Századvég, Új folyam, 8. szám (1998)

ÚJRA ÍRT EMLÉKEZET - K. Horváth Zsolt: Historizált emlékezet mint "személyes történelem" - Az ötvenes évek kirekesztő mechanizmusai az emlékezet és a történelem szemszögéből

SzÁ­ZAD . „ Vég ÚJRAÍRT emlékezet 5e­ mények, történések, viszályok, kontaktusok hordoznak sajátosságokat, en­nek­­ a saját maga által szőtt­­ hálózatában érhető „tetten" az egyén. „A stratégia abból áll, hogy feltételezzük: a személy, ak­it meg kell értenünk nagyon hasonló hozzánk. [...] Azzal kezdjük, hogy feltételezzük: az alapve­tő és legfontosabb dolgokban másoknak hozzánk hasonló hiteik és értékeik vannak. Valakiről, ak­it meg akarunk érteni, szükségképpen fel kell tételez­nünk, hogy a mi makroszkopikus, többé-kevésbé tartós, számunkra isme­rős kauzális tulaj­donságok­k­al rendelkező fizikai tárgyakból álló világunk lakója; hogy az ő világa, akárcsak a miénk, emberekből áll, akiknek szemé­lyiségük és indítékaik vannak; és hogy ő is, mint mi mindnyájan, arra vá­gyik, hogy melegséget, szeretetet, biztonságot tapasztaljon, sikereket érjen el, és elkerülje a fájdalmat, a nélkülözést és a betegséget.[...] Anélkül azon­ban, hogy ne úgy interpretálnánk másokat, mint akik osztoznak velünk annak döntő részében, amit röviden csak józan észnek nevezünk, nem vol­nánk képesek rá, hogy azonosítsuk a másik ember hitét, vágyát, a szándé­kát valamely propozicionális attitűdjének."128 Levelezéstörténet versus orális történet: mégis kinek a történelmet írásom záró része arra a Hayden White-i álláspontra rímel, mely szerint a történelemnek nemcsak egy helyes megítélése lehetséges, hanem alkalma­sint több helyes vélemény is élhet egymás mellett egyidejűleg 129 . Az eltérő interpretációk azonban nem az eset vagy az eset egy mozzanatának „való­ságosságára" kívánnak rákérdezni, tehát nem a tényszerűséget vizsgálják vagy oltják ki egymásban kölcsönösen, s nem is a „totális történet régi vá­gya" vezérli ezeket 130, hanem a narációk különbözőségére, illetve ezek nyomán a hatástörténeti összefüggések megjelenítési dilemmáira szeretnék a figyelmet irányítani. Nos, esetünkben problémát vethet fel, hogy az orális történet beszélője nem azonos az esemény átélőjével, tehát voltaképpen egy értelmezési sík­váltásról is beszélhetünk. Ez azonban - véleményem szerint - nem hatás­talanítja a történet személyességét, mivel maga a beszélő is részese volt - noha csak háttérszereplőként - az eseményeknek, így egy­éb­ként ő is „benne áll" a hagyomány folyamatában. A történet mikroszkopikus meg­közelítése személytelen maradna, ha nem egészítenénk ki az emlékezés fo­ 128 Davidson, 1993: 176. 129 vö. White, 1997: 60. 130 Lásd Jacques Revel - részint Ginzburgot és Ponit „ostorozó" - tanulmányát. (Reves, 1996: 223).

Next