Századok – 1925-1926

Értekezések - BALOGH JOLÁN: Mantegna magyar vonatkozású portréi 234

BALOGH J.: MANTEGNA MAGYAR VONATKOZÁSÚ PORTRÉI. 237 portrét nyomtalanul elveszett, egyetlen dokumentum róla Janus Pannoniusnak 1458-ban írt költeménye," amely antikizáló hasonlatokkal tele dicsőítések és a művészetnek halhatatlanságot adó erejére vonatkozó általános megjegyzéseken kívül egyebet nem tartalmaz, a képről leírást, jellemzést nem ad, csak a nagy hasonló­ságot, élethűséget dicséri. A kép elkallódása vagy elpusz­tulása nagy veszteséget jelent Mantegna portréméh­észete szempontjából, amelynek fejlődése ebben az időben vett nagyobb lendületet, mint Vasari beszélt volt mesteré­nek, Squarcionenek gáncsoló és gúnyolódó megjegyzé­seinek a hatása alatt, ki azt állította, hogy Mantegna alakjai nem élő emberek, hanem csak szobrok, mire a fiatal művész, hogy bebizonyítsa, hogy húsból és vérből való embereket is tud ábrázolni, az Eremitani-ciklus utolsó képén (Sz. Kristóf mártíriuma) leportretírozta kortársait.­ Ha Janus Pannonius arcképének művészi kvalitásáról valamelyes hozzávetőleges fogalmat aka­runk magunknak alkotni, akkor ennek a freskónak nagyszerű csoportarcképeit kell megtekintenünk, ame­ 276—278. Magyar fordítása Hegedűs Istvántól. Kisfaludy-Társaság Évlapjai. Uj folyam, XXVIII. 1895. 123. 1. 1 Ε kép úgy a külföldi, mint α hazai irodalomban régóta ismeretes. V. ö. Morelli. J.: Notizia d'opere di disegno.·. seritta da un anonimo. Bassano, 1800. p. 144. — Forster: Die italienische Kunst V. 1878, S. 249 (összetéveszti Vitézt Janus Pannoniussal). — Crowe and Cavalcaselle: A history ót' painting in North Italy I. ed. 1871. Vol. I. p. 334; II. etl. 1912. Vol· II. p. 38. — Müntz: La porpagande de la renaissance en Orient. Gazette des Beaux Arts 1894. II. p. 354. — Burckhardt: Beiträge zur Kunstgeschichte von Italien 1898. Das Porträt in der Malerei S. 194. — Kristel­ler: Mantegna. London 1901. p. 175, 450. — Ábel: Adalékok stb. 1880, p. 239. — Karácson Imre: Janus Pannonius élete és művei. Kath. Szemle, 1893. 207. 1. — Riedl: A magyar iroda­lom főirányai 1896. 46. 1. (Tévesen állítja, hogy Barbaro a s­uileiai patriarcha ismerte a képet.) — Divald: Budapest művészete 138. 1. 2 Az olasz-magyar kulturális kapcsolatok történetében nem ez az egyedüli eset, hogy egy magyar dicsőítő verset írt egy olaszról. Ugyancsak Paduában történt egy évszázaddal később, hogy Zsámboki (Sambucus) János magasztaló epi­grammát írt „Franciscus Pocivianus, cognomento Maurus sacerdos" kalligrafusról, aki epitaphiumok vésésével szerzett magának hírnevet. (Scardeoneus: De antiquitate Urbis Patavii et claris civibus Patavinis. 1560. p. 377.) 3 Vasari: Vita di Mantegna (ed. Milanesi III- p. 389). Vasari e leírásnál Scardeone munkájából merít. (V. ö. Kallab: Vasari-studien 1908. S. 356.)

Next