Századunk, 1839. január-december (2. évfolyam, 1-104. szám)

1839-05-30 / 43. szám

szám. Második esztendei folyamat 1839. Majn»’­ ­ A* középponti magyar vasút* programmáj­a. A’ mniv magyar királyi Helytartó-Tanács alalk­ottnak az A. és B. alatt iile kapcsolt másolatok szerint szóló, 1837ki nov. 14- kén 36764ik es 1838» apr. 3k.tn 11738ik számok alatt köt­t maga» határozatában megengedni méltóztatott, hogy az általa (alulírott által) ajánlott vaspályára nézve megkívántató előmunkálatokat *s kiméréseket az illető ’s erre különösen felszólított hatóságok,­ se­gítségével megtehesse» E’ magas engedetem* következtében a’ múlt nyár* folytában mindezen vonalakon részint előleges, részint határozott ’s a’ leg­aprólékosabb részletekbe ereszkedő mérnöki munkálatok ’s más ide tartozó előrefelvételek valóban meg is tétettek. Ez utóbbi vi­szonyok* elemei, névszerint a’ Pesttől Pozsonyig a’ Duna’ bal partján menendő pálya­rajzok gyüjtettek össze a’ lefolyt téren, mellyekből aztán egy, minden ebbeli kívánatoknak megfelelő építé­si terv teljesen el is készíttetett. Méltóztatott ennek feljelentésére az am. magyar kir. Helytar­tó-Tanács, a’ C.. és D. alatti másolatban ide kapcsolt f. évi apr. 2- kán 15247. és 12988 ik szám alatt, továbbá a’ felnevezett előle­­gesen adott engedményre, névszerint a* Duna’ bal partján Pesttől Pozsonyig ’s onnan egészen az ausztriai határokig ’s ismét Pesttől Debreczenig menendő pályavonalakra vonatkozólag egy részről, a’ pályába eső t.. ez. kir. magyar hatóságokat az említett vasúti építménytervek’ ’s minden ide tartozó segélyek’ megvizsgálására, más részről az alulíró tint a’ tervezett költség’, az egyesületnek statútumai’ ’s a’ vitelbérnek árszabálya’ előterjesztésére utasítani; mire ezen magas rendeletnek végrehajtása, még pedig Pest várme­gyében, a’ legjobb sikerrel valóban teljesíttetett is. Minthogy immár épen ezen magas rendeletekben egyszers­mind elismertetik , hogy a’ javaslati vasúti vonalak, határozottan azok közé tartoznak, mellyeket az 1832/6 országgyűlés’ 25. tör­­vényczikkelye pártfogol, egész bizodalommal reményb­ezni rövid idő múlva ennek végelhatároztatását. Megjegyezhetni véljük továbbá még,, hogy az alulírott kivált­­képi feladásául téve,, minden megkívántató előrefelvételeket még egy részvény­társaság’ alakulta előtt tökéletesen teljesíteni, a’ mint ezt a’ már kidolgozott tervek, bizonyítják. Csak egy felületes tekintet is a’ földabroszra eléggé ’s két­ségtelenül mutatja a’ szóbanforgó vasúti összeköttetések’ nagy fontosságát, mert az ország’fővárosait,­Pestet és Budát, a’ legfon­tosabb kereskedővárosokkal, Pozsonnyal és Debreczennel, egye­sitik minden kézbenfekvő népes és kereskedést űző helyekkel; továbbá több vármegyét hoznak, mellyek a’ legáldottabbak közé tartoznak az országban ’s több mint 4 millió létekkel bírnak, nem­csak egymással, hanem Ausztria, Morvaország, Szilézia és Cseh­ország cs. kir. tartományokkal ’s más éjszakilag fekvő országok­kal, mellyekben a’ magyar termékek legnyereségesebb czikkelyek, csaknem közvetlen kereskedési viszonyba, melly azonfölül az elemeknek semminemű befolyása, által nem károsíttathatik vagy akadályoztathatik. ’s ennélfogva a’ legélénkebb közlekedésre annál inkább nyújt biztos kilátást, minthogy az mind az utasokra mind a jjimickhiv sziumasara nézve Biztosság,, olcsóság, gyorsaság és kényelmesség által felette elősegíttetik. Alig szükség tehát terjedelmesebb fejtegetésekbe ereszked­ni, hogy meggyőződhessünk róla, miképen e’ vállalat a’legked­vezőbb hozzávetésre (conjecturára) alapittatott,­ miképen egy illy­e tér által a’ magyar kereskedésnek nemcsak felette foganatos fel­virágzását eszközlendi, hanem hogy ezáltal egyszersmind­ a’ köz­érdek’ kielégítése is egy már régen élénken érzett szükség’ betöl­téséért kereskedés nyujtatik , nőtön a’ nélkül is közösen tudatik,­­milly számtalan mennyiségben vizetnek ki mindennemű termékek a’ gazdagon megáldott magyar honból, milly nagy áru­szállítás történik Ausztriából, Morva, Szilézia- ’s Csehország- ’s más éjszaki tartományokból ’s viszont azokba, milly számos utazó jár elejétől fogva a’ nagy vásárokra ’s vásárokról a‘ javaslat­ vasúti vonal’ minden irányában , végre milly tetemesen fognának növekedni e’ kedvező viszonyok a’ pályának a’ Ferdinánd Császár-éjszaki-vasut­­hoz kapcsoltatása által. Hogy a’ fő- és oldalvonalaival­ alkalmasint több mint 70 geogir mérföld hosszú pályának nagy kiterjedésénél fogva a’ számtalan akadályok ne legyenek leggyőzhetetlenek, ’s mérsékelt építési költséggel a’ főczél, háborítatlan kereskedési összeköttetéseket lehető legrövidebb idő alatt létre hozni, eléressék, e’ pálya elöle­­gesen nagyobb részint lóvontatásra fog építtetni,mindazáltal olly­­képen,­ a’ legújabb tapasztalásokkal összehangzó szilárd mód sze­rint, hogy az, ha az erőművészet’ láthatólag előrelépő javításai ’s a’ vasúti ügy’ általában tökéletes’ kifejlése által biztos sikerek mutatkoznak, illő’ folytával gőzerőművek’ járására is minden to­vábbi akadályok nélkül használtathassék.­Az előzetek (praeliminariák) e’ vasutak’ létrehozására, mely­­lyek a’ részvények’ elkamatolása közben az építés’ ideje alatt beleszámíttatnak, közel nyolcz millió forintnyi summát mutat­nak pengő pénzben, mihez még 2 millió ft. 8000 darab rész­vényben, mint tartaléktőke különös esetekre ’s számba nem tudott, de a’ maga idejében netalán szükségeseknek találandó oldalpályák’ építésére toldatik, melly a’ részvényesek’ további rendelkezésére a’ társaság’ pénztárában letéve marad, miszerint tehát az összes alaptőke 10 millió forintot teend­őge pénzben­ Ezen 8 millió forint előleges építőtőké’ beszerzésére egy rész­vény-társaság fog alakíttatni, ’s e’ végből 32000 darab részvény, 250 pengő forintjával egyegy, mellynek befizetése az alább elő­­adandó módon történendik, kiadatni. Ezen nyolcz millió forintból immár a’ korábban tett bejelen­tések ’s ígéretek által hat millió forint adatott ki, továbbá 750.000 forint az alulírott által magyarországbani elosztásra ha­tározva, a’ további 1.200.000 forint szinte kizárólag a’ Magyar­­országban találtató részvevők’ számára letétetvék : ez­ utóbbiakra nézve azért Pest sz. kir. fővárosban saját aláírás fog megnyittat­ni, mellynek hogyani ’s miképeni módjáról annak idejében külö­­k­ös tudósítás szóland. Az engedményért folyamodó minden e’ vállalatra nyert jo­gait átadja a’ részvény­társaságnak, az alább megnevezendő ideigleni választmány’ kezelése alatt, a’ nélkül hogy akármelly kikötést tegyen, vagy a’ legkisebb előjogot követelné, egyedül

Next