Szabad Földműves, 1985. január-június (36. évfolyam, 1-26. szám)

1985-05-04 / 18. szám

SZABAD FÖLDMŰVES. í 1985. május 4. Lángok a porondon Hamisítatlan áprilisi nap volt: az egyik pillanatban meleg ta­vaszi napsütés aranyozta be a házak szürke tömbjeit, a má­sikban borzongatóan hűvös szél fütyült végig a park fái között, s a ki tudja honnan előkerült barátságtalan felhők még egy váratlan „zuhanyt“ is kilátásba helyeztek. Minderről azonban nem voltam hajlandó tudomást venni, miközben fütyörészve ballagtam úticélom, a Duna­­szerdahelyi (Dunajská Streda) Mezőgazdasági Műszaki Közép­iskola épülete felé. Jókedvem olka, őszintén bevallom, első­sorban az volt, hogy az emlí­tett iskolában egy kétségkívül kellemes riport-téma várt: a lányok spartakiád-gyakorlatá­­nak megtekintése. Ráadásul, a­hogy mondani szokás, „biztos­ra mentem“, ami annyit jelent, hogy már jó előre megtudakol­tam a próba pontos idejét Gaál Mária testnevelő tanárnőtől, a Я [UNK]ако [UNK]1а­ vezetőjétől. Így csak azon lepődtem meg, mi taga­dás, kellemesen, hogy védencei a tiszteletemre a teljes fellé­pési „szerelésben“ vonultak fel, ami már önmagában is üde lát­ványt volt. A mintegy ötven csinos kislány a tornaterem szélén elhelyezett padokra ku­porodva várta, hogy a Mikóczi Tibor pedagógus vezette fiú­­csoport befejezze a gyakorla­tot, s tartozom az igazságnak annyi­val, hogy a srácok­nak ettől kezdve a fél szemük még a legnehezebb gya­korlatok közben is az alacsony ló­cákon volt... Én viszont kötelesség­­tudóan arra hasz­náltam ki ezt néhány perces ha­­­lasztást, hogy elbe­szélgessek a lány­­csoport gyakorlat­­vezetőjével, Gaál Máriával. — A serdülő lá­nyok ezekben gyakorlatát a napok­ban — de­­ mond­hatnánk hónapokat heteket, is — nem kevesebb mint tizennyolcezer-hét­­százhúsz középis­kolás tanulja Szlo­vákiában. E közel húszezer fiatal tit­­­kos vagy bevallott célja természete­sen Prága, a stra­­hovi Evžen Rošic­­ký stadion. Nekünk is ez a végső cé­lunk, s h­a az esélyeket ille­tően az imént tettem már egy árnyalatnyi megkülönböztetést, abban is színt­­ kell vallanom, hogy nekünk bevallottan Prága a célunk. Erre köteleznek a ha­gyományain­k is, ugyanis lány­csoportunk a legutóbbi négy spartakiádon minden alkalom­mal ott volt a legjobbak kö­zött. — Meglehetősen nagy létszá­mú csoporttal, összesen hetven­négy tanulóval gyakorolunk — folytatja. Ez három teljes, ti­zennyolc tagú egységet jelent, és kereken húsz — tehát még mindig egy bő csoportra való — a „tartalék“. A lányok má­sodikosok és s elmondhatom, harmadikosok, hogy annak idején — tavaly októberben — valamennyien önként jelentkez­tek. Most már több mint hét hónap szorgos munka áll mö­göttünk, melynek során átlago­san heti háromszor két órát gyakoroltunk. S hogy nem eredménytelenül, azt az is bi­zonyítja, hogy a március végén megtartott kerületi osztályozó bemutatón csoportunk a leg­jobb osztályzatot kapta. • Az imént említette az is­kola hagyományait. Cinnek, sze­mély szerint, milyen „sparta­­kiád-múltja“ van? — A komáromi (Komárno) gimnázium tanulójaként jutot­tam el először Prágába, ami a következő spartakiád során, bratislavai főiskolás éveimben ismét sikerült. S amint már említettem, innen, vezetőként, eddig négyszer sikerült véden­ceimmel eljutnunk az országos bemutatóra. Még annyit tennék hozá, hogy az idén az egyik járási gyakorlatvezető is va­gyok a serdülő lányok kategó­riájában. — Mi ennek a gyakorlatnak a legfőbb jellemzője? — A legrövidebben talán így válaszolhatnék: a harmónia és a szépség. A negyedórás gya­korlat — a fiúkéval ellentétben — nem igényel különösebb fi­zikai állóképességet, sem akro­batikus képességeket. Sokkal inkább a művészi tornához, vagy az úgynevezett dzsessz­­gimnasztikához hasonlítható; a kellékei, elsősorban a szala­gok is, szintén az ilyen eleme­ket kívánják hangsúlyozni. Egy­szóval: tipikusan „nőies“ gya­korlat, amelynek elsődleges célja a természetes női báj, il­letve az azon alapuló mozgás­­kultúra továbbfejlesztése.­­ A fiúk időköziben befejezték próbát, de természetesen eszük ágában sem volt kivo­nulni, most ők ültek le a tor­natermet szegélyező hosszú pa­dokra, s tán még egy autóbusz­­-csatlakozást is hajlandóak vol­tak feláldozni, hogy láthassák a lányok gyakorlatát. Azok pe­dig azonnal birtokukba is vet­ték a szabaddá vált terepet, mindenki egy pillanat alatt megtalálta a maga helyét. Gaál Mária csendet intett, s aztán a fekete korongra helyezte a le­mezjátszó tűjét. Néhány má­sodpercnyi feszült mozdulatlan­ság, aztán a felhangzó zene első ütemére egyszerre hullám­­zanak meg a színes sorok, len­dülnek meg a karok, s a par­kett élni, virágozni kezd. A ki­tűnően megszerkesztett zene rit­mus- és dallamfordulataival tö­kéletes összhangban­ rendező­dik át újra és újra az élő ka­leidoszkóp: az egyenes sor íve­sen meghajlik, majd szabályos körré formálódik; néhány ke­cses mozdulat után mozaikjaira esik szét, de máris kész a fe­gyelmezett, szabályos négy­szög, s belsejében egyszerre bomlanak ki a szalagok hosszú selyemkígyói. Laikus szemem­nek a látvány tökéletes, mégis azon gondolkodom, miként mászhatnék fel fényképezőgé­pemmel a mennyezet magas vastraverzeinek egyikére, hogy egységesebben láthassam az egészet. Végezetül mégis a biz­tonságosabb anyaföldön mara­dok, s mászás helyett félszem­mel Gaál Máriára sandítok, va­jon az ő arca mit árul el? Nem tagadja meg pedagógus voltát, csak annyira elégedett, amen­­­nyire egy gyakorlatvezetőnek a felkészülés utolsó stádiumá­ban elégedettnek szabad len­nie, alig néhány héttel a kör­zeti, majd a járási bemutató előtt. Éles szeme a látszólag tökéletes harmóniában, is ész­revesz egy két apró kisiklást, és a „tettest“ máris figyelmez­teti néhány tárgyilagos szóval. Avatatlan és avatott szemnek egyaránt nyilvánvaló azonban, hogy a gyakorlat egészében­­ megy. Az apró fogyatékossá­gok, amelyek „testközelből“ láthatóak, egy stadion nézőte­réről már észrevehetetlenek lennének, nem is szólva a tele­vízió képernyőjéről... Nem vé­letlenül kapott a dunaszerda­­helyi lánycsoport a kerületi osztályozón „egyes“ minősítést. A zene hangjaiból érezni, hogy ez már a finálé, s való­ban: néhány másodperc múlva szép pózba lendülve mozdulat­lanná merevedik a színes leánykoszorú. Kattant a lemez­játszó, a gyakorlat véget ért. A mozaik egy pillanat alatt fel­bomlik, s a lányok csoportokba verődve értékelik magukat és egymást. Magamhoz intek hár­mat közülük: — Kezdjük mondjuk ezzel: szívesen csináljátok? — Igen! — válaszolják kó­rusban, aztán a másodikos Pa­­nyik Júlia veszi át a szót. — Amikor a tanár elvtársnő­ tavaly október elején táborozni kez­dett a spartakiádra, én az el­sők között jelentkeztem. Azóta rájöttem, hogy ez távolról sem csupán szórakozás, hanem ke­mény munka, de nem bántam meg. Jó így együtt gyakorolni, érezni, hogy m­inden alkalommal kicsit jobban megy, és izgalom­mal várni az „igazit“, a kör­zeti és a járási bemutatókat... — Én ehhez csak azt tenném hozzá, hogy erre a mozgás­­­többletre nagyon is szüksé­günk van — fűzi tovább a szót a harmadikos Czinege Éva. — Az az igazság, hogy épp eléggé le vagyunk terhelve a tanulás­sal, a szakköri foglalkozások­kal, sokan még az utazással is; kinek van még kedve ráadásul tornászni, bármennyire is „vonalairól“, sőt az egészségé­­­ről van szó? Éppen ezt bizto­sítja számunkra a spartakiád gyakorlása, mégpedig könnyed, szórakoztató formában; a hét hónap alatt úgy megszoktuk a heti három próbát, hogy nekem bizonyára hiányozni fog. De legfeljebb tornázom tovább, ön­szorgalomból — teszi hozzá mosolyogva. — Abban egyetértek Évivel, hogy nagyon sokat jelent ez a „plusz“ mozgás, de én mégsem ezt említeném az első helyen — kapcsolódik a beszélgetésbe a szintén harmadikos Gróf An­na. — Nemcsak arról van szó ugyanis, hogy többet mozgunk, hanem elsősorban arról, hogy hogyan! Ez a gyakorlat kimon­dottan a szép mozgásra, a he­lyes testtartásra tanít bennün­ket, és én éppen ezt tartom a legfőbb erényének. Erre tulaj­donképpen csak most, vagyis harmadszorra jöttem rá — mo­­solyodik el —, ugyanis eddig már kétszer „csináltam“ a spar­­takiádot. Igaz, mindkétszer gyerekként, másodikos, illetve hetedikes alapiskolás korom­ban. S mind a kétszer eljuto­t­­tunk Prágába! —­­ teszi hozzá, jogos büszkeséggel. — Akkor nemcsak neked, de az egész csoportnak sem kíván­hatok szebbet: legyél ott har­madszor is! VASS GYULA A CSEMADOK Központi Bi­zottsága mellett működő Szőt­tes népművészeti dal- és tánc­­együttes április 12-én mutatta be a bratislavai Nová scéna színpadán a Hej, révész, ré­vész ... című ünnepi műsorát. Az előadást óriási érdeklődés előzte meg, a belépőjegyek már­­ lapokkal korábban elkel­tek, s a mintegy százötven pót­szék is az utolsó darabig gaz­dára talált. Magáról a műsor­ról csak annyit, hogy méltó volt az együttes szép hagyomá­nyaihoz. kultúránk Népdal- és néptánc­legszebb gyöngysze­mei elevenedtek meg a szín­padon, tökéletessé csiszolt elő­adásban, arányosan képviselve hazánk valamennyi magyarlak­ta tájegységét. A színpompás, stílustiszta népviseletek is nagyban hozzájárultak az elő­adás sikeréhez, amely így­­ egé­szében egy felejthetetlen estét eredményezett, s bebizonyítot­ta, hogy a vezetésben és rész­ben tagságban is megújult cso­port továbbra is tartja eddig elért magas művészi színvona­lát. —ss • * • Szálkán (Sál­ka) már évek óta aktív kulturális­­ élet folyik, ami elsősorban a helyi szervezetének CSEMADOK köszönhe­tő. Ennek egyik bizonyítéka, hogy a községben működő me­nyecskekórus a napokban az első díjat szerezte meg a Tava­szi szél... népdal- és folklór­verseny­­ körzeti fordulójában, s így a járás legjobbjai között szerepelhet majd az érsekújvári (Nové Zámky) járási döntőben. Majerszky Márton ­zy­r­é­v portréja Egy-egy község kulturális életének minősége nagymér­tékben a népművelő munkáján múlik. Szövetkezeti klubok ese­tében, ahol az anyagiak vi­szonylag több lehetőségeket biztosítanak, ez a megállapítás még helytállóbb. A falu kultu­rális életének keresztmetszete hűen tükrözi a kultúráért fele­lős személy talpraesettségét, szervezőkészségét, illetve nem­törődöm hozzáállását, a tiszt­ségéhez való kényszer­ viszo­nyulását. Kétségtelen, egy fecs­ke nem csinálhat nyarat, egy lelkes ember önmaga nem ráz­hatja fel tespedtségéből a kör­nyezetét, ha társtalanul, segítő kéz nélkül hangoztatja vélt vagy valós igazát... De: egy ember is állíthat maga mögé tö­meget, ha a kezdeményezés a gyújtópontból sercen, ha a fel­lobbanó szikrát a bántó szelek­től féltő kezek védik, ha egy­­egy elképzelés nemcsak aka­dályba ütközik, hanem kivite­lezését támogatják is... A gyújtópont, az ötletserkentő az ilyen esetben is legtöbbször a népművelő. A leírtakat évek óta vallom, valóságként viszont csak a napokban volt alkal­mam először tapasztalni, mi­után elbeszélgettem Hinzellér Lászlóval, a szőgyéni (SvodínJ, Csehszlovák—Szír Barátság Eísz működési klubjának vezetőjé­vel. — Ezerkilencszázhetvennyolc májusában adták át az új, kor­szerű művelődési házat, s az­óta dicsekvés nélkül állítha­tom, pezsgő kulturális élet fo­lyik községünkben. Gondolom, mindezek bizonyítására elég, ha megemlítem: fél év alatt át­lag 250 akció zajlik le a kul­­túrház falai között, vagyis biz­tosított az épület „kihasznált­sága“ — mondja, elnéző mo­sollyal enyhítve a pici stílus­­talanságot. Amikor afelől ér­deklődöm, milyen rendezvénye­ket fed az elhangzott adat, megtudom, hogy a klubdélutánok, rendszeresek előadássoro­zatok folynak a legkülönbö­zőbb témakörökben, kiállításo­kat szerveznek, táncmulatságo­kat rendeznek, ott tartják rend­szeres összejöveteleiket az énekkör tagjai, a fényképészeti tanfolyam résztvevői, ott tevé­kenykedik a hangos híradó stábja ... „Gondolom, ezek ter­mészetes rendezvények vala­mennyi klubban“ — mondja Laci, mire kénytelen vagyok megrázni a fejemet... — Említenék pár olyan ren­dezvényt is, amelyek talán va­lóban nem általánosak. A Slow­­koncerttel kötött szerződés ér­telmében Bratislavából rend­szeresen érkeznek hozzánk művészek s nevelő koncerteket a adnak, például legutóbb a nép­zene kialakulásáról, amely összhangban volt az alapiskola tantervével. A Nyitrai Bábszín­házzal szintén szerződést kö­töttünk, mondhatom, ők is régi ismerősként jelennek meg köz­ségünkben, hiszen minden mű­sorukkal vendégszerepelnek ná­lunk. Várjuk, mikor készülnek el újabb összeállításukkal, hogy­­ azt is bemutathassák óvodá­sainknak, kisiskolásainknak. A felnőttek számára komoly zenei koncerteket szervezünk — a Szlovák Filmharmónia tagjai látogatnak hozzánk. Természe­tesen a MATESZ mindkét tár­sulata is jár községünkbe. És a környék CSEMADOK-szerve­­zeteinek amatőr színjátszóit is szeretettel fogadjuk ... Csodálattal, szinte elbűvölve hallgatom a lelkesedéstől túl­fűtött, csillogó szemű fiatalem­bert, aki már a jövőt, elképze­­­léseit, megvalósítandó terveit sorolja: — Zenetanfolyamot nék szervezni; előzetes szeret­felmé­réseim szerint hetvenöt az ér­deklődők száma ... Sütő-főző és szabó-varró tanfolyam is üd­vös lenne, már régen volt. Ta­pasztalataim alapján állítha­tom, hogy ezek a tanfolyamok eredményesebbek, ha a hallga­tók еду-két héten át naponta találkoznak, mint amikor hé* napokig, eltart... Jó lenne az Érsekújvári M­ové Zámky) já­rási Galériával is felújítani a kapcsolatot, vállalnám a ván­dorkiállítások szervezését. Az alapiskolák és a SZISZ-tagok részére a táncház létrehozása, a folklórcsoport tevékenységé­nek a felújítása is serkentőleg hatna a kultúrával szemben még közömbös emberekre. Cé­lom: a község lakosainak szel­lemi gyarapítása. — Bevezetőben említette, hogy rendszeresek a klubdél­utánok. Milyen formában szer­vez, milyen programot biztosít a megjelenteknek? — Az alapiskola­ mellett mű­­ködő Petőfi Sándor Pionírcsa­pat segítségével ezeket az­­ összetett szervezet tartalmú aktuális politikai-irodalmi-tán­­cos-játékos vetélkedőket. Nagy népszerűségnek örvendett „Riporter kerestetik“ vetélkedő, a amelyet magnóra rögzítettünk. Kedvelt a „Kapcsoltam“ című vetélkedő s a „Játék a betűk­kel" nevű szellemi torna. A „Zenefotó" szintén oktató jel­legű. E utóbbi játék alkalmával tizenhárom, egy-egy perces ko­moly és könnyűzenei betét le­játszása után ellenőrzöm a vá­­laszíveket, s a telitalálatot el* ért versenyző hanglemezt kap. Klubdélutánjainkon rendszeres az ismeretterjesztő, valamint a rajzfilmvetítés is. Nemegyszer maguk a gyerekek jönnek öt* letekkel. Egyébként klubdél* utánt hetente tartunk, teadél* utánra havonta kerül sor. Laci, nehogy monológja ön* dicséret-jelleget öltsön, hirtelen másra fordítja a szót: — Kétségtelen, hogy mun­kámat a Nemzeti Front tömeg­szervezetei is segítik. A leg­aktívabbak a CSEMADOK, Nőszövetség, a Honvédelmi Szö­­­vetség alapszervezetének, vala­mint a nyugdíjasok klubjának tagjai. A járási népművelési in­tézet dolgozói szakmai segítsé­get nyújtanak, és erkölcsi tá­mogatást kapok természetesen szövetkezetünk vezetőségétől, mindenekelőtt Kovács Ferenc mérnöktől, szövetkezetünk el­nökétől.’ Ha egy-egy ötlettel, elképzeléssel kopogtatok nála, elutasító válasszal még nem bocsátott utamra ... Kívánom, sok ilyen megértő, segítőkész elnök és Hinzeller Lacihoz hasonló ügybuzgó kul­­túrmunkás kerüljön szövetkeze­teink, kulturális intézményeink élére, hogy az anyagi felemel­kedés mellett szellemiekben is gazdagodhasson falvaink dol­gos népe. Pénzes István тттт [UNK] [UNK]тт [UNK] [UNK]лтт/т//тттт [UNK]/мпт [UNK]т/мт [UNK]п/ттт/м/ттл J

Next