Századok – 2014

KRÓNIKA - Pók Attila: Szabolcs Ottó (1927-2013) I/283

KRÓNIKA tottaival. Három év alatt majd 50 százalékkal emelkedett (megközelítve a 100 000-es számot) az egyetemi és főiskolai hallgatók létszáma, miután 1963-ban eltörölték a felvételre kerülő diákok származás szerinti kategorizálását. (Hajdú Tibor: A diplomások létszámnövekedésének társadalmi hatásai a 20. század öt­venes-hatvanas éveiben. Történelmi Szemle XLIX (2007)1:63-89.) Szabolcs Ottó a történelemtanításban próbálta érvényesíteni azt a realitásokhoz közelí­teni próbáló, bár sok-sok régi kolonccal terhelt politikát, amit számos nemze­déktársa az élet más területein épített. Igen vékony jégen járt. Szakterülete történetszemléleti és oktatáspolitikai viták metszéspontjában állt, s ő igen aktí­van vett részt mindkét terület elvi vitáiban és gyakorlati konfliktusaiban. Bázi­sa az Országos Pedagógiai Intézetet követően (itt 1984-ig dolgozik) az ELTE Bölcsészettudományi Kara és a Magyar Történelmi Társulat, ahol 1975-től 1985-ig főtitkár, 1986-tól 1999-ig alelnök, 1992-től pedig a vezetése alatt a tör­ténelemtanárok leghatékonyabban működő szervezetévé fejlődött intézmény, a Társulat Tanári Tagozata vezetője. A 21. század első évtizedének vége felé érez­te erejének gyengülését és fokozatosan visszalépett az aktív munkától. Mi is kerül tehát e fél évszázados pálya szakmai mérlegének serpenyőjébe? Kezdjük egy jelentős társadalomtörténeti munkássággal. Szabolcs Ottó el­sőként foglalkozott a Horthy korszak tisztviselőrétegével, a dogmatikusan ér­telmezett osztálystruktúra helyett széles körű forrásbázis alapján elemezte a Trianon után rendkívüli mértékben felduzzadó tisztviselő réteg (családtagok­kal együtt a lakosság közel 10 százaléka) összetételét, mobilitási mutatóit, poli­tikai törekvéseit, mentalitását. Vonatkozó kutatatásait időben és az értelmiség más rétegeire is kiterjedően az 1990-es évek közepéig folytatta. Andrew C. Jones 1982-ben megjelent, a témakörben mérvadónak tekintett könyvét (The Politics of Backwardness, 1825-1945, Princeton University Press) jóval meg­előzően elemezte az állami bürokrácia szerepét a bethleni konszolidációban, de kutatói figyelme kiterjedt a magántisztviselői rétegekre is. Munkássága része annak a Berend T. Iván, Ránki György, Ádám Magda, Gunst Péter, Juhász Gyu­la, L. Nagy Zsuzsa, Ormos Mária, Sipos Péter és jó néhány más, e generációhoz tartozó kolléga nevével fémjelezhető erőfeszítésnek, amely elsőként tett kísér­letet a Horthy korszak ideológiai előfeltevésektől nem mentes, de tudományos alaposságú kutatására, keresvén mind a konszolidációs mind a válság időszak­ok mélyebb gyökereit és nemzetközi kontextusát. Legjelentősebb azonban a történeti közgondolkodás soktényezős össze­függésrendszerében értelmezendő tevékenysége a magyarországi történelem­­oktatás elveinek és gyakorlatának formálásában. 1982-ben a Történelem és köz­­gondolkodás c. egri tanácskozáson mondta ma is elgondolkoztatóan a korábbi történelemoktatásról: „inkább az eszmei és politikai törekvések vezérelték tan­anyagának és tanítási koncepciójának kialakításában, mint a személyiségfej­lesztés... lehetőségei és szükségletei... A történelemtudomány új eredményei­nek ismerete és a politikai szilárdság azonban önmagában senkit sem avat a történelemtanítás szakemberévé” (Történelem és közgondolkodás. Szerkesz­tette: Vass Henrik. Kossuth, Budapest, 1982. 231-2.) Arra figyelmeztetett, hogy nem pusztán az anyag megtanítását, hanem a mindenhonnan szerzett informá­

Next