Századok – 1914

Történeti irodalom - Sörös Pongrácz: l. Pannonhalmi apátság alatt 416

418 TÖRTÉNETI IRODALOM. 418 Az elenyészett apátságok történetét adja elő ebben Sörös Pongrácz. A tőle már megszokott pontossággal szedte össze a magyar történeti irodalomban már megjelent adatokat a leg­elrejtettebb monostorokról is és rakosgatta azokat össze egységes képpé. Sőt ezzel meg nem elégedve, nekiállott a budapesti nagy levéltáraknak és azokat átkutatva, új, ismeretlen adatokkal is igyekezett a rég elpusztult monostorokra fényt vetni még olyan monostoroknál is, a­melyek történetét, mint pl. a garamszent­benedekiét, mások már részletesen ismertették. Ismertetésében Sörös először a királyi kegyuraság alá tar­tozó apátságokat veszi sorra. Ezek régibbek is, nevezetesebbek is. Azután a magánkegyuraktól alapított apátságok történetét írja az érseki tartományok, illetőleg azon egyházmegyék szerint, a­melyekben azok feküdtek és végül a telki és bélai apátságokról szól, a­melyek 1513 óta Pannonhalma kegyurasága alá tartoztak. Ilyen nagy területre terjedő és oly sok írói véleményt fel­ölelő műben természetesen fördulnak elő hiányok és tévedések is, s nem elismerésünket kisebbíteni, hanem a tévedéseket eloszlatni és a jövő kutatásokat irányítani óhajtjuk, midőn azokat itt föl­soroljuk. Első kifogásunk, hogy a szerző nem ismeri, vagy nem mindig tartja szem előtt a püspökségek régi határait, így a köszöni (kö­szini) és okormindszenti monostorok nem estek a veszprémi egy­házmegye területére, hanem az egyik a győri, a második a pécsi egyházmegyében feküdt. Viszont a babócsai és a bodrogszent­péteri nem feküdtek a pécsi egyházmegye területén, hanem az egyik a veszprémi, a másik a kalocsai püspöki, illetőleg érseki megyében. A meszesi apátság nem feküdt hajdanában a váradi egyházmegyében (habár most elpusztult helye oda esik), hanem az erdélyi egyházmegyében. A zobori is hajdan az esztergomi s nem a nyitrai egyházmegyéhez tartozott. (176­­1.) Két monostor meghatározása nem szerencsés. A péteri apát­ságot Abauj megyébe, a mai Hernád-Petri mellé helyezi, de nagyon hibásan. Az az állítása, a­mely döntő volna, hogy a pápai tizedjegyzék »petrii« benczés apátságról szólna, a forrás megtekin­tése után valótlannak bizonyul, mert az idézett hely (Monu­menta Vaticana I/1. 251.) nem péteri apátságot, hanem »monas­terium sancti Petri­«t említ az alsózempléni főesperes­ség plé­bániái között s mivel ott volt a Szent-Péter és Pál tiszteletére ava­tott szerencsi apátság, ez alatt mást, mint a szerencsit, nem ért­hetünk. Az, hogy rövidség okáért a tizedjegyzék írója nem teszi a védőszentek között külön Szent­ Pál nevét is, bennünket téve­désbe nem ejthet. Hernád-Petri különben sem volt Alsó-Zemplén­ben, hanem attól messzire. Sokkal természetesebb tehát, ha meg-

Next