Századunk, 1843. január-december (6. évfolyam, 1-104. szám)

1843-06-01 / 43. szám

43. szám. Hatodik esztendei folyamat 1843. Jiunius 1. SZÁZADUNK. Eszi­lélkedések a polgári Rend fölött. I. Mit az ember igaznak hisz, mondja ki bátran...............Huron. — Tagadhatlan, hogy a közczék­ mindannyiszor feledők, vala­hányszor együtt erőre lévén szükség, a kenyértörésnél pártokra tolongó szavazatokhoz simulunk; tagadhatlan, hogy az édes közanya érdekét mindannyiszor elvetők, a­hányszor maszlagos szemlélgeté­­sinket vagy rokon viszonyainkat figyelve, nem közüdv, nem köz­­virágoztatás vala czélunk, hanem „enyém“ vagy hogy adj, a „tied“ fölötti működés. „Épülni szép, de rontani fölséges“, mondá egykor Voltaire, és valljon, nem fogamzott-e ezen nézet nálunk is sokak keblében, vagy nem kísértjük-e meg ez elvet mindannyiszor, va­lahányszor családi vagy egyéb viszonyos körünkbe mélyedve, csak akkor ébredünk közmunkálatra, midőn nógatva, vagy rivalgó veszélytől sújtva, görcsös markainkat többé el nem zárhatjuk? Boldogtalan, de legkivált mostoha a honfi, ha miután magát boldog, nyugodt szerencsefinak képzelhető , hazája közérdekét szerencseál­maiban elfeledő! Bizonyos, hogy akkor élvezhető csak közüdv, midőn mindenki egy czélban működik, akkor remélhető csak köz­virágzás, ha minden, ki e virányos hazai kertben gondnoknak lé­tetett,­­az ápolandó csemetéken, mint szentes apa magzatin, őrkö­dik , boldogok ti, kik illy magasztos hivatásban égi s honi érdemek nyomain fáradozhattok, de csak úgy boldogok, ha a viruló nö­vényt szabályos irányon kalauzoljátok, mert csak ekkor fölséges épitészek. E szó „fölséges“ egy uj eszmét teremte elembe, melly puszta viszhatás arra, miben lévelgve többen, ferde utakon kalandoz­nak; t. i. számtalan kebel dobog e honban, melly, mit egykor föl­­lengősnek éreze, fölségesnek hirdetni egyérdeműnek talált; pedig vajmi elütő hatás van a szív érzete s az ész értelme között! Már Mirabeau fölkiálta: „Az Isten szerelméért, az elvek föllengését ne tartsátok elvek fölségének! mert valóban hasonlók leendőtek az egyszerű dadához, ki a szónoklat fölségét szinte a szavak fűszerében találta.“ És ha tán politicai életkörünkre szorítkozunk is, nem mu­­tathatnók-e ujjal az egyéneket, kik fölemelt fővel szemlélik a kört, mellybe piperehalmozta föllengős szózataikat ledörgék, mintha a né­hány keresett szóvirág hatását a józan eszmélkedőkben nem tévesz­tette volna, vagy mit mi mesterileg egybeférczelénk, egy mellékes, tán lengének vélt ellenszellő és helyes irányával szét nem málasztná. Nekünk ilyekhez szólnunk nem szabad; nekünk közanyánk a hon; ennek üdve legyen fölségünk; s igy ha őket részünkre meg nem is nyerhetnők: „lascia dire a chi voule, fa pur bene di buon cuore,*­­milly ellenhatásokra ha végre sem ébrednének, utóbb is csak az marad rajtok: „chi fa quello, che non deve, gli interviene quello, che non crede. **) Eljátszák sokan szerepüket, de vajmi fölcserélve, vajmi sújtó­­lag hallaták azt. Hívott hívatlan határt, törvényt szab ; avatott ava­tatlan átalakulási eszméket kohol, hogy, mint mondani szeretik, súr­lódás a legjobbat kitüntesse. Mind megállna ez, ha az akarat össze­ható, a czél egy volna; de vajmi messze ágaznak a cselekvő erő hatási! vajmi elütnek egymástól az akarat irányai! Egyik reszelőt foga, s ez jól jön; mert szellemhez simulni s vele növekedni kell, következőleg működési irányunkat is hozzá kell simítani; másik fejszét ragada s eljátszá a kényszerepet, ébredendő csak majd, ha a sok fölizgatott kedély vésszel zug fölébe is; mert ez ellenkező irányt von, s önelmeszüleményivel képzelé a hont boldogítani, midőn csak sírkövét faricsgálja s bokros szavaiban csak fényes homlokiratát fitogtatja. — Sok kört kiporza már és sokat megzaklatand­ó csa­­pongás, melly a polgári rend fölött is örömmel keresztet emelne, ha e tény mindenhatónak vélt hatáskörén túl nem lebegne. Ki a gyárak, kézművek, mesterség, kereskedés és fejlődésünk egyéb tagadhatlan kellékeit józan elmével átfutó, ki mindezek hasz­nát illőleg fölfogá, ki mindez okozta gyümölcs cseréit helyesen meg­gondoló, méltányló tisztelet nélkül a harmadiknak nevezett rendre nem gondolhat. Igaz ugyan, hogy mindenben, úgy e tárgynál is, könnyű hiányokra bukkanni; például: idegen elem, nyelv, elütő szokásokkal él, néha részvétlen, hideg, stb el, mikből ugyanannyi egyenetlenség magvai csíráznak, de ugyanannyi figyelmet kérő eszmék is felfedeznek; ha e rendnek morális hatását, kereskedői működését, tudományos foglalkozását, szóval az egész honra szivárgó virágoztatását, mivelését s egyéb tagadhatlan hasznú befolyását tekintjük; ha pedig az élőbbeket vizsgáljuk, őszintén magunkba vonulva, igen könnyen „mea culpa“ra fakadhatunk; mert ha czélt érni, szakadást kerülni s a tarka elemek vegyületéből egy nemzetet képezni akarunk, a felekezetességet, pártokat irtsuk ki és szolgál­tassunk alkalmat a közakaratra, mellynek gyümölcse nemzeti jóllét, nemzeti kép lehessen. Ámde nálunk ezt megfordítva sürgetjük. Már Montesquieu elismeré, „hogy a harmadik rend forrása a nép­­mivelődésnek s iotápja a monarchiának“, és mindezen állítás daczá­ra nálunk a méltányos elismerés még küszöbünket sem üdvözlé. E rendet a cselekvő kör sánczaiból kizárva látjuk, a kereske­dést nem ápoljuk, működését, értelmiségét nem figyeljük, s miután a jelentőség ezeken alapulván, mindezt nem vesszük illően fonto­lóra, az egyébként is — legalább körükben — együtt erőket nem hogy összesitnek, nem hogy a nemzeti elem ízlésére édesgetnek, de tán ha az czéluk és hivatásuk nem volna, legnagyobb, leghőbb buzgalmukat is elhidegitenék; s illy elkomoritottat tekintve kíván­hatjuk, hogy egy boldogabb jövőt képezve ennyi ellensúlyok után is önként, önáldozattal simuljon a mik az embert levert, nyugtalan, zavarttá teszik, csendes működéseiből kiemelvén, kétely ösvényére vezetik, és beszéljünk ekkor a szíves áldozatokról, kárhoztassuk a részvétlenséget, midőn az önkint akaró kebel érzelmit elnémítjuk a részvét házait ügyetlen kezeinkkel szétszaggatjuk. Athéné, Róma s egyéb világhírű városok fénypontjuk alapjára mindenkor polgáraik pallérozottságában ismertek; dicső volt a „pol­gár“ név s büszke a férfi, ki a honpolgár nevét viselheté. Középponti Olaszhon szinte ezen találá fölemelkedését; s mi jön mindezekből, miután a polgári név dísze megszűnt? Ne kérd od hazafi, de tudd, hogy a nem méltánylott erény hamvain mindenkor könyüket illik hullatni. *) Hadd szóljon ki mit akar, te tégy becsületesen. **) Ki azt teszi, mit tennie nem kellene, o­lyasra bukkan, mit nem hitt volna.

Next