Századunk, 1838. január-december (1. évfolyam, 1-104. szám)

1838-12-03 / 97. szám

783 784 Reggel, délben és estve itasson vele fölöslegesen fris vizet. Ettől kezdve csak felényi eleséget adjon neki, de tisztát. Tartsa a’ marhát jól kiszellőzött ’s kitisztított istállóban. A marhadög gyógyítása. Az értelmes, vigyázatos és gondos marhabirtokos és marhaápoló e’ betegségtől már meglepett marháját meg is gyógyíthatja és mentheti. Beteg marháját válassza külön az egészségesektől, ’s he­lyezze azt távol, száraz és szellős helyre. Itassa és dörgölje reggel, délben és estve a’beteg marhának egész testét, fejétől farkáig, fölül és alul, fris vízbe mártogatott ronggyal vagy tenyérrel; dörgölje fris vízzel a’ marha’nyakát, mellét és hasát; tekerje be erősen hasát és hátát fris vízbe mártott és kifacsart ponyvadarabokkal, takarja ’s kösse körül aztán mindenkor pokrócczal, hogy derekasan párologjon. Huzamosan fecskendezze fris vízzel szemeit, füleit, orr­lyukait, száját, ínyeit, nyelvét, torkát. Itasson vele óránkint négy pint fris vizet. Ennie, ha akarna is, ne adjon többé semmit, hanem kop­­laltassa. Délelőtt és délután kétszer adjon neki kiistlit, mindenkor egy pint fris vízből. Minden tisztátalanságot azonnal eltávolítson ’s az istállót olly tisztán tartsa, mint csak lehet. Nyáron a’ meleg napon vezesse egy óráig szabadban ide ’s tova. Más gyógyszert, bármilly néven nevezendő­, ne adjon ne­ki : ez fő feltétel, így a’ baj egy pár nap alatt elmúlik. Kinek tehát esze, bizodalma, bátorsága és állhatatossága van, ki barmát szereti ’s meg akarja tartani, az, Derlei pro­­fessornak általam csak újra felkapott ’s a’ körülményekhez lelkiesméretesen alkalmazott tanácsát jókor követendi, ’s már az első huszonnégy órában e’ gyógymód’ legjobb következését vagyis karmának észrevehető javulását fogja látni; sőt merem állítani, hogy egy olly marha sem eshelik el, melly azonnal a’ betegség’ kezdetében szorosan az itt előadottak szerint fris víz­zel gyógy­ittatik. Meggyőződve, hogy e’ közlemény’ elterjedése a’ szoron­gatott emberiségnek áldást hozand, hiszem, hogy ezennel szent kötelességemnek tettem eleget, ’s már ez által eléggé megjutal­mazva érzem magamat. Soprony, novemberben 1838. Kal­már György, polgári kereskedő, midőn még az „Oly vállalat’ tökéletességéhez megkívántat, erős és biztos alapra nem építhet, midőn nem tsak az anyagi terhek’ vitelére fizetendő kezek, hanem a’ munkás személyzet is hibá­zik’, olly csekély előkészülettel, olly hiányos rendelkezéssel, hogy ha még egy pár hétig tovább folytatja utazását, a’betű­szedőre kerül a szerkesztőség? Én át nem látom, de ezt lássa a’ szerkesztős­ég, — hanem mi az „Utazási vázlatok’“ első köz­lését (Szion 18. sz.), különösen annak első pontjait illeti, a’mi egyszersmind mintegy bevezetésül szolgál az „Utazási vázlatok“­­ba, megczáfolni nem akarom, mert személyességre leereszked­ni nem szeretek; csak azt jegyzem meg arra ez úttal: valljon itt kellett e elmondani, hogy az utazó olly nagy tisztelője Máriá­nak, olly buzgó látogatója a’ templomoknak?!... De olvassuk a Szion 25dik számát s látni fogjuk, hogy a’ rágalom' virága, melly eddig leginkább csak egy „mezőben“ szokott tenyészni, t. i. a’ Figyel mezőben, itt is hullatja magvait; ugyanis — hihető, még ekkor nem nyerte vissza egészen az utazó egyik régi el­lenfelétől (1. Szion 18. sz.) okozott lelki habozása által elrablott nyugalmát lehet e a palotaiakról, a’ takács-czéh’ újdonan készült zászlójának, itt létekor, a’ templomba bevitele’ alkalmá­val történt privát beszélgetések’, ’s hihető, a’ festészet fölött kimondott helyeslő vagy nem tetsző ítéletek miatt támadt szó­viták’ hallgatásából, legfölebb egy óranegyedig tartó felületes vizsgálódása után, a’ legnagyobb suprematiai m­erény ’s rágalom nélkül állítaia: „hogy nincsenek a’religio’szentségétől áthatva, hogy templomuk hasonlítható vala azon jerusalemi pitvarhoz, melly­ből Urunk a’ zsidókat kikorbácsolta?“ Valljon szólhatunk e így, a’ közvélemény’ tiszteletében lévő egyeneslelkű­, fáradhat­­lan buzgalmú, szeretve tisztelt helybeli érdemes lelkésznek, je­les segédjének kisebbítése nélkül? ! ha nem, akkor méltán meg­fordítva mondom szavait, hogy „az utazó nincs egészen áthatva a’ religio’ szentségétől, ’s a’ tartozó vonzalom nem olly gyökere­ken alapul nála, mellyek, nem mondom az egész élet’ szabályo­zására, de csak a’ szeretettel párosult köteles tisztelet’ táplálá­sára elegendők volnának“; —de engedjük meg, hogy ezen rend­kívüli alkalommal, midőn a’ külön vallási­ felekezetből álló ta­­kács-czéli összecsoportozott, nem épen imádságról, hanem egy­két szegleten „profán dolgokról“ is beszélgettek, vallyon rend­szeres következetességgel állíthatjuk e ebből a’ palotaiakról, hogy „nincsenek áthatva a’ religio’ szentségétől, hogy nem pontos tel­jesítői a’ keresztényi kötelességeknek“, ’s igy nem leírnik az üd­vösség’ jóságos cselekedeteit: hiszen maga az utazó mondja, hogy „Palota’ szántóföldjeit és egész határát mintegy kövezet födi, és mégis mind e­­mellett a’ legszebb gabona terem föl­dén!! — De kisérjük még egy kissé tovább­ál lazasi vázlati­ban az írót. ,,A’ vásonyi egyház — folytatja az író — a' vesz­prémi megye’ kebelében egy alesperességnek nevet kölcsönöz, ’s e’ főtiszttel ugyan az itteni agg plébános ur van fölruházva.“ Valóban nem gy­őzhetne a' veszprémi megy­e’ névtára a'szerkesz­tőség’ számára bakokat lőni! Hiszen sem­ Vásony a’ veszprémi megye’kebelében egy alesperességnek nevet nem kölcsönöz, * tudtomra nem is kölcsönözött soha, sem ezen tisztelettel nincs fel­ruházva az ottani agg plebánus ur; — ez már mégis megbocsát­­h­atlan hiba, annál is inkább, mivel a’ szerkesztő urnak mint megye­belinek legalább a’ fő- és alesperességeket névszerint is kellene is­mernie! vagy nem bir a’ megyei névtárral? de hiszen ez évi névtá­runk’ rövid ismertetését adja a’ Szion­­é félévi 27. számában ! ... Végre halljuk, mivel zárja be ’s koronázza az utazó „Utazási vá­zolásnak első közlését: szemrehányásokra fakad, hogy egy más alkalommal este meg akarván látogatni az itteni agg plebánus u­­rat; „de akár félelemből, akár a’vendégek iránti kevés halandó­ Botránkozás, bbotránkozásom’ köve ez úttal az „U­tazási vázlatok a Szion 18dik és köv. számaiban. Tagadhatlan , hogy az utazás már csak azért is , mivel az uj tárgyak’, uj tájak’, uj intézmények’ szemléletével, vizsgálásá­­já val a’gondolkozó ész’ serkentéséül, ismereteink tágításául s a’ tárgyakról olvasás által szerzett eszméink’ derítéséül szolgál,­. iv­en ajánlható, annál inkább dicséretre méltó, midőn valaki,­ mint az „Utazási vázlatok’“ írója „főleg a’ keresztény vallás’ szel­lemét szem előtt tartva, teszi utazásait, az egyházi szertartá­sok’, élet’, emlékek’, nevezetességek’ ismeretére törekvő“, de hogyan hagyhatja el hirlapszerkesztő lapjait*) leginkább akkor. Meg kell jegyeznem, hogy az „Utazási vázlatok’“ szerzője ma­ga a’ szerkesztő.

Next