Szabad Ifjuság, 1952. április-június (3. évfolyam, 77-151. szám)

1952-04-23 / 94. szám

a 1952 április 23. A Ucretis reakció gépü­nk szakászának, békéjének ádáz ellensége III. A tanítás, az iskolák veze­­tése hosszú évszázadokon ke­resztül a katolikus egyház kezében volt, s az egyház e téren megszerzett uralkodó helyzetét körömszakad­táig védte. Magyarországon a klé­rus még akkor sem akarta ki­adni kezéből az oktatást, ami­­­kor már Európa legtöbb or­szágában állami feladatnak tekintették a tanítást. Sőt ezen a vonalon még tovább ment, mert míg az első világ­háború előtt megelégedett is­koláinak megtartásával, addig a Tanácsköztársaság bukása után komoly erőfeszítéseket tett iskoláinak kibővítésére, és újabb tanintézetek meg­­kaparintására. A klérus köz­vetlenül 2814 elemi iskolát irányított, ami az ország alsó­fokú iskoláinak 45 százalékát jelentette. Természetesen a klérus ilyen tevékenységét teljes erejéből támogatta az állam. A mun­kások és parasztok mozgal­maitól, a forradalomtól rettegő magyar uralkodóosztály a kleriká­lis reakciótól várta uralmának ideológiai megalapozását, védelmét. K­ebelsberg kultusz­­miniszter nyíltan megmon­dotta 1924-ben: „Mint ma­gyar kultuszminiszter beval­lom, hogy az állami eszközök nem elégségesek a lelki re­konstrukcióra, ezért vagyok ellensége az egyház és az állam elválasztása tanának. Ellenkezőleg, hívom Magyar­­ország lelkészkedő papságát, hívom a szerzetes­rendeket, a szerzetes tanárt a gimnázium­ba, és a magyar apácát az iskolákba és a klinikákra, jöj­jenek, fogjunk össze, vállat vállhoz vessünk, mentsük meg a magyar művelődést.’’ Ezt a kijelentését­ anyagilag is megalapozta, mert míg ter­mészettudományos kutatások­ra százötvenezer pengőt szánt, addig a hitoktatás előmozdí­tására egymillió pengőt fordí­tott). Vájjon miért tartotta a Horthy-rezsim olyan fontos­nak az egyházi iskolák támo­gatását? Ennek magyarázata az egyházi iskolák tanításá­ban és nevelésében található. A katolikus klérus iskolái a haladó tudomány üldözésének gócpontjai, a szovjet- és kom­munistaellenes rágalmak ki­induló helyei voltak. Íme így nyilatkozott Menczel József, a kecskeméti kegyesrendi gimná­zium tanára 1928-ban a ter­mészettudományos világnézet­ről: „ ... brutalitásunkat akar­ja igazolni, s letörölni homlo­kunkról az emberméltóság su­garát ... Ennek a világnézet­nek végső célja a halál meg­állapítása”. Így ijesztgették, s ak­a­rt­ák t­á­volt­a­rt­a­n­i a di­á­ko­kat a természettudományok tanulmányozásától. A klerikális reakció iskolái­ban az alapgondolat azonban a kommun­istaellenes­ség, a Szovjetunió elleni uszítás volt. A Tanácsköztársaság bu­kása után a katolikus isko­lákból több mint ezer tanítót és tanárt távolítottak el, és kommunista érzelmű diákot kicsaptak többszáz is. A debreceni kegyesrendi gimnáziumban például hatá­rozatot hozott a tanári kar, hogy „azon ifjainkat, akik a Tanácsköztársaság idején kü­lönösen szerepeltek, nem vesz­­szük vissza intézetünkbe, még magántanulóknak sem.” Különösen vadul csaholtak és hazudtak a Szovjetunió el­len. 1937-ben, amikor a bur­­zsoá sajtó is kénytelen volt elismerni a szovjet ötéves ter­vek sikerét, az egyik szerzetes­­rend gimnáziumi igazgatója a következőkre tanította a diá­kokat: ,,Oroszországban a kommunista termelés erősza­kolásával milliókat tettek bol­dogtalanná, és az éhség vagy éppenséggel az éhhalál áldo­zatává .. A kommunizmus elleni har­cot, a haladó tudományok száműzését egészítette ki a magyar kultúrpolitika azzal, hogy nemzeti történelmünket, irodalmunkat meghamisítot­ta. Csak egyetlen példa. A szegedi piarista középiskola tanára ezt tanította Petőfiről: „Aki be akar lépni abba a cso­dás világba ami Petőfi köl­­tészte, annak előbb le kell rombolnia magában egy ké­pet, amelyet valami történelmi romantika ültetett a telkekbe. Meg kell szabadulnia egy szo­bortól, mely ott áll a pesti Dunaparton, a szónokló nép­­tribuntól, aki lángcsóvás sza­vakat dobál az összegyűlt em­bersokaságra.” Tehát, mivel Petőfiről hallgatni nem le­hetett, igyekeztek azt megta­gadni belőle, ami Petőfi lénye­ge volt, a nép és haza szere­teted a forradalmárt. Amikor megtörtént a pap­ság által várva várt esemény, a hitleri Németország megro­hanta a Szovjetuniót, a fasiszta a katolikus iskolák tanárai túlnyomórészben háború szolgálatába szegődtek.­ ­­ nagykárolyi kegyesrendi gimnázium igazgatója ilyen rózsás képpel próbálta meg­kedveltetni a háborút diákjai előtt: „A háború egyik legér­dekesebb hatása ... hogy Ke­­let-Európa és részben Ázsia is meg fog nyílni az európai művelődés (!) előtt. Egyetlen, a térképre vetett pillantás bárkit meggyőzhet arról, hogy ez esetben Budapest lesz Európa kereskedelmi és közle­kedési középpontja.” Amikor már láthatóvá vált, hogy a fasiszták elvesztik a háborút, a klérus továbbra is minden alkalmat felhasznált, hogy az embermészárlás to­vább folytatódjék. 1943 má­jusában a­ kecskeméti piarista gimnázium hősi emlékművé­nek felavatásán az egyházi szónok a következőket mon­dotta: „Elérkezett az ideje, hogy a magyar haza is le­rázza a trianoni béklyókat és a múlt tapasztalatain okulva, keresztes hadjáratot viseljen a bolsevizmus ellen..." A magyar ifjúságot azon­ban nem lehetett megtévesz­teni, szolgaságra nevelni. Ifjúságunk, de különösen a munkásifjúság legjobbjai éle­sen szembeszálltak a kleriká­lis reakcióval. Erről tanúsko­dik az alábbi bizalmas jelen­tés: „Lépten-nyomon találko­zunk azzal a hihetetlen rom­bolással, amelyet a proletár­­diktatúra a lelkekben és kivált az ifjúság lelkében véghez­visz. Ilyen kisebb forradalmi láz fogta el a múlt hét végén a veszprémi ipari tanonc­iskola néhány tanulóját. Mi­alatt Blázy Imre tanár fel­olvasta előttük a kultusz­­miniszter rendeletét a köte­lező templombajárásról, az egyik fiú felírta a táblára: „Világ proletárjai egyesülje­tek!” Amikor pedig a tanár kérd­őre vonta őket a felírá­sért, elkezdtek zajongani, s „te az urakkal” és még más bolseviki ízű kijelentésektől volt hangos a terem ...” K. E. Önkéntes munkával segítik a sportolók a Népstadion felépítését Az elmúlt évhez hasonlóan sportolóink idén is mind na­gyobb számmal kapcsolódnak be a Népstadion önkéntes építési munkálataiba. Hétfőn és kedden délután is többszá­­zan látogattak el a hatalmas építkezéshez, hogy munkájuk­kal segítsék a Népstadion mielőbbi felépítését. Először az OTSB és a társadalmi szö­vetségek több mint 100 tagú brigádja kezdett munkához. Az egyik 20 tagú brigád csil­lékben kavicsot és homokot szállított a betonkeverőgép­hez, a másik a vasszállítási munkából vette ki részét. A női brigádok, Spányik József röplabda állami edző irányítá­sa mellett a betonozáshoz szükséges vasakat osztották szét. Az OTSB és a társadalmi szövetségek dolgozóinak mun­káiba bekapcsolódtak a ma­gyar olimpiai birkózó válo­gatott keret tagjai is, akik Kárpáti Károly edző vezeté­sével láttak munkához. A birkózók a toronydaru-pályát építették, amely most már több mint 200 méter hosszú­ságban teszi lehetővé a ha­talmas vasbetonszerkezetek felemelését. Fő a bevétel... Az olasz labdarúgás válsága — mint az olasz lapok írják — a belga válogatottól elszenvedett vereség óta tovább fokozódott. A közvélemény a hanyatlás legfőbb okának azt tartja, hogy az olasz labdarúgó kapitányi tisztet még mindig Berelta re­­volvergyáros tölti be, akinek a labdarúgás iránti „szakértelme” csak a minél nagyobb bevételt jelentő válogatott mérkőzések lekötésében nyilvánul meg. A labdarúgó kapitány, aki maga is kénytelen látni az olasz labda­rúgás színvonalának süllyedését, a bajok orvoslását külföldi játé­kosok felvásárlásában látja. Hogy ez már eddig is meny­nyire kudarcot vallott, ezt bíró nyitja az a mindig hangosabb követelés, hogy váltsák le Be­­rettát és az utánpótlás nevelésé­re fordítsanak gondot. -----------­ Elmarad a mai Sz. Lokomotiv- Bp. Dózsa mérkőzés Az OTSB közli, hogy a mára tervezett Sz. Lokomotiv — Bp. Dózsa labdarúgó baj­noki mérkőzés elmarad. Külföldi sport Tbilisziben Moszkva válogatott labdarúgócsapata a leningrádi Zenit csapatával mérkőzött. A mérkőzést Moszkva együttese nyerte 3:2 arányban. ■k Franciaország labdarúgó vá­logatottja a párizsi Stad­e Co­­lombec-stadionban 35.000 néző előtt 3:0 (1:0) arányban legyőz­­te Portugália válogatottját. * Vasárnap befejeződtek Varsó egyéni sakkbajnokságának küz­­dem­ei. Az első helyet, s ezzel Varsó sakkbajnoka címet Grün­­feld szerezte meg, Litmanowicz és Chondzynski előtt. Az „Új Március” áprilisi száma „A párt Politikai Bizottságának határozata új szakaszt nyit meg a DISZ további fejlődésében” címmel részleteket közöl Dénes István elvtársnak, a DISZ fő­titkárának a DISZ kibővített tit­­kári értekezletén tartott beszá­molójából. Közli a­z Intéző Bi­zottság határozatát a DISZ tömegsport munkájának 1952. évi feladatairól. Politikai oktatá­sunk számára nagy segítséget ad „A klerikális reakció — az ifjúság ellensége” című tanul­mány, mely tudományosan dol­gozza fel a papi reakció tevé­kenységét ifjúságunk érdekei ellen. A lap közli a csongrád­­megyei DISZ-szervezetek tag­szervező munkájának tapasztala­tait és falusi szervezeteink fel­adatait a tavaszi mezőgazdasági munkák elvégzésében. Ismerteti néhány szervezetünk élenjáró tapasztalatát a munkaverseny szervezésében, a tanulmányi színvonal emelésében és a poli­tikai oktató munka területén. A gazdag tartalmú számot „A magyar film szerepe ifjúságunk nevelésében” című tanulmány zárja be. ­ A kis kakas gyémántfél krajcárja A szovjet rajzfilmek tanulságait felhasználva, ősi népmese­kincsünk legszebb motívumai alapján készült el az első ma­gyar rajzfilm amelyet nagy sikerrel vetítenek film­színházaink. „A kis kakas gyémántfél krajcárja” arról szól, hogyan szerzi vissza a furfangos kis kakas elrabolt gyémánt­­félkrajcárját a gonosz királytól. Ez a színes rajzfilm arra tanít bennünket, hogy az igazság, amelyért keményen harco­­■u­lünk, végül győzelmet arat. o —------------------------------------ Olyan versenyzőket akarok nevelni, akik túlszárnyalják rekordjaimat Igen örülök annak, hogy ez évben nekem sikerült elérnem az első atlétikai csúcsered­ményt. A jó talajú megyer­úti stadionban megjavítottam ed­digi rekordomat: a 15 kilomé­teres gyaloglásban 1 óra 12:42 mp-es időt, 20 kilomé­teren pedig 1 óra 38:17.8 mp-es időt értem el. " Tizennégy éve foglalkozom atlétikával. Az év kezdetén aránylag mindig jól szerepel­tem, de olyan kitűnő formá­ban, mint most, még sohasem voltam. Jó erőnlétemet talán elsősorban annak sem, hogy a tél folyamán egy pillanatra sem ültem tétlenül. Síelni jártam a Szabadság­­hegyre, hetenként kétszer­­ pedig a mezei futást gyakoroltam és ez nagymértékben fokozta állóképességemet. De a gyaloglósporthoz nem elég ez sem. Igen fontos, hogy a versenyző olyan ruganyos le­gyen, akár egy gumilabda. Ezért hetenként háromszor gimnasztikai edzést is tartottam, így semmit sem vesztettem formámból, sőt javítottam azon. Amikor közeledett a tavasz, még nagyobb gondot fordítottam az edzésre, mint télen. Azt tartom, hogyha egy sportoló elér bizonyos színvonalat abban a sportágban, amellyel foglalkozik, akkor már fokozott mértékben kötelességének kell tekintenie eredményeinek további megjavítását. Ezzel is viszonoznunk kell azt a felmérhetetlen gondoskodást, ami­ben minket, sportolókat dolgozó népünk ré­szesít. Éppen ezért nem mulasztok el egy napot sem edzés nélkül. Reggelenként, a munka megkezdése előtt nyolc- tíz kilométert futok és körül­belül ugyanannyit gyalogolok. Estefelé újabb tréningen, fő­ként a gyorsaságomat igyek­szem fokozni. Különösen nagy a felelőssé­günk most, az olimpiai előké­születek során. Dolgozó né­pünk elvárja tőlünk a jó sze­replést és ezt nem szabad so­ha elfelejtenünk. Az olimpiai viadalra való felkészüléshez nagyon sok segítséget nyújta­nak azok a tapasztalatok, amelyeket Moszkvában a szovjet—magyar atlétikai ver­senyen szereztem. A világ­hírű szovjet bajnokokkal való versengés, a közös edzések ta­nítottak meg az igazi kemény­ségre, ami okvetlenül szükséges ahhoz, hogy egy versenyző nemzetközi élvonalban is meg­állja a helyét. E verseny után értem el nagy­szerű teljesítményemet a 30 mérföldes távon (egy mérföld 1609 méter) 4 óra 23:51 mp-es és 50 kilométeres távon 4 óra 31:56 mp-es eredményt. Az olimpiai játékok után sem hagyom ab­ba­­ a sportolást. Be akarom bizonyítani azt, hogy valóban megérdemeltem dolgozó népünk kitüntetését: a Magyar Népköztársasági Er-, demérem aranyfokozatát. A magam fejlődé­se mellett nagy gondot fordítok majd a gya­loglósport ifjú gárdájának nevelésére. Addig nem nyugszom, amíg olyan versenyzőket nem nevelek, akik túlszárnyalják az én re­kordjaimat. Elmondta: László Sándor, a Magyar Népköztársaság kiváló sportolója ­ Mit olvassunk ? Vaszilij Groszman: Sztyepán Kolcsugin Vaszilij Groszman Sztálin­­díjas hatalmas regénye, egy egész történelmi korszak át­fogó képe. A regényből Sztyepán Kol­­esugin munkásfiatal életét is­merjük meg. Apja a Donyec­­medencében dolgozott, az ő élete is, mint a többi millióké, nyomorgás, nélkülözés. Ke­serű sorsa azért nem tudja mégsem emberileg tönkre­tenni, mert a munkásmozgal­mon keresztül megtalálja az utat az új élethez, új világ­hoz. Apja korán meghalt s mikor anyját a cári rendőr­ség letartóztatta, gyermekfej­­jel arra kényszerül, hogy munkába álljon. Az 1905-ös forradalomban (11 éves ek­kor) már együtt lelkesedik a harcoló munkásokkal, sőt ki­sebb feladatokra is vállalko­zik. A forradalmat követő évek érlelik korán emberré. Bele­kóstol a tanulásba is. Egy mérnök csupán kedvtelésből tanítani kezdi. Nyugalmat ez sem ad számára, kereső szen­vedéllyel veti magát a moz­galmi életbe. A könyv vonalvezetése rend­kívül gazdag, sokrétű. Kavar­gó, mozgalmas világ ez, amely útvesztőkkel is bőven szolgál. Útvesztőkkel, amely­ben csak a bolsevikok tudnak irányt mutatni. Roppant em­beri átalakulások részvevői vagyunk, s a könyv mindvé­gig lebilincselő stílusa, drá­mai helyzetei, az alakok gazda­gon árnyalt érzelmi és sze­relmi élete maradandó él­ménnyé teszi számunkra a művet. André Stil: Az első összecsapás A Sztálin-díjas francia író regényében feltárul égés: mélységében a kikötők vi­lága, a rakodómunkások ne­héz, küzdelmes élete, hős, harca. Drámai küzdelem ez Nem könnyű dolog kényes nélkül, az éhhalál szélén meg­­tagadni a munkát. De ezek a munkások mégsem rakják l az amerikai fegyvereket. Foly­tatják a harcot a legnehez­ebb helyzetekben is, mert erősít őket az igazi hősök, a kom­munis­ták, a Henri Leroy­hoz hasonló igaz emberek pél­dája. A könyv nem cs­upán egy­szerű tudósítás, dokumentum a rakodómunkások harcáról Az író az emberábrázolás gazdagságával föl tudja tárni meg tudta mutatni a francia nép szabadságküzdelménk egész nagyságát. Kiváló repülők tanácskozása A Magyar Repülő Szövetség vezetősége szombaton délután fél 6 órai kezdettel a Thököly­ út 41. sz. alatti MÁV alapszerve­zetben rendezi meg a kiváló pa­rancsnokok, műszakiak, repülők és növendékek első tanácskozá­sát. Az aktíva célja a legjobb repülők tapasztalatainak kicse­rélése, továbbá az ez évi felada­tok — a kiképzés fejlesztésének a nyári táborozásoknak és az 1945. év előtti csúcseredmények megdöntésének — megbeszélése.

Next