Századok – 1903

Történeti irodalom - A pannonhalmi Szent-Benedek-rend története. I. II. köt. Ism. Karácsonyi János 927

•937 TÖRTÉNETI IRODALOM: országi szent-Benedek-rend történetének két kötete fekszik előttünk.1) Összeállottak a rend derék tagjai, hogy legjobb tudásukkal, szerető gonddal összegyüjtögessék a mit az idők vihara megkímélt, és édes hazai nyelvünkön előadják a mit rendjük, monostoraik múltjáról megtudhattak. Az első kötetben az Előszó nagyon természetesen és helyesen az egész nagy vállalat keletkezését és tervezetét mondja el. A bevezetésül szolgáló történeti előzményeket Szentimrei Márton és Schermann Egyed írták. Szólnak benne a keresztény vallás hazánkban való terjedésének első nyomairól, szent Márton születése helyéről s arról, hogy a legrégibb hagyomány azt csakugyan Pannonhalma közelébe helyezi ; szent Benedek szabá­lyának és a cluny­i javításoknak ismertetésével pedig módot nyúj­tanak belepillantanunk egy-egy benczés-monostornak X —XI. századi életébe. (1—38. 11.) Az I. fejezetet, mely a pannonhalmi apátság megalapí­tásáról szól (39—55. 11.), Erdélyi László rendi levéltárnok s így Czinár Mór utóda, az egész vállalat szerkesztője írta. A tör­ténetbúvárok előtt ismeretlen, új dolgot e fejezet természetesen nem foglalhat magában, mert a pannonhalmi apátság alapí­tására vonatkozó adatok mind régen ismeretesek, sőt részben már több mint egy század óta vita tárgyai. Új és örvendetes dolog azonban, hogy a szerző a három első benézést : Anasztázt, Baclát és Aschrikot megkülönbözteti egymástól. E három személy összeforrasztása tömérdek zavarra és tintafogyasztásra adott eddig okot. B Badlának és Aschriknak különbözőségét már én is vitattam 1892-ben, de bizonyos okok és az előző törté­netírók véleményének nyomása alatt Radiát és Anasztázt egy személynek vettem. Azonban nemsokára Volf György már bizonyítékokat hozott fel arra, hogy Radia és Anasztáz szintén különböző személyek,é­­s azokat most Erdélyi még inkább nyomósítja. (48. 1.) Ezzel azt hiszszük, e roppant sokáig vita­tott kérdés el van döntve, mert ha már a benézések történet­írója is lemond arról, hogy Aschrikot pannonhalmi apáttá tegye, oly nyilvánvaló okok harczolnak ez ellen s általában Anasztáz, Radia és Aschrik azonossága ellen, a­melyek előtt mindenkinek meg kell hajolnia. Külön fejezetet (II. fej.) szentel Erdélyi a pannonhalmi alapítólevél hitelessége ügyének. (56—111. 11.) Ki vehetné rossz néven Erdélyitől, hogy ő ez alapító­ !) Időközben egy harmadik , a VII-ik kötet is megjelent, t. i. A zalavári apátság története, az elhunyt Füssy Tamás tollából, de ezzel ezúttal nem foglalkozunk. a) Első keresztény térítőink, 1­996. 54. 1.

Next