Századunk, 1843. január-december (6. évfolyam, 1-104. szám)

1843-04-27 / 33. szám

33. szám« Hatodik esztendei folyamat 1843. Április SZÁZADUNK. Töredékek utasok állapotáról. A status anyagi jóllétének forrásai minden értelmes ítélete szerint a legnagyobb fokra vitt termesztésben és annak bel és külföldre való kicserélésében, vagyis a kereskedésben pontosulnak össze, melly megint csak a jól készített művutak, csatornák és folyók elrendezése, valamint vaspályák életbeléptetése által moz­­dittathatik elő. Ezen vezérfonalon raenvén, úgy látszik, mi még nem vagyunk tisztában, mellyik közlekedési mód érdemli az elsőbb­séget. Ennek megoldása leginkább az ország physicai helyzetétől függ. Tekintsünk a kereskedés magas fokán álló nemzetekre, An­gliára, Hollandiára s a német státusokra, a két első tengernék­ szerencsés helyzeténél fogva folyói és csatornái szabályozása által könnyen jutott a nagy tengerhez, s az egész világ térés útja nyitva előttük, nem úgy Németországban, melly Európának belsejében lévén helyheztetve, folyói és országutai által hozá­a bel és külföldi kereskedést élénkségbe; és midőn ezen módok már kielégítők nem valának, vasutak hozattak létre, mellyek nemsokára egész Európát hálóként fogják összeszőni. Az amerikai státusok a hajózást első tényezőnek tekintvén, tavaikat és folyóikat csatornákkal köték ösz­­sze, s így legócsóbb közlekedési módot teremtenek, és az ott többe kerülő országos utakra nem nagyon ügyeltek, a­mit most a kevés vas de több fapályák által helyre hozni el nem mulasztanak. Ha már most mi a térképi állásunkat a tengerhez és a szom­széd művelt országhoz tekintjük, helyzetünk a külkereskedésre nézve nem a legszerencsésebb : folyóink olly nemzetekhez visznek, mellyek csak kéziművekben szűkölködvén, termékeinkre szüksé­gük nincs; az Adriai tengerhez sem állunk olly közel, hogy termé­seinket folyók­ vagy csatornákon oda szállithatnák. Illy mostoha fekvésben, midőn külkereskedési virágzásunkat csak nagy áldoza­tokkal lehetne elérnünk, annál nagyobb figyelemmel kell lennünk fontosabb belkereskedésünkre, mellynek első factorai a jó és ál­landó országutak és hidak, mit a szomszéd austriai tartományok na­gyobb virágzása elegendően tanúsít, hol a nagy adó mellett is a jó utaknak létrehozása és fentartása által a belkereskedés nagy nyere­séget nyújtó fokon áll. Ezen hiányunkat mi is már régen elismertük, s mégis az 1826i Országgyűlés óta semmi vagy igen kevés létetett, mi tetemes haladásra mutatna; most is sajnosan látni a megyék választ­mányi utasításaikból, hogy a nemzeti jóllét e pontját kevés megye méltányolta lelkesedéssel. Pedig itt csak az országgyűlésen egy akarattal kimondott s,legyen“ életbehozása segíthet; nem létezik most országos tervezet, melly ezen közhiányt szabályozná, s csak Pest első kereskedési városunkat iz Béccsel vagy fiumei kikötőnk­kel müvut által összekapcsolni rendelné, s a ki tavai télen vagy harmadévi ősszel utainkon járni kénytelen volt, kezet fog velem, hogy az utakat ollyan állapotban hagyni nemzethez nem illik, s az köteles eddigi indolentiáját férfias akarattal váltani fel; s valamed­dig az egyes megyék az utakat maguk érdekei szerint tervezik és hibásan s nem közös czélra építik, addig az országos kivonatok­­nak elég nem fog létetni. Sok czélszerűt, bölcset hallok már ezen tárgyban mind az „alföldi levelek“ felejthetlen szerzőjétől, mind tisztelt gr. Andrássy Károly barátom által hírlapjaink útján tervez­ni, de mivel némellyek talán még nem érintettek, ezeknek közlé­sével bátorkodom hontársaim figyelmét ébreszteni. Hogy czélszerű, jó és tartós országutakhoz juthassunk, eddig követett egész úti rendszerünket megváltoztatni szükséges, melly­nek részletes hibáit, ki ez ügy legcsekélyebb ágaiba beavatva van, elégségesen elismerendő; de van még nézetem szerint e hibás rendszeren kívül még egy főakadály , mert némellykor a legszor­galmasabb vármegyéknek utaik melletti felügyelése és fáradalmas munkáik megsemmíttetnek. Ezen akadály a pesti országos vásárok­nak martius és nov. napjaiban tartása, mert húsz és több eszten­dőtől fogva figyelemmel követvén hazám és vármegyémnek az utak körüli munkálatait, és külföldön is azon tapasztalást tévén, hogy tíz esztendő folytában az út talán csak egykétszer borittatik erős kéreggel, novemberben a fagy, martiusban a keleti szelek által, és igy a társzekerek, mellyek a vásárokra nagy számmal csődülnek, azt leggyakrabban összerongálják ; midőn például martiusban a föld felolvadott fagy és havak után leglágyabb és rugékonyságát egészen elveszti, hozzájárulván még az esőzés is, akkor a két és több láb­­nyira átázott utat, mellyet a vármegye az adózók által múlt nyáron készített, a terhes társzekerek­et- meg áttörik, összerombolják, magoknak és másoknak járatlanná teszik , a­nélkül, hogy csak egy garassal is járultak volna készítéséhez vagy épentartásához. S melly különbség létezik a külföldi és magyar teherhordó sze­kerek közt! ott a kerekek talpai legalább 4 — 5 hüvelyknyi szé­­lességüek és csak 40 mázsát visznek, a szélesebb talpuak vi­hetnek többet is, mig az egészen széles kerékvasu szekerek a vámtól egészen felmentetnek. Nálunk ellenben a közönséges szé­lességű slovai, pacskai vagy erdélyi kerekekre 80—100 mázsa rakatik, sőt Pesten egy gyapjúval terhelt szekeret láttam, s tu­lajdonosánál kérdezősködvén, azon választ kaptam , hogy az lega­lább 120 mázsával van terhelve. Ezenfölül a szekeresek azon hiedelemben vannak, hogy marháik könnyebben húznak egy ke­rékvágásban, és így 20—30 egymás utáni szekér a legjobb készített utat is elrongálná. Mindenki által megfogható, hogy illy fuvarosok a félszázad óta minden évben kétszeri illy pusztításnak kitett utainkat okvetellenül semmivé teszik; pedig ha a pesti vá­sárok, a józsefi húsvét utánra, a novemberi pedig octoberbe szabá­­lyoztatnának , ezen romlás némileg mellőztethetnék, ámbár az em­beri terveket legtöbbször az idő szokta rendszerezni. Ha a két em­lített pesti vásár alkalmatos időszakban tartatnék, oda két annyi utazó is sereglene, mi csak a város és a haza közhasznára szolgál­na. Nem említem itt az ország tetemes vesztességét, a fuvarok fel­emelt ára miatt, mert ha egy siléziai, morvai vagy debreczeni fu­varos ló után 12 —15 krajczárra alkuszik egy mérföldre mázsájáért, martius és novemberben bizonyosan 20 — 30 krajczárral sem bol­dogulhat, ha útközben gyakran előfogatokat használni kénytelen, vagy ha 7 lóval indult s ettel jön haza a feneketlen utak miatt. Ezenfölül ez időszakban a folyók is majd legtöbb áradást szen­vednek, s a ki hidainkat a folyókon átvivő közlekedéseinket ismeri, tudja, milly akadályok azok az utazóra nézve, s hogy a szabott határnapra valahol megjelenni gyakran egyátalján lehetetlen, a ke­reskedés nagy kárára. A városoknak a vásárok jó időbei áttétele másrészt is hasznos volna, minekutána most rész útban több száz szekér az utczákat sárral hordja tele, a kövezet is jobban vontatik, és a sátorok csúnya idő­ben alig hozzák be a reájuk szánt költség

Next