek alkalmas. A profik? 2008 szeptemberében érkezett ide az első sürgősségi mentőhajó, a Rupert, majd évekkel később Ábrahámhegyre a Lomac. (A névválasztással nem sokat vacakoltak, utóbbit - kikötője okán - Ábrahám Lomacra keresztelték. A Rupert, ha jobb ötlet nem születik, nyilván a Tihanyi Rupert nevet kapja majd.) Mit tud a hajó? Két, 250-250 lóerős motor hajtja, úgy ötszáz liternyi üzemanyag fér bele, lehet vagy öt tonna, de ha sietnek, és nem túl erős a hullámzás, 90- nel is száguldhat. Rosszkor érkeztünk: a középtávú meteorológiai előrejelzés ugyan kánikulát ígért, de két napja kissé váratlanul viharral, esővel front érkezett. Azóta melegszik ugyan az idő, napon már 30 fokhoz közelít, de a víz 20 fokos, úszni csak a bátrabbak indulnak. A szélcsendben a vitorlázók, szörfözők is csak a vitorlákat babrálják, vízen most közülük is csak kevesen mutatkoznak. A vízi mentők árnyékba húzódva ülnek, várnak. Hetenkénti váltásban, folyamatosan napi 24 órában dolgoznak. Fő szabály: reggel kilenctől este hétig egy perc alatt kell a hajóra érniük, mentésre indulniuk. Este héttől - a szállásuk a hajótól nagyjából 1,5 kilométerre van - öltözésre, futásra, indulásra 15 percük marad. Fizetség? Pénzt nem kapnak, de szállást, étkezést igen, s erre a hétre a családot is magukkal hozhatják. Megszokták már, tőlük balra az asszony pihen, jobbra az adóvevő. Ha riaszt, sietve, csendben felöltöznek, hogy a gyereket álmából fel ne verjék, azután rohannak. Ne várjon rájuk senki, itt minden másodperc számít. Mert ne feledjük, a Balaton viharban gonosz lehet: a víz felett vízpára lebeg, kevéske benne az oxigén, még biztos úszó is hamar bajba kerülhet. Most csendes a tó felszíne, alig fodrozódik. Tóth Péter is nyugodtan mutatja a hajót. A tervezők minden négyzetcentimétert igyekeztek kihasználni. Az öttagú személyzeten túl a sérültnek (esetleg sérülteknek) is kell itt hely. S persze a vízhatlan, törhetetlen ládáknak is. Mi van a ládákban? Nélkülözhetetlen gyógyszerek, A Rupert maximum 90 km/h sebességgel száguldhat menteni