Szabad Ifjuság, 1950 (1. évfolyam, 1-45. szám)

1950-09-15 / 30. szám

1950 szeptember 15. $7 Af*/rn­ii^f is 4 cr Munkaversenyben hazánk ifjú építői Vasutas ifjúmunkások az őszi csúcsforgalom sikeréért Vasutasaink nagyszerű harc­­ban állnak az őszi csúcsforgalom le­­bonyolításáért. Az ország élein megrakott szerelvények fut­nak, a mozdonyok homlokán az öt­százkilométeres és a kétezerton­nás mozgalom táblái. Az előkészítés nagy munkájában derekasan kivették részüket a fiata­lok is. A Budapest-Ferencváros állo­más DISZ-szervezetének tagjai vállalták, hogy a csúcsforga­lom megindulásakor átlagtel­jesítményüket száztíz százalék­ra emelik, az 500-as és a 2000 tonnás mozgalomba két brigád­dal kapcsolódnak be, hosszú­lejáratú versenyszerződést köt­nek s a szervezet taglétszá­mát tíz százalékkal emelik. Szeptember első hetében a poli­tikai nevelőmunka eredményeként a rendezőpályaudvarokon dolgozó ifjúmunkások átlagteljesítménye 120,7 százalékra emelkedett. Az 500 kilométeres és a 2000 tonnás mozgalomban két teljes, csak fiata­lokból álló vonatkísérő, sze­mélyzet vesz részt. A két brigád az úgyne­vezett körvasúton és a szénvona­tokon dolgozik. A fiatalok elhatá­rozták, hogy a most szolgálatba lépő lányok bevonásával még egy harmadik, vegyes vonatkísérő bri­gádot szerveznek. Két kocsirendező ifjúmunkás, Major Béla és Varga 11. Pál a szerelvények gyors, hibátlan összeállításáért sztahanovista oklevelet kapott. A fiatalok kemény­ harcot vívnak a még megbúvó ellenséggel. Fali­újságuk leleplezte a rendezőben folyó suttogó propagandát. A most szolgálatba lépő lányok ellen in­dított alattomos támadást is sike­resen verték vissza. Eredményeik, jó munkájuk következménye, hogy a Budapest-Ferencváros állomás DÍSZ szervezetének taglétszáma már húsz százalékkal emelkedett. A DISZ-titkár járjon élen a termelésben is „Az őszi forgalom legjobb dolgo­zója” címért folyó versenyben részt­­vesz az Északi Jármű­íjavító M­. Vill. a. műhelyének­­minden ifjú­munkása. A versenyfelhívás elfoga­dása óta szép eredmények születtek. Micskó János ifjúmunkás szta­hanovista rugókovács brigádja az elmúlt héten száztizenöt százalékos eredményt ért el. Mozdony-rugólapokat kovácsoltak, a brigádon belül jól felosztották a munkát, így egy nap alatt száz­huszonhárom darab rugólap helyett százötvenet készítetek el. Husztra elvtárs ifjúsági brigádja is 105 szá­zalék felett termel állandóan. Huszár Lajos ifjúmunkás eszter­gályos az elmúlt h­éten átlag 193 százalékot teljesített. Vannak azon­ban még fiatalok, akik nem zárkóz­nak fel a jóltermelő ifjúmunkások mögé. Ennek oka nagyrészt a műhely DISZ-szervezetének hiányos­ságaiban található. Ágoston József esztergályos, a DISZ titkára sem mutat jó példát a termelésben, néha még a 100 százalékot sem éri el. Nem biztosítja a verseny nyilvános­ságát, így aztán az Ifjú Gárdisták sem tudják, hol a szűk keresztmet­szet, hol van szükség fokozott felvi­lágosító munkára. Most a legfonto­sabb feladat az, hogy a DISZ agitá­­ciós munkájának megjavításával mozgósítsa a fiatalokat vállalásuk túlteljesítésére és a DISZ vezetői termelési eredményükkel mutassa­nak példát. Miért nem veszik át a nagyüzemek a Kismotor és Gépgyár újítását Horváth Elek elvtárs, üzemünk edzőműhelyének művezetője, 1949 december 14-én benyújtotta javas­­latát újítási iro­dánknak a gyors­­acél-forgácsoló szerszámok nitrálá­sára vonatkozóan. Újítását bejelen­tette a nehézipari minisztériumban és a Tervhivatalban is. Féléves utánjárásának eredményeképpen Magyar Közlöny 1950 június 11-i számában megjelent az Országos Tervhivatal elnökének rendelete, amely szerint ,,a gyorsacél-f­or­gá­csoló szerszámok előállításával fog­lalkozó vállalatok, valamint gyors acél-forgácsoló szerszámokat hasz­náló mindazok a vállalatok, ame­lyek nitrálásra alkalmas berende­zéssel rendelkeznek..." — kötele­sek két hónapon belül az újítást be­vezetni. Elvtársak! A kéthónapos határidő augusztus 11-én lejárt. Ennek elle­nére a Hofherr-gyárból még ma is üzemünkbe hozzák nitrálásra a szer­számokat. Úgy tudom, a Ganz Va­gonban, a Villanyban, a Lángban, a Forgácsoló-szerszámgyárban ha­sonló a helyzet — annyi különbség­gel, hogy ezek az üzemek még hoz­zánk sem fordulnak segítségért. Pe­dig tudjátok, mit jelent ez az újítás? A MOM-nál, ahol az újítást már be­vezették és kiértékelték, évi száz­ezer forint megtakarítást mutattak ki. Az újítás nagy jelentősége ellenére sok helyen nem is foglalkoznak ez­zel a kérdéssel, sőt, a nehézipari mi­nisztérium sem ellenőrzi megfele­lően a rendelet végrehajtását. Ifjúmunkások, DISZ-bizottságok! Ragadjátok magatokhoz a kezdemé­nyezést! Kutassátok fel, hogy üze­meitekben mennyiben hajtották végre a rendeletet, vagy melyik író­asztal fiókjában akadt el ez a nagy­jelentőségű újítás. Gergely József, a Kismotor- és Gépgyár DISZ-titkára mz Délelőtt még az úttörőknél dolgo­zott, kiment a Szilágyi Erzsébet általános iskolába, utánanézett a dekorációnak, segített a pajtások­nak, hogy az iskolát szépen feldíszít­sék az évnyitóra. Ebéd után levette a vörös nyakkendőt. Meghatottan, elgondolkozva hajtotta össze, búcsú­zott tőle. „Éppen, most egy éve vise­lem" — gondolta. „ Azután fehér úttörő­ ingére, a "tanulás érdem­rend" fölé gondosan feltűzte azt a kis piros-fehér­-zöld zászlót, vörös csillaggal a közepén, amelyet olyan féltve őrzött már napok óta: a Dol­gozó Ifjúság Szövetségének jelvé­nyét. Szeptember másodikén délután Beke Mária DISZ-tag lett. A kis jelvény már rajta volt az évnyitón, amikor először lépte át a II. kerületi­­Textilipari Technikum kapuját. Középiskolába jár. Sokat jelent ez. Azt jelenti, hogy napról-napra többet tanul, közelebb jut céljához, hogy textilmérnök legyen. Azt je­lenti: A Párt ifjúsági szervezete tagjaként dolgozhat, építhet, hogy néhány év múlva talán tagjelöltje lehet a Pártnak . .. Marika egy pillanatra ránéz a DISZ-jelvényre és úgy érzi, elég erős lesz, jól megállja majd a he­lyét. Az úttörőcsapat, a két Ságvári­­zászlós mátyásföldi úttörőcsapat nevelte öntudatos, jótanuló paj­tássá.­ Kedden az osztály­gyűlés osztály­bizottsági tagnak választotta. Ivádi Sándor, a DISZ-vezetőség egyik tagja magyarázta meg a feladato­kat: ____ _.. — Te szerkeszted a faliújságot, te vezeted a dekorációs munkát! — mondta. S nem csak erről beszélt. Elmondta azt is, hogy az osztály bi­zalmát ki kell érdemelnie. — Példát kell mutatnod a tanulásban, lelki­­ismeretesen kell munkádat végez­ned. Marika magabiztosan felelte: — Nem fogtok csalódni bennem! Minden igyekezetemmel rajta le­szek, hogy jól dolgozzam, Marika minden tíz perce foglalt. Dekorációs anyag után szaladgál, jó rajzolót keres, a faliújság­­cikkeket beszéli meg, közben pedig figyeli az osztályt, milyen kérdések vetődnek fel, miről kell írni a fali­újságban. „Tanulópár, tanulókör, fegyelem, MHK, dekoráció”, — kis füzetében már sorakoznak a cikk­­ötletek. — Aki valami hibát követ el, azt alaposan megbíráljuk majd a fali­újságban — magyarázza Ivádi elv­társnak. — Már az első számban írni fogok Szabó Éváról, aki kémiai órán evett. A dekorációs anyag még nem ér­kezett meg, nem lehet elkészíteni a feliratokat. A tervek azonban már csiszolódnak: „Erre a falra az Ifjú Gárda-képsorozat kerül. Vagy in­kább másik képet tegyünk ide?” — Sok gondja van egy dekorációs­felelősnek, sokat tervezhet, sokat gondolkozhat a munkáján, ha jól akar dolgozni. Pár nap múlva elkészül az I./a. faliújságja, feldíszítik az osztályt. És a fehér úttörőingen vidáman csil­log a kis jelvény: Beke Marika nemcsak névleg, de valóban tagja a DISZ-nek! Korányi Erzsébet 7 JÓ TANKÖNYVEK - JOBB TANULÁS Pártunknak, a VKM munkájáról hozott határozata leleplezte a mi­nisztériumban működő ellenség aknamunkáját, tankönyv szabotá­zsát. Leleplezte, hogy a régi rend hívei, a tankönyvek késedelmes megjelentetésével, rossz, túlzott kö­vetelményekkel fellépő, ideológiai­lag sokszor zavaros tankönyvekkel meg akarták nehezíteni a középisko­lás diákok munkáját. Idén már a Párt által kijelölt helyes úton indult meg a tankönyvkiadás. El­mondhatjuk, hogy a forgalomban lévő 171 -féle középiskolai tankönyv javarésze ideológiai, szakmai és pedagógiai­­szempontból egyaránt megfelelő. A százhetvenegy tankönyv meg­írása, szerkesztése és kiadása nem csekély feladatot jelentett az ille­tékes szervek számára. Egyetemi tanárok, tudósok, elismert szakte­kintélyek és gyakorló tanárok kö­zös erőfeszítéseként születtek meg új tankönyveink. A tudós és tanár munkaközösségek számára a szovjet tankönyvirodalom tanulmányozása, tapasztalatainak alkalmazása je­lentette a legnagyobb segítséget. Szovjet tankönyvek mutattak pél­dát a marxista-leninista szemlélet következetes alkalmazására, az el­mélet és gyakorlat, a tudomány és termelés szoros összefüggésének feltárására. Az elmúlt év tapasztalatai bebi­zonyították, hogy az „egységes kö­zépiskola” elve, amely valóságban az általános gimnázium hegemó­niáját támasztotta alá, csődött mon­dott. Idén az általános és szakgim­náziumok tankönyvei a közismereti tárgyakban (magyar, történelem, orosz stb.) sem egyformák, hanem alkalmazkodnak az iskolák különleges követelményeihez, a heti óraszámhoz, a diákok érdek­lődéséhez. Tankönyveink az eddiginél sok­kal inkább hangsúlyozzák az illető tárgy tanulásának célját, szerepét a gyakorlati életben. A techniku­mok fizikai könyvében ezt olvas­hatjuk: „Újítani, eszközöket töké­letesíteni csak az tud, aki szakmá­ját a gyakorlatban és elméletben egyaránt jól ismeri... Aki tehát igazi jó szakember akar lenni, an­nak el kell mélyednie szakmájának elméleti kérdéseiben is és az azzal kapcsolatos természettudományi tárgyak tanulmányozásában.” A középiskolák eddigi tantervé­ből csaknem teljes egészében hiányzott a biológiai oktatás. Most, hogy iskoláinkból véglegesen kiszo­rítottuk a klerikális reakció tudo­mányellenes, idealista szemléletét és nevelési elveit, diákjainknak megvan a lehetőségük arra, hogy a materialista természetfelfogásnak, a valóságnak megfelelően ismerjék meg a természetet. Tankönyveink is hangsúlyozzák: egyedül a fejlődés elvén álló természetfelfogás biztosítja, hogy az ember a termé­szetet saját építőmunkájának szol­gálatába állíthatja. Ennek a szem­pontnak figyelembevételével állat­tankönyvünkben például külön feje­zetet szentelnek a szerzők — az embernek, mint az állatvilág át­alakítójának. A természettudományok mellett az irodalmat, történelmet is először tanulhatjuk következetesen marxis­ta-leninista szellemű, haladó tan­könyvekből. Az általános gimná­zium elsőosztályos magyar könyve Petőfi, Ady, József Attila, Móricz Zsigmond és Gorkij műveivel és korával foglalkozik, de gazdag részleteket közöl a szocializmus or­szágának irodalmából is. A felső osztályok irodalomtörténeti könyvei a világirodalom történetével össze­függésben, népünk általános sza­badságharcának szerves részeként tárgyalják a magyar irodalom fej­lődésének egyes korszakait. A ki­válogatott szemelvények, hozzájuk fűzött elvi színvonalú magyarázat és értékelés egyaránt bizonyítják, hogy „Iro­dalmunk története a haladás ■ügyéért, a reakció ellen vívott hosszú harcnak tükre, a népmilliók küzdelmének művészi ábrázolása, amelyet ismerve, még jobban, még lelkiismeretesebben végezzük el nagy feladatainkat.” Az új tartalomnak megfelelően tankönyveink formája és módszere új. Történelemkönyvünk először ad nagyobb helyet az irodalmi idéze­teknek, — így 1848 értékelésénél — először közli az egyes fejezetekhez az ajánlott olvasmányok listáját. Több fejezetcím, alcím, kép és rajz könnyíti meg a tankönyvek anyagá­nak eredményes feldolgozását, jó tanulásunkat. Mindössze egy hete kerültek forgalomba az új könyvek, de a diákok — akik közül többen még a megjelenés előtt, mint kijelölt tankönyvbírálók véleményezték a tankönyveket,­­ máris nagy örömmel forgatják azokat. Benedek Zsuzsa,­ a textil­ipari technikum II. éves diákja, nemcsak saját, de sokezer diáktár­sának véleményét is tolmácsolja levelében: „Köszönöm Pártunknak, köszönöm az elvtársaknak azt, hogy az idén végre rendes tankönyvhöz jutunk és viszonzásul ígérem, hogy a könyvben tanultakat teljes egé­szében elsajátítom és ezzel hozzá­járulok jobb szakismeretemmel az ötéves terv megvalósításához és a szocializmus építéséhez.” Földes Anna Rosszul dolgozod!­ a DISZ : a tököli gépállomás fiataljai lemaradtak az őszi munkák előkészítésében Szerte az országban befejeződtek a gépállomásokon az őszi talaj­­munka sikerét biztosító gépjavítá­sok, szántási szerződéskötések és megkezdődött az őszi szántás­ vetés. A tököli gépállomás DISZ- fiataljai — kevés kivétellel — nem vettek részt a szerződés­kötési agitációban. Szombat délutá­nonként, vasárnaponként inkább tán­colni, mint szerződést kötni mentek, így a gépállomás őszi munkáját csak ötven százalékban biztosították. Hibák voltak a gépjavításokkal is. A két fiatal szerelő, L. Szabó István és Barát László például úgy javította meg az egyik traktort, hogy néhány kilométer járás után szét­ment a csapágy. Hibák vannak a munkafegyelem, az öntudat terén is. A szelek­torozók közül Haga Imre 10 óra alatt alig 250 mázsát szelektorozott, pedig jó minőségi munkával ennyi idő alatt 600 mázsát is kényelmesen lehet szelektorozni. Mindezek a hibák és hiányossá­gok úgy adódhattak elő, hogy a DISZ-szervezet nem törődött a fia­talokkal, nem nevelte öntudatra őket. Néhányan, az öntudatosabbak érezték, hogy nem mehet ez így tovább! Változtatni kell ezen a hanyag nemtörődömségen! Az ő indítványukra gyűlést hívtak össze, új vezetőséget választottak, most, az őszi munka megindulása előtt. A vezetőségválasztás felélesztette a fiatalok felelősségérzetét. A szom­bati üzemi értekezleten valamennyi fiatal tervének túlteljesítését, to­vábbi szerződéskötéseket vállalt, hogy a gépállomás munkája 100 százalékban biztosítva legye­n. Most, az őszi munka megindulása­kor már valamennyien párosver­senyben dolgoznak. Mészáros János, az új DISZ-elnök a szigetszentmiklósi határban szánt. Ő volt az első a fiatalok között, aki versenykihívást tett. De még min­dig vannak olyan fiatalok, akik nem igyekszenek jól megszervezni mun­kájukat. Vörös István gépe még hétfőn tíz órakor is üresen állt kinn a tököli termelőcsoport udvarában. Szombaton uoryan­­ kihúzatott már, de akkor sem szerszámot, sem üzem­anyagot nem vitt ki. Áll a gép és ő most vételez üzemanyagot, szer­számot a gépállomáson. A húsz­­kilós üzemanyagtartályt Bagyi Pé­ter segédtraktoros cipeli két kilomé­ternyire a géphez. Mennyivel köny­­nyeb lett volna szombaton a trak­toron kihozni a szerszámokat, az üzemanyagot, Vörös István meg akarja nyerni Dudás Sándorral szemben a versenyt, de ahhoz jó munkaszervezés is szükséges. Öntudatos, jó munkával, az üres­járat és üzemanyagfogyasztás to­vábbi csökkentésével kell a tököli gépállomás fiataljainak kiköszörül­niük azt a csorbát, amit az őszi mun­kák előkészítésében elkövettek.

Next