Szabad Föld, 2014. július-december (70. évfolyam, 27-52. szám)

2014-07-11 / 28. szám

2014. július 11. ♦ A vidék családi hetilapja — Történetek Féltem magamtól i i­­ i a A PALÓC TAJSZOLÁSSAL BESZÉLŐ, kereskedelmi iskolát végzett, törékeny lány missziós apácának készült - végül Thália odaadó papnőjeként szolgált egész életében. A száz évvel ezelőtt, 1914. július 17-én született Tolnay Klárira emlékezünk, néhány emlékezetes alakítását felidézve. I­tt még nevet. Ott már tűnődik. Amott minden porcikájában sajog. A végén zsinórral a nyaka körül ismételgeti a kagylóba: szeretlek, szeretlek, sze­retlek... A fekete-fehér fényképek sorozata egy rádiófelvételen készült, amikor Cocteau Búcsú című drámai telefonjelenetét rögzítették. Tolnay Klári láthatóan belehal a kegyetlen, hűtlen férfi elvesztésébe. Az Országos Széchényi Könyvtár Színháztörténeti Tárának kiállítása egy-egy kiemelt szerephez kapcso­lódva, fotók és újságcímlapok, kriti­kák és jelmeztervek segítségével mu­tatja be Tolnay Klári pályájának jeles állomásait. A színésznő egyébként Tennessee Williams Blanche-ot tar­totta a legcsodálatosabb szerepének, amely saját bevallása szerint kivette a szívét, vérét, meggyötörte az agyát, testét-lelkét - negyvenfokos lázban égett. Míg a kommersz feladatokhoz elég a rutin, vallotta be. „Annyira átéltem a próbák folya­mán A vágy villamosa hősnőjének fokozatos idegösszeomlását, hogy lassan félni kezdtem önmagamtól. Egy éjjel, ilyen zavaros idegálla­potban feltárcsáztam a Fészek te­lefonszámát, mert tudtam, hogy Királyhegyi Pali ott tanyázik a barátaival. - Palikám, drága, na­­gyon-nagyon kérlek... - bömböl­tem a kagylóba. A vonal végén kedélyes hang: - Anyukám, ne ugorj, jövök! A kedves cimbora valóban perceken belül megérke­zett, látta, hogy nagyon rossz bőrben vagyok. Nem kérdezett semmit. Ahogy dobálta le a ka­bátját, sálját, gesztikulálva mesél­te, hogy útba ejtette a Lipótmezőt, ahol főorvos barátja elmondta, betegei között egy színész sincsen, illetve egy talán akad, aki éppen attól dilizett be, hogy nem kapott szerepet. Aki a színpadi halálba belehal, az dilettáns! A görcs azonnal feloldódott bennem.” (Tolnay Klári visszaemlékezése)­­ Fiatalkoromban sokat leskelőd­­tem utána: a Veres Pálné gimnáziu­mi osztályunk ablaka épp az akkor már ismert színésznő Bástya utcai lakására nézett, folyton titkokat für­késztünk. Tolnay Klári a negyvenes éveiben járt, amikor személyesen megismertem - emlékszik vissza Keleti Éva Balázs Béla-díjas fotó­művész, aki évtizedeken át fényké­pezett színházi próbákat és előadá­sokat. - Nekem is Blanche megfor­málása a csúcs, akkor „szerettem bele” végérvényesen. Természetes lénye és sallangmentes játéka mel­lett azt az alázatot is tiszteltem benne, ahogyan türelmesen, hiszti nélkül tűrte a fényképezést előadás közben, tudván, a fotózás által to­vább élnek a pillanatok. Művész Színház, 1946, az Euri­­diké képkockái. A mitológia szerint Orpheusz lement az alvilágba el­hunyt kedveséért, és az istenek vis­­­sza is engedték Euridikét a földi vi­lágba, ám a trák dalnok nem tartot­ta be az alkut, így végleg elvesztette őt. Anouilh darabjának harmadik próbáján szeretett egymásba a két főhős, az ünnepelt színésznő és a nála tíz évvel fiatalabb kezdő, Dar­vas Iván. Ők sem tudták megtartani egymást: legendás és viharoktól sem mentes szerelmük 13 évig tar­tott, a megcsalt nő szerepe a ma­gánéletben is kijutott Tolnaynak. Képek és karácsonyok. Itt 1946- ot írunk, a Színházi Magazin címol­dalán, idilli képen „civilben” pózol a kislányával (Zsuzsa az első, Rá­­thonyi Ákos filmrendezővel kötött házasságából született). Ott 1954-es dátum áll a Színház és Mozi borító­ján: Ibsen Nórájaként leheletfinom csipkés mandzsettájú és nyakú ru­hában épp meggyújtja a gyertyákat a fán. A Film Színház Muzsika kri­tikusa 1960-ban nem tudott szaba­dulni attól a szívfacsaró képtől, amint a karácsonyfáról díszeket sze­deget le - Arthur Miller Pillantás a hídról című darabjában, Beatrice szerepében -, félig háttal áll a néző­térnek, mégis kis kézmozdulatai, testének apró rebbenései fájdalma­san szomorúak. Tolnay Klári hol megríkatott, hol megnevettetett. Egyszer elgondol­kodtatott, másszor szórakoztatott. Mindenki rajongásig szerette. „A Kései találkozás után (1977. december, Madách Kamara - a szerk.) kitört a nagy siker. Várat­lan volt az ünneplés, mert Arbuzov kétszemélyes darabjá­ban sem az igazgatóság, de lelke mélyén még a rendező sem bízott. Azt gondolták, itt van ez a két öregedő színész, lecsillapítjuk őket, a drámával boldoguljanak, ahogy tudnak. A virágzuhatagos premier után sejtelmes arcok jár­­tak-keltek az öltözőm körül. Itt valami készül, gondoltam. Átöl­töztem estélyibe, felöltöttem feles kis bundám, hogy a szokásnak megfelelően méltóképpen ünne­peljük a bemutatót. Ahogy lefelé haladtam a lépcsőn, kezemben hatalma szegfűcsokor, Mensáros Laci egyvégtében az arcámat leste. A lépcsőfordulónál megszó­lalt egy tangóharmonika, és rá­zendített A boldogság, a boldog­ság... című dalra. Ahogy kifelé haladtam, a tömeg udvariasan kettényílt, a parkoló autók renge­tegében ott állt egy hamisítatlan századfordulós hintó, lovak nél­kül. Mensáros ’tessék parancsol­ni’ gesztussal felsegített a kényel­mes bőrülésre, néhány fiatalem­ber odaszegődött a kocsirúdhoz, és a Madách téren körbe-körbe­­nyargalt a hintával. A közönség tapsolt, a harmonika játszott.” (T. K. visszaemlékezése) - Időskorában meghívott abba a bizonyos Bástya utcai otthonába, ahol minden ugyanúgy maradt az évtizedek során. Darvas után sosem ment újra férjhez, egyedül élt - me­séli Keleti Éva. - Kedvenc foglala­tosságaként órákig ült a csipketerí­­tős asztalkánál és pasziánszozott. Fájdalmasan beszélt arról, hogy a színpadért és a szerelméért feláldoz­ta az anyaságot, magát hibáztatta azért, mert lánya külföldre ment az apjához, eltávolodtak, és csak nagy sokára találtak újra egymásra. Úgy éreztem, rendkívül magányos... (szijjártó) Darvas Iván és Tolnay Klári szerelme a Művész Színház színpadán kezdődött 1946-ban, Orpheuszként és Euridikéként. Az esőköpenyes férfit Várkonyi Zoltán alakította Anouilh darabjában Tolnay Winnie szerepében is elbűvölte a közönséget Samuel Beckett Ó, azok a szép napok című színművében. A darabot 1971-ben mutatták be a Madách Színházban, Vámos László rendezésében MMBM­ I Július 17-én koszorúzást tarta­nak a színésznő sírjánál a Far­kasréti temetőben, majd este nagyszabású gálaesten emlé­keznek rá.­­ Az Országos Széchényi Könyv­tár Színháztörténeti Tárának Tolnay 100 című kiállítása szeptember 27-ig látható a Várban. IA budapesti Uránia filmszín­házban minden hónapban leve­títik Tolnay egy-egy filmjét, ezeket kerekasztal-beszélgeté­­sek kísérik, az alkotótársakkal és a szakma képviselőivel. I A Hot Jazz Band július 30-án az Óbudai Társaskörben lép fel Tolnay Klári emlékére készülő új produkciójával. I A Bajor Gizi Színészmúzeumban látogatható a Díva, Színész, Nő című kiállítás, amely három, száz éve született művésznek: Lukács Margitnak, Mészáros Áginak és Tolnay Klárinak állít emléket.­­ A Rózsavölgyi Szalonban ősszel mutatják be Für Anikó Tolnay­­estjét.­­ Az Örkény Színház őszi évad­nyitó rendezvényén Tolnay dalai, sanzonjai csendülnek fel a színház művészeinek előadá­sában.­­ Október 23-án az Örkényben Tolnay utolsó színpadi fellépé­sére emlékeznek: a volt Madách Kamarában, 1998-ban ezen a napon játszott utoljára, a Tár­sasjáték New Yorkban című da­rabban. I Tolnay 100 címmel beszélgetés­sorozatot szerveznek, ennek részeként Filozófia és spiritua­lizmus - Hamvas Béla és Tolnay Klári címmel Müller Péter estjén vehetnek részt az érdeklődők októberben. A Mohorán a Tolnay Klári Emlék­ház a művésznő életútját be­mutató fényképekből, szemé­lyes használati tárgyakból, csa­ládi ereklyékből, színházi kosz­tümökből ad ízelítőt.

Next