Századok – 1925-1926

Értekezések - BALOGH JOLÁN: Mantegna magyar vonatkozású portréi 234

238 BALOGH JOLÁN. lyekben Mantegnának, az olasz quattrocento egyik legnagyobb portréfestőjének csodálatos portréművé­szete, mely szigorú, kemény formákba sűrítve, komoly­sággal, energiával, öntudattal, nemességgel tölti meg az ábrázolt alakokat, már teljes erővel bontakozik ki. Nem kevésbbé nagy veszteség a kép elpusztulása az olasz portré történetének szempontjából, melynek éppen egyik legritkábban előforduló műfaja a kettős portré.­ Bár a quattrocentóban is előfordul, mint ezt Vasari feljegyzéseiből és egykorú inventárokból tud­juk, mégis emléke alig maradt. Raffaelnek Navagerot Beazzanot (?) ábrázoló képe (Róma, Gall, Doria) már a cinquecento formafelfogását képviseli és így annál fontosabb és érdekesebb lett volna számunkra meg­tudni, hogy ezt a rendkívüli nehéz formai és pszicholó­giai problémát miként oldotta meg a quattrocento nagy portréfestője, Mantegna. De talán legnagyobb vesz­teséget a magyar ikonográfia szempontjából jelent a portré elkallódása, hiszen Janus Pannoniusról semmi­féle hiteles, festett vagy faragott emlék sem maradt fenn.­ Egyéniségét és külsejét csak kortársainak, főleg a firenzei könyvárusnak, Vespasiano Bisticcinek és volt tanulótársának, Battista Guarinonak a leírásaiból­ is­merjük, akik magasztalják szépségét és elragadó ked­vességét, csodálatos tehetségekkel megáldott lelkét, mely magába zárta az összes emberi erényeket.5­ ­ Vasari: la maniera un pochetto tagliente e che tira talvolta più alla pietra che alla carne viva" (ed. Milanesi III. p. 390). V. ö. Goethe jellemzését „Die italienische Reise" című munkájában. - Az olasz kettősportrékkal foglalkozott J. Burckhardt is a „Da­s Porträt in der Malerei" című tanulmányában, melyben felsorolja az ismert emlékeket. (Beiträge zur Kunstgeschichte von Italien 1898, S. 178.) A szobrászatban egyik legérdekesebb példája Tullio Lombardinak a velencei Museo Archeologico­ban levő kettős portréja. 3 Janus Pannoniusról fennmaradt két rendkívül primitív médaillon, melyek nemcsak művészi szempontból teljesen érték­telenek, hanem hitelességük is nagyon kétséges. Az egyik az Ernst­ Múzeumban van (felirata: Joh. Desinge, Ep. Q. Ecc.), közölte Tóth-Szabó Pál Szathmáry Györgyről írt életrajzá­ban (Budapest 1906. 286—287. 1.). A másik, egy ezüst médaillon, a Beöthy-féle irodalomtörténetben van kiadva. (I. 97. 1. Fel­irata: Joh. Cesinge Eps. V. Basilic) Pecsétnyomóját, melynek felirata „Joh. Cesinge Ep. V", a pécsi nyilvános könyvtárban őrzik. (Haas Mihály: Baranya, Pécs, 1845. 284. 1.) 4 Abel: Adalékok 222, 203. 1. 5 \respasiano Bistieci : „Era giovane di bellissima presenza

Next