Századunk, 1842. január-december (5. évfolyam, 1-104. szám)

1842-09-12 / 72. szám

579 580 Nevelésügy. A legújabb korhoz illő fonákság, a nevelés ügyét, testület helyett, oktató egyedekre alapítani akarni. Első következménye, hogy a nevelés eltűnik, és csupán a tanítás marad fen, és ez is milly tarkán, milly alkalmazás és összefüggés nélkül! Hol itt az óvószer, hogy a legújabb tan és vélemény szele ifjúságunkra ne hasson? ! Hol lehetünk inkább biztositvák az oktató, annak jelleme, ismeretei módszere felül ? Ott e, hol ifjúsága óta vezetés és vigyá­zat alatt gyakoroltatib, hol tapasztalt elöljárója öt szemmel kiséri, s felhatalmazott at a kevésbbé alkalmas helyről alkalmasbra át­tenni ; vagy ott, hol az ifjúság különféle egyetemekből lebeg ösz­­sze, s két órás próbaoktatása pontos bebizonyítása után, néhány altisztviselő ajánlatára, hi tán gyermekkora óta nem szívta az is­kolaszoba levegőjét, egy távol ministerium bureauja által felsza­­badittatik, és megbizatik kísérleteit olly ifjakon végrehajtani, kik nevelteknek mondatnak, ha beléjök leheltetik azon sokféle homály és szeszély, mellyet különkoru oktatóik tanulópályájikon beszivtak. Nem kevésbé figyelmet érdemlő haszna az oktató egyesület­nek az, hogy némikép kilépvén a világból, elvonatik azon sokféle szórakozás, háborítás és csábítástól, mik elöl azok, kik benne ma­radnak , ki nem térhetnek. Mindez olly méltóságot és független­séget nyújt neki, min­t az egyes oktató nagyszerű erény és ked­vező körülmény által sem szerezhet. Ez ismét magas­ rangú, emelkedettebb nézetű s többszerü ismeretü férfiakat von magá­hoz, kik még azon nemességgel is bírnak, mellyet az önkénytes lemondás mindenkor nyújt. Midőn ellenben a mi oktató egyedeink az alsóbb osztályhoz tartoznak, s ha szinte azt, a­mi az iskolapor régióiban megfordul, ügyesen kezelik is, de átalában képtelenek a régiók felé magas­ szempontokig emelkedni. Alárendelt létsze­rek lehetnek, önálló lények vagy épen vezetők soha sem. Végre ha alkalmas oktatóegyént találnak, sőt ha alkalmas biztos férfi áll is valamelly nevezetes intézet élén: milly befolyása az egészre, a minden időbeni népifjuságra? Hatálya életkornyi, elszigetelt, s vele együtt hal. Csak az egyesületi kötelék terjeszt­heti sok következő életre mindenkor egyenlő hatását. Ezek azon hasznok, mikkel valamelly oktatótestület, fenálló oktatóegyedü intézményeink felett bir. Lássuk az ezekhez csatolt károkat s azon veszélyeket, mikkel fenyeget. Első, amivel megtámadtatik, az, hogy túlságos befolyásától félhetni. De ezen kárt csak úgy okozhatja, ha előbb nevezetes hasznokat okozott. Magátol értetvén, hogy olly oktatótestület jó­vá nem hagyható, melly vallási alapon nem nyugszik, melly a jobb életrenddel nem összhangzó. E fenyegető veszélyt eleve látni és korlátozni kell, feltéve hogy a testület szabályai ismeretlenek nem lehetnek. Hol az oktató testület a szükséges korlátokat átlép­te, utasíttassék vissza, ez pedig joga és kötelessége annak, ki pa­rancsol. Ügyeljünk a testületre, versenyezzünk vele, tartsuk együtt tagjait, ez arra fog szolgálni, hogy rendeltetésének híven megfeleljen. Olly hajó, melly nem kormányoztatik, könnyen el­tér útjáról. A tenger nem olly alkatú, hogy az evező ember rajta evezőrud mellett alhassék. Második. Ha az oktató egyedekre alapított intézeteknél az oktatás pillanatnyi és tévirányra hajló, oktatótestületeknél több­nyire meredt és lankadt. Igaz e az állítás, jelenkori műveltségünk­­nek előbbi időkbeli egybevetése mutatja meg. Igaz, hogy az oktató­testületeket némi meredtség fenyegeti, eltávoznak az új elől, némi önszeretetet és ingerlékenységet öltenek, főkép hol a felette szá­mos tagok előtt az egyesület eltakarja a világot. Ez aggodalmat gerjeszthetne, ha valaki egyetlenegy oktatótestület kezébe adná az egész nevelést. Ám keljen csak harczra egy oktatótestület mázs rendezetű intézetekkel, mindkettő emelkedendik. Ezenkívül a nö­vendékek szüleinek a próbatétek nyilvánosan mutatják, mit mivel a testület, azon könyv, melly szerint tanít, nem titok, ítéltessenek meg a vezérkönyvek igen szigorúan, de igazságosan, biráltassa­­nak meg, mielőtt használatra bocsáttatnának. Harmadik s legjelentőbb, mitől, nem tudom joggal e, félhetünk s melly, hol feltalálható, komoly és minden figyelmet érdemel, az, hogy túlságos és nyugtalan vallási buzgalomtól, vagy vallási előíté­letektől kapathatik el. Az efféle aggodalmakat el kell különözni egymástól. Hogy a vallás és kötelességtan gyermekkortól fogva egész nyomatékkal ismételtessék, szívből óhajtható. Ehhez az ifjak­­nál alapos oktatás kívántatik mindabban, mi e magas igazságok is­meretére vezérel. Ha az oktatás a vallásban máskép gondolkodó­kat megtámadná, meg kellene azt akadályoztatni. Magas, emberi, de minálunk különösen fontos politikus okoknál fogva nem engedhet­ni meg azt, mi versengési viszonyokat, miket csak a szeretet egyenlíthet ki, a szeretet útján von le a szenvedély és párt ré­gióiba. Épen azt kell a vallási előítéletekről mondanunk. Félre a fátyollal, s megbuknak. Ki ezt okosan, jó szívvel cselekszi, nem ritkán arat hálát még azoknál is, kiket előbb nem fájdalom nél­kül kényszerite előítéletek elhagyására. Gy. A házasság bölcselkedési, polgári, történetiratis nemzeti tekintetben. (Folytatás.) Ezek megértése után fölvett tárgyamhoz fordulok. A házas­sági szövetségben, ha az annak mivoltából származó külső töké­letes jogokat tekintjük, bizonyos, hogy azok védelmezése, megőr­zése, föntartása is kiterülhetlen a világi főhatalom kötelességei kö­zül, azok is azon jogok számába tartozván, mellyekkeli biztos élés végett az emberek polgári szövetséget kötöttek. Ha viszont a jó­kat nézzük, mellyek a házasságból a polgári társaságra bőséggel áradnak, azt azon eszközök sorában, mellyek a polgári társaságok czélja elérését leghathatósban segítik, méltán elsőnek mondhatjuk, és így az e tekintetben is egészen magára vonja a világi főhata­­lom figyelmetességét. Mellyek igy lévén, immár kétségtelen, hogy a házasságot, akár úgy tekintsük mint a természet ingerléséből kötött szövet­séget, akár úgy mint a polgári társaság boldogulása eszközét, a világi főhatalom ügyelete alól ki nem vehetni. Honnan követke­zik, hogy annak joga is van, az első tekintetben a nászok polgári kötelességeit és jogait igaz kútfejeikből kifejteni, meghatározni; a második tekintetben szinte tisztában áll, az egyezést olly kikötések­kel fölruházni, mellyek mind az okosságtól helybenhagyvák, mind annak a polgári társaság czéljára hatását egyenesbnek, gyorsabb­nak, bizonyosbnak tenni képesek, nem különben rendeletei iránt tekintetet, engedelmességet, még büntetések alatt is kívánni, azaz, a törvényhozás szokott útján rendtartó, jogvédő, jólét-örökítő tör­vényeket szabni. Tökéletesen megegyezőleg gondolkoztak e pontban a hajdani scholasticusok *) is. A­mennyire tudnillik az első szempontból nézték a házasságot, ők is azt vallák: „Minthogy a házasság nemi alku által köttetik, nemcsak az egyházi hanem a polgári tilalmak­nak is alá van vetve, úgy annyira, hogy némelly házasságok a A középszázadokban tulajdon nemük támadt a,b°lcfelkedöknek lasticusok név alatt, és egy tulajdonképi scholasticus van °®k° bölcselkedés, mellynek misége a vitatás mesterségének (dialec­ica) az istentudományra alkalmaztatásában s ezen két tudomány egymás­­sali szoros egyesítésében állott. L. Esmeretek tára X. k. 1. 67a.

Next